سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

مجله هفتگی

بررسی مهم ترین رویدادهای هفته؛ مجله هفتگی
هفته ای که گذشت باز هم هفته گرانی و اعتراض به آن بود.گرانی نان در این هفته مرکز توجه اکثر رسانه ها قرار گرفت. از طرفی رویت شی نورانی ناشناس در آسمان کشور و 5 کشور همسایه نیز جنجال ساز شد.
شفاف: هفته ای که گذشت باز هم هفته گرانی و اعتراض به آن بود.گرانی نان در این هفته مرکز توجه اکثر رسانه ها قرار گرفت.

از طرفی رویت شی نورانی ناشناس در آسمان کشور و 5 کشور همسایه نیز جنجال ساز شد.

در این هفته همچنین سخنان رئیس جمهور در جمع مردم کرمانشاه که در آن از "اصل کاری ها" صحبت کرد و اعضای دولت را از انتقادات مبرا دانست ، واکنش هایی را در بین سیاسیون در پی داشت.
 
 

روز شنبه، اخبار رویت شی نورانی در 5 شنبه هفته گذشته همچنان داغ بود. رئیس بخش حفاظت اطلاعات نیروهای استراتژیک موشکی در وزارت دفاع روسیه اعلام کرد که شی نورانی دیده شده در آسمانهای برخی کشورهای خاورمیانه و روسیه، آزمایش موفقیت آمیز موشک بالستیک بین قاره ای "Topol " بوده است.

گفته شده، این موشک در ساعت 22:39 به وقت باکو آزمایش شد.ابتدا ساکنان آستراخان و ولگراد این موشک را در آسمان مشاهده کردند، پس از آن ساکنان آذربایجان، ایران، افغانستان، لبنان و دیگر کشورها این موشک را در آسمان دیدند و تمام شاهدان در این کشورها در ابتدا تصور کرده بودند که این شی یک یوفو ( جسم ناشناخته پرنده فضایی) یا یک شهاب سنگ است.

ساکنان چندین منطقه در آذربایجان مدعی شدند که یک جسم پرنده را در آسمان در ساعت 22:50 مشاهده کردند.

براساس گزارش خبرگزاری آذری ( APA) این جسم پرنده در ارتفاع بالا از غرب به شرق حرکت می کرده است و به مدت 3 دقیقه رویت شده است.

این موشک در ویدئوهای آپلود شده در اینترنت شبیه یک جسم مخروطی شکل در ارتفاع بالا است که رد روشنی را از خود به جای گذاشته است.

اسدالله قمری نژاد - دبیر اجرایی کمیته آماتوری انجمن نجوم ایران نیز در گفتگو با مهر با بیان اینکه وجود این شی نورانی احتمالا ناشی از سوخت مخزن موشکها است، یادآور شد: زمانی که سوخت مخزن موشکی در فضا نشت می کند و وارد جو زمین می شود می سوزد و به صورت شی نورانی مخروطی شکل دیده می شود.

محمد رحیمی - عضو هیأت علمی دبیران شاخه آماتوری انجمن نجوم ایران نیز  اعلام کرد: احتمال می رود این پدیده ناشی از فعالیت های فضایی و پرتاب موشک به فضا باشد تا دست آخر معلوم نشود شی نورانی رزمایش پدافند بوده است یا موشک روسی؟اما در هر حال هر کدام از این موارد عامل شی نورانی باشد احتمالات فرا زمینی را منتفی می کند.

در این روز همچنین، روزنامه ایران دولتی را سیاووش خواند که از تیغ آتش تهمت ها به سلامت عبور می کنند. تهمت هایی که به زعم روزنامه ایران تنها برای تخریب است و واقعیت ندارند اما معلوم نیست اگر انتقاد های اقتصادی  و سیاسی از دولت ، تهمت است چرا این روز ها وضعیت اقتصاد کشور  تنها برای مردم گرانی به همراه دارد و تخلفات و بی قانونی های دولت در حوزه های اقتصادی و سیاسی همواره مورد اعتراض سباسیون و اقتصادیون واقع می شود؟

در حالی که تریبون جریان انحرافی دولتی ها را سیاوش می داند، قیمت مرغ و گوشت و مسکن  اجاره بها همچنان بالا می رود و هنوز کسی پاسخگو نیست.ب

بودجه 2 میلیادری مترو همچنان  پرداخت نمی شود تا بخشی از مشکلانت خدمات رسانی به مردم پایتخت، حل نشود، فاز دوم هدفمندی یارانه ها که بر اساس قانون باید اجرایی شود همچنان در کماست ، وضعیت کشاورزی به مرز بحران نزدیک می شود،  دولتی ها همچنان بر احیای شورای نظارت بر قانون اساسی که شورای نگهبان آن را غیر قانونی دانسته  تاکید می کنند و در سال تولید ملی ، واردات بیداد می کند و یارانه بخش تولید پرداخت نمی شود تا وضعیت صنعت و کشاورزی را  دچار اختلال کند.

روز یک شنبه اما، با وجود آنچه از سوی برخی مسؤولان بخش مسکن کنترل بازار خوانده می شد، براساس آمار رسمی اعلام شده قیمت مسکن در فروردین ماه حدود 7 درصد و قیمت اجاره بها 6/7 درصد رشد داشته است.
 

ابتدای سال 91 بود ک در حالی که کارشناسان زنگ هشدار افزایش قیمت مسکن و اجاره بهای آن را به صدا در آورده بودند، وزیر مسکن و شهرسازی قاطعانه  اعلام کرد: «قیمت بالا نمی رود؛ عده ای از فروردین ماه بر طبل بالا رفتن قیمت اجاره و خرید و فروش ملک می کوبند.»

نیکزاد معتقد بود: «برخی آتش به پا می کنند و می خواهند بازار مسکن را به هم بریزند، اما یقین بدانند که موفق نخواهند شد؛ زیرا ما آنقدر خانه ساخته ایم که روی دستمان مانده است.»

اگرچه اتخاذ سیاستهای انقباضی و همچنین به اعتقاد برخی، اجرای طرح مسکن مهر و برخی سیاستهای دیگر منجر به کنترل قیمت زمین و مسکن شد و هرچند وجود انگیزه های سودجویانه در بازار مسکن بویژه از سوی برخی صاحبان سرمایه و نیز برخی دست اندرکاران بخش خصوصی را نمی توان انکار کرد، امادر هر حال زنگ نوسانات قیمت مسکن زده شده است و دیگر جایی برای انکار نیست.

بی برنامگی در بازار مسکن  اما کار را به جایی رسانده که برخی مالکان از فرصت استفاده کرده و قیمت آپارتمانهای خود را افزایش داده اند به طوری که برخی قیمتها موجب تعجب متقاضیان شده است.این در حالی است که بازار خرید و فروش مسکن راکد است و قدرت خرید مسکن برای بسیاری از خانواده ها وجود ندارد و اجاره نشین ها نیز  در دست قیمت های نجومی مالکان اسیر شده اند.

بر این اساس، برخی از مالکان در مناطقی که قیمت ها عموما یک نرخ ثابت دارند تا هر مترمربع 200 هزار تومان قیمتها را افزایش دادند و تنها بهانه خود را نوع ساخت و کیفیت اعلام می کنند در صورتی که چنین موضوعی برای خریدار قابل اثبات نیست.

در واقع در این وضعیت که اغلب سیاستهای دولت برای کنترل اجاره بها و جلوگیری از افزایش قیمت از سوی موجران متمرکز شده است، برخی به فکر افزایش قیمت در خرید و فروش افتاده اند و ظرفیت بازار را محک می زنند تا اگر تقاضا برای این قیمتها وجود داشت، واحدهای خود را گران تر به فروش برسانند.

بنا به گفته برخی از متقاضیان، قیمتها به بالاترین نرخ خود رسیده است و بخش زیادی از خریداران مسکن از بازار خارج شده اند، زیرا توان خرید یک آپارتمان با چنین قیمتهایی را ندارند؛ به همین جهت بازار اجاره بها رونق بیشتری پیدا کرده است و قیمتها هم روز به روز نوسان بیشتری پیدا می کنند چرا که افزایش تقاضا همیشه افزایش قیمت ها را در پی داشته است و به این ترتیب مستجران نیز با مشکلات عدیده ای مواجه شده اند.

در این روز همچنین، سرانجام نان به طور رسمی گران شد و بر اساس مصوبه جدید کارگروه تعیین قیمت آرد و نان، برای تهران قیمت هر قرص نان سنگک 600 تومان، بربری 500 تومان، تافتون 300 تومان و لواش 160 تومان تعیین شد.

روز دو شنبه،  واکنش ها به سخنان محمد رضا رحیمی که گفته بود وضع اقتصادی مردم خوب است ادامه داشت و رسانه اکثرا این موضوع را مورد توجه قرار دادند.

معاون اول رئیس جمهور در حالی وضعیت اقتصادی مردم را خوب اعلام کرد  که  گرانی های گاه و بیگاه از گوشت و مرغ و شیر گرفته تا مسکن و اجاره بها ، همه و همه کمر مردم را خم کرده و گلایه های گرانی را در گوشه و کنار کشور از کلان شهرها تا روستا ها می توان شنید.

از سوی دیگر، بانک مرکزی نرخ تورم در دوازه ماه منتهی به اردیبهشت ماه سال 1391را  نسبت به دوازده ماه منتهی به اردیبهشت ماه سال 1390 معادل22.2درصد  اعلام کرد که مسلما چنین عدید نشان دهنده وضعیت اقتصادی مطلوب نیست.
 
در هر حال اما نظر آقای معاون اول چیز دیگری است و وی با تأکید بر این مطلب که بعد از تحریم نفت، ایران نفت بهتری می فروشدگفت:وضع اقتصادی مردم خوب است اما باید دانست نابرده رنج گنج میسر نمی شود.

معاون اول رئیس‌جمهور با بیان  اینکه وضع اقتصادی کشور خوب است، اظهار داشت: صادرات غیر نفتی به 53میلیارد رسیده است و نفت را هم 100دلار می‌فروشیم؛ آنها تحریم کردند اما ما بهتر نفت را می‌فروشیم، وضع مردم خوب است اما مشکل هم داریم ولی باید دانست نابرده رنج گنج میسر نمی‌شود.

اما معلوم نشد منظور از رنج در وضعیت اقتصادی خوب چیست و اگر قرار بر رنج بردن است چطور وضعیت مطلوب است؟

در این روز همچنین، شفاف با پی گیری هایی که در این خصوص انجام داد و همکاری برخی مدیران دلسوزی که سرنوشت دانش آموزان از اصلی ترین دغدغه های آنها  است ،به بخش نامه ای دست پیدا کرد که با امضای افرادی چون حاجی بابایی، وزیر آموزش و پرورش و محمود احمدی نژاد به عنوان رئیس عالی شورای آموزش و پرورش مهر تاییدی به همه نظریه هایی زد که مبنی بر قبولی کپسولی دانش آموزان اول راهنمایی بود.

روز سه شنبه اما، روزنامه دولتی ایران به رسم همیشگی خود، باز هم مصاحبه تحریف شده منتشر کرد و این بار حتی حاضر به چاپ جوابیه نیز نشده است. این روزنامه مدتی پیش با استاد نصراله حدادی- تهران شناس- گفت و گو کرد و متن این مصاحبه را طوری تنظیم کرد که گویی همه مشکلات بافت تاریخی تهران را شهرداری تهران به وجود آورده است.

حدادی پس از چاپ این مصاحبه جوابیه ای را برای روزنامه ارسال کرد، اما متاسفانه با برخورد بد کارمندان این روزنامه مواجه شد و این متن به چاپ نرسید .

قسمتهای از این جوابیه به شرح زیر بود: یقینا متن گفت‌و‌گوی بنده با خانم صدر به صورت «فایل صوتی» نزد آن روزنامه موجود بوده و در صورت خلاف‌گویی، مستند قادر به پاسخگویی می‌باشید و این بنده، براساس حسن نیت متقابل به این گفت‌و‌گو تن دادم و چنانچه می‌دانستم چنین امری صورت می‌گیرد، هرگز به این گفت‌و‌گو تن در نمی دادم و چون روزنامه دولتی ایران را نماینده‌ی بخشی از افکار عمومی می‌دانم، با احترام به خوانندگان آن روزنامه، تمایل به گفت‌و‌گو نشان دادم و این در شرایطی است که تا به امروز، نه سرکار خانم بشری صدر را دیده ام و نه وقت مطالعه‌ی روزنامه ایران را دارم و پس از ده روز از چاپ گفت‌و‌گویم مطلع شدم و با توجه به کنایه‌ی یکی از نویسندگان آن صفحه که سمتشان را در آن روزنامه و این صفحه نمی دانم – مبنی بر چرایی گفت‌و‌گو با خانم صدر- ‌یقینا از این پس چنین خواهم کرد و از هر گونه گفت‌و‌گو با خبرنگاران منسوب به آن روزنامه خودداری خواهم کرد.

در این روز همچنین، محمود احمدی نژاد در مراسم افتتاح چندین پروژه در استان کرمانشاه با اشاره به برخی مسائل پیش آمده در حوزه تخلفات اقتصادی  و متهم شدن برخی همکارانش گفت: "هر کسی در هرجایی به هر اندازه ای تخلف کرده بگیرند و با آن برخورد کنند."

وی افزود:" فحش دادن به دولت هنر نیست، اگر جرات دارند بروند سراغ همان هایی که اصل کاری هستند."

رییس جمهور در ادامه سخنان خود تصریح کرد:"خراب نشان دادن وضع کشور برای کسی شهرت نمی آورد."

احمدی نژاد گفت:"فعلا من و همکارانم در سیبل هستیم."

تا به این ترتیب باز هم معلوم شود که محمود احمدی نژاد ز انتقادهایی که به وضعیت سیاسی و اقتصادی کشور می شود و مقصر اصلی آن هم دولتی ها و بی قانونی هایشان قلمداد می شود ، دل خوشی ندارد.

اما با توجه به این صحبت های رئیس جمهور چند سوال اساسی ایجاد می شود که دولتی ها هنوز پاسخی به آنها نداده اند.

اول اینکه این اصل کاری ها و دست های پنهانی که همواره همه مسئولین دولتی از شخص رئیس جمهور گرفته تا وزرا و رئیس بانک مرکزی همواره از انها سخن می گویند چه کسانی هستند که حتی قوه اجرایی کشور نیز نمی تواند آنها را کنترل کند ؟آیا «اصل کار»تر از آقای «م . ر» وجود دارد که اکنون یکی از متهمین اصلی دادگاه بیمه ایران است؟!

اگر به قول محمود احمدی نژاد این "اصل کاری ها" شناسایی شده اند و ماهیت آنها برای دولت روشن است، چرا به دستگاه قضا معرفی نمی شوند تا در پیشگاه قانون به تخلفات آنها رسیدگی شود و آیا دولت نسبت به مردم وظیفه شرعی و قانونی برای معرفی این افراد ندارد؟

سوال دوم اینکه، رئیس جمهور در سخنان خود تاکید کرده اند، "هر کسی در هرجایی به هر اندازه ای تخلف کرده بگیرند و با آن برخورد کنند."، اگر به راستی این چنین است چرا  همین چند وقت قبل  رئیس دولت دهم کابینه اش را خط قرمز خواند ؟

دلیل این تناقضات آشکار در سخنان رئیس جمهور چیست که گاه یارانش را خط قرمز می داند و در سخنانی تند از آنها دفاع می کند و در محضر مردم همه چیز تغییر می کند  و خط قرمزی در کار نیست؟

و سوال سوم که سوال اصلی است و یکی از دغدغه های   افکار عمومی نیز هست این است که با توجه به اینکه شخص رئیس جمهور همواره قوه مجریه را قوه برتر و دارای قدرت بیشتر می داند، در صورت وقوع تخلفات  و وضعیت بد اقتصادی ، کدام قوه باید زیر تیغ انتقاد قرار گیرد؟

روز چهارشنبه، واکنش به سخنان روز قبل رئیس جمهور ادامه داشت و احمد خورشیدی، پدر داماد احمدی نژاد از اصل کاری ها سخن گفت.

احمد خورشیدی واکنش به اظهارات اخیر رییس جمهور مبنی براینکه هرکسی در هرجایی به هر اندازه ای تخلف کرده بگیرند و با آن برخورد کنند،فحش به دولت هنر نیست اگر جرات دارند بروند سراغ همانهایی که اصل کاری هستند، گفت: این صحبت ها بیشتر در رابطه با دادگاه بیمه و اختلاس سه هزار میلیاردی مطرح می شود. برای مثال بر اساس آنچه در روزهای گذشته در دادگاه بیمه دیدیم به صورت مستقیم از یکی از بالاترین مسئولین دولتی اسم برده شده است.

وی ادامه داد: وقتی مطرح می شود بروید سراغ اصل کاری ها شنونده در اولین لحظه به ذهنش می رسد که بالاتر از آقای(م . ر) چه کسی می تواند باشد و این دادگاه نیز در رابطه با تخلفات دولتی ها انجام می شود. اصل کاری ها چه کسی می تواند باشد بجز مسئولی که از آن اسم برده شده و اولین مسئول اجرایی در تهران و بالاترین سطح نهاد ریاست جمهوری و اینکه بجز این افراد چه کس دیگری می تواند باشد بنده نمی دانم واقعا جای تعجب دارد.

دبیر کل جمعیت خدمتگزاران انقلاب تصریح کرد: بهتر است صادقانه برخورد شود. باید با مشخص شدن نتیجه دادگاه حکم داده شود وبا مقاماتی که اسم آنها برده می شود برخورد صورت گیرد و مستقیما مدارکی وجود دارد که اینها مجرم هستند.

خورشیدی در پاسخ به اینکه اگر دولت اصل کاری ها را شناسایی کرده چرا  معرفی نمی کنند؟ خاطرنشان کرد: سالها است که از این قبیل صحبت ها مطرح می شود برای مثال اعلام می کردند لیست مفسدان کلان موجود است و بهتر بود که این لیست همان زمان در اختیار دستگاه قضایی قرار می گرفت تا برخورد قانون و لازم انجام شود و دیگر جای شبهه ای نماند.
 

وی تاکید کرد: اما اینکه مطرح شود که این لیست ها وجود دارد و افشا می شود یا افشا خواهد شد این موجب می شود که ابهام ایجاد شود و ممکن است ذهنیت جامعه به روی مسئولینی که پاک همه هستند برود اگر عده ای معرفی شدند و در محدوده همان عده ذهنیت سازی می شد اینگونه همه زیر سوال نمی روند.

پدر داماد احمدی نژاد یاد آو رشد: امیدواریم هرچه زودتر این لیست ها بیرون داده شود گرچه در دادگاههایی که در حال  حاضر تشکیل می شود جواب مشخص است هم در دادگاه اختلاس سه هزار میلیاردی مشخص است و هم در دادگاه بیمه مشخص است نفرات اول چه کسانی هستند.

خورشیدی با اشاره به اظهارات احمدی نژاد مبنی بر اینکه چرایی جدایی از همراهان قدیمی اجرای عدالت در کشور بود،اظهارداشت: بنده برای این اظهارات نقد دارم چرا که اکثر افرادی که آمدند و با ایشان همکاری کردند و دولت نهم تشکیل شد نیروهای انقلابی بودند  که هیچگونه چشم داشتی نداشتند. اما متاسفانه آنها کنار زده شدند و افرادی آمدند که در حال حاضر می بینیم سر از کجا درمیاورند.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد