سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

یک گزارش از وضعیت آب در استان

بر اثر آبگیری سد سیمره
سطح آب تالاب یین‌المللی هورالعظیم کاهش یافت

خبرگزاری فارس: مدیر کل حفاظت محیط زیست خوزستان از کاهش سطح آب تالاب هورالعظیم بر اثر آبگیری سد سیمره و کاهش حجم ورودی به رودخانه کرخه خبر داد.

خبرگزاری فارس: سطح آب تالاب یین‌المللی هورالعظیم کاهش یافت

تورج همتی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اهواز اظهار داشت: آبگیری سد سیمره در بالادست خوزستان موجب کاهش شدید بیلان آب رودخانه کرخه شده است.

وی افزود: بر اثر آبگیری سد سیمره از یک سو تأمین آب کشاورزی مناطق دشت آزادگان‏، حمیدیه، هویزه در خوزستان دچار تردید و مشکل شده و از سوی دیگر عملکرد تالاب هورالعظیم به عنوان سپر حفاظتی خوزستان در مقابل ریزگردها دچار اختلال شده است.

همتی خاطرنشان کرد: در حال حاضر سطح آب هورالعظیم 10 درصد کاهش یافته که در صورت ادامه آبگیری سد سیمره، کم آبی این تالاب تشدید خواهد شد.

عضو ستاد مقابله با خشکسالی خوزستان هدف اصلی از احداث سد سیمره را تأمین برق دانست و گفت: در احداث سدها، اولویت با تأمین آب شرب، کشاورزی و حفظ محیط زیست است و تولید برق در اولویت‌های بعدی قرار دارد و نباید تامین برق یک منطقه بر کل اکوسیستم محیط زیست، کشاورزی و آب شرب خوزستان تاثیر منفی بگذارد.

وی ادامه داد: از سوی استاندار خوزستان درخواست توقف روند آبگیری سد سیمره در شرایط کنونی به طور جدی پیگیری می‌شود.

همتی در عین حال با اشاره به ارتباط حوزه‌های آ‌بریز با یکدیگر بر ضرورت حرکت به سوی مدیریت منابع آب بالادست تاکید کرد و ابراز داشت: علاوه بر استان ایلام، باید در استان‌های کرمانشاه، لرستان و همدان که بالادست خوزستان قرار دارند، مدیریت منابع آب اعمال و میزان مصارف کنترل شود.

هورالعظیم با 450 هزار هکتار وسعت در غرب استان خوزستان و جنوب غربی ایران، خط مرز زمینی دو کشور ایران و عراق را تشکیل می‌دهد که یک سوم آن در ایران و دو سوم آن در خاک عراق قرار دارد.

رودخانه کرخه و شاخه‌های فصلی آن منابع آبی تامین کننده هورالعظیم در خاک ایران را تشکیل می‌دهند. رودخانه دجله نیز در گذشته این تالاب را در عراق تغذیه می‌کرد، اما مسیر آن سال‌ها پیش منحرف شده و در حال حاضر از سمت عراق آبی وارد این تالاب نمی‌شود.

از نظر جهانی هورالعظیم یکی از توقفگاه‌های اصلی مهاجرت پرندگان است. علاوه بر این، برخی گونه‌های منحصر به‌فرد گیاهی و جانوری، که برخی نیز در حال انقراض هستند، در این زیست‌بوم وجود دارد. وجود جوامع بومی یونیک در این حوزه تاریخی، ایجاد تعادل هیدرولوژیکی، مهار آلودگی و تعدیل سیلاب در جلگه خوزستان از ویژگی‌های منطقه‌ای این تالاب است که اهمیت آن را دوچندان می‌کند. با این وجود، وسعت هورالعظیم در سال‌های اخیر به دلیل احداث خاکریز‌ها و جاده‌های متعدد نظامی در منطقه و کاهش آب ورودی به آن، بسیار کاسته شده است.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد