سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

گزارشی از وضعیت ناگوار آلودگی هوای خوزستان

با قاتل زنجیره‌ای خوزستان چکار خواهید کرد؟

مجتبی گهستونی
مهندس لاهیجان‌زاده مدیر کل محیط زیست اصفهان به همین سمت در استان خوزستان منصوب و جایگزین تورج همتی شد.  حال که لاهیجان‌زاده که اصالت خوزستانی دارد(شوشتری) و همسر زیست محیطی اش که ظاهرا توانسته اند پنج سال موفقیت‌آمیز را در اصفهان سپری کنند پس ایشان که تمایل داشته تا ادامه خدمتش را در خوزستان سپری کند باید بتواند با هم استانی های خود بر سرِ حفاظت از محیط زیست خوزستان نقش حاکمیتی سازمان متبوعش را اعمال کند.
آیا موقع آن نیست که مدیران فرق بین توسعه و تخریب محیط زیست را متوجه بشوند و اینقدر بر طبل توسعه ناپایدار نکوبند.

اما آیا ایشان می داند که فرق امروزِ خوزستان با سالهای قبل که در استان حضور داشته تشدید آلودگی های زیست محیطی، آلودگی های عفونی، صنعتی و شهری است و مشکل اصلی خوزستان آلودگی های ناشی ازصنایع نفتی است و منابع پذیرنده ی آبی از این آلودگی تاثیر میگیرند؟ از اتفاقاتی که در تالاب هورالعظیم می افتد چقدر خبر دارند؟ برای تالاب هایی مثل میانگران، بامدژ و... که حیات طبیعی آنها به مخاطره افتاده است چکار خواهند کرد؟ راه حل ایشان برای جلوگیری از سوزاندن عمدی منابع طبیعی و بخشی از جنگل ها چیست؟

و آیا می داند که دوستداران طبیعت و محیط زیست سالم از او می خواهند که در خصوص خشک شدن عمدی و غیر عمدی تالاب های خوزستان و ورود انواع آلودگی به رودخانه های این استان باید پاسخ قانع کننده ای داشته باشد. آیا می تواند علت واقعی گرد و خاک ها را با مردم مطرح نماید و از دخالت های غیرمسئولانه در طبیعت پرده بر می دارد؟ واقعا چرا نمی گویند که ریشه این ریزگردها چندان به کشورهای همسایه مربوط نیست و عمدتا ریشه داخلی دارد. خوب بگویید که عده ای از کارشناسان با بررسی میکروسکوپ الکترونی ریزگردهای خوزستان با مشاهده بقایای انواع موجودات آبزی به این نتیجه رسیده اند که منشاء این ریزگردها تالابی است.که البته تشدید سد سازی هم از جمله این علل است.

در خصوص انتقال غیر ضروری سرشاخه رودخانه های خوزستان چه نظری دارند و آیا خبر دارند که یکی از موانع رسیدن آب به تالاب ها و رودخانه های خوزستان اقداماتی است که در بالا دست رودخانه ها انجام میگیرد؟

برنامه اشان برای پاکسازی سواحل رودخانه ها و دریا در محدوده خوزستان چیست؟ آیا توان آن را دارد که خسارت های سدسازی در خوزستان را با استدال های مدیریتی بیان کند و حق خوزستان را بستاند؟ آیا از سد گتوند و دیگر سدها که دهها منتقد داشتند دفاع می کند آیا روزی درباره تبعات زیست محیطی آنها و تخریب هایشان سخن خواهد گفت؟

آیا از میزان تخریب های تنها یک سد (سد گتوند) در محدوده شهرهای گتوند، لالی و مسجدسلیمان خبر دارند؟
آیا می داند که بخشی از منابع موجود در بستر رودخانه ها و کوهها با عنوان های جعلی و گاه قانونی به تاراج می رود؟ آیا می داند که فرهنگسازی گسترده و کاربردی و چهره به چهره برای مردم یکی از بهترین راه حل ها برای جلوگیری از تخریب محیط زیست است؟ آیا فرصت دارند که طی چند روز ابتدا به بازدید از کل تالاب‌ها، مناطق و پناگاههای حفاظت شده و حوزه های استحفاظی محیط زیست خوزستان بپردازند و سپس با شناختی کامل از وضعیت موجود به امور جاری بپردازند؟ آیا مدیر کل جدید توان مقابله برای جلوگیری با آلاینده های دریایی را دارند و می دانند که بر اساس یک سری آمار های رسمی در هر دقیقه دهها آلاینده به خوریات می ریزد و حیات آبزیان را به مخاطره می اندازد؟

آیا درباره خشک شدن نخلستانها که هنوز بررسی دقیقی انجام نشده اقدام خواهند کرد؟
حتما خبردارید که هر چند سال یک بار بخشی از زمین به اراضی زیر کشت اختصاص می یابد واقعا آب این اراضی چگونه تامین خواهد شد در حالی که بخشی از کشت ها به دلیل استفاده زیاد از آب با ممنوعیت ها و محدودیت هایی مواجه شده اند. آقای مدیر کل تو را به خدا چاره ای بیاندیش. این محیط زیست به قدری بچه تو سری خورده ای شده که نیاز به یه اولاد دلسوز دارد که باید با چنگ ودندان آنرا حفظ کند. آیا می تواند ثابت کند که سازمان محیط زیست، نهادی خنثی نیست و می تواند به وظایف خود جامه عمل بپوشاند.

بارها با این پرسش مواجه شده ایم که نقش انجمن های محیط زیستی در خوزستان در پیگیری امور مورد نظر تا چه حد است که جواب در این مورد کاملا مشخص بوده است. واقعیت امر این است که در غیاب فعالان صرف محیط زیستی خوزستان که چند سالی است در لاک خود خزیده اند و به قول خودشان فعالیت علمی می کنند، مطبوعات جور آنها را کشیده و به طرح مسائل زیست محیطی می پردازند. اما واقعیت دیگر اینکه وضعیت محیط زیست خوزستان به شرایط بغرنجی رسیده و جز وعده های نه خیلی خوشایند و نه خیلی عملیاتی مدیران ریز و کلان و البته تلاش مطبوعات و فعالان رسانه ای هیچ عکس العمل کارآمدی از سوی افراد محیط زیستی مشاهده نمی شود.

خوزستان در حالی گرفتار یک قاتل زنجیره ای شده که همه آن را می شناسند و اما توان به زنجیر کشیدن و مهار کردن آن را ندارند. قاتلی که هر روزه بسیاری را از پا می اندازد و بسیاری دیگر را با عملکرد خود بیمار می کند اما چه کسی و کجا مسئول ارائه آمار به مردم است؟ چه کسی و کجا مسئولیت این همه صدمه به مسئولین است. امیدوارم که با گذشت ۴۰ سال از روز جهانی محیط زیست دیگر به تنهایی شاهد به صدا در آمدن زنگ مدارس نباشیم بلکه به آموزش فراگیر بپردازیم. آقایان مسئول آیا بهتر نیست به جای نسل کشی به فکر بقای نسل همشهریان و هموطنان خود باشید؟ 

 

 

نماینده مردم شوشتر در مجلس:
مشکل گرد و غبار با گزارش دادن حل نمی‌شود

خبرگزاری فارس: نماینده مردم شوشتر و گتوند در مجلس اظهار داشت: برای رفع مشکل گرد و غبار در کشور مسئولان بیشتر گزارش ارائه کرده‌اند و هیچ اقدام عملی شاهد نبوده‌ایم.

خبرگزاری فارس: مشکل گرد و غبار با گزارش دادن حل نمی‌شود

حجت‌الاسلام سید محمد سادات ابراهیمی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در شوشتر اظهار داشت: مشکل گرد و غبار بیش از هفت سال است کشور را درگیر کرده اما مدیران در این مدت تنها به ارائه گزارش مشغول بوده‌اند و اقدامی عملی از آنها شاهد نبوده‌ایم.

وی با اشاره به تفکیک وظایف سازمان‌ها در کاهش پدیده گرد و غبار و حل این مشکل، گفت: ابتدا باید کاری کرد و سپس گزارشی ارائه داد در حالی که اکنون وضعیت متفاوت و برعکس شده است.

منتخب مردم شوشتر و گتوند در مجلس نهم با اشاره به اعتبار اختصاص یافته به دولت از طرف مجلس، تاکید کرد: هنوز مشخص نشده اعتبار یک‌‌ میلیارد دلاری چگونه هزینه شده است که شاهد هیچ تاثیری در حل مشکل گرد و غبار نیستیم.

سادات ابراهیمی تاکید کرد: بارها تذکر داده‌ایم و از مسئولان خواسته شده در این زمینه فعالیت جدی کنند اما به نظر می‌رسد در شرایط کنونی گرد و غبار برای مدیران عادی شده است.

وی تاکید کرد: شاید نیازمند همتی فراملی برای رفع مشکل گرد و غبار باشیم اما همه مشکلات به خارج از مرزها مربوط نیست و مسئولان برای کاهش مسئولیت خود در قبال این معضل، راه فراری برای آن پیدا نکنند و این پدیده را صرفا به خارج از مرزها ربط ندهند.

سادات ابراهیمی خاطرنشان کرد: برای رفع مشکل گرد و غبار در مجلس نهم باید تدابیری مهم و تصمیمات جدی اتخاذ شود.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد