سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

اخبار فرهنگی ، هنری و ادبی

 

 

به مناسبت روز جهانی موزه انجام می‌شود؛
گلگشت رایگان در موزه‌ها و مکان‌های تاریخی خوزستان

فرهنگی و هنری  28/2/1391  14:26:32
912-23280-5 کد خبر
RSS :: پرینت

به مناسبت روز جهانی موزه دیدن کردن از موزه‌ها و مکان‌های تاریخی خوزستان رایگان اعلام شد.

به گزارش ایسنا از خوزستان اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خوزستان با انتشار اعلامیه‌ای اعلام کرد که به مناسبت روز جهانی موزه و هفته فرهنگی گلگشت در موزه‌ها و مکان‌های تاریخی تحت پوشش میراث فرهنگی رایگان است.

بر این اساس علاقه‌مندان می‌توانند در روزهای پنج‌شنبه و جمعه (28 و 29 اردیبهشت 91) بدون پرداخت هیچ گونه وجهی از موزه‌ها و مکان‌های تاریخی تحت پوشش میراث فرهنگی خوزستان دیدن کنند.

گفتنی است امسال، روز جهانی موز‌ه‌‌‌‌ها با شعار "موزه‌ها در دنیای پرکشاکش، کشمکش‌های تازه، الهام‌های تازه" در سراسر جهان گرامی داشته می‌شود.

 

 

آن‌ جا که می‌توان تاریخ را از پشت شیشه ورق زد
فرهنگی و هنری  28/2/1391  11:03:01

912-22680-5 کد خبر
RSS :: پرینت

تاریخ گاهی زیبا است؛ گاهی دردناک. گاهی هم فقط باید به آن نگاه کرد. زمان به هر حال می‌گذرد، خاطره ما می‌شود، تاریخ را می‌سازد و بعد هم تمدنی که بی‌شک مایه افتخار مردمش خواهد بود. وقتی همه آثار تمدن یک ملت در موزه جمع می‌شود، دیگر همه چیز برای شناخت آن آماده است‌؛ می‌شود با کم‌ترین هزینه به تماشای گذشته نشست،‌تمدن‌ها را دید و همین تاریخ زیبای دردناک پررمز و راز را از پشت شیشه‌های آن ورق زد و بدترین چیز برای مردم یک ملت آن است که تمدن خود را نشناسند.

بشر همیشه به دنبال هویت و تاریخ گذشته خود بوده و برای یافتن این هویت کنکاش‌های زیادی انجام داده است. تمام آن ‌چه او در  اکتشافات و جست‌وجوهای خود یافت جزو تازه‌ای از هویت و تاریخ‌اش بود. پس باید برای حفظ آن مکانی خاص با شرایطی ویژه در نظر می‌گرفت.

در اواخر قرن سوم قبل از میلاد بود که اولین موزه جهان در اسکندریه به صورت شخصی و نه برای بازدید عموم ساخته شد و پس از آن ساخت موزه در دنیا گسترش پیدا کرد به طوری که به راهی برای جذب گردشگر تبدیل شد. در ایران هم ناصرالدین شاه اولین موزه ایران را به تقلید از اروپاییان به روایتی 142 سال قبل یعنی در سال 1249هجری شمسی ساخت.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) از خوزستان بر اساس قطعنامه شماره پنج دوازدهمین مجمع عمومی کمیته بین‌المللی موزه‌ها (ایکوم) که در 1997 میلادی در مسکو برپا شد بیست و هشتم اردیبهشت به عنوان روز جهانی موزه‌ها و آغاز هفته فرهنگی معرفی شد. اما امسال این روز به دلیل نبود تطابق میان تقویم خورشیدی و میلادی در بیست و نهم اردیبهشت گرامی داشته می‌شود. آن چه در این گزارش می‌خوانید مروری است کوتاه بر مهم‌ترین موزه‌های استان تاریخی خوزستان که به همین مناسبت آماده شده است.

موزه شوش

موزه شوش در سال 1345 برای نمایش آثار به دست آمده از کاوش‌های باستان‌شناسی شوش در مجاورت محوطه باستانی با زیربنای 550 متر مربع ساخته شد و بخشی از آثار سنگی در محوطه موزه به نمایش درآمده است. این موزه آثاری از دوره پیش از تاریخ تا دوره‌های تاریخی و اسلامی را شامل می‌شود.

در این موزه علاوه بر نگه‌داری آثار تاریخی و باستانی شوش آثاری از محوطه‌های اطراف و شهرستان‌های هم‌جوار مثل دزفول، ایذه و مسجدسلیمان نگه‌داری می‌شود.

مؤسس این موزه پروفسور گریشمن، سرپرست کاوش‌های باستان‌شناسی فرانسه در شوش، بوده است.

موزه هفت تپه

ساخت موزه هفت‌تپه در سال 1339 توسط دکتر عزت‌الله‌ نگهبان آغاز شد و در سال 1352 پایان یافت. این ساختمان با الهام از سبک معماری بومی، متناسب با شرایط اقلیمی و با برداشتی از سبک معماری ایلامی آن دوران ساخته شد تا محلی برای نمایش آثار به‌ دست آمده از کاوش‌ها برای عموم مردم باشد.

نمایشگاه موزه شامل 2 بخش است. در بخش اول پوسترهای مربوط به فعالیت‌های پژوهشی پایگاه چغازنبیل و هفت تپه نمایش داده شده و بخش دوم به اشیای به دست آمده از حفاری‌های دکتر نگهبان و حفاری‌های انجام شده اخیر در محوطه‌های هفت تپه و ابوفندوا اختصاص دارد. این اشیا از نظر تاریخی مربوط به اواسط هزاره دوم ق .م بوده و نمونه‌ای از آن‌ها شامل اشیاّ سفالی، تابوت‌های سفالی، خمره سفالی، گورخمره، کوزه، تنگ‌های سفالی با کف دکمه‌ای،‌‌‌ پیکرک‌ها و مجسمه‌ها (مجسمه نوازندگان، الهه باروری)، اشیای فلزی (پیکان‌های مفرغی، اسکنه و مغار مفرغی، دکمه‌های مفرغی)، اشیای سنگی (تیغه‌های سنگی، هاون، پاشنه سنگی در)، گل میخ لعاب‌دار‌، آجرنوشته‌ها و گل‌نوشته‌ها (مربوط به چغازنبیل و هفت تپه) ماکت‌های مربوط به محوطه تاریخی چغازنبیل و غیره است.

موزه آبادان

 یکی از موزه‌های قدیمی ایران است. این موزه در سال 1388 شمسی با الهام از معماری سنتی ایران ساخته شده و در سال 1340 به بهره‌برداری رسیده است. موزه آبادان دارای گنبدی به ارتفاع 5/22 متر می‌باشد که متاثر از گنبد دانیال نبی (ع) در شوش است. در برپایی این موزه مرحوم علی هانیبال مساعدت بسیار کرد. موزه آبادان که مجهز به دوربین‌های مدار بسته است در یک طبقه و دارای تالار اصلی و دو تالار جنبی است. تالار اصلی محور نمایش آثار دایمی موزه از جمله آ‌ثار به دست آمده از شوش (هزاره اول ق.م) آثار دور صفوی و قاجاری است. همچنین موزه مردم‌شناسی و پوشاک سنتی مردم خوزستان در بخش دیگری از موزه به نمایش گذاشته شده است.

اشیای این موزه از دوران پیش از تاریخ تا دوران اسلامی را شامل می‌شود. موزه آبادان آماده ارایه مستندات خود به پژوهشگران و محققان هم هست.

میانگین بازدیدکننده سالانه از موزه آبادان در تابستان بیش از 2000 نفر و در زمستان و ایام عید به بیش از 100 هزار نفر می‌رسد. در ایام پیک بازدیدکنندگان (ایام نوروز) نیز نمایشگاه صنایع دستی که شامل صنایع  دستی بومی از قبیل محصولات لیف خرما می‌باشد در بخشی از این موزه نمایش داده می‌شود و به فروش می‌رسد.

موزه رامهرمز

در سال 1386 در محل ساختمان عمارت صمیمی تاسیس شد. این بنا که مربوط به دوره اواخر قاجار است توسط میرحسین خان سپهدار بختیاری از خوانین قدیم رامهرمز ساخته شده است و ساختمان آن بیش از 130 سال قدمت دارد. این بنا به سبک و اسلوب معماری صفویه ساخته شده است دارای کوشک میانی، فضای باغ و جویبار‌هایی است که از اطراف باغ به حوض مرکزی می‌رسد. وسعت محوطه با ساختمان موزه و تاسیسات اداری 16500 متر مربع است و وسعت ساختمان موزه که در دو طبقه بنا شده 1500 متر مربع می‌باشد. طبقه بالای آن به موزه تاریخی اختصاص دارد و طبقه زیرین آن موزه مردم شناسی است. موزه از یک سالن مرکزی و پنج سالن فرعی تشکیل شده و دارای فضای نورگیر می‌باشد.

در معماری عمارت صمیمی به منظور استحکام و سبک‌سازی بنا و جلوگیری از رطوبت به طاق اصلی، سقف به صورت دو جداره ساخته شده است که به عنوان یک عایق حرارتی و ضد رطوبت عمل می‌کند. اکنون با توجه به این که روش مرمت در تکمیل پروژه‌های بناهای تاریخی فازبندی شده است و معمولا در یک مرحله و فاز انجام نمی‌شود مرمت باغ موزه صمیمی نیز در دو فاز به اتمام رسیده و مرحله نهایی آن که شامل استحکام‌بخشی، تعویض دیواره‌ها و مرمت اضطراری بنا می‌باشد از سال 90 و هم‌اکنون (در سال 91) در دست اقدام است. طی این مدت اعتباری معادل 192 میلیون تومان از محل اعتبارات استانی برای مرمت این بنا هزینه شده است.

موزه تاریخی رامهرمز اشیایی از دوران پیش از تاریخ تا دوران اسلامی را شامل می‌شود و این موزه آماده ارایه مستندات خود به پژوهشگران و محققان است.

به طور میانگین سالانه 15000 نفر از موزه رامهرمز بازدید می‌کنند. در ایام پیک بازدیدکنندگان (ایام نوروز) نیز هر ساله نمایشگاه‌های عکس جاذبه‌های گردشگری و غرفه‌های تولید زنده و عرضه صنایع دستی در فضای محوطه این موزه توسط اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری رامهرمز برپا می‌شود و بازدیدکنندگان علاوه بر بازدید از موزه و آشنایی با پیشینه تاریخی و آداب و رسوم استان و شهرستان رامهرمز با صنایع دستی بومی و محلی نیز آشنا می‌شوند.

موزه دزفول

در سال 1358 در محل ساختمان حمام کرناسیون در محله کرناسیون شهرستان دزفول تاسیس شد. این بنا که مربوط به اواخر دوره زندیه و اوایل قاجار است دارای دو قسمت مردانه و زنانه بوده است. موزه مردم‌شناسی در قسمت مردانه واقع شده که دارای سه قسمت سربینه، گرمینه و آتش‌خانه است. بخش زنانه حمام نیز از همین قسمت‌ها تشکیل شده است. بازدیدکنندگان می‌توانند از ساختمان این قسمت از بنا بازدید کنند. موزه مردم‌شناسی دزفول از بخش‌های مختلفی تشکیل و سعی شده ویژگی‌های فرهنگی و مردم شناختی مردم دزفول در آن به نحو زیبایی به نمایش گذاشته شود. ورودی موزه شامل نمایش یک حمام قدیمی و مشاغل وابسته به آن مانند حجامت و سلمانی است.

سربینه حمام شامل نمایش تعدادی از مشاغل سنتی دزفول مانند جاجیم‌بافی، نمدبافی، خراطی، آهنگری و مسگری و نیز نمایش یک خانه قدیمی در دزفول است. در قسمت ورودی گرمخانه بازدیدکنندگان می‌توانند کشاورزی سنتی دزفول را ببینند و در بخش‌های میانی گرمخانه نسخه‌های خطی، اسناد، مدارک مالی، اشیا و زیور آلات در معرض دید قرار دارد و در انتهای گرمخانه نیز مراسم سنتی عروسی دزفول به نمایش گذاشته شده است. پیشینه و قدمت آثار موجود در موزه مردم‌شناسی دزفول به دوره‌های صفویه، زندیه، قاجاریه و پهلوی می‌رسد و این موزه آماده ارایه مستندات خود به پژوهشگران و محققان است. به طور میانگین سالانه 100 هزار نفر از موزه دزفول دیدن می‌کنند.

موزه بهبهان

ساخت موزه بهبهان از آذر 1382 با گردآوری اشیای برای بخش مردم‌شناسی آغاز شد. پس از پنج ماه اشیای گوناگونی مانند ابزار کشاورزی، وسایل زینتی، پوشاک سنتی، ظروف به کمک مردم از شهر بهبهان و روستاهای پیرامون آن گردآوری شد. پس از ساخت مانکن‌ها و آماده‌سازی ساختمان موزه بهبهان در سال 1384 در دو بخش باستان‌شناسی و مردم‌شناسی گشایش یافت. موزه دارای یک تالار بزرگ و سه تالار کوچک است. در تالار بزرگ گوشه‌هایی از زندگی، آداب و رسوم و حرفه‌های سنتی به نمایش گذاشته شده است مانند مراسم عروسی، کشاورزی، عبابافی. در تالار دوم گوشه‌ای از یک خانه سنتی نشان داده شده و در تالار سوم اشیای مردم‌شناسی و زیورآلات زنانه قرار دارد و آخرین تالار شامل نسخ خطی و سکه‌های مربوط به ادوار گوناگون و اشیایی از تمدن ایلام است.

موزه جنگ خرمشهر

 ساختمان این موزه در سال ۱۳۰۹ساخته شد، و تا پایان جنگ به عنوان بخش اداری شرکت نفت به کار می‌رفته است. در دوران هشت سال جنگ تحمیلی این ساختمان به عنوان محل دیدبانی نیروهای عراقی مورد استفاده قرار گرفت. با بازسازی گوشه‌ای از ساختمان اداری شرکت نفت در سال ۷۵ این مکان به عنوان مرکز فرهنگی دفاع مقدس افتتاح شد. مساحت مرکز فرهنگی دو هزار و ۴٠۰ متر مربع و دارای کتابخانه تخصصی دفاع مقدس با حدود سه هزار جلد کتاب، سالن نمایش فیلم، آرام‌گاه سه شهید گمنام که در نوروز سال 85 در این مکان دفن شده‌اند، می‌‌باشد. با توجه به این که این مرکز محل دیدبانی دشمنان در دوران جنگ بوده  دست‌نوشته‌های اشغالگران عراقی بر روی دیوارهای ساختمان به جای مانده است که یکی از دست نوشته‌ها جمله" آمده‌ایم تا بمانیم" بوده است که در این مرکز خودنمایی می‌کند. مرکز فرهنگی خرمشهر دارای چهار سالن مقاومت، اشغال، آزادسازی و بازسازی خرمشهر است که در هر بخش گوشه‌هایی از حماسه آن دوران را نشان می‌دهد. همچنین در این مرکز فرهنگی آثار به جامانده از سرداران شهید حماسه مقاومت خرمشهر همچون سید محمدعلی جهان‌آرا و عبدالرضا موسوی از فرماندهان سپاه خرمشهر و دیگر شهدای ارتش و سپاه و نیز ادوات نظامی آن دوران به نمایش گذاشته شده است. هر ساله بازدیدکنندگان زیادی به ویژه در نوروز با توجه به حضور راهیان نور در خرمشهر از این مرکز فرهنگی دیدن می‌‌کنند.

امسال، روز جهانی موز‌ه‌‌‌‌ها با شعار "موزه‌ها در دنیای پرکشاکش، کشمکش‌های تازه، الهام‌های تازه" در سراسر جهان گرامی داشته خواهد شد.

شکوه ارشادی‌فر

ایسنای خوزستان

 

 

 

ساختمان هلال احمر خرمشهر مرکز آموزش و بازارچه صنایع دستی می‌شود؟
فرهنگی و هنری  28/2/1391  11:46:52
912-22780-5 کد خبر
RSS :: پرینت

مسؤول انجمن دوسداران میراث فرهنگی آبادان و خرمشهر گفت: ساختمان هلال احمر خرمشهر در اواخر دوره قاجار توسط شرکت نفت ایران و انگلیس در محوطه‌ای مشرف به رودخانه کارون که امروزه میان خیابان فردوسی و جاده ساحلی واقع شده ساخته شد.

امید نوری در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) در خوزستان بیان کرد: این ساختمان توسط بنا و کارگران ایرانی و با نظارت مهندسان شرکت مذکور به صورت دو طبقه با حدود 20 اتاق در زمینی به مساحت 885 متر زیربنا و با مصالحی از قبیل آجر، گچ، آهن و چوب احداث شده است.

وی افزود: این ساختمان از جمله ساختمان‌های حکومتی شیخ خزعل بوده که در طول تاریخ کاربری‌های گوناگونی از جمله کنسولگری بریتانیا، محل پذیرایی مهمانان عالی رتبه، فرمانداری، انبار تدارکات داشته که در نهایت از آن به عنوان ساختمان هلال احمر استفاده شده است.

نوری خاطرنشان کرد: این بنا در 16 آبان 1379 به شماره 2845 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید و از سال 1387 مرمت آن توسط اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خوزستان آغاز شد که انتظار می‌رود کار مرمت این بنای تاریخی با سرعت بیشتری پیگیری و خاتمه یابد.

این دوستدار میراث فرهنگی خاطرنشان کرد: بر اساس بررسی‌های به عمل آمده امکان استفاده از این بنا به عنوان مرکز آموزش صنایع دستی و همچنین بازارچه عرضه محصولات صنایع دستی در شهرستان خرمشهر وجود دارد.

 

 

 

 

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد