سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

اخبار روز خوزستان

مردم چه گناهی دارند گرفتار مسکن مهر شده اند !

آنچه که در خصوص مسکن مهر در خوزستان بخصوص در دو شهر جدید رامین و شیرین شهر باید گفت سخنی بهتر از سخن استاندار محترم نیست که گفتند « مردم چه گناهی دارند که گرفتار مسکن مهر شده اند

 شوشان / محمدرضا ایزدی : آنچه که در خصوص مسکن مهر در خوزستان بخصوص در دو شهر جدید رامین و شیرین شهر باید گفت سخنی بهتر از سخن استاندار محترم نیست که گفتند « مردم چه گناهی دارند که گرفتار مسکن مهر شده اند و در بین تمام شهرهای استان خوزستان شهر اهواز بعنوان مرکز استان وضعیتی به مراتب نا امید کننده تر دارد.»

این سخنان از اول شخص و نماینده ارشد دولت در استان، گویای همه مسائلی است که در بحث مسکن مهر در استان داریم و نشان می دهد که از طرف برخی مدیران اراده ای برای حل مشکل مسکن مهر در اهواز وجود ندارد.

از روز اول که بنای دو شهر جدید رامین و شیرین شهر گذاشته خشت اولی بود که به نظر می رسد تا ثریا هم برود کج خواهد رفت و سوال اینجاست که چرا ساخت مسکن مهر تبدیل به شهر جدید شد و دهها کیلومتر از شهر دورتر است.

آیا طرح کلان دولت ، ساخت شهر بود یا ساخت مسکن مهر. علیرغم گذشت چهارسال از شروع بکار آن اکنون به کجا رسیده ، این درحالی است که دهها هزار مسکن در استانهای دیگر در همین چندسال ساخته شده است.

اینکه چه زمانی این پروژه ها به اتمام می رسد و آیا افرادی که ساکن اهواز بوده و ثبت نام کرده اند و با این بعد مسافت مشکل آنها حل می شود و آیا در شیرین شهر علیرغم تملک زمین هنوز معارض داشته و مشکل بصورت اساسی حل نشده و چند درصد ساکن این دو شهر می شوند از مسائلی است که امیدواریم ختم به خیر شود.

وقتی بنا بود زمین خریداری گردد آیا بهتر نبود در اطراف اهواز این خرید صورت می گرفت آیا سه تا پنج کیلومتری اهواز حاشیه آن زمین وجود نداشت که باید دهها کیلومتر خارج از اهواز زمین خریداری گردد.

آیا با انتقال لشکر 92 زرهی به خارج از شهر امکان ساخت هزاران مسکن نبود آیا با انتقال زندان ها به خارج از شهر و همچنین کارخانه های صنعتی که آلوده کننده محیط زیست در شهر می باشند امکان ساخت هزاران مسکن نبود.

می بایست از راهکارهای بهتری در کلان شهری همچون اهواز برای حل مشکل مسکن استفاده می شد و صرف اسکان مردم در شهر رامین و شیرین شهر آنهم در زمان نامعین برای اسکان، نیم تواند مشکل اساسی مردم را حل مند چرا که عدم وجود سامانه اشتغال زا – عدم وجود سیستم ایاب و ذهاب مناسب و ارزان، عدم برخورداری از امکانات شهری – عدم دسترسی سریع و آسان به امکانات و تجهیزات بیمارستانی و ... در کلان شهر اهواز علاوه بر استفاده از مکانهای بزرگی که ذکر شده باید از بافت های فرسوده که دهها هکتار زمین را در مرکز شهر اشغال کرده ، بهره جست تا در تولید و عرضه مسکن نتیجه مناسبی گرفته شود و هنوز هم دیر نشده ، وقتی در مرکز شهر دهها هکتار زمین احیاء و به ساخت و ساز گرفته شود اثرات مثبتی را به دنبال خواهد داشت از جمله ساخت و ساز اشتغال را به همراه دارد. با پرداخت وام مسکن چرخه اقتصادی به حرکت بیشتری در می آید. پایین آمدن نرخ مسکن ، اجاره و رهن به دلیل ایجاد هزاران مسکن در مرکز شهر، تامین و دسترسی آسان به تاسیسات آب، برق ، گاز، تلفن ، سیستم فاضلاب و امکانات شهری دیگر که این مهم با نظارت دولت بخوبی عملی و قابل اجراست.

از طرفی دولت براین گونه زمینها بخصوص بافت های فرسوده که در مرکز شهر وجود دارد می تواند مالیاتی بعنوان مالیات بر ارزش زمین تعیین کند تا با کنترل قیمت زمین، از افزایش آن جلوگیری کند و این مالیات برخلاف مالیاتهای دیگر که موجب بالا رفتن کالا می شود، مانع از بالا رفتن قیمت زمین و مسکن می شود.

اگر دولت اهرم فشار برساخت و ساز بافت های فرسوده شهر را اجرایی کند نتیجه ای که حاصل خواهد شد اولا خرید و فروش بافت های فرسوده زیاد می شود . ثانیا در جریان خرید و فروش ها مالیات بر ارزش افزوده اخذ گردد. ثالثا با اخذ مالیات مورد نظر از افزایش قیمت زمین جلوگیری می کند. رابعا با ساخت بافت های فرسوده اشتغال ایجاد و با پرداخت وام مسکن چرخه اقتصادی به حرکت در می آید و این درحالی است که زمان محدودی برای خارج شدن از شرایط بافت فرسوده برای مالکین تعیین گردد.

و بهترین راه برای خارج شدن از مشکل مسکن در کلان شهر اهواز استفاده از مکانهای بزرگ مانند پادگان ارتش، زندان ها و کارخانجات صنعتی و بافت های فرسوده مرکز و حاشیه شهر می باشد نه ساخت جدید شهر که امید است مدیران محترم نسبت به بازنگری در این خصوص همت گمارند .

زیرا برنامه دولت از طرح عظیم مسکن مهر اینگونه نبود که در خوزستان به آن رسیدیم بلکه هدف دولت هدفی بزرگ و مقدس بود و متاسفانه برخی از مدیران و برخی از نمایندگان مجلس در این امر کوتاهی کردند و مردم خوزستان مردمی بزرگ هستند که امام خمینی (ره) درباره آنها فرمودند خوزستان دین خود را به اسلام اداء کرده آیا سزاوار است مردمی که امام (ره) آنقدر بزرگشان می داشت در حق آنان کوتاهی بشود.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد