سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

افتخارات خوزستان

مسجدی که ماندگار شد
اجتماعی  31/2/1391  18:38:40
912-16514-5 کد خبر
RSS :: پرینت

مسجد جامع خرمشهر از گذشته‌های دور یکی از مراکز اصلی فرهنگی، اجتماعی و مذهبی این شهر بوده و حالا هم پس از گذشت سال‌ها از پایان جنگ، این مسجد همچنان در خرمشهر مانند یک مرکز ثقل عمل می‌کند.

به گزارش خبرنگار اجتماعی ایسنای خوزستان، جنگ تحمیلی در تاریخ 31 شهریور سال 1359 آغاز شد و با توجه به موقعیت جغرافیایی خرمشهر و نزیدک بودن آن به مرز شلمچه، این شهر به یکی از اصلی‌ترین نقاط تهاجم بعثی‌ها تبدیل شد. در روزهای ابتدایی جنگ که هنوز تشکیلات نظامی منسجمی برای مقابله با دشمن در کشور شکل نگرفته بود، این مردم خرمشهر بودند که مقابل بعثی‌ها ایستادند و با دست خالی در برابر دشمن جنگیدند. "محمد جهان‌آرا" فرمانده سپاه خرمشهر بود و در آن روزها خرمشهری‌ها خانه و کاشانه خود را ترک نکردند و درون شهر ماندند و با دشمن جنگیدند؛ مسجد جامع هم به مرکز تجمع رزمنده‌ها و مدافعان شهر تبدیل شده بود و تا آخرین روز دفاع از شهر نیز مدافعان خونین‌شهر را در دل خود جا داد.

خرمشهری‌ها تا ۳۵ روز پس از آغاز جنگ مقابل ارتش بعث عراق مقاومت کردند و در این مدت مسجد جامع به نوعی به مرکز فرماندهی تبدیل شده بود. بسیاری از تصمیم‌گیری‌های مهم برای مبارزه در این مکان انجام می‌شد و همچنین بخشی از مسجد نیز به شکل بیمارستان درآمده بود و افراد زخمی‌ها در این بخش از مسجد مداوا می‌شدند.

فشار ارتش عراق روز به روز بیشتر شد و سرانجام در تاریخ چهارم آبان‌ماه مدافعان شهر مجبور به عقب‌نشینی شدند و خرمشهر اشغال شد؛ ولی ماجرا به اینجا ختم نشد. مدافعان خونین‌شهر همچنان به مبارزه علیه دشمن ادامه دادند و سنگر مسجد جامع را حفظ کردند و سرانجام خرمشهر پس از ۵۷۸ روز آزاد شد.

در مدت اشغال خرمشهر این شهر تقریبا با خاک یکسان شد و بسیاری از خانه‌ها و ساختمان‌های این شهر فرو ریخت؛ نکته جالب اینجاست که مسجد جامع خرمشهر اگرچه در این مدت مورد اصابت موشک‌های دشمن نیز قرار گرفت، ولی هیچ‌گاه از پا ننشست و تا روز آزادی خرمشهر، سایه خود را از مردم خرمشهر نگرفت. در آن روزها حدود 40 درصد بنای مسجد کاملا تخریب شد و حتی گلدسته‌های آن به‌طور کامل فرو ریخت. همچنین بر اثر اصابت گلوله‌ توپ دشمن، گنبد مسجد نیز تاحدودی آسیب دید و گلوله‌ اصابت‌کرده از گنبد وارد مسجد شد و تعدادی از نمازگزاران را به شهادت رساند.

این مسجد در روزهای پیش از اشغال خرمشهر به مرکز فرماندهی و تدارکات و گردهمایی مدافعان شهر تبدیل شده بود و به همین دلیل لقب "نماد مقاومت" را به خود گرفت و اکنون نیز میان بازماندگان جنگ و علاقمندان به تاریخ دفاع مقدس به همین عنوان شناخته می‌شود. این مسجد با شماره ثبت 30000 به عنوان میراث معنوی در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.

مسجد جامع خرمشهر حالا سرش را بالا گرفته و داستان مبارزه‌اش با دشمن، در تاریخ ماندگار‌ شده است. مردم شهر این مسجدش را دوست دارند و بانگ اذان از مناره‌‌های فیروزه‌ای‌ بلند است.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد