سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

اخبار فرهنگی . هنری . ادبی

 
با عنوان «وقتی خمپاره‌ها دهل می‌کوبند»
زندگینامه شهدای روستای هفت شهیدان کتاب شد

خبرگزاری فارس: یک نویسنده دفاع مقدس در مسجدسلیمان از انتشار کتاب زندگینامه شهدای روستای هفت شهیدان از توابع این شهرستان خبر داد.

خبرگزاری فارس: زندگینامه شهدای روستای هفت شهیدان کتاب شد

سید حیدر موسوی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در مسجدسلیمان اظهار کرد: کتاب «وقتی خمپاره‌ها دهل می‌کوبند» در 132 صفحه توسط انتشارات دلا در آینده‌ای نزدیک به چاپ می‌رسد.

وی در ادامه به بیان برخی خصوصیات این کتاب پرداخت و گفت: تمام صفحات این کتاب کلاسه، تمام رنگی و با بهترین کاغذ مرغوب منتشر شده است تا به عنوان یادگار در اختیار رهروان راه شهیدان والامقام به ویژه خانواده‌های معظم آنان قرار گیرد.

این نویسنده مسجدسلیمانی افزود: علاوه بر شهدای روستای هفت شهیدان، برخی شهدای روستاهای کنجدکار، پرزرد، قلعه راک، پرنوشته، توگا و گاوداران از توابع شهرستان مسجدسلیمان نیز در این کتاب به علاقه‌مندان معرفی شده‌اند.

وی برخی دیگر از ویژگی این کتاب را برشمرد و گفت: خوانندگان در این کتاب با زندگینامه 22 شهید شهرستان مسجدسلیمان آشنا می‌شوند که گل سر سبد این شهدای والامقام، شهید هوشنگ تلغری نخستین فرمانده نیروهای مسجدسلیمان در جبهه‌های حق علیه باطل است که در ماه‌های نخستین جنگ تحمیلی در سال 1359 در حوالی سوسنگرد شربت شهادت نوشید.

موسوی ادامه داد: یکی دیگر از شهدایی که در این کتاب معرفی شده است، شهید علی عسگر مهدی پور از جوانان برومند روستای هفت شهیدان است که وصیت کرد در هر جا به شهادت رسید همانجا دفن شود.

وی افزود: خانواده این شهید بزرگوار نیز بر اساس وصیت خود شهید، پس از شهادت پرافتخارش در 22 بهمن 1361 در حالی که از ناحیه سر مورد اصابت ترکش قرار گرفته بود، پیکر مطهرش در در کنار شهدای شهرستان آبادان در گلزار شهدای این شهر به خاک سپردند.

این نویسنده دفاع مقدس در ادامه اظهار داشت: در این کتاب همچنین خوانندگان با یکی از شهدای انقلاب اسلامی شهرستان یعنی شهید سید اسفندیار موسوی که فعالیت پرشوری در رساندن پیام‌های امام به جوانان مسجدسلیمانی داشت، آشنا می‌شوند.

او ادامه داد: این شهید عزیز چند روز مانده به پیروزی انقلاب اسلامی با تیر مستقیم مأموران رژیم شاهنشاهی شربت شهادت را نوشید و به شهدای اسلام پیوست.

 
امام جمعه اهواز انتقاد کرد
کم توجهی به مناطق حاشیه شهرها در ساخت کتابخانه

خبرگزاری فارس: امام جمعه اهواز گفت: در ساخت کتابخانه و فضای مطالعه به مناطق حاشیه‌ای کمتر توجه شده است.

خبرگزاری فارس: کم توجهی به مناطق حاشیه شهرها در ساخت کتابخانه

به گزارش خبرگزاری فارس از اهواز، آیت‌الله سید محمدعلی موسوی جزایری ظهر امروز در آیین بازگشایی کتابخانه عمومی شهید بهشتی اهواز، خواستار توجه به مناطق حاشیه‌ای شهر اهواز در حوزه مسائل فرهنگی به ویژه ایجاد فضای کتابخانه‌ای شد و گفت: مسئولان باید برای جبران عقب ماندگی از جمله کمبود فضای کتابخانه وارد عمل شوند.

وی همچنین بر ایجاد قرائت خانه در مناطق حاشیه‌ای شهر اهواز تأکید کرد.

امام جمعه اهواز به سرانه فضای کتابخانه‌ای در اهواز اشاره کرد و گفت: در شهر اهواز به هر 61 هزار نفر، یک باب کتابخانه تعلق می‌گیرد که در این بخش خیران نقش مهمی را ایفا می‌کنند.

موسوی جزایری ادامه داد: در بسیاری شهر‌ها وضع سرانه فضای کتابخانه‌ای از اهواز بهتر است که دلیل آن، تأسیس کتابخانه‌های مردمی است.

وی با تأکید بر نقش افراد خیر و نیکوکار در این زمینه و کمک به دولت در ساخت کتابخانه، گفت: یکی از عواملی که جایگاه علمی استان را ارتقا می‌دهد، کتابخانه و قرائت خانه است.

موسوی جزایری بیان کرد: همچنین ایجاد کتابخانه‌های تخصصی باید مدنظر قرار گیرد.

نماینده ولی فقیه در خوزستان در ادامه به مدیریت بانوان و فعالیت آنان در کتابخانه‌های عمومی اشاره کرد و گفت: فعالیت بانوان در این حوزه ایرادی ندارد و باید با انگیزه جذب کتابخوانان با مدیریت اسلامی انجام شود.

وی ادامه داد: هنری که کتابداران می‌توانند داشته باشند این است که با رعایت شئونات اسلامی و اخلاق حسنه با مراجعه کنندگان به کتابخانه‌ها برخورد کنند و تلاش کنند افراد جذب مطالعه و پژوهش شوند.

کتابخانه عمومی شهید بهشتی اهواز با مساحت 550 متر مربع با اعتباری بالغ بر یک میلیارد و 500 میلیون ریال تعمیر، تجهیز و بهسازی شد.

کتابخانه شهید بهشتی اهواز در پارک 17 شهریور قرار دارد و به دلیل مشکلات ساختمانی برای رفاه حال کاربران و مراجعه‌کنندگان بازسازی و تجهیز شد.

این کتابخانه دارای بخش‌های مخزن، امانت کتاب، بخش مرجع، سالن‌های مطالعه خواهران و برادران، جست‌وجوی کتاب، نمایه نشریات، نشریات و مجلات، بخش کودک مجزا و اینترنت است.

 
 
با اعتباری بالغ بر 1.5 میلیارد ریال
کتابخانه عمومی شهید بهشتی اهواز بازگشایی شد

خبرگزاری فارس: مدیرکل کتابخانه های عمومی خوزستان گفت: کتابخانه عمومی شهید بهشتی اهواز با اعتباری بالغ بر یک میلیارد و 500 میلیون ریال تعمیر، تجهیز و بهسازی شد.

خبرگزاری فارس: کتابخانه عمومی شهید بهشتی اهواز بازگشایی شد

به گزارش خبرگزاری فارس از اهواز، لفته منصوری ظهر امروز در آیین بازگشایی کتابخانه عمومی شهید بهشتی اهواز، اظهار کرد: کتابخانه عمومی شهید بهشتی اهواز با مساحت 550 متر مربع در سال 72 تأسیس شد. این کتابخانه در آبان ماه 89 به دلیل بازسازی تعطیل شد و اکنون با اعتباری بالغ بر یک میلیارد و 500 میلیون ریال تعمیر، تجهیز و بهسازی شد.

وی افزود: این کتابخانه قبل از بازسازی ماهانه به طور متوسط 3هزار و 200 نفر مراجعه کننده داشت و ظرفیت مخزن آن 16 هزار جلد کتاب است.

* 163 باب کتابخانه در خوزستان

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی خوزستان با اشاره به وضعیت کتابخانه‌های عمومی موجود در استان اظهار کرد: در حال حاضر 163 باب کتابخانه عمومی در خوزستان فعالند که 136 باب آن نهادی هستند.

منصوری زیربنای کتابخانه‌های استان را 84 هزار متر مربع عنوان کرد و ادامه داد: به عبارت دیگر سرانه فضا به ازای هر 100 نفر 1.9 متر مربع در استان است که این رقم در کلانشهر اهواز به یک متر کاهش می‌یابد.

وی ادامه داد: یک میلیون و 570 جلد کتاب در استان وجود دارد.

* اهواز؛ هر 61 هزار نفر یک کتابخانه

منصوری با اشاره به وضعیت نامطلوب کتابخانه‌ای در شهر اهواز نسبت به سایر استان، بیان کرد: در اهواز 15 باب کتابخانه نهادی و هشت باب کتابخانه مشارکتی فعال است.

وی تصریح کرد: به ازای هر 61هزار نفر یک باب کتابخانه در اهواز فعال است و در این شاخص اهواز در رتبه آخر استان قرار دارد.

مدیر کل کتابخانه‌های عمومی خوزستان فضاهای کتابخانه‌ای شهر اهواز را 16 هزار مترمربع عنوان کرد و گفت: به ازای هر 100 نفر اهوازی، یک متر مربع فضای کتابخانه‌ای داریم. این در حالی است که سرانه فضا به ازای هر 100 نفر باید چهار مترمربع فضای کتابخانه‌ای باشد.

وی با اشاره به اینکه 295 هزار جلد کتاب در کتابخانه‌های اهواز موجود است، تصریح کرد: به ازای هر اهوازی 0.2 جلد کتاب موجود است و این امر سبب شده اهواز از لحاظ سرانه جلد کتاب در جایگاه 20 استان قرار گیرد.

این مقام مسئول اضافه کرد: کتابخانه‌های عمومی اهواز 46 هزار نفر عضو دارند. به عبارتی دیگر به ازای هر 100 نفر سه نفر عضو کتابخانه‌ها هستند که در این شاخص، شهر اهواز در جایگاه 15 استان قرار می‌گیرد.

کتابخانه شهید بهشتی اهواز در پارک 17 شهریور قرار دارد و به دلیل مشکلات ساختمانی برای رفاه حال کاربران و مراجعه‌کنندگان بازسازی و تجهیز شد.

این کتابخانه دارای بخش‌های مخزن، امانت کتاب، بخش مرجع، سالن‌های مطالعه خواهران و برادران، جست‌وجوی کتاب، نمایه نشریات، نشریات و مجلات، بخش کودک مجزا و اینترنت است.

کتابخانه عمومی شهید بهشتی برنامه‌های فرهنگی متنوعی برای اوقات فراغت جوانان و نوجوانان در نظر گرفته‌ که با آغاز به کار رسمی آن، این خدمات ارائه خواهد شد.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد