سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

یک مقاله اجتماعی

تولد یک نوزاد سخن گو در خوزستان ! ویژه

همزمان با ایام عید که سنتی ناپسند به نام دروغ سیزده رواج گسترده ای می یابد انتشار یک شایعه در خوزستان همه را بهت زده کرد . شایعه این بود : نوزاد سخنگو متولد شد.

 

شوشان : همزمان با ایام عید که سنتی ناپسند به نام دروغ سیزده رواج گسترده ای می یابد انتشار یک شایعه در خوزستان همه را بهت زده کرد . شایعه این بود : نوزاد سخنگو متولد شد. طبق این شایعه گفته می شد کودکی به تازگی متولد شده است که حرف می زند و ظاهر یک مرد ۷۰ ساله را دارد. این کودک گفته است کودکان زیر ۵ سالی که دستشان حنا نشود خواهند مرد. حتی فیلم ها و عکس های جعلی نیز از این کودک دست به دست منتشر شد که یکی از عکس های جعلی در همین صفحه منتشر شده است.

بنا بر شنیده ها، افرادی که به این شایعه ها دامن می زنند، شهرهای مختلفی را به عنوان محل سکونت طفل اعلام کردند.

موضوع زاده شدن کودکی که ریش و سبیل دارد و حرف می زند به نظر چنان احمقانه و وکودکانه است که از همان اول به عنوان نه یک خبر بلکه به عنوان یک شایعه بی اساس رد می شود. اما چند ساعت بعد وقتی همین خبر را از زبان چند نفر  می شنویم و قضیه تا آنجا کش پیدا می کند که برخی از بزرگان برای تکذیبه خبر مجبور به ارسال هزاران پیام کوتاه می شود آدم می فهمد مشکل واقعا چیست که با یک شایعه بی اساس بحرانی اجتماعی به راه افتاده است؟

سال هاست این مشکل ادامه دارد و شایعه پردازی ها متاسفانه علاوه بر بار فرهنگی و هزینه های مادی بسیار در طی چندین سال گذشته حتی در مواردی هم سبب هزینه های جانی  برای شهروندان شده است و نمونه آن را هم شایعه زلزله در یکی از شهرها در چند سال گذشته می توان دانست که یک شایعه سبب سرازیر شدن تقریبا دو سوم کل جمعیت شهرستان به خارج از شهر و خالی شدن انبارهای هلال احمر شهرستان در همان زمان بدون بروز هیچ گونه حادثه طبیعی بود .

به راستی کدام مشکل فرهنگی سبب ظهور چنین پدیده ای اجتماعی در کشور شده است. آیا نمی بایست با تقویت بنیان های دینی مردم از بروز چنین پدیده هایی جلوگیری کرد؟ و آیا کسانی که چنین شایعه هایی را می آفرینند نمی دانند که چگونه با تفکر و بنیان های دینی این مردم بازی می کنند؟

این موضوع کذب و خرافی ما را بر آن داشت تا در این باره با یکی از کارشناسان دینی فعال در زمینه عرفان های نوظهور و خرافات تماس بگیریم که او ضمن رد این موضوع چنین توضیح داد: ۲ راه برای دریافت حقیقت و وصول به واقعیت وجود دارد.

نخست راه عقل که با برهان فلسفی یا علمی قابل دستیابی است؛ بنابراین اگر برهانی بر ادعایی وجود نداشته باشد قابل قبول نخواهد بود. دومین راه هم نقل است که مقصود آن شنیدن سخنی از یک منبع وحیانی یا متصل به وحی است، البته توجه به این نکته ضروری است که این راه خود مبرهن به محکم ترین برهان های عقلانی است. او در ادامه توصیه به این امر را خلاف موازین عقلی و نقلی عنوان می کند: این گونه امور عقلانی نیست و هرگز نباید به آن توجه کرد بلکه توصیه به آن خلاف ضوابط و موازین عقل و نقل است. چرا که هیچ توصیه ای به جز توصیه های عقلانی و وحیانی قابل قبول نیست.

حکم شرعی شایعه

همچنین یک کارشناس مسائل دینی طی مقاله ای که در سایت راسخون منتشر شده به موضوع شایعه پرداخته و آورده است: اگر شایعه مشتمل بر هتک حرمت اشخاص، دروغ پردازی، غیبت از دیگران، تهمت و افترا، ایجاد اختلال در نظم جامعه، ایجاد تردید در مسلمانان نسبت به دین و دیگر گناهان و ضدارزش ها باشد، حرام است و این حکم از آیات و روایات متعدد استفاده می شود.

حکم شایعه در قرآن

خداوند در سوره نور، آیه ۱۹ می فرماید: کسانی که دوست دارند زشتی ها در میان مردم با ایمان، شیوع یابد عذاب دردناکی برای آنان در دنیا و آخرت است.

در ارتباط با شان نزول این آیه، مطالب مختلفی در تفاسیر وجود دارد که از آن جمله است داستان پرماجرای افک (تهمت عظیم). با در نظر داشتن این که در ارتباط با محتوای این شان نزول ها، گفت وگوهای زیادی وجود دارد، لازم به یادآوری است آن چه برای ما مهم است این شان نزول ها نیست، مهم آن است بدانیم از مجموع آیات استفاده می شود.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد