سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

اخبار روز خوزستان

حجازی تاکید کرد:
جلوگیری از ورود پسابهای کشاورزی به کارون/ افزایش شوری آب
اهواز - خبرگزاری مهر: استاندار خوزستان بر ضرورت جلوگیری از ورود پسابهای کشاورزی و زهکشی به ویژه پسابهای نیشکر به رودخانه کارون تاکید کرد.

به گزارش خبرنگار مهر، سیدجعفر حجازی شامگاه پنجشنبه در نشست ستاد خشکسالی استان خوزستان اظهار کرد: با توجه به افزایش میزان شوری آب که بخشی از علت آن ورود پسابهای نیشکر و سایر دستگاه ها به کارون بوده، کنترل این پسابها و همه عوامل دخیل در شوری آب از جمله سد گتوند ضروری است.

وی با تاکید بر اینکه در حال حاضر میزان شوری آب بالاست، افزود: این وضعیت ضمن ضرر و زیان به بخشهای مختلف به نیشکر نیز ضرر وارد می کند بنابراین باید هرچه سریعتر در راستای جدا کردن زهاب از رودخانه اقدام کنند.

حجازی همچنین بر صرفه جویی و کاهش مصرف آب توسط نیشکر تاکید کرد و گفت: با توجه به اینکه کشت ثانویه تابستانی در شرکت هم اکنون امکانپذیر نیست، سازمان آب و برق باید نظارت کافی بر این مورد داشته باشد.

وی با اشاره به وضعیت خشکسالی استان و کمبود منابع آبی گفت: کاهش آورد آب به ویژه در حوزه کرخه منجر به ایجاد مشکلاتی در راستای تامین آب مورد نیاز کشاورزان و آب شرب شده که بیرون رفت از این وضعیت نیاز به برنامه ریزی منسجمی دارد.

تمدید مجوز استفاده از 2800 چاه برای کشاورزان 

رئیس ستاد خشکسالی استان خوزستان به عدم امکان تخصیص آب مورد نیاز برای کشاورزان به منظور کشت تابستانه اشاره کرد و گفت: براین اساس در سال جاری مجوز استفاده از دو هزار و 800 چاهی که در سال 86-87 صادر شده، برای کشاورزان تمدید می شود.

حجازی با بیان اینکه کشاورزان می توانند از این چاه ها به منظور تامین آب مورد نیاز خود استفاده کنند، افزود: با توجه به وضعیت خشکسالی و به منظور کاهش تنش آبی استفاده از چاه ها با هدف رسیدن آب به پایین دست مانعی ندارد.

وی با اشاره به تمهیدات در نظر گرفته شده در این راستا، ادامه داد: در صورتی که تنش آبی افزایش یابد و مشکلات کمبود منابع آبی بیشتر شود، استفاده از آبهای زیرزمینی به عنوان راهکاری ارائه خواهد شد و مجوز حفر چاه های جدید نیز به کشاورزان داده می شود.

حجازی با تاکید بر مدیریت منابع آبی و استفاده درست از این منابع تاکید کرد: به هیچ وجه اجازه آبشویی تا پائیز سال آینده نیز داده نمی شود.

تخصیص وامهای قرض الحسنه به کشاورزان

استاندار خوزستان همچنین از برنامه ریزی برای حمایت از برنامه های تولید تاکید کرد و گفت: با توجه به وضعیت کشاورزان درصدد هستیم به منظور جبران خسارت ناشی از عدم کشت، تسهیلات قرض الحسنه پنج یا 10 میلیون تومانی را به آنان پرداخت کنیم که حداقل نقدینگی کشاورز تامین شود و مشکل معیشتی برای وی وجود نداشته باشد.

وی تصریح کرد: در این راستا با دریافت تائیدیه از رئیس جمهور یا معاون اول وی به کشاورزانی که تولیدشان دچار افت شده، با تائید سازمان جهاد کشاورزی وام قرض الحسنه پرداخت می شود.

حجازی با اشاره به ضرورت انتقال مشکلات کشاورزان در خصوص خشکسالی از طریق جهاد کشاورزی و انجمن صنفی کشاورزان، اظهار کرد: از محل ماده 12 برای دریافت اعتبار ویژه به منظور جبران بخشی از خسارات وارده به کشاورزان و به کارگیری تمهیدات مناسب در راستای کاهش آسیبهای بعدی نیز اقدام شده است.

وی همچنین بر ضرورت همکاری بانک کشاورزی در پرداخت خسارات خشکسالی به کشاورزان استان تاکید کرد و گفت: این بانک ضمن سرعت دادن به پرداخت خسارتها، باید با دیدی مثبت و واقع گرایانه برخورد کند.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد