سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

اخبار وگزارشات سیاسی و اقتصادی و تحلیل

 
 
طی نامه‌ای به اشتون صورت گرفت
هشدار جلیلی به غرب درباره اقدام غیر سازنده علیه ایران

خبرگزاری فارس: دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران طی نامه‌ای به مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا درباره هرگونه اقدام غیرسازنده غرب در قبال ایران هشدار داد.

خبرگزاری فارس: هشدار جلیلی به غرب درباره اقدام غیر سازنده علیه ایران

به گزارش فارس، سعید جلیلی نماینده مقام معظم رهبری و دبیر شورای عالی امنیت ملی روز پنجشنبه با ارسال نامه‌ای خطاب به کاترین اشتون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپایی و هماهنگ‌کننده گفتگوهای 1+5 با ایران نسبت به پیامدهای دوری از منطق در گفتگوها و بکارگیری ابزارهای غیرمشروع در قبال ملت ایران به کشورهای غربی هشدار داد.

دبیر شورای عالی امنیت ملی در این نامه با اشاره به مبانی استدلالی و منطقی پیشنهادهای جمهوری اسلامی ایران و نیز ارزیابی مستدل و دقیق پیشنهاد 1+5 در گفتگوهای مسکو تأکید کرد: «جمهوری اسلامی ایران همچون گذشته آمادگی دارد به سهم خود در ابتکارعمل‌هایی که بتواند گفتگوهایی موفق و رو به جلو را رقم بزند کماکان مشارکت نماید».

سعید جلیلی با ارزیابی روند گفتگوهای استانبول، بغداد و مسکو تصریح کرد: «استمرار گفتگوهای موفق و رو به جلو صرفاً در شرایطی ممکن است که در چارچوب راهبرد همکاری و در پی ایجاد اعتماد ملت ایران باشد».

دبیر شورای عالی امنیت ملی با اشاره به انتظار ملت ایران برای واکنش مناسب در قبال رویکرد غیرسازنده طرف غربی هشدار داد: «مسئولیت هر گونه لطمه به روند سازنده گفتگوها متوجه طرفی است که ابزارهای غیرمشروع را جایگزین منطق در گفتگوها می کند».

 

نشست سران کشورهای عضو گروه تماس برای حل بحران سوریه، روز شنبه در حالی در ژنو برگزار می‌شود که تحرکات برخی کشور‌ها به منظور ادامه‌دار شدن این بحران همچنان ادامه دارد. در آخرین مورد، رویترز خبر داده که عربستان سعودی و قطر به شورشیان مخالف دولت اسد حقوق ماهیانه پرداخت می‌کند!
نشست سران کشورهای عضو گروه تماس برای حل بحران سوریه، روز شنبه در حالی در ژنو برگزار می‌شود که تحرکات برخی کشور‌ها به منظور ادامه‌دار شدن این بحران همچنان ادامه دارد. در آخرین مورد، رویترز خبر داده که عربستان سعودی و قطر به شورشیان مخالف دولت اسد حقوق ماهیانه پرداخت می‌کند!به گزارش «تابناک»، نشست سران پنج کشور عضو دایم شورای امنیت به علاوه ترکیه، به دعوت کوفی عنان، روز شنبه در ژنو برگزار خواهد شد. در همین حال، هرچند عنان بار دیگر بر مشارکت ایران در حل بحران سوریه تأکید کرده، عربستان به دلیل حمایت آشکار از شورشیان از این روند کنار گذاشته شده است. در همین رابطه، خبرگزاری «رویترز» گزارش داده که عربستان سعودی و قطر به شورشیان سوری حقوق می‌دهند.بنا بر این گزارش، این کار از ماه‌ها پیش تاکنون از سوی این دو کشور انجام می‌گیرد و هدف آن، تشویق سربازان سوری برای فرار از ارتش است. بنابراین، رویترز اشاره می‌کند که دلیل اصلی کنار گذاشته شدن عربستان سعودی از نشست مورد نظر عنان، همین حمایت غیرمنطقی و بی‌‌اندازه و مرزش از گروه‌های مسلح مخالف بشار اسد است. این در حالی است که سخنگوی کوفی عنان، بار دیگر از قول وی تأکید کرده که ایران را برای حل بحران سوریه مشارکت خواهد داد. «مارتین نسیرکی»، سخنگوی فرستاده سازمان ملل در امور سوریه، روز چهارشنبه اظهار داشت، کوفی عنان و دبیر کل سازمان ملل به لزوم حضور ایران در تلاش‌ها برای حل بحران سوریه به صراحت اشاره کرده‌اند. نسیرکی افزود: کوفی عنان پس از نشست ژنو، ایران را در جریان نتایج این نشست خواهد گذاشت و بر مشارکت ایران تأکید خواهد کرد. به این ترتیب، مشخص می‌شود، آنچه تاکنون مانع از حضور جدی ایران در تلاش‌های جهانی برای حل بحران سوریه شده، تنها مخالفت شدید آمریکاست، حال آن که بیشتر کار‌شناسان تأکید دارند که با توجه به نفوذ ایران در سوریه، رسیدن به راهکاری در این زمینه بدون حضور ایران، امکان پذیر نخواهد بود.

  حمایت اوباما از امارات درباره جزایر ایرانی

روز چهارشنبه، ایالات متحده، بار دیگر از درخواست امارات متحده برای حل مناقشه خود بر سر جزایر سه‌گانه در خلیج فارس با ایران از طریق مذاکره یا ارجاع به مجامع بین‌المللی حمایت کرد. به گزارش «تابناک»، در یکی از صریح‌ترین مواضع آمریکا، باراک اوباما، رئیس جمهور ایالات متحده، با صدور بیانیه‌ای مشترک با محمد بن زاید آل نهیان، ولیعهد ابوظبی و قائم مقام فرماندهی کل نیروی‌های مسلح امارات، از درخواست این کشور برای حل اختلاف بر سر جزایر سه‌گانه از راه گفت‌و‌گو، رجوع به دادگاه لاهه یا دیگر نهادهای جهانی حمایت کرد. در این بیانیه تصریح شده است که ایالات متحده آمریکا «با قاطعیت از ابتکار عمل امارات متحده عربی برای حل این موضوع از راه گفت‌وگوی مستقیم، دیوان بین‌المللی دادگستری، یا دیگر مجامع مربوطه بین‌المللی حمایت می‌کند. آمریکا در حالی از رجوع مناقشه ایران و امارات به دادگاه لاهه حمایت کرده که مراجعه به این دادگاه، تنها در صورتی شدنی است که دو کشور با فرستادن آن به این دادگاه موافق باشند. افزون بر این، ایران بار‌ها اعلام نموده، ادعاهای اماراتی را که در سال ۱۹۷۲ تأسیس شده است، درباره سرزمین‌های خود نمی‌پذیرد؛ آن هم سرزمین‌هایی که در یک گذشته پر قدمت تاریخی متعلق به ایران بوده‌اند. ذکر این مهم لازم است که در پایان این بیانیه همچنین آمده، باراک اوباما از پایان یافتن خط لوله نفت امارات ـ که جایگزینی برای تنگه هرمز است ـ ابراز خرسندی می‌کند.
  
خبرسازی رسانه‌های ترکیه یا واقعیت؟
علی اکبر صالحی، وزیر امور خارجه کشورمان، روز گذشته به منظور دیدار با مقامات قبرس به این کشور سفر کرده بود و امروز از آنجا به قزاقستان رفت؛ اما برخی رسانه‌های ترکیه‌ای مدعی شده‌اند، صالحی برای مدت کوتاهی در قبرس بازداشت شده است.به گزارش «تابناک»، روزنامه «تودی زمان» ترکیه، امروز با انتشار گزارشی مدعی شد که علی اکبر صالحی هنگام ورود به فرودگاه بین‌المللی «نیکوزیا» (پایتخت قبرس) به مدت کوتاهی بازداشت شده است. به نوشته این روزنامه، منبع این خبر، گزارشی است که در شبکه «تی.آر.تی» ترکیه پخش و در آن ادعا شده است که صالحی به جرم اینکه نامش در لیست «اشخاص نامطلوب» اتحادیه اروپاست، در هنگام رسیدن به نیکوزیا به دست نیروهای امنیتی فرودگاه بازداشت شده است. بر پایه این گزارش، دفتر ضدتروریسم فرودگاه، پس از اینکه وزارت خارجه قبرس و شخص وزیر خارجه این کشور وارد ماجرا شده‌اند، صالحی را آزاد کرده است. ناگفته نماند که اقدام نیروهای امنیتی فرودگاه، سبب بروز تنش‌هایی شده، ولی با مداخله «اراتو کوزاکو مارکولی»، وزیر خارجه قبرس، مشکل برطرف شده است. در این باره، استدلال مقامات امنیتی این بوده که صالحی در لیست سیاه اتحادیه اروپا قرار دارد و تنها پس از صدور اجازه اختصاصی از سوی وزیر خارجه قبرس، می‌تواند وارد این کشور شود. با این حال، مارکولی برای آنان توضیح داده که نام صالحی در سال ۲۰۱۰ و پس از انتصاب به عنوان وزیر خارجه ایران، از لیست سیاه بیرون آورده شده است. این گزارش می‌افزاید، پس از این ماجرا، دولت قبرس رسما از ایران عذرخواهی کرده و دلیل رخ دادن این رویداد را «سوء تفاهم» و «عملکرد اشتباه» نیروهای امنیتی فرودگاه دانسته است.
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد