سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

یک خبر از خرمشهر

رییس اداره حفاظت محیط زیست خرمشهر:
بیش از 40 درصد گرد و غبار، ناشی از زمین‌های بایر اطراف شهر است
خرمشهر از نظر فضای سبز بسیار محروم است

اجتماعی  28/2/1391  10:34:53
912-14814-5 کد خبر
RSS :: پرینت

رییس اداره حفاظت محیط زیست خرمشهر گفت: حدود 40 تا 50 درصد گرد و غباری که در شهر مشاهده می‌شود مربوط به زمین‌های بایر اطراف شهر است و با وزش کم‌ترین باد، خاک فراوانی به هوا بلند می‌شود؛ ایجاد کمربند سبز در اطراف خرمشهر می‌تواند تا حدی این مشکل را کاهش دهد.

سید محمدحسن فقیه در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی ایسنای خوزستان اظهار کرد: سال گذشته شهرهای استان خوزستان از سوی سازمان حفاظت محیط زیست مورد ارزیابی قرار گرفتند و مواردی مانند وضعیت فاضلاب شهرها، پسماندهای بیمارستانی، بهداشت پایانه‌های مسافربری، فضای سبز شهر و آلودگی هوا در این ارزیابی مورد بررسی قرار گرفت. در این بررسی که در 18 شهر انجام شد، خرمشهر در رتبه 14 و در ارزیابی مشابه‌ای که از سوی مرکز بهداشت استان و در 22 شهر استان انجام شد نیز خرمشهر در رتبه 18 قرار گرفت.

وی با بیان اینکه خرمشهر از نظر فضای سبز بسیار محروم است، تصریح کرد: زمین‌های خشک اطراف خرمشهر که اکنون به کانون گرد و غبار تبدیل شده‌اند در گذشته نخلستان بوده‌اند؛ خاک موجود در این زمین‌ها اکنون شور شده و برای اصلاح این مناطق به اعتبار قابل توجه‌ای نیاز است.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست خرمشهر خاطرنشان کرد: در حال حاضر گونه گیاهی "کنوکارپوس" بیشترین وسعت پوشش گیاهی منطقه را تشکیل می‌دهد که این گونه نیز غیرمثمر است؛ این در حالی است که جهاد کشاورزی می‌تواند از زمین‌های اطراف خرمشهر برای کشت نخل و دیگر گونه‌های مثمر استفاده کند.

وی درباره وضعیت آلودگی رودخانه کارون تاکید کرد: با توجه به اینکه از آب رودخانه برای تامین آب شرب شهر استفاده می‌شود، پیشگیری از آلوده شدن آن اهمیت بسیاری پیدا می‌کند. در حال حاضر در شهر اهواز فاضلاب‌های شهری و صنعتی به درون رودخانه کارون سرازیر می‌شوند و این رودخانه بدون اینکه فرصتی برای گندزدایی و خودپالایی داشته باشد، وارد خرمشهر می‌شود و در گذر از این شهر نیز بر آلودگی این رودخانه افزوده می‌شود. صنایع کشتی‌سازی‌ موجود در خرمشهر نیز بر آلودگی این رودخانه می‌افزایند.

فقیه درباره اقدامات پیش‌بینی شده برای کاهش آلودگی رودخانه کارون و اجرای طرح "خوداظهاری"، گفت: در برنامه پنجم توسعه قانونی تصویب شد که براساس آن هر واحد صنعتی که فعالیت‌های اقتصادی دارد و این فعالیت‌ها با تولید فاضلاب‌های آلوده‌کننده همراه است، ملزم به کنترل میزان آلودگی از طریق انجام آزمایش‌های آبی در آزمایشگاه‌های معتبر محیط زیست است. در صورتی که میزان آلودگی بیش از حد مجاز تشخیص داده شود، این موضوع به صاحبان صنایع گزارش داده شده و آنها ملزم به رفع مشکل خواهند بود.

وی افزود: این قانون در برنامه پنجم توسعه تکمیل‌تر شده و براساس آن صاحبان صنایع بزرگ‌تر مانند کارخانه‌ها، به اجرای طرح "خوداظهاری" ملزم هستند و باید اطلاعات مربوط به خروجی فاضلاب کارخانه را به صورت لحظه‌ای کنترل و گزارش کنند. این اطلاعات بر اساس فاکتورهایی که سازمان حفاظت محیط زیست تعریف کرده گزارش می‌شوند.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست خوزستان تصریح کرد: "خود اظهاری" به این معنی است که مسئولان صنایع و کارخانه‌ها از طریق آزمایش‌های معتمد، هر 45 روز یک‌بار و به صورت غیرمترقبه از خروجی فاضلاب نمونه‌برداری کرده و آن را آزمایش کنند. به کمک این طرح می‌توان سطح آلودگی‌های تولید شده را کنترل کرد. اگرچه این طرح کمتر مورد توجه صنایع قرار گرفته، ولی قرار است پس از رایزنی، روشی جدید برای ملزم کردن صنایع به اجرای این طرح اعمال شود.

فقیه درباره وضعیت دفع پسماندها و زباله‌های شهری در خرمشهر خاطرنشان کرد: به دلیل وجود تغییرات متعدد در حوزه شهرداری خرمشهر، در حوزه مدیریتی نابسامانی ایجاد شد و رسیدگی به موضوع پسماندهای شهری به تعویق افتاد، ولی در حال حاضر اقداماتی در این زمینه در حال انجام است. یکی از این اقدامات، تعیین جایگاهی وی‍ژه برای دفع پسماند به روش اصولی و با دیوارچینی و قطعه‌بندی‌های مناسب است. همچنین قرار بر این است که به‌زودی طرح تعویض ماشین‌‌آلات فرسوده حمل زباله و پسماند و همچنین طرح مکانیزاسیون خدمات شهری در خرمشهر اجرایی شود.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد