سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

یک گزارش اقتصادی

معاون وزیر نیرو:
مردم خوزستان با افتتاح سدگتوند،از گواراترین آب بهره مند می شوند
 
اهواز- معاون امور آب و آبفای وزارت نیرو گفت: با بهره برداری از سد گتوندعلیا در شمال خوزستان ، امیدواریم بتوانیم مردم خوزستان را از گواراترین آب کشور بهره مند کنیم.
 
به گزارش روز شنبه ایرنا از روابط عمومی شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران 'محمدرضا عطارزاده در جریان بازدید از کارگاه سد و نیروگاه گتوندعلیا فزود: سد گتوندعلیا به دلیل بزرگی و عظمتی که دارد ، مسایل و پیچیدگی های خاصی دارد که متخصصان ما با توان بسیار بالایی موفق شدند با بهره گیری از نظرات کارشناسان داخلی و خارجی موضوعات مهم این سد را کنترل و به خوبی مدیریت کنند.
وی با اشاره به مراحل مختلف آب گیری این سد بزرگ که نقش بسیار موثری در وضعیت آبی کشور و به طورخاص دشت خوزستان ایفا خواهد کرد،گفت: با انجام مراحل مختلف آب گیری سد گتوند بویژه مرحله سوم که در سال جاری صورت گرفت، تمام فعل و انفعالات کیفیت آب در این منطقه مورد مطالعه دقیق قرار گرفت و مسوولان سد با مدیریت و مهندسی موثر خود توانستند بدون هیچ بحرانی موضوع آب گیری را تا مرحله بهره برداری از نیروگاه به انجام برسانند.
معاون وزیر نیرو با بیان اینکه هم اکنون مقطع نهایی و تکمیلی آب گیری این طرح بزرگ را پیش رو داریم یادآور شد: با غیرت و تخصصی که در دست اندرکاران سد گتوندعلیا وجود داشت و با بهره مندی از تجربه های مختلف ، بدون ایجاد هیچگونه مشکلی در سازند گچساران و بویژه در کیفیت آب پایین دست این طرح، عملیات اجرایی در حال حاضر به مرحله بهره برداری رسیده است.
عطارزاده افزود: به ملت بزرگ ایران تبریک می گویم که متخصصان موفقشان توانستند با همت و تلاش شبانه روزی، پیچیده ترین و بزرگترین مسایل فنی در این حوزه را مهار کرده و با موفقیت این خدمت را به ملت خود تقدیم کنند.
وی در ادامه اظهار امیدواری کرد که با آماده شدن سد گتوند برای بهره برداری کامل، رسانه ها و کارشناسانی که با دغدغه های بسیار فراوان این موضوع را دنبال می کردند با تکمیل اطلاعات خود بتوانند واقعیت ها را به مردم منعکس کنند.
عطارزاده همچنین تصریح کرد: ما باید تلاش کنیم تا با ایجاد پشتوانه ای قوی برای متخصصان داخلی که به صورت شبانه روزی زحمت می کشند،آنها بتوانند بدون هیچ گونه بحرانی و با پذیرش ریسک های بزرگ؛ کارهای بزرگ را به ثمر برسانند و در دنیا برای کشور ایران افتخار آفرینی کنند.
وی با اعلام خبر بهره برداری از واحدهای اول و دوم نیروگاه گتوند در روز سوم خرداد امسال افزود: متخصصان ما امروز افتخار دیگری را برای ملت آفریدند و توانستند در صحنه سازندگی کشور نیز نقش آفرینی کند و به پاس همت و تلاش چندین ساله این عزیزان که ادامه دهنده راه شهدای مهندسی رزمی بودند ، فرصتی را تنظیم کردیم تا در روز سوم خرداد (روز آزاد سازی خرمشهر) بهره برداری رسمی از سد و دو واحد نیروگاه برق آبی گتوندعلیا را با حضور رییس جمهوری آغاز کنیم.
معاون وزیر نیرو در امور آب و آبفا ضمن اشاره به کیفیت آب دریاچه سد گتوند و اخبار منتشره در این رابطه گفت: یکی از موارد پیچیده در دریاچه سد گتوند، وجود یک سازند نمکی است که همزمان با آبگیری سد، فعل و انفعالاتی را نشان داد اما با کار مهندسی که در مراحل مختلف آبگیری انجام شد و با روش پوشش رسی که یکی از ابتکارات متخصصان ما بود، توانستیم انحلال نمک را کنترل و سطح عظیمی از آب را با عمق 80 متر با دقت پایش کنیم.
وی در ادامه خاطرنشان ساخت: این نوید را به مردم عزیزمان بویژه مردم خوزستان می دهیم که از روزهای آینده با مدل مهندسی تعریف شده ای که برای دریاچه سد گتوند پیش بینی شده،کیفیت آب خروجی متناسب با بهره برداری های پایین دست قابل کنترل است.
عطارزاده افزود: با امکانات موجود می توانیم آب سد گتوند را با کیفیت مورد نظر تحویل دهیم و امیداریم بتوانیم یکی از گواراترین آب ها را به مردم عزیز خوزستان تقدیم کنیم.
سد خاکی با هسته رسی گتوند علیا با 182 متر ارتفاع، بلندترین سد خاکی کشور است که دومین مخزن آبی ایران (پس از سدکرخه) محسوب می شود و پس از آبگیری نهایی ،دریاچه ای به حجم 4.5 میلیارد متر مکعب خواهد داشت.
نیروگاه برق آبی گتوند علیا نیز با بیشترین میزان تولید برق در میان نیروگاه برق آبی کشور دارای 4 واحد 250 مگاواتی در فاز اول و چهار واحد دیگر در فاز دوم است و سالانه به طور متوسط 4250 میلیون کیلو وات ساعت برق پاک تولید خواهد کرد

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد