سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

اخبار فرهنگی . هنری . ادبی

 

 

 

مجتبی گهستونی

در روز بیست و هفتم دعوت شدم تا در هم اندیشی بلاگرها و موزه حضور یابم که با بتکار عمل انجمن صنفی راهنمایان گردشگری تهران و موزه ملی ایران باستان برگزار شده بود. این اتفاق را به فال نیک می گیرم که چنین رویدادی در محل موزه برگزار شد تا بلاگرها در نخستین گام بخشی از دل نگرانی ها و نظرات خود را مطرح کنند.

بی شک این نشست ابتدایی در دوره های بعدی به اهداف عالیه خود دست خواهد یافت. اهمیت این نشست آنفدر زیاد بود که اکبرزاده در پیامی خبر داد که نشست بعدی بلاگرها و موزه در حد بین المللی برگزار می شود و از بلاگرهایی که به موزه بپردازند تقدیر می شود.

در آن جلسه اما مسائلی در خوزه موزه و موزه داری در خوزستان به ذهنم زد که در اینجا با شما مطرح می کنم.

من در استانی زندگی می‌کنم که به شهادت بسیاری از فعالان میراث فرهنگی و باستان شناسان بخشی جدایی ناپذیر از تاریخ و گذشته ایران است.وجود آثار و بناهای تاریخی متعدد، اقوام مختلف، فرهنگ و... همه و همه گویای این مدعا است. استان خوزستان حرف‌های بسیاری در زمینه تاریخ و فرهنگ این مرز و بوم دارد که هنوز ناشنیده و ناشناخته باقی ماند است و با وجود این‌که بیش از یکصد سال از شروع کاوش‌های باستان‌شناسی در ایران گذشته است اما هنوز ناگفته‌های بسیاری باقی است که باید گفته شود. با این حال خوزستان هنوز موزه‌ای ندارد که در خور این فرهنگ و تاریخ باشد. با این حال دو موزه شوش و هفت تپه تنها بخشی از نیازهای تاریخی دوستداران میراث فرهنگی را تامین می کند.

اصلا مدیران ما درکی از چرایی داشتن موزه دارند؟ آیا اگر به فلان مدیر استان بگویی که یک برگ از شناسنامه خود را بده تا بر روی آن مطلبی بنویسم خواهد داد که قطعا جواب این پرسش خیر خواهد بود اما همان مدیر نمی داند که ارزش میراث فرهنگی بیشتر از یک شناسنامه است که تلاش چندانی برای حفظ و مراقبت از آن نمی کند.

اگر این استان غنی از میراث فرهنگی را به کل کشور تعمیم دهیم در می یابیم که در ایران چه می‌گذرد. شاید موزه‌هایی کوچکی که در برخی شهرهای کوچک که تاریخ طولانی هم ندارند پاسخگوی نیاز مردم و سرانه فرهنگی آنها باشد اما آنچه در تمام کشور در زمینه موزه داری جریان دارد در خور علاقه‌مندان به تاریخ و مردم ما نیست. به‌ویژه اگر به‌خاطر داشته باشیم که علاوه بر تمام اهمیتی که گفته شده هر ساله نیز کاوش‌ها و حفاری‌های باستان‌شناسی بسیاری علاوه بر حفاری‌های غیرمجاز که در بسیاری موارد از حفاری‌های مجاز هم پیشی می‌گیرند، انجام می‌شود.

حال این سوال پیش می‌آید که این همه آثاری که کشف می‌شوند از سکه و کتیبه گرفته تا سفال و ظروف کجا برده می‌شوند و کجا به نمایش در می‌آیند. سوال این است که گنجینه جوبجی که سال 86 در رامهرمز کشف شد و هنوز منتظر دیدن آثارش هستیم کجا رفته است چرا جز چند اثر که در موزه ایران باستان به نمایش درآمده در موزه‌های دیگر هیچ اثری از آنها نیست چرا موزه‌ رامهرمز و سایر موزه های خوزستان از نمایش آثار این گنجینه بی‌بهره‌اند.راستی مردم اهواز و رامشیر و سوسنگرد و.... از زیر بته بیرون آمده اند که نباید بخشی از تاریخ و فرهنگ خودشان را در موزه ببینند. چرا نه موزه تاریخی وجود دارد و نه موزه مردم شناسی.

این سوال بسیاری از کارشناسان، فعالان و دوستداران میراث فرهنگی ایران است که عاقبت آثار کشف شده در بهبهان، ایذه، مسجد سلیمان، شوش، شوشتر و رامهرمز چه شد و در کدام موزه می‌توان آنها را دید؟بهبهان از زمان ایلامی‌ها دارای تاریخ و آثار کشف شده است ولی موزه آن در حد بالکن یک فرهنگسرا است که آن هم دو سال است تعطیل شده است. تمام اینها نشان می‌دهد ما در موزه داری آن هم در سرزمینی با قدمت و تاریخ ایران موفق نبوده‌ایم.من حاضرم قسم بخورم که در خانه بسیاری از باستان شناسان موزه ای اختصاصی از اشیاء تاریخی و فرهنگی وجود دارد که باید جایشان در موزه باشد. یادم می آید در یکی از بررسی هایی که کی از باستان شناسان از محوطه ای تاریخی در خوزستان انجام داد کوزه ای به گفته خود از دوران اشکانی یافت کرد که آن را با خود به خانه برد.

موزه داری ما نه در معیارهای ملی موفق بوده و نه در معیارهای بین‌المللی. چرا امروز باید بشنویم بعد از 80 سال که از شروع به کار موزه ایران باستان گذشته تازه قرار است 100 اثر آن بعد از این همه سال به ثبت برسد. این شرایط به روشنی بازتاب شرایط موزه داری در کشور ما است. هنگامی که وضع موزه ایران باستان ما در شرایطی است که دایم مورد اعتراض فعالان و خبرنگاران این حوزه واقع می‌شود دیگر تکلیف باقی موزه‌های معلوم است.

چرا هنگامی که در موزه‌ای آثار جدیدی به نمایش در می‌آید اطلاع‌رسانی نمی‌شود تا علاقه‌مندان تاریخ و میراث فرهنگی فرصت یابند از آن بازدید داشته باشند. چرا در آبادان که گردشگر زیاد دارد و مورد اقبال مردم است و اتفاقا چون موزه نزدیک بازار است بازدیدکننده هم دارد بیش‌تر مواقع مردم با در بسته مواجه می‌شوند. چرا هنوز مدیریت‌ها و تصمیم‌گیریها سلیقه‌ای است و به‌طوری که می‌بینینم در یک موزه تنها عکاسی با فلاش به دلیل آسیبی که نور می‌زند ممنوع است اما در موزه‌ای دیگر به صلاحدید مدیر آن کلا عکاسی ممنوع است.چرا موزه های ما در خوزستان مرده اند. اصلا مدیران موزه های خوزستان چه کسانی هستند؟ نیروهای یگان حفاظت که از سرِ بیکاری به این شغل رو آورده اند یا افرادی که سر از تاریخ و فرهنگ در نمی آورند. راستی چرا در موزه ها برنامه های جانبی ندارند؟ چرا و چرا؟

هنوز در موزه‌های ما آن‌قدر برای بازدیدکننده احترام قائل نیستند که اطلاعات را به‌موقع به روز رسانی کنند. به عنوان مثال در یکی از موز‌های خوزستان در حالی که به عنوان راهنما گروهی را همراهی می‌کردم با سوال یکی از بازدیدکنندگان مواجه شدم که شیئی که به نام تابوت به نمایش درآمده بود چرا با ابعاد یک تابوت همخوانی ندارد و هنگامی که همین سوال را از مسئول موزه پرسیدم پاسخ دادند: بله چند سالی است که به نتیجه رسیده‌اند که این شیء تابوت نیست ولی هنوز توضیحات زیر آن تغییر نکرده است.آیا این بی  احترامی به شعور مخاطب نیست؟

این طور به نظر می‌رسد که موزه در نگاه بسیاری از مسئولان و موزه داران ما یک مکان لوکس است که عده‌ای بازدیدکننده سطحی وقتشان را در آن می‌گذرانند. در حالی که همین موزه می‌تواند با اطلاع‌رسانی درست نگرش مردم را نسبت به فرهنگشان، محیط زندگیشان و گذشته شان تغییر دهد. اما همچنان می‌بینیم که بیش‌تر شهرهای ما برخلاف سابقه تاریخیشان موزه‌ای در حد و شأن خود ندارند و حتی همان چیزی هم که موجود است نیز چنان که شایسته است مورد توجه قرار ندارد و اطلاعات کافی و صحیح درباره اش ارایه نمی‌شود.

همین شهر ایذه با آن همه فرهنگ و تاریخ و سنت و بازی‌های محلی و... نه یک متر موزه مردم‌شناسی دارد و نه یک متر موزه باستان‌شناسی. آثاری هم که طی دهه 70 و به‌خاطر حفاری‌های سد کارون 3 به دست آمده است به نقل از یکی از مسئولان هنوز در انبار یکی از ارگان‌های دولتی نگهداری می‌شود. در حالی که مردمی که تبعات سد‌سازی را تحمل کرده‌اند هنوز نتوانسته‌اند این آثار را ببینند.

 

 

دانش آموز آبادانی رتبه برترکشوری در مسابقات علمی شاهدکشور را کسب کرد
 
آبادان- مدیر آموزش و پرورش آبادان گفت:دانش آموز آبادانی رتبه برتر کشوری در مسابقات علمی شاهد کشور را کسب کردند.
 
'حبیب الله رمضانی' روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود:'هستی فرخزاده' دانش آموز کلاس چهارم ابتدایی دبستان شاهد نوار، مقام برتر کشوری در مسابقات علمی مدارس شاهد را کسب کرده است.
وی اظهار داشت:این دانش آموز آبادانی در نهمین دوره مسابقات پژوهش و تحقیق کشور ازبین دانش آموزان شاهد و ایثارگر، این مقام را کسب کرده است.
رمضانی گفت:'غزل علامه زاده' دانش آموز کلاس سوم راهنمایی مدرسه ام البنین دیپلم افتخار در رشته فیلمنامه نویسی از جشنواره سینمای جوان را کسب و عنوان برتر را در جشنوار ملی شعر کودک را به خود اختصاص داده است./

 

 

چه گونه پل خرمشهر نماد استقامت شد؟
فرهنگی و هنری  30/2/1391  13:01:23
912-23880-5 کد خبر
RSS :: پرینت

مسؤول انجمن دوستداران میراث فرهنگی آبادان گفت: پل استقامت خرمشهر بر روی رودخانه کارون و در جنوب شرقی شهرستان خرمشهر قرار دارد.

سید امید نوری در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) در خوزستان خاطرنشان کرد: ساخت این پل که 616 متر طول و هشت متر عرض دارد از سال 1338 آغاز و در سال 1349 به بهره‌برداری رسید که بخش شمالی شهر را به بخش جنوبی آن متصل می‌سازد.

وی ادامه داد: در هنگام هجوم ارتش عراق به خرمشهر متجاوزان کوشیدند با دست‌یابی سریع به این پل راه تدارکاتی مدافعان شهر را بسته و آنان را محاصره و به جاده آبادان دسترسی پیدا کنند که به رغم مقاومت‌های بسیار و جان فشانی‌های رزمندگان سرانجام در سه آبان 1359 بخش شمالی خرمشهر به اشغال کامل نیروهای متجاوز عراقی درآمد و نیروهای مهاجم با تصرف ساختمان فرمانداری بر پل خرمشهر مسلط شدند و با استقرار در ساختمان‌های مجاور هر گونه تردد در اطراف پل را زیر آتش خود گرفتند.

 نوری گفت: نیروهای مدافع از طریق لوله‌های بزرگ زیر پل خود را به ساحل جنوبی کارون رساندند و در نهایت با تخریب بخشی از پل از ورود دشمن به آن سوی کارون ممانعت کردند. با پایان اشغال خرمشهر و آغاز ساخت پل جدید به جهت استقامت فراوان مدافعان شهر در محدوده این پل نام آن به «پل استقامت» تغییر یافت.

این دوستدار میراث فرهنگی یادآوری کرد: این پل به عنوان دومین اثر دفاع مقدس توسط بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس در تاریخ سوم خرداد 1386 همزمان با بیست و پنجمین سال‌روز آزادسازی خرمشهر به شماره 111 در ردیف آثار ملی دفاع مقدس ثبت شد.

 

 

 

قضات وفرماندهان انتظامی دزفول از آثار باستانی این شهر دیدن کردند
 
دزفول- به مناسبت هفته میراث فرهنگی، جمعی ازقضات ،کارکنان دادگستری ،فرماندهان و نیروهای انتظامی دزفول از آثار باستانی شهرستان دیدن کردند.
 
به گزارش روز جمعه خبرنگار ایرنا این عده از آثار تاریخی دزفول شامل آسیاب ها ، پل باستانی و حمام کرناسیون دیدن کردند و با توضیحات' عبدالحسین پور رکنی ' به عنوان راهنمای این جمع در خصوص این آثار ارزشمند هر چه بیشتر با پیشینه تاریخی میراث فرهنگی دزفول آشنا شدند.
' مهدی چناری ' مسوول گردشگری اداره میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری دزفول در حاشیه این دیدار به خبرنگار ایرنا گفت: از تاریخ 25 تا 30 اردیبهشت به مناسبت هفته میراث فرهنگی تور دزفول شناسی برای عموم مردم شهرستان فراهم شده است.
وی افزود: دیدار عموم علاقه مندان از موزه ها و آثار باستانی در این ایام رایگان است.
' غلامعلی باغبان ' رییس اداره میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری دزفول نیز در نشستی با مسوولان قضایی و انتظامی به ارزش و اهمیت آثار باستانی این شهر اشاره کرد و بر حفاظت از این آثار کهن و ارزشمند تاکید کرد.

 

 

در قالب کاروان "فرزندان روح‌الله در آغوش روح‌الله"؛
حدود 100 شهید دفاع مقدس از خرمشهر تا حرم مطهر امام راحل تشییع می‌شوند
اجتماعی  30/2/1391  09:22:44
912-15414-5 کد خبر
RSS :: پرینت

در سالروز آزادسازی خرمشهر، نزدیک به 100 شهید دفاع مقدس از خرمشهر تا حرم امام راحل تشییع خواهند شد.

به گزارش ایسنا، پیکرهای پاک این شهیدان با عنوان کاروان "فرزندان روح‌الله در آغوش روح‌الله" طی 12 روز از شهرهای مختلف استان‌های خوزستان، لرستان، مرکزی، اصفهان، قم و تهران و از تاریخ سوم تا چهاردهم خردادماه سال جاری تشییع و در ایام سالروز ارتحال حضرت امام خمینی رحمه‌الله علیه در آستان مقدس آن امام عزیز حضور خواهند یافت.

برگزاری مراسم ویژه استقبال و شبی با شهیدان از جمله برنامه‌های کاروان "فرزندان روح‌الله در آغوش روح‌الله" خواهد بود و شهرهایی همچون خرمشهر، اهواز، شوش، دزفول، اندیمشک و پادگان دوکوهه، پلدختر، معمولان، خرم آباد، دورود، بروجرد، شازند، اراک، خمین، محلات، دلیجان، کاشان، قم و تهران میزبان این کبوتران خونین بال خواهند شد

 

 

کمپ گردشگری در آبادان ساخته می‌شود
فرهنگی و هنری  30/2/1391  12:56:07
912-23680-5 کد خبر
RSS :: پرینت

مدیر میراث فرهنگی و گردشگری آبادان و خرمشهر گفت: مراحل اجرایی کمپ گردشگری آبادان به زودی آغاز می‌شود.

شمس‌الدین نوربخش در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) در خوزستان اظهار کرد: طرح راه‌اندازی کمپ گردشگری در آبادان مراحل اداری و کارشناسی را طی کرده و به تدریج مراحل اجرایی آن توسط میراث فرهنگی اجرایی می‌شود.

وی ادامه داد: این کمپ، که در نزدیکی رودخانه بهمنشیر و در محدوده روستای سادات قرار دارد، محلی برای اقامت موقت مهمانان است که به صورت کاملا سنتی طراحی شده است.

به گفته نوربخش: در این کمپ طبق درخواست سرمایه‌گذاران حدود 18 آلاچیق به همراه رستوران، فضای سرپوشیده و آب‌نما در نظر گرفته شده است. همچنین سعی شده اله‌مان‌های طبیعی، اکوتوریسم‌ محلی و فضای نخلستان در آن اجرا شود.

مدیر میراث فرهنگی و گردشگری آبادان و خرمشهر بیان کرد: تلاش می‌کنیم این طرح زمانی به بهره‌برداری برسد که بیش‌ترین بهره‌وری را داشته باشد تا در فصول پر مسافر رضایت کامل گردشگران را جلب کند.

 

 

 

فاز اول موزه جنگ خرمشهر راه‌اندازی می‌شود
فرهنگی و هنری  30/2/1391  12:57:43
912-23780-5 کد خبر
RSS :: پرینت

مدیر مرکز فرهنگی دفاع مقدس خرمشهر گفت: فاز اول موزه جنگ خرمشهر خرداد ماه راه‌اندازی می‌شود.

حسین ملک‌نیا در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) در خوزستان گفت: موزه جنگ خرمشهر در فاز اول حدود 70 تا 80 درصد پیشرفت داشته و تکمیل شده است و امیدواریم که در خرداد ماه فاز اول آن را افتتاح کنیم.

وی ادامه داد: در این بخش از موزه فضای بسیار مناسبی از ورودی شهر خرمشهر در آن سال‌ها با ماشین‌ها، تیرهای چراغ برق و سنگر و نخل‌های سوخته به تصویر کشیده شده‌اند. همچنین در این بخش از موزه تصویر‌هایی از شهدا و مسؤولان جنگ در آن دوران نشان داده شده‌اند.

مدیر مرکز فرهنگی دفاع مقدس خرمشهر خاطرنشان کرد: فضای فاز اول این موزه حدود 500 تا 600 متر است و تاکنون حدود 180 میلیون تومان از طرف بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس صرف ساخت این بخش از موزه شده است.

 

 

 

محمدرضا دهداری مجموعه عکسی درباره خرمشهر تدوین می‌کند
فرهنگی و هنری  30/2/1391  13:03:38
912-23980-5 کد خبر
RSS :: پرینت

محمدرضا دهداری در حال آماده‌سازی مجموعه‌ای از عکس‌های خرمشهر است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) از خوزستان موضوع این عکس‌ها کودکان خرمشهر، خانه‌های تخریب شده و ترکش خورده‌ در زمان جنگ و بازماندگان و جانبازان آن زمان است.

او در نظر دارد نزدیک به 50 تا 60 عکس را آماده کند و تاکنون 30 تا 40 عکس را آماده کرده است.

این عکاس گفت که احتمالا پنجم مهر امسال هم‌زمان با سالروز شکست حصر آبادان یک نمایشگاه عکاسی نیز برپا می‌کند.

 

 

 

به مناسبت سوم خرداد؛
مسابقه نقاشی و گرافیک در آبادان برگزار می‌شود
فرهنگی و هنری  30/2/1391  14:20:29
912-24180-5 کد خبر
RSS :: پرینت

مسابقه نقاشی و گرافیک در روز سوم خرداد به مناسبت آزادسازی خرمشهر در موزه هنرهای معاصر آبادان برگزار می‌شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) از خوزستان این مسابقه هم‌زمان با نمایشگاه عکسی که سوم خرداد 91 در موزه هنرهای معاصر آبادان برپا می‌شود برگزار خواهد شد.

فراخوان این مسابقه بین هنرمندان آبادان و خرمشهر توزیع شد و ارسال آثار از نیمه دوم اردیبهشت ماه 91 آغاز و تا دوم خرداد ادامه دارد.

صبح روز سوم خرداد جلسه هیات داوران این مسابقه متشکل از الهام شیاسی، حمید قناعتی و مولود اسفندیاری با حضور هنرمندان آبادان و خرمشهر برگزار می‌شود.

همان روز داوری این مسابقه توسط واحد هنرهای تجسمی حوزه هنری آبادان انجام خواهد شد و نفرات برتر تعیین می‌شوند.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد