سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

یک خبر از خرمشهر

با حضور 200 شاعر/
دوازدهمین جشنواره استانی «شعر جنوب» در ماهشهر آغاز شد
ماهشهر - خبرگزاری مهر: رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان بندر ماهشهر گفت: دوازدهمین جشنواره استانی «شعر جنوب» صبح امروز با حضور نزدیک به 200 شاعر خوزستانی در بندر ماهشهر آغاز شد.

به گزارش خبرنگار مهر، سید محمدرفیع الهی در مراسم آغاز به کار این جشنواره اظهار کرد: پیش از این جشنواره شعر جنوب با حضور شاعران شهرستانهای جنوبی استان خوزستان برگزار می شد اما امسال برای نخستین بار این جشنواره به صورت استانی برگزار می شود.

وی تصریح کرد: فراخوان این جشنواره سال گذشته منتشر شد که حدود یک هزار اثر از نزدیک به 200 شاعر خوزستانی به دبیرخانه جشنواره واصل شد.

الهی با بیان اینکه این جشنواره در دو بخش برگزار می شود، عنوان کرد: شاعران خوزستانی در دو بخش آزاد و موضوعی آثار خود را در دو بخش شعر کلاسیک و شعر نو شامل نیمایی و سپید به دبیرخانه جشنواره ارسال کردند.

وی بیان کرد: بخش موضوعی این جشنواره شامل موضوعات «مقاومت و پایداری»، «تبیین شخصیت امام خمینی (ره)» و «ولادت امام علی (ع)» است.

رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی بندر ماهشهر اضافه کرد: این جشنواره همه ساله بهمن ماه برگزار می شد اما در سال جاری به دلیل تقارن با جشنواره کشوری عکس فجر به خردادماه منتقل شد.

الهی در ادامه گفت: آثار رسیده به جشنواره توسط «هرمز علی پور»، «علیرضا شکرریز» و «سعید محمدحسنی» در بخش آزاد و لاسیک «حبیب پیام»، «داوود رضا کاظمی» و «عبدی مکوندی» داوری شده است.

رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی بندر ماهشهر عنوان کرد: یکی از برنامه های روز برگزاری جشنواره تشکیل کارگاه نقد و بررسی و همچنین تجلیل از پیشکسوتان شعر و ادبیات خواهد بود.

الهی ادامه داد: سرایش شعر طنز، نواختن موسیقی و اجرای نمایش با موضوعیت شعرخوانی نیز از دیگر برنامه‌های جانبی این جشنواره است.

وی هدف از برگزاری این جشنواره را بسط و ارتقای جایگاه فرهنگ و ادبیات عنوان کرد و افزود: ایجاد بستر مناسب برای خلق آثار ارزشمند و بدیع ادبی، گردهمایی شعرا و ایجاد تعامل میان آنها و تبادل اندیشه‌ها و در واقع کیفیت بخشی در عرصه فرهنگ و ادبیات و تعمیق و غنی سازی شعر و شاعری از اهداف اصلی برگزاری این جشنواره است.

الهی تصریح کرد: شعر در میان همه فرهنگها به ویژه فرهنگ غنی اسلام و به ویژه در سیره پیامبر اکرم (ص) و ائمه اطهار (ع) اهمیت خاصی دارد و بعضا به دستور پیامبر اکرم (ص) برای شعرا منبر نصب می شد و شاعران در محضر آن حضرت شعر می سرودند.

وی بیان کرد: در نظام مقدس جمهوری اسلامی نیز به تبعیت از سیره پیامبر (ص) شعر جایگاه ویژه ای دارد به طوری که بنیانگذار فقید انقلاب اسلامی و همچنین رهبر فرزانه انقلاب خود شاعر هستند و به جایگاه این هنر اهمیت ویژه ای داده اند.

مراسم اختتامیه و معرفی آثار برتر نیز عصر امروز با حضور مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان خوزستان و جمعی از مسئولان محلی در تالار شهید آوینی شهرستان بندر ماهشهر برگزار می شود. 
 
 
معاون پژوهشی دانشگاه علوم و فنون دریایی خرمشهر:
دانشگاه علوم دریایی خرمشهرمیزبان برگزاری کنگره اقیانوس شناسی کشور شد
 
خرمشهر- معاون پژوهشی دانشگاه علوم و فنون دریایی خرمشهر گفت: دانشگاه علوم و فنون دریایی خرمشهر میزبان برگزاری کنگره علوم دریایی و اقیانوس شناسی کشور در سال 91 شد.
 
دکتر 'وحید یاوری' روز پنجشنبه در حاشیه نشست کارگروه تخصصی اتحادیه دانشگاهها و مراکز پژوهشی ساحلی و دریایی در دانشگاه علوم و فنون دریایی خرمشهر در گفت و گو با ایرنا افزود: تدوین نهایی سند چشم انداز علوم دریایی و اقیانوس شناسی کشور هدف اصلی برگزاری این کنگره توسط کلیه دانشگاههای ساحلی و مراکز علمی و پژوهشی کشور است.
وی اضافه کرد: تاریخ برگزاری این کنگره در جلسه 25 خرداد ماه شورای عالی اتحادیه در نوشهر تعیین خواهد شد.
وی یکی از برنامه های مشخص سال جاری اتحادیه دانشگاهها و مرکز پژوهشی ساحلی و دریایی کشور را تدوین سند چشم انداز علوم دریایی و اقیانوس شناسی در افق 1404 عنوان کرد و افزود: این سند مدتی است که مورد بررسی و در دستور کار اتحادیه دانشگاهها و مراکز پژوهشی ساحلی و دریایی قرار گرفته است.
معاون پژوهشی دانشگاه علوم و فنون دریایی خرمشهر اظهار داشت: برنامه توسعه فعالیت های علوم و فنون دریایی در قالب برنامه چشم انداز کل کشور در این سند تنظیم شده و امیدواریم بتوانیم این برنامه را تصویب و به اجرا در آوریم.
دکتر یاوری با اشاره به نشست مشترک کارگروه تخصصی اتحادیه دانشگاهها و مرکز پژوهشی ساحلی و دریایی در دانشگاه علوم دریایی خرمشهر گفت: امروز این نشست با هدف بهبود برنامه ریزی فعالیت ها ، نقطه نظرات کارگروه تخصصی مورد استفاده قرار گرفت.
وی اظهار داشت: همچنین در این نشست در حال تدوین برنامه کاری سال 91 هستیم و این برنامه کاری در دانشگاه علوم و فنون دریایی خرمشهر در 25 خرداد توسط شورای عالی اتحادیه مورد بررسی و بعد از تصویب اجرا خواهد شد.
وی ادامه داد: یکی از سیاست هایی که در کشور در جهت بهره برداری بهینه از توان علمی مراکز علمی و دانشگاههای تخصصی در حوزه علوم دریایی صورت می گیرد تشکیل اتحادیه هایی است که بتوانند شبکه بین دانشگاهها و مراکز علمی تشکیل دهند.
معاون پژوهشی دانشگاه علوم و فنون دریایی خرمشهر خاطرنشان کرد: از طریق این اتحادیه می توان از تمام توان علمی دانشگاههای کشور در جهت بهره برداری بهینه منابع دریایی کشور استفاده کرد.
وی تصمیم گیری و تصویب برنامه های اتحادیه را برعهده شورای عالی دانست و افزود: برای بهره برداری از توان دانشگاهها ، گروه های تخصصی آموزشی، پژوهش و فناوری، دانشجویی و فرهنگی، اداری و مالی ، روابط عمومی و روابط بین المللی تشکیل شده است.
وی ادامه داد: در حال حاضر ریاست ادواری اتحادیه دانشگاهها و مرکز پژوهشی ساحلی و دریایی کشور بر عهده دانشگاه علوم و فنون دریایی خرمشهر است و رییس آن دکتر مسعود صدری نسب ریاست دانشگاه علوم و فنون دریایی خرمشهر است .

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد