سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

یک خبر سیاسی

"بحرین باید به ایران برگردد" ، برای مردم عرب منطقه ، یادآور ادعای دهه 1990 عراق مبنی بر تعلق کویت به این کشور و لزوم بازگشتش به عراق است که هم کار امریکا در توجیه ادامه حضورش در منطقه را آسان تر می کند ، هم آل سعود و آل خلیفه را به یکدیگر نزدیک تر می کند و هم موقعیت ایران را نزد مردم استقلال طلب بحرین تضعیف می کند که " ایهاالناس ! بدانید و آگاه باشید که ایران می خواهد کل کشور شما را به خود ملحق کند،شما هم که کشور کوچکی هستید و در برابرایران ناتوان، پس بهتر است به عربستان بپیوندید و از آمریکا استمداد کنید! "
عصرایران ؛ جعفر محمدی - پادشاه عربستان سعودی این روزها رؤیای الحاق بحرین به کشورش را در سر می پروراند . ملک عبدالله 90 ساله بیمناک است که این آرزو را به گور ببرد و از این رو هر مخالفتی با این طرح ، او را به شدت بر می آشوبد.

هم از این روست که اظهار نظر فعالان سیاسی و مدنی بحرین در محکومیت "طرح اتحادیه" و نیز ابراز نظر برخی مقامات ایرانی در مخالفت با آن ، خاطر "اعلیحضرت" را آزرده کرده  و او را به سخن آورده است که با تکرار ادعاهایش درباره تعلق جزایر سه گانه به امارات(!) ، اظهار دارد که روابط بحرین و عربستان ربطی به تهران ندارد.

به قول اعراب "سَلَّمنا" ، روابط بین دو کشور بحرین و عربستان ربطی به کشور ثالث ندارد و از این رو ، ایران حق ندارد در این باره اظهار نظر کند.

با همین رویکرد ، خطاب به اعلیحضرت ملک عبدالله بن عبدالعزیز می گوییم که روابط بین ایران و امارات هم به کشورهای ثالث ربطی ندارد و ریاض بسیار بیخود می کند که دم به دم وارد منازعه دو کشور درباره جزایر سه گانه می شود و اظهار فضل می کند و حکم هم صادر می نماید!

شورای همکاری خلیج فارس هم بسیار متوهم است که خود را در جایگاهی تصور می کند که بتواند بخشی از خاک ایران را متعلق به دیگران بداند و پشت سر هم در این باره اراجیف ببافد و تعصبات جاهلانه اش را برملا کند.

ملک عبدالله پیرمرد دنیا دیده ای است و قاعدتاً باید بفهمد که "یک بام و دو هوا" نشود و اگر ایران حق ندارد در روابط بین دو کشور مداخله کند ، عربستان هم چنین حقی ندارد. بنابراین اگر همچنان به خود اجازه دهد که در روابط ایران و امارات دخالت کند ، دیگر حق نخواهد داشت از مقابله به مثل ایران گلایه کند.
*** 
اما سخنی با مسوولان داخلی

در این که عربستان در سرکوب قیام شیعیان بحرین آشکار دخالت دارد و این مداخله گری را انکار هم نمی کند ، شکی نیست . سیاست های مزورانه و ضد ایرانی سعودی ها نیز برای همگان ثابت شده است. لذا مسلم است که باید در برابر این صف آرایی ضدایرانی ایستاد و توطئه سعودی های را خنثی کرد.

با این حال ، به نظر می رسد برخی در داخل ، بازی را خوب نمی خوانند و در نقشی ظاهر می شوند که اتفاقاً منطبق با خواست سعودی هاست.
در چند روز اخیر که بحث اتحادیه بحرین-عربستان مطرح شده ، برخی سیاسیون و رسانه های ایرانی از لزوم بازگشت بحرین به ایران سخن می گویند.
هر چند که همه ما ایرانی ها از این که بحرین از کشورمان جدا شده ، برای همیشه غمگین هستیم ولی واقعیت را باید پذیرفت که بحرین به لحاظ حقوقی از ایران جدا شده و اکنون مانند ایران عضو سازمان ملل متحد است و در حالت طبیعی ، امکان بازگشتش به سرزمین مادری وجود ندارد مگر آن که در وضعیت خاصی مردم آن کشور رأی به الحاق به ایران دهند که این هم بسیار بعید است کما این که بحرینی ها در تظاهرات اخیرشان،با طرح اتحاد با عربستان هم مخالفت و بر استقلال کشورشان تاکید کرده اند.

در چنین وضعیتی که عربستان به گونه ای خاص در صدد زیر سوال بردن استقلاب بحرین در قالب اتحادیه است ، از این سو نیز صداهایی مبنی بر لزوم بازگشت بحرین به ایران مطرح می شود که برای شهروندان بحرینی طرح سعودی ها را تداعی می کند.

شعار زده نشویم و بدانیم که مردم بحرین ، استقلال کشورشان را می خواهند و از همین روست که در برابر نیروهای "سپر جزیره" به فرماندهی عربستان ایستادند و شهیدان بسیاری هم دادند.

حالا در این گیر و دار که عربستانی ها ، استقلال بحرین را نشانه گرفته اند ، به جای آن که از ایران صدای واحدی مبنی بر حمایت از استقلال این کشور شیعی بلند شود ، می بینیم که برخی سیاسیون و رسانه ها ، از تعلق بحرین به ایران و لزوم بازگشت آن سخن می گویند غافل از آن که این موضع گیری ها ، دقیقاً منطبق با خواست سعودی ها ، آل خلیفه و حتی امریکاست.

"بحرین باید به ایران برگردد" ، برای مردم عرب منطقه ، یادآور ادعای دهه 1990 عراق مبنی بر تعلق کویت به این کشور و لزوم بازگشتش به عراق است، ادعایی که به یک جنگ خونین و اشغال کویت منجر شد و نهایتاً زمینه ساز حضور بی سابقه آمریکا در خلیج فارس گردید.

زدن بر طبل بازگشت بحرین به ایران ، هم کار امریکا در توجیه ادامه حضورش در منطقه را آسان تر می کند ، هم آل سعود و آل خلیفه را به یکدیگر نزدیک تر می کند و هم موقعیت ایران را نزد مردم استقلال طلب بحرین تضعیف می کند که " ایهاالناس ! بدانید و آگاه باشید که ایران می خواهد کل کشور شما را به خود ملحق کند،شما هم که کشور کوچکی هستید و در برابرایران ناتوان، پس بهتر است به عربستان بپیوندید و از آمریکا استمداد کنید! "

بله! ای کاش بحرین از ایران جدا نمی شد کما این که پربیراه نیست چنین ای کاشی را درباره سایر سرزمین های جدا شده از ایران بر زبان برانیم ولی باید پذیرفت که دنیای امروز ،دنیای ای کاش ها و رؤیاپردازی ها و بدتر از آن ، سیاستگذاری بر پایه ای کاش ها و آرزوها نیست.
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد