سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

یک گزارش از میراث استان

پور فرخی خبرداد:
بازسازی کاخ تاریخی آپادانا پایان یافت
اهواز - خبرگزاری مهر: مدیرکل میراث فرهنگی استان خوزستان گفت: بازسازی کاخ تاریخی - باستانی آپادانا واقع در شهر تاریخی شوش در خوزستان به پایان رسید.

پرویز پور فرخی در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: مرمت این کاخ در مجموعه شهر باستانی شوش شامل شناسایی قطعات، آسیب شناسی، مستند نگاری پیشرفته، حفاظت از کف فرشها و مرمت دروازه شرقی کاخ از سال 88 آغاز شده بود.
 
پورفرخی افزود: برای بازسازی این کاخ که مربوط به دوره هخامنشیان و کاخ مشهور داریوش بزرگ است سه میلیارد و 500 میلیون ریال هزینه شده است.

وی گفت: این کاخ به وسعت سه هزار متر مربع، سه حیاط مرکزی و ستونهایی با ارتفاع حدود 20 متر دارد که ستونها و سرستونهای سنگی آن مشابه ستونهای سنگی به کار رفته در تخت جمشید است.

مدیرکل میراث فرهنگی استان خوزستان افزود: این اثر در مجموعه شهر باستانی شوش به عنوان یکی از شاخصترین آثار تاریخی کشور با شماره 51 در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.

کاخ آپادانای شوشف قصر زمستانی شاهان هخامنشی بوده ‌است. این کاخ به دستور داریوش بزرگ پادشاه هخامنشی در حدود سالهای ۵۱۵-۵۲۱ پیش از میلاد در شوش روی آثار و بقایای عیلامی بنا نهاد شد. دیوارهای کاخ از خشت و ستونهای آن از جنس سنگ است.
 
کاخ داریوش واحدهای مختلفی از جمله تالار بار عام، دروازه و کاخ پذیرایی و همچنین سه حیاط مرکزی دارد. دیوارهای داخلی کاخ با آجر لعابدار منقوش با طرحهای سپاه جاویدان، شیر بالدار و نقش گل نیلوفر آبی مزین بوده اند که بقایای به‌جای‌مانده آنها در موزه های خارجی و داخلی نگهداری می شوند.
 
در سال ۱۸۸۰ میلادی، یک گروه از باستان شناسان فرانسوی این کاخ را از دل خاک بیرون کشیدند و ستونها و سرستونهای کاخ را با اره بریدند و به فرانسه منتقل کردند و امروزه در شوش، فقط چند زیرستون وجود دارد و کاخ به شکل سابقش وجود ندارد. بیشتر اشیای خارج شده، اکنون در موزه لوور نگهداری می شوند.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد