سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

یک خبر از دزفول

نگاهی به توزیع سهام عدالت در شهرستان دزفول

سیدحبیب پژوهیده

یکی از اهداف و برنامه های چهار گانه دولت نهم ، عدالت ورزی است و در همین راستا از ابتدای شروع به کار دولت نهم ، همواره دغدغه مسئولان و برنامه ریزان دولت اجرای برنامه هایی در جهت گسترش این مهم بوده است.
یکی از برنامه های نو و بدیعی که در همین راستا توسط دولت به اجرا گذاشته شده است ، طرح سهام عدالت می باشد. در این طرح که در راستای خصوصی سازی و نیز گسترش عدالت به اجرا درآمده است سهام کارخانجات و شرکت های دولتی به صورت تشکیل سبدی از سهام شرکت های مختلف به اقشار مختلف مردم واگذار می گردد.
دولت اعلام کرده است که این سهام به تمامی مردم ایران تعلق می گیرد ولی برای گسترش عدالت و کاهش فاصله طبقاتی ، واگذاری این طرح اولویت بندی شده و از اقشار نیازمند جامعه آغاز می گردد.
در همین راستا اولین گروهی که شامل واگذاری این سهام قرار گرفتند ، نیازمندان تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی (ره) و نیز مددجویان بهزیستی می باشند. در مرحله دوم بخشی از روستاییان و در مرحله سوم که اکنون در حال اجرا می باشد فرهنگیان ، کارکنان دولت و بازنشستگان کشوری و لشکری شامل دریافت سهام عدالت گردیده اند.
 و اما سؤالی که از ابتدای اجرای این طرح و به ویژه اکنون که کارمندان و فرهنگیان در حال دریافت این سهام می باشند ، مطرح بوده و هست ، این است که در بین اقشار مختلف مردم گروه هایی وجود دارند که علی رغم نیازمندی و مشکلات اقتصادی ، تحت پوشش هیچ نهاد حمایتی و دستگاه دولتی نمی باشند و وحال این پرسش مطرح است که چه زمان به این افراد سهام عدالت تعلق خواهد گرفت. آیا قرار است در آخرین مرحله به این افراد سهام عدالت تعلق بگیرد؟ در صورتی که بسیاری از این خانواده ها از برخی اقشاری که تا کنون سهام دریافت کرده اند نیازمند تر می باشند.
این موضوع در شهرهای کوچکی چون دزفول ملموس تر است. هر چند کارکنان دولت و فرهنگیان نیز با مشکلات اقتصادی زیادی روبرو می باشند ، اما در شهرهای کوچک که هزینه های زندگی پایین تر است ، فرهنگیان و کارکنان دولت می توانند با حقوق خود ، یک زندگی نسبتاً خوب داشته باشند.
در همین زمینه یکی از شهروندان دزفولی می گوید: « بنده فردی را می شناسم که یک کارگر ساده بوده و مدتی است بر اثر تصادف از کار بازمانده و درآمدی ندارد، اجاره نشین هم می باشد، ولی از آنجا که تحت پوشش هیچ نهاد حمایتی و اداره دولتی هم نیست شامل دریافت سهام عدالت نشده است و حال همین فرد می بیند که خانواده یک کارمند دولت که خودش و همسرش حقوق بگیر می باشند و چیزی در حدود 800 الی 900 هزار تومان در ماه درآمد دارند در طرح دریافت سهام عدالت قرار می گیرند! و این به معنی این است که در واگذاری این سهام هم عدالت رعایت نمی شود.»
شهروند دیگری هم با اشاره به خشکسالی و سرمازدگی محصولات کشاورزی چنین می گوید: « بسیاری از کشاورزان در سال های اخیر بر اثر خشکسالی و به ویژه سرمازدگی سال گذشته و نیز بر اثر افزایش هزینه های تولید و نوسان قیمت محصولات دچار آسیب دیدگی جدی و کاهش شدید درآمد شده اند و زندگی سختی را می گذرانند. ما توقع داریم دولت خدمتگزار که به حق در راه خدمت و گسترش عدالت تلاش می کند حداقل در واگذاری سهام عدالت و سایر اقدامات حمایتی ، این اقشار آسیب دیده را هم به طور ویژه مد نظر قرار دهد. نه اینکه من کشاورز ببینم کارمند دولت که چه خشکسالی باشد و چه سرمازدگی ، (همان حقوق مختصرش به هر حال وجود دارد) سهام عدالت دریافت می کند و کشاورزی که با مشکلات شدید مواجه شده است از دریافت این سهام محروم است!»
شهروند دیگری نیز با انتقاد از نحوه اولویت بندی واگذاری این سهام تصریح می کند : « یک کارمند و یا یک فرهنگی ، هر سال با افزایش حقوق مواجه هستند، در ایام نوروز دولت به آنها عیدی می دهد ، بن ها و وام های مختلف به آنها واگذار می شود ، ولی یک کشاورز، یک دامدار یا یک کارگر ساده که در اثر مشکلات به وجود آمده ، بخش عمده و گاهی تمام درآمد خود را از دست داده است نه تنها حمایت نمی شود که در واگذاری سهام عدالت نیز باید فقط بنشیند و شاهد دریافت این سهام توسط کارکنان و فرهنگیانی باشد که امسال نه تنها درآمدشان کاهش نیافته بلکه با افزایش حقوق نیز مواجه بوده اند!»
این یک واقعیت انکار ناپذیر است که در سطح جامعه افراد فراوانی وجود دارند که با مشکلات عدیده اقتصادی دست و پنجه نرم می کنند و تحت پوشش هیچ نهاد حمایتی و دستگاه دولتی نیز نیستند. اکنون از دولت نهم که در راه گسترش عدالت در حال تلاش شبانه روزی است ، انتظار می رود در واگذاری سهام عدالت ، برای رعایت عدالت ، این افراد را هم مد نظر قرار دهند و طوری عمل نشود که این افراد این گونه قضاوت کنند که دولت نسبت به آنها توجهی ندارد.
سیدحبیب پژوهیده

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد