سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

اخبار اقتصادی استان

بانک سپه صدای کشاورزان خوزستان را درآورد

بانک سپه امسال برای دومین سال متوالی به عنوان مجری خرید تضمینی گندم انتخاب شده است. این نکته قابل اهمیت است که انتخاب یک بانک به عنوان مجری خرید گندم می تواند برای آن بانک بسیار سودمند باشد

 

شوشان : بانک سپه امسال برای دومین سال متوالی به عنوان مجری خرید تضمینی گندم انتخاب شده است. این نکته قابل اهمیت است که انتخاب یک بانک به عنوان مجری خرید گندم می تواند برای آن بانک بسیار سودمند باشد چرا که وجه گندم کشاورزان برای مدتی در حساب این بانک قرار می گیرد تا کشاورز آن را برداشت کند. اما بشنوید دغدغه های مسئولین بانک سپه خوزستان را که گفته اند سال گذشته تمامی کشاورزان بلافاصله وجه خود را از بانک دریافت کرده اند و عملا سودی برای بانک سپه نداشته است.

اینکه چرا عاملیت خرید و پرداخت وجه گندم را به بانک تخصصی این بخش یعنی بانک کشاورزی واگذار نمی کنند خود جای سوال دارد؟! و اینکه چرا بانک سپه خوزستان طی این دو سال از طریق نصب بیلبورد در سطح شهر آنچنان که باید و شاید روی فرهنگسازی برای کشاورزان سرمایه گذاری نکرد هم خود جای سوال دارد؟

اما دغدغه های بانک سپه در سال جاری هم ادامه دارد. ماجرا از این قرار است که مسئولین بانک سپه معتقدند نرخ اعلام شده خرید گندم اصلا برای کشاورز قابل قبول نیست و کشاورز حاضر نیست گندم خود را با این قیمت به دولت بفروشد و ترجیح می دهد گندم را با قیمت بالاتری به دلال بدهد که این موضوع باعث شده امسال هم بانک سپه خوزستان در خصوص عاملیت خرید گندم حال و روز خوبی نداشته و زیاد سود نبرد.

در این بین اکثر کشاورزان هم به دولت اعتماد کرده و گندم خود را علیرغم اینکه می توانستند با قیمت بیشتری به دلال بفروشند اما در راستای تحقق سیاست های دولت، آن را به شکل تضمینی به مراکز دولتی خرید گندم سپردند اما اکنون از این تصمیم خود پشیمانند. نارضایتی کشاورزان در خصوص تاخیر بانک سپه در پرداخت وجوه کشاورزان به رغم تحویل محصول بوده است، براستی چه تضمینی وجود دارد که کشاورزی که با مشکلات فراوان محصول خود را به مرحله برداشت می رساند، اکنون با چنین چالش هایی روبرو شود؟ اخبار رسیده به شوشان حاکی از آن است که بانک سپه خوزستان با گذشت 20 روز هنوز نتوانسته وجه خرید گندم را به برخی مراکز خرید پرداخت کند و دلیل آن را عدم رسیدن اعتبار از تهران ذکر می کند. تعاونی آفاق که یکی از مراکز خرید گندم در شهرستان اهواز می باشد اعلام کرده تاکنون پس از گذشت چند روز از خرید گندم هنوز نتوانسته وجه کشاورزان را پرداخت کند.

بر اساس این گزارش ، این در حالی است که چندی پیش مدیرعامل بانک سپه ایران گفت: به تمام شعب بانک سپه در سراسر کشور اعلام کرده ایم با ارائه حواله و رسید تحویل گندم به سیلو و ارائه کارت شناسایی توسط کشاورز، برای آنها در همان لحظه گشایش اعتبار شود و وجوه کشاورزان بدون فوت وقت به حساب آنها واریز شود. اینکه چرا این امر در خوزستان اجرایی نشده سوالی است که مسئولین بانک سپه باید به کشاورزان پاسخ دهند! نکته مهم اینکه مدیر عامل بانک سپه ایران در اقدامی ابتکاری و جدید، هزار میلیارد ریال از محل منابع بانک را به این موضوع اختصاص داده تا در صورت بروز هر گونه تاخیر در واگذاری وجه از سوی شرکت بازرگانی دولتی، مطالبات کشاورز به او پرداخت شود که متاسفانه مسئولین بانک سپه خوزستان از انجام چنین حمایتی هم از کشاورزان ناتوان بودند. این در حالی است که امسال سال حمایت از تولید ملی است و چنین بی مهری هایی از سوی بانک سپه خوزستان اصلا قابل توجیه نیست. خوزستان از لحاظ تولید و خرید تضمینی محصولات کشاورزی همواره جزو اولین استان ها بوده و هیچ گاه در طی این چند سال برای پرداخت به کشاورزان با مشکلات مالی مواجه نبوده است. در طول سال های گذشته که بانک های ملت و کشاورزی به عنوان عامل خرید گندم بودند در زمانی که با کمبود اعتبار روبرو می شدند بلافاصله از محل اعتبارات داخلی خود اقدام به پرداخت وجه گندم می کردند اما متاسفانه بانک سپه خوزستان برای مدت کوتاهی هم به دولت اعتماد نکرد. آیا چنین بانکی در خوزستان صلاحیت دارد که عاملیت خرید گندم باشد؟! در همین خصوص جمع زیادی از کشاورزان خوزستانی با انتقاد شدید از عملکرد بانک سپه خواستار جایگزینی بانک کشاورزی به جای بانک سپه شده اند و اعلام کرده اند در صورتی که در سال آینده بانک سپه بعنوان عامل خرید گندم باشد هرگز محصول خود را نمی فروشیم.

مهمتر اینکه بانک سپه ایران این را هم اعلام کرده که مدیریت این بانک با حضور در روستاهای دور دست و پرداخت وجوه کشاورزان، حُسن نیت خود را به کشاورزان نشان خواهد داد که این امر هم در خوزستان اجرایی نشد و کشاورز مجبور است برای مراجعه به بانک فرسنگ ها در مسیر باشد. همچنین بانک سپه ایران تاکید کرده در مناطقی که پیش از این شعبه نداشتیم، اقدام به تاسیس شعبه و یا باجه کنید و برای مکان هایی که ایجاد شعبه به دلایل مختلف از جمله نبود خطوط مخابراتی میسر نباشد، با استقرار دستگاه های خودپرداز سیار، خدمات مورد نیاز به کشاورزان را ارائه دهید.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد