سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

اخبار اقتصادی استان

اروند دروازه ورود تجارت به منطقه مدیترانه

مشخصات خبر

  • کد خبر: 3021
  • تاریخ انتشار: دوشنبه, 22 خرداد 1391 ساعت 18:41
  • بازدید: 8
منطقه آزاد اروند با توجه به موقعیت ویژه جغرافیایی و برخورداری از کانال های ترانزیتی ، استراتژیکی و دسترسی آسان به راه های آبی و بین المللی از جایگاه ویژه ای برخوردار است.

نقش کلیدی و موثر مناطق آزاد و ویژه اقتصادی در برنامه ریزی های کلان اقتصادی کشور به ویژه ایجاد اشتغال،‌ جذب حداکثری سرمایه گذاری خارجی، توسعه صادرات و انتقال دانش؛ لزوم توجه به این مناطق را بیشتر می کند.

این مناطق در کشورهای مختلف برای تسهیل پیوند میان اقتصاد ملی و اقتصاد جهانی مورد بهره برداری قرار می گیرند و دولت ها برای بهره گیری از این امکان، زیرساخت های لازم را در این مناطق ایجاد کرده و تسهیلات متعددی را برای فعالان این مناطق، اختصاص می دهند.

در مفاهیم جدید، مناطق آزاد کارکردی چند منظوره با هدف توسعه فراگیر و پایدار منطقه ای دارند و در حوزه های مختلف صنعتی، تجاری، گردشگری، خدمات رفاهی و بندری فعالیت می کنند. مناطق آزاد هر کدام، پتانسیل‌ها و جذابیت‌های خاص خود را دارند، اما منطقه آزاد اروند دارای موقعیت جغرافیایی ویژه‌ای است و در کنار آبهای آزاد قرار دارد و به عنوان کریدور بین‌المللی و محل عبور کالاهای مختلف به شمار می رود.

منطقه آزاد اروند در شمال غربی خلیج فارس به وسعت 172 کیلومتر مربع در محل تلاقی دو رودخانه اروندرود و کارون واقع شده و برخورداری این منطقه از ظرفیتی همچون حمل و نقل جاده ای، ریلی، دریایی و هوایی بر اهمیت آن افزوده است.

اتصال راه آهن سراسری تا مرز شلمچه و اتصال 31 کیلومتر دیگر، به راه آهن بصره و قرار گرفتن اروند در این قسمت کشور و نیز برخورداری این منطقه از چنین شاهراه حیاتی که به جاده، راه آهن و دو بندر و فرودگاه مجهز است، اهمیت این منطقه را بیشتر آشکار می کند.

کارشناسان اقتصادی معتقدند؛ با توجه به موقعیت مطلوب منطقه اروند در زمینه صادرات به کشور عراق، افزایش امکانات و زیرساخت های آن در افزایش حجم صادرات این منطقه موثر است.

'بهروز حسینی فر' سرپرست سازمان منطقه آزاد اروند به تازگی در گفت و گو با نشریه اروند گفت که این منطقه از پتانسیل های بالایی برای جذب سرمایه گذاران برخوردار است و تسهیل در قوانین داخلی در جذب سرمایه گذاران تاثیر به سزایی خواهد داشت.

به گفته ی وی، تمرکز 2500 واحد صنعتی در خوزستان با گردش مالی 60 میلیارد دلار در سال ، تولید 17 میلیون تن محصولات پتروشیمی، 4 میلیون تن سیمان، 8 میلیون تن فولاد و 12 هزار مگاوات برق، 1700 هزار تن گندم، 12 میلیون تن محصولات کشاورزی، تولید 8 هزار تن شکر قدرت و قوت ویژه‌ای به اروند می دهد.

حسینی فر افزود: سال ‌گذشته از این منطقه 592 میلیون دلار صادرات صورت گرفت که از نظر وزنی 37 درصد نسبت به سال‌ گذشته افزایش و از نظر ارزشی 7 درصد رشد کرده است. واردات این منطقه نیز در این مدت نسبت به سال 1389 ، 27 درصد کاهش داشت.

'منوچهر سید جلالی 'معاون سرمایه گذاری و اقتصادی سازمان منطقه آزاد اروند نیز در گفت و گو با نشریه اروند، میزان سرمایه گذاری در بخش صنعت این منطقه در سال 1390 را مطلوب ارزیابی کرد و افزود: میزان سرمایه گذاری در بخش صنعت منطقه آزاد اروند در سال 1390 ، 733 هزار و 492 میلیون ریال بود که در این راستا، 39 مجوز سرمایه گذاری صادر و 212 بسته سرمایه گذاری نیز آماده شد.

بنابراین؛ منطقه آزاد اروند به دلیل موقعیت جغرافیایی منحصر به فرد خود دارای پتانسیل های خوبی برای سرمایه گذاری صنعتی است و دسترسی به راه های اصلی زمینی ،هوایی، دریایی و همجواری با کشورهایی نظیر عراق و کویت و دیگر کشورهای دارای بازار مناسب و منابع طبیعی فراوان این منطقه را برای سرمایه گذاری صنعتی مهیا کرده است.

در نتیجه؛ اجرای ساختارهای مناسب زیربنایی و برنامه ریزی های بلندمدت در این منطقه، می تواند توان بالقوه این منطقه را به بالفعل تبدیل کند؛ به طوریکه می توان در بخش صنعت و گردشگری به دلیل وجود ظرفیت های مطلوب بهتر ظاهر شد .

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد