سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

اخبار اقتصادی استان

تولیدکنندگان تخم‌مرغ خوزستان چشم‌به‌راه حمایت مسؤولان
اقتصادی  28/2/1391  12:00:00
912-18874-5 کد خبر
RSS :: پرینت

اگرچه خوزستان در بخش پرورش مرغ تخم‌گذار و تولید تخم‌مرغ نقش بسیار کوچکی در کشور دارد و تولیدات تخم‌مرغ استان فقط پاسخگوی 5 درصد از نیاز خود استان است، اما قابلیت‌ها و پتانسیل‌هایی که در استان وجود دارد، به اندازه‌ای است که نه‌تنها قادر به تامین نیاز استان است، بلکه توانایی تامین نیاز استان‌های دیگر و حتی کشورهای همجوار را نیز دارد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) منطقه‌خوزستان، چهار واحد پرورش مرغ‌تخم‌گذار در اهواز، بهبهان، رامهرمز و اندیمشک وجود دارد. برای اطلاع بیشتر درباره ظرفیت‌های خوزستان در تولید تخم‌مرغ به سراغ معاون امور دام سازمان جهاد کشاورزی خوزستان رفتیم.

محمد مشکورزاده، در این‌باره گفت: سالانه از 220 هزار قطعه مرغ تخم‌گذار، 5 هزار و 885 تن تخم‌مرغ در استان تولید می‌شود که این میزان فقط 5 درصد نیاز استان را تامین می‌کند و بر اساس سرانه مصرف کسری و کمبود 40 هزار تنی در اشتان وجود دارد که از دیگر استان‌ها تامین می‌شود. با این وجود در خوزستان این ظرفیت وجود دارد که به میزان 8 برابر ظرفیت فعلی واحدهای مرغ تخم‌گذار برای تامین نیاز به تخم‌مرغ در استان احداث می‌شود.

وی از آمادگی سازمان جهاد کشاورزی برای ارایه تسهیلات به متقاضیان راه‌اندازی واحدهای پرورش مرغ‌تخم‌گذار خبرداد.

در ادامه به سراغ یکی از واحدهای پرورش مرغ‌تخمگذار رفتیم. شرکت کشاورزی و دامپروری خرم‌روستا که بزرگترین مزرعه پرورش مرغ‌تخم‌گذار و تولیدکننده تخم‌مرغ در خوزستان است. ظرفیت فعلی این واحد در حال حاضر تولید سالانه 135 هزار قطعه مرغ می‌باشد اما قرار است با توسعه این واحد ظرفیت تولیدی آن به 350 هزار قطعه مرغ افزایش یابد. در حال حاضر 35 نفر به صورت مستقیم در این واحد مشغول به‌کارند و بسیاری از آن‌ها، ساکنان روستای جلیعه و روستا‌های اطراف هستند.

ناصر ایرجی، مدیر این واحد تولیدی در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، به سه مزیت اصلی ایجاد واحدهای پرورش مرغ‌تخم‌گذار در خوزستان اشاره کرد و گفت: با توجه به وارداتی بودن دان مرغ، تامین دان کشور از خوزستان و از مبدا بندر امام‌خمینی(ره) موجب کاهش هزینه‌های تولید می‌شود. از سوی دیگر به طور متوسط روزانه 60 تن تخم‌مرغ در استان مصرف می‌شود، در حالی‌که هم‌اکنون تنها 5 تن آن در خود استان تولید و مابقی از استان‌های هم‌جوار وارد خوزستان می‌شود که با افزوده شدن هزینه حمل و نقل، قیمت تمام شده برای مصرف‌کننده افزایش می‌یابد.

وی ادامه‌داد: از سوی دیگر در فصل زمستان با سردشدن هوا، همه واحدها در استان‌های سردسیر برای گرمایش سالن‌های خود باید از سوخت استفاده کنند که این هم خود هزینه‌های آن‌ها را افزایش می‌دهد، در حالی که در این فصل هوا در خوزستان مناسب است.

ایرجی در ادامه به مهمترین مسئله تولیدکنندگان یعنی حمایت و کمک مسئولان پرداخت و با گله‌مندی از نوع حمایت‌ها، عنوان‌کرد: حمایت‌ها فقط در حد حرف است و در عمل چیزی دیده نمی‌شد؛ زمان دادن اعتبار بانکی هم که می‌رسد، طوری عمل می‌شود که انگار چوب لای چرخ تولیدکننده می‌گذارند، یا این‌که بانک‌ها به هر شکل ممکن می‌خواهند از دادن وام طفره بروند.

وی از دیگر مشکلات را کمبود نقدینگی و سوخت و افزایش هزینه‌های نهاده‌های دامی عنوان‌کرد و گفت: تولیدکنندگان استان در صورت حمایت مسوولان، توانایی تامین بیش از 40 درصد نیاز استان را دارند، اما در حال حاضر حتی جاده دسترسی به این واحد نامناسب است و وعده‌ها و قول‌های مسوولان برای فراهم کردن زیرساخت‌های اولیه پس از 10 سال هنوز محقق نشده و مشکلات بسیاری دز زمینه حمل و نقل و جابه‌جایی تخم‌مرغ‌ها به شهر وجود دارد که این مساله هزینه‌ها و تلفات را افزایش داده است.

مدیر این واحد تولیدی مرغ تخمگذار یکی از پرهزینه‌ترین بخش‌های پرورش مرغ‌تخم‌گذار را تامین و تهیه خوراک عنوان‌کرد و افزود: خوراک مرغ از ترکیب گندم، ذرت، سویا، کنسانتره و کربنات کلسیم تهیه شده و با توجه به افزایش قیمت همه این محصولات، هزینه خوراک نیز به شدت افزایش یافته است؛ این در حالی است که قیمت تخم مرغ تغییر چندانی نداشته است.

ایرجی ادامه‌داد: با توجه به فراهم بودن زیرساخت‌ها امکان افزایش تعداد سالن‌ها به 10 سالن دیگر، هر کدام به مساحت 1200 مترمربع در این واحد وجود دارد و با پیگیری‌های بسیار قرار شده امسال با اجرای طرح توسعه کشاورزی 5 میلیارد و 800 میلیون تومان اعتبار به این واحد جهت توسعه و افزایش ظرفیت تولید داده شود.

در سال "تولید ملی، حمایت از کار و سرمایه ایرانی" و با توجه به اجرای طرح توسعه کشاورزی مهر در سراسر کشور، واحدهای بسیاری در انتظار حمایت مسوولان هستند. قطعا این کمک‌ها و حمایت‌ها به واحدهای تولیدی نه‌تنها در افزایش تولید اثرگذار است بلکه می‌تواند در رفع مشکل بیکاری نیز موثر باشد.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد