سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

یک خبر از آبادان

مقررات جدید ورود کالاهای ملوانی و بیکاری هزاران نفر  

کالاهای ملوانی یا ته لنجی ها یکی از منابع درآمد بسیاری از اهالی شهرستان آبادان است. هر ملوان آبادانی که بر روی لنج کار می کند می توانست سالانه 6 بار و هر بار هزار و 500 دلار جنس با تخفیف گمرکی وارد کند .

اما اخیرا برای حمایت از صنایع داخلی از طرف اداره بازرگانی محدودیتهایی برای کالاهای ملوانی ایجاد شده است که تداوم این محدودیت موجب بیکار شدن عده کثیری از شاغلان این بخش می شود.

آقای افرا رییس اتحادیه کالاهای ملوانی آبادان گفت: بیش از 450 واحد صنفی و نیز بیش از 790 فروند لنج باری با 6 هزار و 400 ملوان در آبادان در زمینه کالاهای ملوانی فعالیت می کنند؛ که ایجاد محدودیت برای آنان بسیاری را از کار بیکار می کند .

وی افزود: تعداد دفعات ورود کالای ملوانی برای هر ملوان از 6 بار به چهار بار کاهش یافته ، همچنین برای هر کالا میزان مشخصی واردات برای ملوانان در نظر گرفته شده که دیگر برای ملوانان به صرفه نیست و دیگر اینکه بسیاری از کالاها نیز از لیست ورود کالاهای ملوانی حذف شده اند و ملوانان مجاز نیستند بسیاری از کالاهایی را که قبلا به عنوان کالای ملوانی وارد می کردند ، در لیست کالاهای خود قرار دهند.

وی افزود: همه این موارد کار در زمینه کالاهای ملوانی را بسیار سخت و ناممکن کرده است و دیگر کار با این محدودیت ها به صرفه نیست که در نتیجه بسیاری از شاغلان در زمینه کالاهای ملوانی بیکار می شوند.

نصرالله جایمند رییس اداره بازرگانی شهرستان آبادان گفت: مقرراتی که برای کالاهای ملوانی وضع شده ، کالاهای ملوانی را در رده سایر کالاهای تجاری قرار می دهد و از این پس دیگر هیچ فرقی با سایر کالاهای وارداتی نخواهد داشت.

در حالی که کالاهای ملوانی به خاطر تسهیلاتی که برای ورود آن وجود داشت ، موجب پایین آمدن هزینه ورود این کالاها و نیز موجب کاهش قیمت بسیاری از کالاهای وارداتی می شد؛ اما با اعمال این مقررات بسیاری از این تسهیلات از کالاهای ملوانی حذف می شود و دیگر هیچ فرقی با دیگر کالاها نخواهد داشت که این امر هم شاغلان این بخش را متضرر می کند و هم قیمت کالاهای وارداتی را افزایش می دهد.

سید حسین دهدشتی نماینده مردم آبادان در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه بیش از 10 هزار نفر بطور مستقیم و غیر مستقیم در زمینه کالاهی ملوانی و یا اصطلاحا quotation mark ته لنجی quotation mark فعالیت دارند گفت: در منطقه محروم آبادان که در صد بیکاری بسیار بالایی دارد کالاهای ته لنجی توانسته است اشتغالزایی خوبی ایجاد کند و محدود کردن تسهیلات کالاهای ملوانی نابودی این بازار و بیکاری بسیاری را به دنبال دارد.

رییس اداره بازرگانی آبادان گفت: بسیاری از لنجهایی که به کشورهای شیخ نشین بار می برند در برگشت با خود کالاهای ملوانی می آورند که اگر این محدودیتها اعمال شود دیگر واردات کالاهای ملوانی برای آنان به صرفه نیست .

آقای افرا رییس اتحادیه کالاهای ملوانی آبادان گفت: تنها جاذبه گردشگری شهر آبادان وجود کالاهی ته لنجی است که مسافران زیادی را از شهرهای بزرگ و کوچک به اینجا می کشاند و وضع محدودیتهای جدید موجب افزایش قیمتها و از رونق افتادن این بازار می شود .

وی ابراز امیدواری کرد تا کالاهای ته لنجی با مقررات گذشته فعالیت خود را ادامه دهند در غیر اینصورت باید منتظربیکار شدن بیش از 10 هزار نفر در شهرستان آبادان باشیم.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد