سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

تخریب میراث فرهنگی استان

 
ابتکار جالب مسئولان برای مقابله با حفاریهای غیرمجاز در مسجدسلیمان
جمعه ۵ خرداد ۱۳۹۱ ساعت ۱۹:۳۰
 
 
سخنگوی انجمن دوستداران میراث فرهنگی مسجدسلیمان از انجام ۲ مورد حفاری غیرمجاز در محوطه تاریخی «سرمسجد» خبر داد.

به گزارش آژانس خبری بختیاری (ایبنانیوز) به نقل از ایسنا، غلام‌رضا جلیلی‌نیا با بیان این مطلب افزود: این حفاری‌ها در قسمت پایین ساختمان مستوفی واقع در محوطه‌ تاریخی «سرمسجد» اتفاق افتاده است.

او ادامه داد: متاسفانه رییس اداره میراث فرهنگی مسجدسلیمان به جای پیگیری و برخورد با حفاران دستور پر کردن این حفاری‌ها را داده است.

این دوستدار میراث فرهنگی اظهار کرد: با توجه به این که محوطه تاریخی سرمسجد در سال ۸۷ تعیین حریم شده و تنها اثری است که به صورت ۲۴ ساعته نگهبان دارد این اتفاق جای تاسف است.

گفتنی است ایبنانیوز در ماه گذشته خبر و عکس مربوط به دو مورد حفاری غیرمجاز در بردنشانده مسجدسلیمان را منتشر کرد ولی بلافاصله، عده ای ناشناس، برای جلوگیری از پیگیری های بیشتر رسانه های گروهی، ابتدا اقدام به پر کردن چاله های سارقان کردند و سپس خبر مربوطه توسط مسئولان دولتی تکذیب شد. به نظر می رسد برخی مسئولان مسجدسلیمانی به جای اینکه از گزارش های انتقادی رسانه ها استقبال کنند، دست به اقداماتی میزنند که در نوع خود کم نظیر است!
 
 
مدیر پایگاه سازه‌های آبی شوشتر خبر اد
بحران در بخش‌هایی از بند میزان شوشتر

خبرگزاری فارس: مدیر پایگاه جهانی سازه‌های آبی شوشتر وضعیت قسمت‌هایی از بند میزان شوشتر را بحرانی اعلام کرد.

خبرگزاری فارس: بحران در بخش‌هایی از بند میزان شوشتر

امین محمود زاده امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در شوشتر اظهار داشت: قسمت‌هایی از بند میزان شوشتر دارای وضعیتی بحرانی و نیازمند علاج بخشی فوری است.

وی با اشاره به اینکه بند میزان شوشتر در سال گذشته از طرف پایگاه سازه‌های آبی تاریخی شوشتر لایروبی شده است، تاکید کرد: اعتبار قابل توجهی در سال‌90 از طرف پایگاه سازه‌های آبی برای این منظور هزینه و تا اندازه‌ای حوزه تجمیع آب پشت این بند تاریخی لایروبی شده است.

مدیر پایگاه جهانی سازه‌های آبی شوشتر با اشاره به اینکه قسمت‌های مغروق موجود در این بند دچار خوردگی‌های بسیار شدید شده است، افزود: قسمت‌هایی از دیواره شمالی و جنوبی این بند تاریخی که در آب غرق هستند دچار خوردگی‌های بسیار زیادی است و باید در اسرع وقت علاج‌بخشی شود.

وی ادامه داد: امسال  8 میلیارد ریال اعتبار برای هزینه در آثار ثبت جهانی شده شوشتر در اختیار پایگاه سازه‌های آبی تاریخی شوشتر قرار گرفته که بخشی از آن برای علاج‌بخشی بند میزان هزینه می‌شود.

بند میزان در مجموعه سازه‌های آبی تاریخی شوشتر با توجه به شواهد و مدارک موجود در زمان شاپور ساسانی پایه‌گذاری شده است. این بند در جهت شرقی ـ غربی در شمال شوشتر و در نزدیک بقعه سید محمد گیاهخوار قرار دارد. در محل این بند رود کارون به دو شاخه شطیط یا چهار دانگه و گرگر یا دو دانگه تقسیم می‌شود. این بند به نام‌های میزان و بند محمدعلی میرزا شناخته می‌شود.

به گفته برخی تاریخ نویسان، حد فاصل این بند تا پل بند شادروان به وسیله سنگ‌های تراش و بست‌های سربی کف رودخانه سنگفرش شده و به دلیل اینکه در زمان محمد علی میرزا دولت شاه این بند تعمیر شده بدین نام معروف شده است.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد