سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

یک گزارش اجتماعی

آیا راه حلی برای معضل پارتی بازی در خوزستان وجود ندارد؟

عادل نوروزیان

چندی است که استانداری خوزستان اطلاعیه ای مبنی بر استخدام 1168 نفر را  به صورت پیمانی در سایت خود منتشر کرده است و بسیاری از جوانان بیکار خوزستانی که متاسفانه تعداد آنها کم نیست به امید اینکه مشغول به کار شوند، در حال آماده کردن و ارسال مدارک خود هستند. این در حالی است که سید کریم حسینی معاون توسعه منابع انسانی استانداری خوزستان در جلسه کارگروه اشتغال استان که 23 اردیبهشت ‌ماه در سالن استانداری برگزار شد، خبر از استخدام 1845 نفر در مرحله اول داده بود و این یعنی هنوز آزمون برگزار نشده 677 سهمیه! اختلاف میان صحبت های مسئولین وجود دارد که این مسئله واقعاً مشکوک است و نیاز به توضیح مسئولین دارد که البته پیشاپیش خود می دانیم که مسئولین خوزستان نیازی به توضیح به مردم در هیچ زمینه ای احساس نمی کنند، اما باید بدانیم که با این تناقض گویی های مسئولان این شبهه در اذهان مردم خوزستان به وجود می آید که شاید قرار است حقوق آنان در آزمون های استخدامی باز هم لگدکوب روابط موجود میان برخی از مسئولان شود خصوصاً اینکه بر اساس اعلام استانداری پس از آزمون کتبی قرار است طی چند مرحله مصاحبه حضوری صورت گیرد و مشخصاً در این مرحله امکان اعمال نفوذ بسیار زیاد است. از اینرو نویسنده قصد دارد که در این یادداشت با بررسی اجمالی بحث پارتی و پارتی بازی در مراحل استخدام، که در کشور ما قابل کتمان نیست، زنگ خطری برای مسئولان استانی باشد که مبادا در این مرحله و برای خشنودی برخی از آشنایان راضی به پایمال کردن حقوق مردم عادی که دل به نظام مقدس جمهوری اسلامی خوش کرده اند و به آن اعتماد دارند، شوند.

 

 

دکتر احمدی نژاد در دور چهارم سفرهای استانی و در جمع مردم یاسوج در پاسخ به درخواست جوانان یاسوجی مبنی بررسی نقش پررنگ پارتی بازی در استخدام نیروها در این استان عنوان کرد:

من با افتخار عرض می‌کنم این احمدی‌نژاد با افتخار پارتی شما مردم در دولت است ... کسی نباید میان جوانان فرقی قائل شود. در هر شهر یا استان و هر جای ایران اگر کسی پیدا شود که میان مردم فرق بگذارد، همه بدانند که این متعلق به دولت و ملت نیست و آقای استاندار باید گوشش را بپیچاند.

پس از این ایشان به وزیر اطلاعات حجت الاسلام و المسلمین مصلحی دستور دادند که این موضوع را بررسی نموده و نتیجه را به ایشان اعلام کنند. که وی نیز در مصاحبه خود اعلام کردند:

این گزارش در حال تهیه است ضمن اینکه برای کل کشور هم گزارش هایی را در دست تهیه داریم که در وقت مقتضی ارائه خواهد شد.

البته این موضوع در کشور ما پیچیده تر و ریشه دار تر از آن است که با چند سخنرانی و گزارش رفع شود، در این راستا و در سال 1389 علیرضا افشارمعاون اجتماعی و فرهنگی وزارت کشور خبر از تاسیس ستاد مبارزه با پارتی بازی! داد، بر این اساس قرار بود بود که با اجرای مجموعه‌ای از اقدامات فرهنگی، انضباطی و قضایی نسبت به شاداب ‌سازی محیط‌های اداری اقدام شود و درآن سوی ماجرا با هر گونه پارتی بازی در استخدام افراد، بی‌عدالتی و باند بازی برخی مدیران میانی با کارمندان و هر آنچه که باعث مسموم شدن محیط‌های اداری و زمینه ساز تخلفات بزرگی همچون مفاسد اقتصادی می‌شود، برخورد قاطع و قانونی صورت گیرد. اما آیا مردم این تغییرات را به چشم دیدند یا این طرح تنها در حد آمار و ارقام و گزارش های بی محتوا باقی ماند؟

شاید عمق این فاجعه را در سخنان احمد توکلی نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی بهتر بتوان درک نمود، وی در در نشست علمی دانشجویان دانشگاه شیراز با موضوع «کالبد شکافی تقلب ۳ هزار میلیارد تومانی» با اشاره به نقص موازین شایسته‌سالاری در قالب‌های مختلف اظهار داشت: مهم‌ترین مشکل ملاک تصمیم‌گیری در حکومت، رفیق بازی، تبارگرایی و گروه‌آرایی است.

رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی افزود: رفیق بازی در سپردن مناصب یا واگذاری امتیازات به شکل غیر رقابتی، ارتقای اداری و سیاسی دوستان و رفیقان ویژه بدون توجه به قابلیت و اهلیت این افراد بوده که از جمله آن‌ها انتصاب جهرمی به دستور رئیس جمهور به مدیرعاملی بانک صادرات یا پرویزیان به مدیر عاملی بانک توسعه صادرات و شورای پول و اعتبار است. توکلی گفت: انتصاب پورمحمدی با حمایت مشایی و حکم آقای احمدی‌نژاد به قائم مقامی رئیس کل بانک مرکزی بدون داشتن صلاحیت علمی و تجربی لازم از دیگر نمونه‌های پارتی بازی در دولت است. عضو هیئت علمی بخش اقتصاد دانشگاه شهید بهشتی در ادامه تصریح کرد: این پارتی بازی‌ها منافع اقتصادی دوستان و رفیقان صاحبان منصب را تضمین می‌کند. وی در ادامه با اشاره به تبارگرایی و قوم و خویش بازی در دولت خاطرنشان کرد: تبارگرایی و قوم و خویش بازی با سپردن امکانات و دادن امتیاز به اعضای خانواده و نزدیکان صاحبان منصب صورت می‌گیرد که مهدی خورشیدی و فرهاد همتی گل سفیدی نمونه‌هایی از این مورد هستند. توکلی پارتی بازی و حمایت ویژه از برخی افراد را عوامل نقص شایسته‌سالاری دانست و اضافه کرد: توزیع امکانات خارج از مقررات به فرد یا گروه خاص با حمایت‌های مالی و اداری برای جلب آرای افراد، موضوعی است که توسط برخی در دولت انجام می‌شود. وی با بیان مثالی از حمایت ویژه از یک سری افراد خاص بیان کرد: حمایت ویژه برخی نمایندگان از عدم استیضاح وزیر بازرگانی و صنایع، حمایت دفتر ریاست جمهوری از گروه امیر منصور آریا و تلاش مدیرکل حقوقی ریاست جمهوری در زمان معاونت حقوقی رحیمی برای تقسیم پول بین برخی از استیضاح کنندگان مرحوم کردان نمونه‌ای از این حمایت‌های ویژه است.

در بعد استانی نیز در استان خوزستان کار به جایی رسیده که نماینده مردم اهواز در مجلس شورای اسلامی لب به اعتراض گشوده است. سید شریف حسینی در مصاحبه خود ضمن تاکید بر جلوگیری از انجام استخدام های فامیلی ادامه می دهد:

وقتی ما نامه می‌نویسیم به ما می‌گویند آزمون برگزار خواهد شد و یا استخدام در شرکت‌های پیمانکاری نیز ممنوع است. از شما می‌خواهم یک بررسی کنید و ببینید آخرین استخدامی‌های همه دستگاه‌ها، پسرخاله‌ها، خواهر خانم‌ها و دختران و پسران چه کسانی هستند؟ آیا از حاشیه شهر و یا قشر فقیر جامعه هستند؟ یا این‌که توصیه شده بعضی از افراد هستند.

وی اظهارکرد: اگر از این وضعیت جلوگیری نشود و همچنان این نوع استخدام‌ها ادامه داشته باشد، اسامی کسانی را که همان روز استخدام شده و نوع ارتباط‌ آن‌ها را با مدیران و مسؤولان و افرادی که آن‌ها را معرفی کرده‌اند را‌ اعلام خواهم کرد.

از سوی دیگر و در حالی که بسیاری از جوانان خوزستان بیکار هستند، استانداری خوزستان در اقدامی قابل تامل فردی بازنشسته را در یک پست مدیریتی در سازمان همیاری شهرداریها به کار گرفته است. این در حالی است که فرد مذکور به نام (م ک) فاقد تجربه و سوابق کاری مرتبط با این پست می باشد و از سوی دیگر علاوه بر حقوق بازنشستگی مبلغ 800هزار توامن نیز به عنوان حقوق شغل جدیدش برای او در نظر گرفته شده است.

مسئولین باید توجه داشته باشند که با وجود اینکه حتی مردم عادی نیز می دانند که روابط و ضوابط و پارتی بازی ها معجزه می کنند، می توانند برای برخی افراد فاقد تخصص و تحصیلات، سودها و موقعیت های کلان به ارمغان آورند،  کلید رهایی از چنگ قانون هستند، زمان انجام کارها را تسریع می بخشند، ظالم یا قانون شکن را به یک فرد محق و شریف تبدیل می کنند و مظلوم و متضرر را متهم به توهم و کج فهمی می نمایند و.... و اینها تنها بخشی از معجزات پارتی بازی است ....

اما روی دیگر این سکه نا امیدی و بی اعتمادی است که یک جامعه را اسیر و فلج می کند. بسیارند افرادی که امید آنها برای داشتن موقعیت هایی که شایستگی آن را داشته اند از بین رفته است. بسیارند کسانی که حقوق مسلم آنها به واسطه رشوه و یا پارتی بازی، پایمال شده و همه این ها در خاطره خاموش جامعه، نوعی بی اعتمادی و ناامنی و ناامیدی ایجاد می کند.

این پدیده شوم می تواند به طور قابل توجهی بر اراده و اعتماد فردی افراد جامعه نیز تاثیر بگذارد. طوریکه حتی در مواردی که گزینش افراد به صورت کاملا منصفانه و عاری از هرگونه رابطه و ضابطه ای صورت می پذیرد، بیشتر مردم به سبب  پیشینه و زمینه ذهنی که پارتی بازی را عامل موثر و حاکم در گزینش می پندارند ، علیرغم داشتن تخصص از ورود به چنین عرصه هایی چشم پوشی می کنند؛ و نتیجه اینکه هم آنها با وجود تحصیل و داشتن تخصص از رشد اجتماعی باز می مانند و هم جامعه از تخصص و مهارت های آنها بی بهره می ماند.

به هر حال آنچه در پایان قابل ذکر است این است که یک بیماری، زمانی در بطن یک جامعه نهادینه می شود که عموم مردم به آن عادت کرده و ناخواسته وجود چنین ناهنجاری را بپذیرند.

سیاست بازی

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد