سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

اخبار و تحلیل متنوع سیاسی و اقتصادی ایران و جهان

 جانشین فرمانده کل سپاه: تمام منافع منطقه‌ای دشمن تحت برد موشکی ماست

کد مطلب : 3447
گروه سیاسی: جانشین فرمانده کل سپاه گفت: ما در طراحی راهبردی خود شعاعی را به نام شعاع بازدارندگی تعریف کرده‌ایم که تمامی منافع راهبردی دشمن در منطقه را مربوط می‌شود تا بتوانیم در صورت نبرد جنگ را در هر سطحی مدیریت کنیم.
جانشین فرمانده کل سپاه: تمام منافع منطقه‌ای دشمن تحت برد موشکی ماست
سردار حسین سلامی، سپاه را دارای یک بلوغ و کفایت مناسب در شناخت محیط و سناریوهای دشمن دانست و گفت: این سناریوها که احتمال دارد دشمن از آن برای تهدید نظام اسلامی استفاده کند، از سوی سپاه رصد و شناخته شده است.

سلامی با بیان اینکه حرکات دشمن یک نیمه آشکار و یک نیمه پنهان دارد، خاطرنشان کرد: نیمه آشکار آن همین فعالیت‌های ظاهری است که در منطقه، جهان و یا حتی محیط امنیت داخلی ما انجام می‌دهند اما بخش پنهان آن نیات و تفکرات راهبردی آنهاست که مسیر و حرکت بلند مدتشان را تبیین می‌کند.وی در خصوص توان اطلاعاتی سپاه نیز اظهار داشت: سپاه پاسداران با بلوغی که در سطح توان اطلاعاتی به دست آورده می‌تواند به دنیای ذهن دشمن نفوذ کرده و با استفاده از منابع و تجهیزات پیشرفته‌ای که در سامانه اطلاعاتی خود دارد، می‌تواند نیمه پنهان دشمن را شناسایی و حرکات آنها را قبل از انجام هر گونه اقدامی رصد کند.

جانشین فرمانده کل سپاه همچنین اظهار داشت: در ورای این تسلط اطلاعاتی که از طرق مختلف تمام سناریوهای محتمل را تجزیه و تحلیل می‌کنیم، سپاه می‌تواند تمام قوت دشمن را احصا و بر اساس اصل بازدارندگی و مسدود کردن اقدامات دشمن در ابعاد مختلف توان دفاعی خود را در حوزه‌های سخت افزاری و نرم افزاری و اطلاعاتی به کار بگیرد و توان خود را در این محورهای سه گانه متناسب با مقتضیان توسعه دهد.
وی سپاه را نهادی بن‌بست شکن عنوان کرد و افزود: تهدیدات علیه انقلاب در طول این سال‌ها پیوسته بوده و هیچ لحظه‌ای را ندیدم که دشمن در ابعاد مختلف اقدام به تهدید انقلاب نکند و سپاه در همین محیط پرتهدید بود که رشد کرد.
جانشین فرمانده کل سپاه ادامه داد: تهدیدها گاه امنیتی، گاه تجزیه طلبانه، برخی مواقع مانند جنگ تحمیلی در مقیاس جهانی، گاهی در غالب عملیات روانی و انزوای سیاسی، گاهی جنگ نرم و گاهی امنیت داخلی و در برخی مواقع تهدید فرهنگی است و گاهی نیز شاهد بودیم که همه این موارد با هم و در یک نقطه به نظام اسلامی هجوم آورده که سپاه همواره در نقطه مرکزی این تهدیدات بوده است.سلامی با بیان اینکه ما همواره در فضای تهدید زندگی می‌کنیم،‌ گفت: ذهن پاسداران به خوبی با این موضوع مأنوس بوده و آماده مقابله با آنهاست.

جانشین فرمانده کل سپاه در خصوص ماهیت تهدیدات عصر جدید نیز گفت: شرایط نوین جهانی طوری است که با پیشرفت علم ارتباطات و ورود به یک فضای مجازی تهدیدات نیز تغییر ماهیت داده و دشمن هم می‌داند که اصل پیروز‌های نظام اسلامی ذهن‌های هوشیار ودل‌های مومن است که اگر اینها را به هم بزند و بی‌هویتی در ذهنیت اجتماعی ما ایجاد کند، می‌تواند بزرگترین سد دفاعی نظام را بشکند.سلامی خاطرنشان کرد: اما سپاه پاسداران با رهبری حکیمانه مقام معظم رهبری از یک سو و تکیه‌گاه مردمی به نام بسیج توانسته یک شبکه واقعی از انتشار عناصر الهام بخش در درون جامعه ایجاد کند و دشمن نیز این موضوع را فهمیده و در صدد مقابله با آن برآمده است.

جانشین فرمانده کل سپاه در خصوص توانمندی‌های موشکی سپاه در مقابله با تهدیدات احتمالی اظهار داشت: ما در طراحی راهبردی خود شعاعی را به نام شعاع بازدارندگی تعریف کرده‌ایم که تمامی منافع راهبردی دشمن در منطقه را مربوط می‌شود تا بتوانیم در صورت نبرد جنگ را در هر سطحی مدیریت کنیم.
سلامی با بیان اینکه تولیدات ما در دو زمینه کمی و کیفی در حال رشد و توسعه است اظهار داشت: یکی از مؤلفه‌های مهم مد نظر ما در زمینه کیفی مربوط به دقت موشک‌ها است که یکی از مؤلفه‌های بسیار مهم محسوب می‌شود.
وی موشک را یک هویت سیاسی با شکل فیزیکی و هندسی عنوان کرد و افزود: این موشک باید بتواند با دقت بسیار بالا اهداف خود را که گاهی متحرک و گاهی ثابت هستند مورد هدف قرار دهد.
جانشین فرمانده کل سپاه با بیان اینکه ما باید در صورت لزوم این توانایی را داشته باشیم که واحدهای عظیم‌الجثه دشمن در دریاها را هدف قرار دهیم تصریح کرد: امروز به این دستاورد رسیده‌ایم و من در مورد کشورهایی نظیر آمریکا و روسیه که در زمینه موشکی پیشتاز بودند با تردید می‌گویم اما در مورد کشور خودمان قاطعانه می‌گویم که ما با موشک‌های بالستیک که به صورت منحنی عمل کرده و در هنگام ورود به جو چند برابر صوت سرعت دارند و به ندرت می‌توان آنها را رهگیری و منهدم کرد، می‌توانیم تمامی اهداف متحرک را به صورت صد در صد مورد هدف قرار دهیم.

سلامی با تأکید بر اینکه امروز موشک‌های ما از لحاظ برد قدرت تخریب، سرعت آماده‌سازی، دقت و تمامی اقتضائات عملیات پیشرفت چشمگیری داشتند اظهار داشت: ذخایر دفاعی ما آنقدر زیاد است که گاهی برادرانمان در نیروی هوا فضای سپاه برای نگهداری آنها از لحاظ مکان و ظرفیت با محدودیت مواجه می‌شوند.

کپی‌برداری چینی‌ها جواب داد؛
پرطرفدارترین خودروهای چینی در ایران
کد مطلب : 3460
گروه جامعه: خودروسازی در چین با کپی برداری از محصولات کمپانی های مشهور آغاز شد و هنوز هم در نمایشگاه های بین المللی خودرو، چینی هایی را می توان دید که با کنجکاوی و دقت فراوان، از مدل های موفق کمپانی های خودروسازی تصویربرداری و ابعاد و احجام آنها را اندازه گیری می کنند.
هرچند که کپی های چینی، هرگز و از هیچ نظر برابر اصل نبودند اما تلاش و جسارت آنها موجب شد تا کمپانی های خودروسازی فراوانی در چین راه اندازی شود و امروزه اکثر شرکت های اتومبیل سازی سعی دارند که بعضی از سایت های مونتاژ خود را به چین منتقل کنند.
شاید باورش سخت باشد اما در حال حاضر، چین به بزرگ ترین بازار خودرو در دنیا تبدیل شده و ضمنا برخی از محصولات چینی، در کشورهایی چون روسیه، مصر، ترکیه و ایران مونتاژ می شود. در ادامه شما را با خودروهای چینی موجود در بازار داخلی آشنا می کنیم که البته MG را به خطار قیمت بالا و دورگه (انگلیسی – چینی) بودنش، از فهرستمان حذف می کنیم.

چری (QQ (MVM۱۱۰

بعد از توقف مونتاژ خودروی کوچک و شهری دوو ماتیز در ایران، چری QQ به کمک مدیران خودرو به ایران راه یافت. MVM ۱۱۰ یک کپی کاملا آشکار و ناشیانه از دوو ماتیز بوده که باتوجه به سابقه خوب ماتیز در ایران، این خودرو نیز مورد استقبال هموطنان قرار گرفت اما خیلی زود مشخص شد که MVM ۱۱۰ از لحاظ ایمنی در برابر تصادفات، پایداری بر سطح مسیر، کیفیت مونتاژ و همچنین استهلاک قطعات بسیار ضعیف تر از ماتیز است.استهلاک بالای این خودرو با ایجاد سر و صدای اضافی در کابین خودرو آشکار شده و به تدریج ایرادات دیگری نیز به فهرست خرابی آن اضافه شد. سیستم تعلیق MVM ۱۱۰ بسیار خشک بوده و ضربات حاصل از ناهمواری های سطح مسیر را به بدنه و شاسی منتقل می کند.
تجربه ثابت کرده که مصرف سوخت این خودرو بسیار اندک بوده هرچند که ارقام و اعداد دقیقی از سوی شرکت سازنده اعلام نشده است. MVM ۱۱۰ در دو نوع سه سیلندر خطی ۱۲ سوپاپ و چهار سیلندر خطی ۱۶ سوپاپ با گیربکس پنج دنده دستی یا چهار دنده اتوماتیک در ایران عرضه می شود که مدل سه سیلندر آن فوق العاده کند و ضعیف است. در کل می توان گفت که این خودرو فقط جهت انجام خریدهای روزمره و رفت و آمدهای درون شهری مناسب است.
قیمت: 10 تا 11 میلیون تومان

چری: A۱۵ (ویانا)

چری A۱۵ نخستین محصول کمپانی چری است که در سال ۱۹۹۷ در چین تاسیس شد. این خودرو از یک طراحی بسیار ساده و فاقد هیجان برخوردار است که در آن، شباهت های غیرقابل انکاری با سیتروئن زانتیا نیز دیده می شود.
البته این شباهت فقط در ظاهر آنها نبوده و از لحاظ ایمنی در تصادفات نیز مانند زانتیا، رضایت بخش نیست زیرا سیستم های ABS و EBD آن به موقع وارد مدار نشده و ایربگ های سرنشینان جلو نیز نقش موثری در حفاظت از سرنشینان ایفا نمی کنند اما جالب اینجاست که این خودرو در روسیه با استقبال خوبی رو به رو شد و حداقل از این نظر امیدواریم که با آب و هوای سرد و زمستانی، سازگاری خوبی داشته باشد!
از امکانات این خودرو می توان به شیشه بالابرهای برقی در جلو و عقب، سیستم صویت با قابلیت پخش CD و فرمت MP۳، تنظیم برقی آینه ها و ایموبلایزر اشاره کرد. چری A۱۵ در ابتدا به لطف قیمت ۱۱ میلیون تومانی با فروش خوبی مواجه شد و از نظر رقابت با خودروهای داخلی باعث نگرانی خودروسازان وطنی شد اما با گذشت زمان معلوم شد که این خودرو هم استهلاک بالایی داشته و از لحاظ فنی نیز با برخورداری از پیشرانه چهار سیلندر هشت سوپاپه، چابک و رضایت بخش به نظر نمی رسد.
قیمت: تقریبا 15 میلیون تومان

چری (A۵ (MVM۵۳۰

تقریبا می توان گفت که چری A۵ اولین خودروی چینی بود که فراتر از انتظار ظاهر شد و این نکته را گوشزد کرد که یک خودروی چینی نیز می تواند حداقل نیازهای کیفی و فنی را برطرف سازد. این خودرو در سال ۲۰۰۶ میلادی تولید و از تابستان ۱۳۸۹ در ایران عرضه شد.
طراحی ظاهری آن با همکاری و مشاوره استودیوهای مشهوری چون پنین فارینا و برتونه ایتالیا انجام شده و به رغم سادگی، نسبتا شیک و رضایت بخش است. هرچند که قسمت عقب آن، بیش از حد ساده و فاقد هیجان است اما از به کارگیری احجام اغراق آمیز و تصنعی در طراحی آن خودداری شده است. کابین این خودرو باتوجه به کلاسش (سدان رده B) بسیار جادار بوده و صندوق بارش نیز حجیم است.
کیفیت مواد به کار رفته در پوشش و تزئینات کابین، نسبت به دیگر چینی ها رضایت بخش بوده اما هنوز جنس کلیدهای تعبیه شده روی پانل مرکزی آن دلچسب نیست. طراحی داخلی در مقایسه با چهره خودرو، مدرن تر به نظر می رسد ولی از لحاظ ارگونومی دارای نقایصی بوده که ازجمله آنها می توان به جای نامناسب برخی کلیدها روی پانل مرکزی اشاره کرد. پدال کلاچ MVM ۵۳۰ بسیار سبک و نرم بوده و تعویض دنده ها نیز به نرمی و راحتی انجام می پذیرد، ضمن اینکه در رانندگی با آن، از دید مناسبی برخوردار خواهید بود و خبری از نقطه کور نیست.
شتاب گیری اولیه و ثانویه MVM ۵۳۰ تحسین برانگیز است اما هندلینگ و پایداری آن باتوجه به سیستم تعلیق بسیار نرمش، چندان جالب نیست هرچند که در نمونه های جدیدتر، اصلاحاتی در سیستم تعلیق و وضعیت کیفی مواد داخلی صورت گرفته است و جالب اینجاست که این خودرو در رده بندی کیفی محصولات داخلی، بالاتر از اتومبیل هایی چون سمند، پارس و ۴۰۵ قرار گرفته و امکانات کاملی را در اختیار خریداران قرار می دهد که این یعنی به صدادرآمدن زنگ خطر برای خودروسازان داخلی!
قیمت: تقریبا 21 میلیون تومان

چری: X۳۳ (تیگو)

 این خودرو فقط از لحاظ ظاهری شبیه یک کراس اور یا همان SUV کوچک شهری است و به هیچ وجه خودروی مناسبی برای مسیرهای خارج از جاده ای نیست زیرا سیستم تعلیق آن فقط برای سواری آرام در جاده های هموار طراحی شده و پیشرانه چهارسیلندر ۱۶ سوپاپ آن نیز، جوابگوی خودرویی با این وزن و ابعاد نیست.کیفیت ادوات داخلی آن نیز مانند اکثر چینی ها، تعریف چندانی ندارد اما مجموعه امکانات رفاهی نسبتا خوب و مناسبی را در اختیارتان قرار داده و شاید به خاطر ارتفاع بالاترش نسبت به اکثر خودروها، حس تسلط بیشتری را در شما القا کند. همان طور که گفته شد، تیگو برای یک رانندگی آرام و ملایم، به صورتی نرم و نسبتا بی سر و صدا ظاهر می شود.
قیمت: 32 میلیون تومان

لیفان ۵۲۰

کمپانی لیفان در سال ۱۹۹۲ در چین تاسیس شد و در زمینه ساخت خودرو و موتورسیکلت به پیشرفت های چشمگیری دست پیدا کرده است. لیفان ۵۲۰ نیز در ابتدای ورودش به ایران، رقیب سرسختی برای خودروهای د اخلی به نظر می رسید زیرا طراحی ظاهری و داخلی آن نسبتا به روز بود و امکاناتی چون ایربگ سرنشینان جلو، فرمان تلسکوپی، تنظیم برقی آینه ها و سیستم ABS و EBD در لیست تجهیزات آن به چشم می خورد.
ضمنا در ابتدای کار به رغم سابقه بد اتومبیل های چینی در کشور، با استقبال خوبی از سوی ایرانیان مواجه شد اما استهلاک بالا و نارضایتی مشتریان از خرابی های متعدد این خودرو باعث شد تا کم کم محدودیت خود را از دست بدهد. داشبورد لیفان ۵۲۰ از پلاستیک خشک و نامرغوبی ساخته شده که غالبا در اثر تغییرات دمایی ترک خورده و به تدریج ظاهری ناخوشایند را پدیدار می سازد. از لحاظ فضای کابین و راحتی سرنشینان، شبیه کیا ریو بوده اما کمی راحت تر به نظر می رسد. موتور آن در مقایسه با خودروهای داخلی و رقبای هم وطن خود، قوی تر بوده و مصرف سوختش نیز مناسب به نظر می رسد.
قیمت: 16 میلیون تومان

لیفان ۶۲۰

لیفان ۶۲۰ بزرگترین مدل تولیدی این کمپانی بوده و رقیب سرسختی برای MVM ۵۳۰ است. در طراحی و ساخت این خودرو از کمپانی های روور، کرایسلر و ب ام و کمک گرفته شده و شاید به همین علت است که فرم چراغ های جلو، کاملا شبیه ب ام و سری ۳ سدان E۹۰ است. در کل چهره خودرو اسپورت تر و پخته تر از دیگر چینی های بازار داخلی به نظر می رسد و تناسبات طراحی، بیشتر رعایت شده است به طوری که در نگاه اول ممکن است به چینی بودن خودرو پی نبرید.
طراحی داخلی و به خصوص قسمت داشبورد کمی شبیه به MG می باشد (هر دو از ب ام و تقلید کرده اند) و در ساخت آن از پلاستیک نرم و نسبتا با کیفیت استفاده شده اما جنس تزئینات چوبی و نقره ای رنگ حاکی از دوام و کیفیت پایین آنها است. غربیلک فرمان این خودرو شبیه به غربیلک فرمان مرسدس بنز ML-Class بوده و بسیار خوش دست است. پیشرانه چهار سیلندر این خودرو، همان تریتک معروف بوده که مدتی در تولیدات کمپانی مبنی، کرایسلر و روور نیز مورد استفاده قرار می گرفت و شتاب اولیه خوبی را در اختیارتان قرار می دهد اما متناسب نبودن ضریب دنده ها باعث شده تا در دورگیری ها و شتاب ثانویه، کند و آزار دهنده به نظر برسد. سطح تجهیزات و امکانات رفاهی این خودرو مانند MVM ۵۳۰، نسبتا کامل و رضایت بخش بوده با این تفاوت که دارای سانروف برقی نیست. جای خالی مدل دنده اتوماتیک این خودرو در کشور، بسیار خالیست.
قیمت:تقریبا 21 میلیون تومان

HAFEILOBO

چند سال پیش در یک نمایشگاه تاسیسات ساختمان، کاتالوگ های مختلفی از یک خودروی کوچک و شهری عرضه می شد. کاتالوگ گویای این بود که ظاهرا قرار است یک اتومبیل کوچک چینی، با ظاهری عجیب و رنگ بندی وسیع در ایران عرضه شود. در نگاه اول فهرست تجهیزات و امکانات رفاهی این خودرو نظر بسیاری را جلب کرد اما می شد مطمئن بود که به این زودی ها وارد بازار نمی شود.
حدودا در دو سال بعد، این خودرو با نام لوبو از شرکت بم خودرو عرضه شد و البته بسیاری از امکاناتی که روی کاتالوگ نوشته بود را دارا نبود. ظاهر خودرو کمی نامتعارف و طراحی داخلی آن فوق العاده ساده و فاقد هیجان است. این خودرو، فقط دارای یک کیسه هوا برای راننده بوده و ترمزهای عقب آن از نوع کاسه ای است. سیستم صوتی نیز قابلیت پخش کاست را دارد و مدل CD پلیر آن به صورت سفارشی نصب خواهد شد. مصرف ترکیبی این اتومبیل جمع و جور شهری، حدود ۶/۵ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر بوده و شاسی آن متعلق به لوتوس است.
قیمت: 12 میلیون تومان

* دیروز در راهروهای مجلس، پیرمردی سالخورده با موهای سفید که سن و سالی از او گذشته بود، حضور یافته و از مشکلات تورم و گرانی‌های موجود در جامعه آه و ناله می‌کرد. به گزارش بولتن نیوز، این پیرمرد که بازنشسته یکی از ادارات دولتی بود در گوشه یکی از راهروهای مجلس با داد و فریاد از نماینده‌ها می‌خواست که باندبازی و جناح بازی را کنار گذاشته و به فکر حل مشکلات اساسی مردم باشند. وی با صدای بلند و فریادهای پی در پی تاکید می‌کرد: "هیچ کس به درد ما نمی‌خورد جز رهبری.‌ای نمایندگان فقط در خط رهبری باشید و به داد بازنشستگان و کارگران بخت برگشته برسید. به مشکلات کارگران رسیدگی کنید. بخش خصوصی به راحتی کارگران را اخراج می‌کند. شما را به خدا قسم می‌دهیم جز سخن رهبری و ملت به هیچ جناح سیاسی و حزبی متکی نباشید." هنگامی که این فرد داد و فریاد می‌کرد، علیرضا محجوب نماینده تهران در مجلس سعی می‌کرد وی را آرام کند اما وی همچنان به فریادهای خود ادامه می‌داد.
* یک منبع آگاه از برگزاری مراسم و مهمانی‌های پرسرو صدا در باغ سفارت انگلیس در تهران خبر داد. به گزارش خبرگزاری مهر، این منبع آگاه گفت: اخیراً باغ سفارت انگلیس با برگزاری میهمانی‌های پر سر و صدا و پارتی آسایش را از ساکنان این منطقه گرفته است. وی گفت: این باغ با گردهم آوردن افراد اقدام به برگزاری میهمانی‌هایی می‌کند که در منازل اطراف سر و صدای آنها شنیده می‌شود. وی گفت بسیاری از ساکنان محلی مجبور هستند تا پنجره‌های خود را ببندند تا از سرو صدای ایجاد شده در این باغ در امان بمانند.
* بعد از انتشار خبری با عنوان "باز شدن پای آقازاده‌ای که فکرش را نمی‌کنید. به پرونده اختلاس سه هزار میلیاردی" در بازتاب، دستگاه قضایی که این روزها پی در پی درحال برگزاری دادگاه‌های اختلاس 3000 میلیاردی و پرونده بیمه و استانداری است، ظاهراً وارد عمل شده و از این آقازاده بازجویی کرده است. به گزارش خبرنگار "بازتاب"، خبرنامه یک گروه اصولگرا درباره وی نوشته است: نامبرده تحصیلکرده و دارای مدرک دکترا از دانشگاه کشور آلمان که دارای دو ملیت ایرانی و آلمانی است به لیست متهمان پرونده اختلاس سه هزار میلیارد تومانی افزوده شد و حسب دستور قاضی پرونده جهت پاره‌ای از توضیحات فراخوانده شده است. طبق ادعاهای مه آفرید امیر خسروی، متهم اختلاس سه هزار میلیارد تومانی، وی یکی از رابطین اصلی خاوری با وی بوده است. در خبر قبلی "بازتاب" آمده بود: پای فرزند ارشد یکی از چهره‌های نزدیک به محمود احمدی نژاد که به شدت ادعای انقلابی گری و ساده زیستی دارد، به پرونده اختلاس سه هزار میلیارد تومانی باز شده است. نام پسر این چهره که در ادعای ساده زیستی، ارزشی بودن و انقلابی بودن از بسیاری از بزرگان سبقت گرفته و بیشترین حملات را به شخصیت‌های انقلاب داشته است، با اندوختن میلیاردها تومان ثروت، در پرونده اختلاس سه هزار میلیارد تومانی هم مطرح شده است.
* اعضای مجمع ایرلند شمالی همراه چندین گروه از جمهوری ایرلند طومار تحریم کالاهای اسراییل را امضاء‌ کردند. گروهی از فعالان ضد صهیونیستی در ایرلند، طوماری را برای تحریم محصولات تولیدی رژیم صهیونیستی در شهرکهای غیرقانونی آغاز کرده‌اند. به گزارش خبرگزاری قدس (قدسنا) به نقل از شبکه اخبار فلسطین (PNN) این طومار در حمایت از تحریم جهانی اسراییل و همچنین حمایت از اظهارات "ایمون کلیمور" وزیرخارجه ایرلند که گفته بود بلافاصله پس از تحویل ریاست دوره‌ای اتحادیه اروپا در سال آینده ورود کالاهای ساخت اسراییل به اروپا را ممنوع خواهد کرد آغاز شده است. وزیر خارجه ایرلند در اردیبهشت ماه گفته بود درصورتی که ما هیچ تغییری در سیاست اسراییل در مورد جلوگیری از خشونت شهرک نشینان علیه فلسطینی‌ها مشاهده نکنیم ایرلند بدون شک به اتحادیه اروپا فشار وارد خواهد آورد تا ورود کالاهای اسراییلی به تمامی کشورهای عضو اتحادیه اروپا را ممنوع کند. وی همچنین گفت: ایرلند درصورتی که به ریاست اتحادیه اروپا برسد از ورود صهیونیست‌های شهرک نشین در کرانه باختری که به هر نحوی در خشونت علیه فلسطینی‌ها مشارکت داشته‌اند به کشورهای اروپایی جلوگیری خواهد کرد. دیماه امسال ریاست دوره‌ای اتحادیه اروپا که اینک در اختیار کشور دانمارک است به ایرلند تحویل داده خواهد شد.

نشست اضطراری ناتو در مورد سرنگونی جنگنده ترکیه/ آماده باش انگلیس برای حمله به سوریه

سخنگوی ناتو اعلام کرد نمایندگان کشورهای عضو این پیمان روز سه شنبه برای بررسی مساله سقوط هواپیمای ترکیه توسط سوریه تشکیل جلسه خواهند داد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
ناتو در مورد سرنگونی جنگنده ترکیه نشست اضطراری برگزار می‌کند.به گزارش سرویس بین الملل «انتخاب» به نقل از بی بی سی ؛ سخنگوی ناتو اعلام کرد نمایندگان کشورهای عضو این پیمان روز سه شنبه برای بررسی مساله سقوط هواپیمای ترکیه توسط سوریه تشکیل جلسه خواهند داد.این جلسه به درخواست ترکیه و بر اساس بند ۴ اساسنامه ناتو تشکیل خواهد شد.بر اساس بند ۴، هر یک از کشورهای عضو پیمان آتلانیک شمالی، ناتو، در صورتی که احساس کنند تمامیت ارضی، استقلال سیاسی و امنیت کشورشان به خطر افتاده است، می‌توانند درخواست برگزاری چنین نشستی را مطرح کنند.ترکیه: احمد داوود اوغلو، وزیر امور خارجه ترکیه اعلام کرده که جت جنگنده اف ۴ این کشور که روز جمعه سرنگون شد، در فضای بین‌المللی هدف دفاع هوایی سوریه قرار گرفته است.ویلیام هیگ، وزیر امور خارجه انگلیس نیز در گفت و گو با همتای ترکیه‌ای خود، در مورد شرایط موجود ابراز نگرانی کرد و گفت که از ترکیه حمایت خواهد کرد.هیگ گفت که اقدام ارتش سوریه "تکان‌دهنده" بوده و مشخص کرده است که "رژیم سوریه تا چه حد از رفتارهای قابل قبول فاصله گرفته است."او گفت که سوریه را باید درباره این اقدامش پاسخگو باشد و انگلیس آماده است که در شورای امنیت خواستار اقدام قاطعی در این مورد شود.داوود اوغلو در یک مصاحبه تلویزیونی گفت که این هواپیما غیر مسلح بوده و در حال انجام مأموریت سری در مورد سوریه نبوده است، اما قبل از اینکه مورد هدف قرار بگیرد به طور اشتباهی وارد حریم هوایی سوریه شده بود.مقامات نظامی سوریه اعلام کرده‌اند که این جنگنده وارد حریم هوایی سوریه شده بود و "مطابق مقرراتی که در چنین موقعیت‌هایی اعمال می‌شود"، با آن برخورد شده است.داوود اوغلو به تلویزیون "تی‌آر‌تی" گفت که جت اف ۴ روز جمعه صبح اشتباهی وارد حریم هوایی سوریه شد، اما بلافاصله از آن خارج شده و "۱۵ دقیقه بعد از خارج شدن از حریم هوایی سوریه" هدف دفاع هوایی قرار گرفته است.او گفت: "بر اساس محاسبات ما، هواپیمای ما در یک فضای بین‌المللی، در فاصله ۱۳ مایل دریایی (۲۴ کیلومتری) سوریه مورد هدف قرار گفته است".
به گفته داوود اوغلو این هواپیما هیچ حرکتی که "حاکی از اقدام خصمانه باشد" انجام نداده است.داوود اوغلو همچنین ادعای ارتش سوریه مبنی بر اینکه مشخص نبوده که هواپیما متعلق به چه کشوری است را رد کرد و گفت که کاملا مشخص بوده که هواپیما متعلق به ترکیه بوده است.پیش از این، خبرگزاری رسمی سوریه (سانا)، به نقل از یک سخنگوی ارتش این کشور گزارش داد که نیروهای دفاع هوایی این کشور روز جمعه "هدفی ناشناس را که وارد حریم هوایی سوریه شده بود" سرنگون کرده‌اند.نیروی دریایی سوریه و ترکیه همچنان در جستجوی دو خدمه این هواپیما هستند.داوود اوغلو تاکید کرد که این جنگنده در حال اجرای پرواز تمرینی برای امتحان کارایی سیستم رادار هوایی ترکیه بوده است.
روز گذشته عبدالله گل، رئیس‌جمهور ترکیه گفت که جت جنگنده‌ای که روز جمعه هدف نیروهای سوریه قرار گرفت، احتمالا حریم هوایی سوریه را نقض کرده است.مقامات ارتش سوریه گفته‌اند که این هواپیما در ارتفاع کم و با سرعت زیاد "در حریم هوایی آب‌های ساحلی سوریه در حال پرواز بود."شامگاه روز جمعه و به دنبال برگزاری نشستی اضطراری به ریاست رجب طیب اردوغان، نخست وزیر ترکیه، این کشور اعلام کرد که بعد از مشخص شدن تمام جزئیات، در مورد چگونگی واکنش نشان دادن به این واقعه تصمیم‌گیری خواهد کرد.

آماده باش انگلیس برای حمله به سوریه

روزنامه دیلی استار ساندی از آماده باش انگلیس برای حمله به سوریه در پی تیره شدن روابط سوریه و ترکیه پرده برداشت.به گزارش انتخاب به نقل از ایسنا، این روزنامه انگلیسی زبان در تازه‌ترین خبر خود نوشت: در پی تیره شدن روابط سوریه و ترکیه پس از سقوط هواپیماهای ترکیه‌ای در حریم هوایی سوریه انگلیس شماری از جنگنده‌های خود را به حالت آماده باش درآورده است تا در صورت هرگونه حمله احتمالی به سوریه از سوی ترکیه حملات خود را به دمشق آغاز کند.این اقدام انگلیس پس از آن بود که دولت ترکیه متعهد شد که انتقام این اقدام دولت سوریه را خواهد گرفت.روزنامه دیلی استار ساندی هم چنین نوشت که عبدالله گل، رئیس جمهوری ترکیه پیشتر متعهد شده بود که کشورش اقدامات ضروری و لازم را برای پاسخگویی به این اقدام اتخاذ خواهد کرد.بنا به نوشته روزنامه مذکور، هرگونه حمله انتقام جویانه ترکیه به سوریه به معنای مشارکت جنگنده‌های انگلیسی در حمایت از همپیمانان‌شان در سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) در حمله هوایی به سوریه است.روزنامه دیلی استار ساندی در پایان همچنین اشاره کرد که به محض اینکه ترکیه تصمیم بگیرد از نیروهای خود برای پاسخ به این اقدام سوریه استفاده کند کشورهای دیگر عضو ناتو از جمله انگلیس و آمریکا از این اقدام حمایت کرده و در حمله به سوریه مشارکت خواهند کرد.از سوی دیگر، ایگور مارگولف، معاون وزیر امور خارجه روسیه نیز طی اظهاراتی عنوان داشت: تلاش‌ برای تغییر نظام کنونی سوریه و حمایت یک جانبه از مخالفان این کشور در حقیقت منجر به جنگ‌‌های داخلی در این کشور خواهد شد.وی افزود: ما شکی نداریم که تلاش‌های کشورهای بیگانه برای اجرای طرح‌های خود جهت تغییر نظام حاکم در سوریه و کمک یک‌جانبه آنها به مخالفان سوری در حقیقت راه مستقیم کشیده شدن سوریه به جنگ داخلی است که در نهایت نتایج و پیامدهای ناگواری را به همراه خواهد داشت که این نتایج نه فقط شامل حال ملت سوریه می‌شود بلکه همه منطقه را فرا خواهد گرفت.

مانور بزرگ آمریکا و اسرائیل به منظور شبیه سازی حمله موشکی ایران به اسرائیل پس از بمباران تاسیسات هسته ای ایران

  هزاران سرباز اسرائیلی و حدود 3 هزار سرباز امریکایی قرار است در بزرگترین مانور مشترک بین دو دولت در ماه اکتبر شرکت کنند.ژنرال کریگ فرانکلین فرمانده ارشد نیروی هوایی امریکا به منظور فراهم کردن مقدمات این مانور اخیرا به سرزمین های اشغالی سفر کرد . وی و همتایش برنامه ریری برای وسیع ترین مانور بین دو دولت را آغاز کرده اند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

روزنامه معاریو نوشت: هزاران سرباز اسرائیلی و حدود 3 هزار سرباز امریکایی قرار است در بزرگترین مانور مشترک بین دو دولت در ماه اکتبر شرکت کنند.به گزارش سرویس بین اللملل انتخاب، این مانور در پی شبیه سازی حمله موشکی ایران پس از حمله اسرائیل به تاسیسات هسته ای ایران و مقابله با آن است.ژنرال کریگ فرانکلین فرمانده ارشد نیروی هوایی امریکا به منظور فراهم کردن مقدمات این مانور  اخیرا به سرزمین های اشغالی سفر کرد . وی و همتایش برنامه ریری برای وسیع ترین مانور بین دو دولت را آغاز کرده اند.اسرائیل در این مانور از سیستم موشکی "ارو2" که نسخه ی اصلاح شده ان است استفاده می کند. این سیستم موشکی می تواند موشک پرتاب شده را بسیار سریع شناسایی کند.امریکایی ها هم سیستم موشکی "ایجیس" را به اسرائیل می اورند. آنها همچنین از موشک های "پیتریوت پاک3" در این مانور استفاده خواهند کرد.
 
 
رئیس جمهور مصر در گفت‌وگوی تفصیلی با فارس:
نگفتم به عربستان می‌روم/در «کمپ دیوید» تجدیدنظر می‌کنیم/با ارتش مشکل ندارم

خبرگزاری فارس: رئیس جمهور منتخب مصر اخبار منتشر شده درباره اولین سفر خارجی خود به عربستان را رد کرد و درباره عملکرد شورای نظامی گفت که این شورا حق صدور متمم قانون اساسی برای کاهش اختیارات رئیس جمهوری را ندارد.

خبرگزاری فارس: نگفتم به عربستان می‌روم/در «کمپ دیوید» تجدیدنظر می‌کنیم/با ارتش مشکل ندارم+فایل صوتی

به گزارش فارس، محمد مرسی نامزد اسلامگرا دیروز رسماً به عنوان ریاست جمهوری جدید مصر انتخاب شد. وی با کسب 13 میلیون و 230 هزار و 131 رأی توانست در رقابت با "احمد شفیق" آخرین نخست وزیر سنی مبارک به پیروزی دست یابد و اولین رئیس جمهور مصر پس از انقلاب این کشور باشد.

"محمد مرسی"، نامزد حزب آزادی و عدالت شاخه سیاسی جماعت اخوان المسلمون مصر و رئیس این حزب و عضو  سابق دفتر ارشاد جماعت اخوان است که طی سال‌های 2000 و 2005 نماینده پارلمان مصر نیز بود و مبارزاتی علیه رژیم سابق داشت. وی گزینه ذخیره جماعت اخوان المسلمون بود که پس از رد صلاحیت "خیرت شاطر" جایگزین وی شد. وی متولد 5 آگوست 1951 در روستای "العدوه" در استان الشرقیه مصر است.

محمد مرسی در خانواده‌ای فقیر و کشاورز به دنیا آمد و دارای سه برادر و دو خواهر است وی دارای پنج فرزند و 3 نواده است. مرسی دارای مدرک کارشناسی ارشد مهندسی فلزات در سال 1978 از دانشگاه قاهره و دارای مدرک دکترای محافظت از موتورهای فضاپیما از دانشگاه کالیفرنیای جنوبی آمریکاست که پس از فراغت از التحصیل در این دانشگاه نیز به تدریس مشغول شد.

خبرنگار خبرگزاری فارس در قاهره ساعاتی قبل از اعلام نتایج رسمی انتخابات و در بحبوبه اعتراضات گسترده مردمی در میدان التحریر که خواستار معرفی مرسی به عنوان پیروز انتخابات بودند، درباره موضوعات مختلف مصر و آینده این کشور با وی مصاحبه کرده است.

محمد مرسی در این مصاحبه به تشریح برنامه‌های دولت خود درباره روابط با کشورهای منطقه و رژیم صهیونیستی و موضوع متمم قانون اساسی و انحلال پارلمان پرداخت.

وی در این مصاحبه در پاسخ به سوالی درباره اقدام شورای نظامی در خصوص انحلال پارلمان مصر آن را در راستای هدف قرار دادن نامزد اسلامگرا دانست و گفت: انحلال مجلس الشعب(پارلمان) شخص مرا نشانه گرفته بود زیرا ژنرال‌ها که دیدند بنده به دستیابی به ریاست جمهوری نزدیک شده‌ام، سعی کردند برخی اختیارات را به نفع خود سلب کنند.

وی تصمیمات شورای نظامی در صدور مکمل قانون اساسی که با هدف محدود کردن اختیارات ریاست جمهوری صورت گرفته را رد کرد و گفت: شورای نظامی حق صدور متمم قانون اساسی را ندارد و ما این اعلامیه قانون اساسی را که اختیارات رئیس جمهور منتخب را سلب می‌کند، رد می‌کنیم. وی در این مصاحبه خواستار تشکیل شورای انقلابی در دولت ائتلافی با حضور همه جریان‌های سیاسی این کشور شد.

مرسی خبرهای منتشر شده در خصوص اولین سفر خارجی‌اش به عربستان را رد کرد و گفت: من چنین چیزی نگفتم و تاکنون نخستین سفرهای بین‌المللی بعد از پیروزی من در انتخابات ریاست جمهوری مشخص نشده است.نامزد اسلامگرا در این مصاحبه خواستار گسترش روابط تهران و قاهره شد و آن را باعث توازن راهبردی در منطقه دانست و تصریح کرد: این امر "توازن راهبردی" در منطقه ایجاد خواهد کرد و این مسئله بخشی از برنامه من است.

***متن کامل این مصاحبه به شرح ذیل است***

 

فارس: پیروزی شما در انتخابات ریاست جمهوری مصر را تبریک می‌گوییم و برای شما و ملت مصر توفیق و موفقیت دائمی را آرزومندم. در ابتدا بفرمائید نظر شما درباره انحلال پارلمان از سوی شورای نظامی چیست؟

مرسی: انحلال مجلس الشعب(پارلمان) شخص مرا نشانه گرفته بود زیرا ژنرال‌ها که دیدند بنده به دستیابی به ریاست جمهوری نزدیک شده‌ام، سعی کردند برخی اختیارات را به نفع خود از رئیس جمهور سلب کنند و این تصمیم تعدی به دموکراسی است زیرا نزدیک به 30 میلیون شهروند مصری در انتخابات پارلمانی مشارکت داشتند و حکم انحلال پارلمان در تاریخ دستگاه قضایی مصر عجولانه‌ترین حکم است زیرا پس از گذشت تقریباً یک ماه و نیم از فعالیت پارلمان صادر شد در حالی که در چنین مواردی روال طبیعی رسیدگی به چنین پرونده‌هایی 2 یا 3 سال طول می کشد.

فارس: نظر شما درباره تشکیل مجلس موسسان و متمم قانون اساسی که اختیارات رئیس جمهور را کاهش می‌دهد، چیست؟ آیا این اقدام مشروعیت دارد؟ و آیا این متمم و اجرای آن بر رئیس جمهور تحمیل شده است؟

مرسی: اول اینکه شورای نظامی حق صدور متمم قانون اساسی را ندارد و ما این متمم قانون اساسی که اختیارات رئیس جمهور منتخب را کاهش می دهد، رد می‌کنیم و در نشست خبری نیز اعلام کردیم که ما همچنان با متمم قانونی اساس تحت هر شرایطی مخالف هستیم و شورای نظامی باید فورا از قدرت سیاسی کناره‌گیری کند و ما همچنین تاکید کردیم که وارد مرحله جدیدی شده‌ایم و همه را به اتحاد و همدلی فرامی‌خوانیم. من معاونان رئیس جمهور را از افراد خارج از اخوان‌المسلمون و حزب آزادی و عدالت انتخاب خواهم کرد و همچنین نخست‌وزیر نیز یک شخصیت ملی‌گرای مستقل غیر وابسته به حزب آزادی و عدالت خواهد بود و خواهان تشکیل دولت ائتلافی برای ایجاد نهضت سازندگی کشور هستیم.

فارس: شایعاتی مبنی بر اینکه شورای نظامی می‌خواهد دوره ریاست جمهوری را به یک سال کاهش دهد وجود دارد تا اینکه بعد از یکسال انتخابات برگزار شود آیا این حرف و حدیث‌ها صحت دارد؟

مرسی: در هر صورت این سخنان صحت ندارد زیرا قانون اساسی جدید توسط مجمع منتخب موسسان که یک روز قبل از انحلال پارلمان تشکیل شد، تدوین خواهد شد و هیچ کسی هرگز نخواهد توانست انتخابات ریاست جمهوری را لغو کند.

فارسموضوع اصلی امروز اولویت برنامه‌های شماست، شما چه برنامه‌هایی را در اولویت قرار می دهید؟

مرسی: در درجه نخست بازگرداندن امنیت به جامعه مصر، تلاش برای اعاده حقوق شهدا و مجروحان حوادث انقلابی که باعث شد بنده رئیس جمهور شوم و طبعاً تشکیل دولت ائتلافی و انتخاب معاونان رئیس جمهور است و اینها مرا در اجرای برنامه‌‌ام یاری خواهند کرد.

فارس: آیا به نظر شما بهتر نیست که به منظور حفظ دستاوردها و ارزش‌های انقلاب، شورای انقلابی به دور از بازماندگان رژیم سابق مثلا یک دادگاه انقلاب تشکیل شود؟

مرسی: اولا شورای انقلابی در دولت ائتلافی نمود پیدا می‌کند که شامل همه جریان‌های جامعه است و ما نیز در تلاش هستیم تا این امر محقق شود و اهداف انقلاب اعم از زندگی با کرامت، آزادی و عدالت اجتماعی تحقق یابد اما در خصوص دادگاه انقلاب نیز با حقوقدانان به منظور شناختن میزان فواید آن تعامل صورت خواهد گرفت و بنده گفتم که محاکمه مبارک سیاسی و احترام به دستگاه قضایی بود

فارس: برنامه شما در خصوص روابط با کشورهای منطقه چیست؟

مرسی: برقراری روابط با همه کشورهای منطقه به منظور احیای وجود مصر در منطقه از طریق همکاری اقتصادی بین کشورهای عربی و انجام برخی اصلاحات در اتحادیه عرب به منظور فعال‌سازی نقش آن در صحنه بین‌المللی و در کنار آن حمایت از ملت فلسطین در مبارزه مشروع خود برای دستیابی به حقوقشان است.

فارس: برخی رسانه‌های خبری اعلام کرده‌اند که شما در نخستین سفر رسمی خود پس از عهده‌داری منصب ریاست جمهوری قصد دارید به عربستان سعودی سفر کنید و هدف از این سفر تقویت روابط دوجانبه است، آیا این سخنان صحت دارد؟ اگر صحت دارد چرا عربستان را انتخاب کردید؟

مرسی: من چنین چیزی نگفتم و تاکنون نخستین سفرهای بین‌المللی بعد از پیروزی من در انتخابات ریاست جمهوری مشخص نشده است و درباره سفر به عربستان نیز این موضوع پیشنهاد برخی جوانان بود نه یک برنامه رسمی.

فارس: با توجه به حمایت ایران از انقلاب مصر و خواسته‌های مردمی، نظر شما درباره روابط مصر و ایران چیست؟

مرسی: ما باید روابط طبیعی با ایران بر اساس منافع مشترک دو کشور و توسعه زمینه‌های هماهنگی سیاسی و همکاری اقتصادی را ازسر بگیریم زیرا این امر «توازن راهبردی» در منطقه ایجاد خواهد کرد و این مسئله بخشی از برنامه من است.

فارس: سیاست شما در قبال روابط با اسرائیل چگونه خواهد بود؟

مرسی: سیاست ما در قبال اسرائیل سیاست برابری خواهد بود زیرا ما در همه زمینه‌ها از آنها کمتر نیستیم و با همه در مورد بازگرداندن حقوق فلسطینیان به صاحبان آن بحث خواهیم کرد زیرا این امر بسیار اهمیت دارد و در توافقنامه کمپ دیوید نیز تجدید نظر خواهیم کرد که البته همه این موارد از طریق نهادهای دولتی و کابینه صورت خواهد گرفت زیرا من به تنهایی هیچ تصمیمی را اتخاذ نخواهم کرد.

فارس: با توجه به متمم قانون اساسی در صورت هرگونه حمله هوایی دشمن و یا حمله به مرزهای مصر شما نمی‌توانید اعلان جنگ کنید و این شورای نظامی است که در این باره تصمیم می‌گیرد و این در حالی است که شورای نظامی تضمین‌های لازم به اسرائیل در این باره داده است. چنانچه حمله هوایی و یا حمله به مرزهای مصر صورت گیرد شما چه کار خواهید کرد؟

مرسی: اگر منظور شما حمله در زمان کنونی است که من معتقدم این امر به هر صورت بعید است؛ رسانه‌های خبری سعی دارند این موضوع را با هدف ارعاب و ترساندن مردم از موضوع ریاست جمهوری بنده بزرگ‌نمایی کنند؛ اما مسئله اعلان جنگ که این هم در هر حال یک تصمیم فردی نیست و در صورت وجود مجلس الشعب باید موافقت آن درباره جنگ کسب شود و در حال حاضر نیز موافقت شورای نظامی با تصمیم جنگ ضروری است و این امر مشکلی ندارد زیرا آنها وضعیت ارتش را بهتر می‌دانند.

البته این به معنی موافقت من با متمم قانون اساسی نیست اما در هر حال بنده به تنهایی تصمیم نمی‌گیرم و من بارها تاکید کرده‌ام که با ارتش مصر اختلافی ندارم زیرا ارتش از خاک این ملت دفاع می‌کند و تمایلی ندارم در مورد تضمین‌های شورای نظامی به اسرائیل سخن بگویم زیرا هرگز در وطن‌خواهی احدی شک نمی‌کنیم و من معتقدم که شورای نظامی با وجود اشتباهاتی که دارد وطن را به مزایده نگذاشته است.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد