سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

یک هشدار به شهروندان خوزستانی

کارشناشان بهداشت:
عارضه های جانبی فرآورده های آرایشی و بهداشتی تقلبی را جدی بگیرید
 
اهواز- جمعی از کارشناشان بهداشت دانشگاه علوم پزشکی اهواز نسبت به عارضه های جانبی استفاده از فراورده های بهداشتی و آرایشی تقلبی درخوزستان هشدار دادند.
 
براساس گزارش روابط عمومی معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی اهواز ، این کارشناسان معتقدند که پوست سالم بهترین محافظ در برابر عوامل آسیب رسان خارجی است و چنانچه پوست در اثر استفاده از فرآورده های آرایشی و بهداشتی تقلبی دچار آسیب شود، کارآیی لازم را در حفاظت از بافت های زیرین از دست می دهد.
بنابه اظهارات این کارشناسان واکنش های پوستی به دنبال مصرف مواد آرایشی بهداشتی تقلبی به صورت التهاب آلرژی، کهیر و واکنش های حساسیتی به نور، خود را نشان می دهد.
با این وجود آنان معتقدند، استفاده از لوازم آرایشی، بهداشتی و مواد محافظت کننده پوست که بخش عظیمی از عادت های نظافتی و آرایشی روزانه بیشتر افراد به ویژه زنان است و مشکلات ناشی از مصرف اینگونه مواد را نیز نوعا تجربه کرده‌اند، معمولاً این مشکلات گاهی پس از چند بار استفاده و گاهی نیز پس از چند سال در فرد مصرف کننده ایجاد می شود که عارضه های آن در مواد آرایشی تقلبی بیشتر مشهود است و در نتیجه مصرف آنها تهدید کننده جدی سلامت افراد است.
دکتر 'زینب ظاهری' کارشناس بهداشت معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی اهواز معتقد است : به طور متوسط، هر فرد بالغ، هر روز حداقل از هفت محصول موثر بر پوست استفاده می کند که شامل عطرها، ضد آفتاب ها، کرم های مرطوب کننده، پاک کننده های پوست، محصولات مراقبت از مو، ضدعرق ها، محصولات آرایشی، مواد آرایشی رنگی و محصولات آرایشی ناخن ها است
وی با بیان اینکه بیشتر مردم، مشکل چندانی در استفاده از این محصولات ندارند، می افزاید: تخمین زده می شود که مشکلات کلی تنها در دو درصد مردم رخ می دهد و در صورت استفاده از محصولات تقلبی و غیر استاندارد، این عوارض افزایش می یابد.
دکتر ظاهری با تاکید براینکه شهروندان در صورت ایجاد واکنش های شدید، باید حتما به متخصص پوست و مو مراجعه کنند، اظهار داشت:یکی از شایع ترین عارضه های استفاده از فرآورده های آرایشی و بهداشی، ایجاد حساسیت نسبت به آن ها است که با ایجاد این واکنش های ناخوشایند کار آیی طبیعی پوست مختل می شود.
ظاهری با اشاره به اینکه بسیاری از این لوازم آرایشی از طریق قاچاق وارد کشور و به ویژه استان خوزستان می شوند، تصریح کرد: به دلیل غیراستاندارد و تقلبی بودن این لوازم آرایشی عارضه های جسمی، صدمات پوستی و بیماری‌های مختلفی هم‌چون آلرژی پوست، زخم‌های پوستی و حتی سرطان در مصرف کننده ایجاد می‌شود.
این کارشناس آرایشی و بهداشتی معاونت غذا وداروی دانشگاه علوم پزشکی اهواز تاکید کرد: با ورود محصولات آرایشی به کشور و به ویژه در خوزستان، موضوع زیبایی پوست و مو نیز به همان میزان اهمیت پیدا کرد به طوری که زیاده روی در استفاده از لوازم آرایشی، سلامت جامعه به ویژه زنان و دختران را به خطر ‌انداخته و هر روز نیز بدون توجه به تبعات سوء آن، بر میزان تقاضای این لوازم افزوده می‌شود.
دکتر 'عنایت الله سلیمی ' عضو هیات علمی دانشکده داروسازی دانشگاه علوم پزشکی اهواز نیز با اشاره به اهمیت انتخاب آگاهانه و توام با وسواس مواد آرایشی صورت، تصریح کرد: این مواد ساعت ها در تماس با پوست صورت باقی می مانند و به طور ایده آل، یک محصول آرایشی باید دارای حداقل حساسیت زایی، نبستن منافذ پوست و همچنین عدم قابلیت پیدایش جوش را داشته باشد.
وی با بیان اینکه امروزه برخی از مواد آرایشی حاوی ضد آفتاب هم هستند، خاطرنشان کرد: نباید فراموش شود که مصرف تنهایی آن ها هرگز جایگزین ضد آفتاب ها نخواهد شد و افرادی که پوست چرب و جوشی دارند، باید تا حد امکان از مصرف مواد آرایشی مثل کرم پودر پرهیز کنند و در صورت لزوم، فقط از انواع فاقد چربی (oil free) به مدت کوتاه استفاده کنند.
دکترسلیمی با اشاره به اینکه معمولا لوازم آرایش چشم هنگامی که خریده می‌شوند سالم و ایمن هستند اما استفاده نادرست می‌تواند باعث ایجاد و رشد باکتری‌های خطرناک ویا قارچ‌ها درون آن‌ها شود، تاکید کرد: این لوازم هنگامی که در ناحیه اطراف چشم استفاده می‌شوند، باعث ایجاد عفونت می کنند و البته به ندرت هم پیش می‌آید که خانم‌هایی به خاطر عفونت ناشی از لوازم آرایش به‌طور موقت یا حتی دائم بینایی خود را از دست می‌دهند، اما به دلیل وجود چنین تاوان سنگینی باید حتما بایدتمام نکات لازم برای حفظ سلامت مواد آرایشی چشم و محافظت آن‌ها از عوامل عفونت‌زا را بدانید و به کار ببندیم.
سلیمی گفت: غالباً، افراد به فلز نیکل آلرژی دارند و بسیاری از محصولات آرایشی چشم یاریمل، حاوی فلز نیکل بوده و این افراد با مصرف آن ها دچار قرمزی، تومر و اگزمای کاملاً شدید در پلک ها می شوند که این حساسیت ها در افراد مبتلا به درماتیت آتوپیک بسیار شایع تر است.
عضو هیات علمی دانشکده داروسازی دانشگاه علوم پزشکی اهواز با بیان اینکه یکی از علت های شایع آلرژی های پلک، می تواند حساسیت به لاک ناخن باشد، اظهار داشت: حساسیت ، جوش و حتی مسمومیت با فلزات سنگین نیز علت های دیگر شایع مصرف نادرست و بیش از اندازه محصولات آرایشی و بهداشتی است.
وی تصریح کرد: مصرف انواع سایه‌های رنگی، به‌ویژه انواع ضدآب آن‌ها می‌تواند علاوه‌بر قرمزی، تورم و خارش، فرد را دچار خشکی و پوسته‌ریزی و تغییر رنگ بارز در ناحیه اطراف چشم کند.
سلیمی افزود: متاسفانه استفاده از لنزهای رنگی و مژه‌های مصنوعی به‌ویژه با روش کاشت مصنوعی نیز زمینه را برای انواع واکنش‌های پوستی،ریزش مژه‌های فرد، عفونت داخلی و اطراف چشم فراهم می‌کند و اگر همزمان از خط چشم و ریمل هم استفاده شود، این واکنش‌ها شدید می شود.
این عضو هیات علمی دانشکده داروسازی اهواز به مصرف کنندگان لوازم آرایشی که اغلب زنان هستند، توصیه کرد: فقط محصولات آرایشی دارای برچسب وزارت بهداشت، پلمپ شده، دارای برندهای معروف و معتبر و از مراکز مجاز فروش این محصولات که مجوز رسمی از وزارت بازرگانی را دارند، خریداری کنند. ک/4

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد