سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

اخبار مرکز استان

رمضان منجزی، عضو سابق شورای شهر اهواز:
هم اکنون بجز یک تن از اعضای شورا که ایشان نیز در حال طی کردن مراحل قانونی پرونده ی خود در دیوان است سایر اعضاء رای بازگشت به شورا را از دیوان گرفته اند با این احتساب شورا برای تشکیل جلسات خود هم اکنون 12 عضو دارد و بلحاظ حقوقی ممانعت قانونی چندانی برای تشکیل شورا نیست اما واقعیت آن است که هنوز هم برخی از آن اراده هایی که شورای اهواز را منکوب نمودند اصرار دارند تا شورا در مصدر امور قرار نگیرد، در حال حاضر اعضای شورا همگی در اهواز هستند و به فعالیت خود ادامه می دهند و چنانچه مسایل حل شود آماده ی تشکیل مجدد شورا هستند
پایگاه خبری سرزمین نیوز نوشت:

سالروز تشکیل شوراهای اسلامی شهر در تقویم رسمی قرار دارد و در سراسر کشور گرامی داشته ، اما گویا به دلیل انحلال شورای شهر اهواز امسال مسئولین استان خوزستان از کنار این مناسبت به سادگی گذشتند .

تلاش ما برای مصاحبه با برخی مسئولین ذیربط و پرسیدن دلایل بی توجهی به روز شوراها در خوزستان بی نتیجه ماند ، لذا به سراغ اعضای سابق شورای اهواز رفتیم، تا نظرات آنها را در خصوص اهمیت شوراها جویا شویم، رمضان منجزی یکی از اعضای شورای اسلامی شهر اهواز دعوت ما را قبول کرد و در سخنان خود به موضوعات جالبی اشاره کردند که اطلاع خوانندگان از آنها خالی از لطف نیست.

 جناب آقای منجزی بنظر شما چرا امسال سالروز تشکیل شوراها در خوزستان با بی توجهی مواجه شد؟

 چون مهمترین شورای شهر در استان خوزستان، یعنی شورای اسلامی اهواز در حال حاضر منحل اعلام شده، بالطبع این موضوع بر کاهش نقش شوراهای سایر شهرستان های خوزستان تاثیر بسیار می گذارد . البته این موضوع را هم ذکر کنم که در سراسر کشور و خصوصا در خوزستان اراده هایی وجود دارد که از شکوفایی فعالیت شوراها ممانعت می کنند.


 بالاخره دلیل اصلی انحلال شورای سوم چه بود؟

خوب است خوانندگان محترم شما بدانند علی رغم همه ی حرف و حدیث ها و برخورد نامتعارفی که با شورای اهواز شد تاکنون موضوع انحلال شورای اهواز رسما به هیچ یک از اعضاء ابلاغ نشده است، آنچه هم که به عنوان دلیل انحلال شورا از قول برخی آقایان و از طریق نشریات اعلام شد به حدنصاب نرسیدن اعضاء برای تشکیل جلسات ذکر شده، از نصاب افتادن شورا هم دلایلی دارد که مهمترین دلیل آن در بازداشت بودن برخی اعضای شورا در آن زمان است.

بنظر شما چه چیز نا متعارفی در برخورد با پرونده ی شورای شهر اهواز بود؟

همانطور که می دانید تعداد4 نفر از اعضای شورا بنا به اتهاماتی دستگیر و مدتی را در بازداشت به سر بردند این اتفاق در نوع خود در کشور بی سابقه بود چون هم نوع هماهنگی و تبلیغاتی که برعلیه آنها انجام شد نامتعارف بود و هم طریقه دستگیری اعضا بطوریکه در ابتدا همه مردم و خود ما را هم دچار شوک کرد، اما بعدها معلوم شد بسیاری از این اتهامات ناشی از اطلاعات ناقص و سوء تفاهماتی بود که بصورت هدایت شده به برخی افراد و نهادهای مسئول داده شد و این نهادها هم بنا به وظیفه ی خود تصمیماتی را گرفتند، فردای روزی که 4 عضو شورا دستگیر شدند صدها بنر تبلیغی با عنوان های کذب در نقاط مختلف شهر نصب شد، هیچگاه معلوم نشد این بنرها توسط چه کسانی تهیه شده بود! در آن بنرها بزرگترین اتهامات به نمایندگان مردم که هنوز جرم آنها ثابت نشده بود وارد گردید، شما اگر بلحاظ شکلی این موضوع را مقایسه کنید با عکس العملی که اختلاس 3000میلیاردی که بزرگترین پرونده فساد اقتصادی طول تاریخ ایران بود و آن پرونده هم اتفاقا در خوزستان صورت پذیرفت به نامتعارف بودن برخورد با اعضای شورا پی خواهید برد، این قضیه نشان می دهد که کسانی در این شهر از برخی عناوین سوء استفاده می کنند و خود را متولی این عناوین می دانند همان زمان خیلی از نخبگان استان موضع گیری کردند و این قضیه را به زیر سوال بردند. پس از مدتی که برائت اعضاء از بسیاری از اتهامات اعلام شد و رای دیوان هم صادر گردید. برخی از همان افراد و مسئولین به شتابزده بودن تصمیم خود در انحلال شورا اعتراف کرده و درجلسات خصوصی از اعضای شورا حلالیت خواستند و الان نیز رابطه ی بسیار خوبی برقرار شده است که امیدواریم سوءتفاهم ها بر طرف و شورا به روال خود بازگردد.

 وضعیت کنونی اعضای شورای شهر اهواز چگونه است و اعضاء در کجا هستند ؟

هم اکنون بجز یک تن از اعضای شورا که ایشان نیز در حال طی کردن مراحل قانونی پرونده ی خود در دیوان است سایر اعضاء رای بازگشت به شورا را از دیوان گرفته اند با این احتساب شورا برای تشکیل جلسات خود هم اکنون 12 عضو دارد و بلحاظ حقوقی ممانعت قانونی چندانی برای تشکیل شورا نیست اما واقعیت آن است که هنوز هم برخی از آن اراده هایی که شورای اهواز را منکوب نمودند اصرار دارند تا شورا در مصدر امور قرار نگیرد، در حال حاضر اعضای شورا همگی در اهواز هستند و به فعالیت خود ادامه می دهند و چنانچه مسایل حل شود آماده ی تشکیل مجدد شورا هستند، اعضای شورا هنوز هم مورد مراجعه ی مردم هستند و تا حدود زیادی پایگاه اجتماعی خود را حفظ کرده اند اما باید عرض کنم متاسفانه از زمان انحلال شورا بسیاری از مشکلات مردم لاینحل مانده و مردم اظهار نارضایتی دارند ضمن اینکه ممانعت از فعالیت شورای اهواز نیز در اصل بی توجهی به خواست مردم و بی حرمتی به رای و حقوق آنهاست.

 وضعیت کنونی شهرداری اهواز و عملکرد شهردار فعلی را چگونه می دانید؟

 اینکه من می گویم مردم از نبود شورا اظهار نارضایتی دارند مربوط به عملکرد شهرداری نیست، مردم نسبت به مسایلی اظهار نارضایتی می کنند که گره آنها در دست شوراهاست و در حال حاضر که شورا منحل شده خیلی از پرونده ها راکد مانده است و نایب شورا نیز قطعا فرصت و امکان رسیدگی دقیق به آنها را ندارد .عملکرد مجموعه ی شهرداری در بخش خدمات عمومی خوب و قابل قبول است و نظافت عمومی و فضای سبز توسعه یافته است آقای کتانباف هم آدم متعهد و فعالی است، اما در زمینه ی مسایل فرهنگی نیز اشتباهاتی داشتند مثل تخریب فرهنگسراها که البته بعدها معلوم شد مسبب اصلی آن اتفاق هم درجای دیگری بود.

 بنظر شما آیا اگر شهردار فعلی(کتانباف) در زمان فعالیت شورا در این سمت بود فعالیت مطلوبی می تواست داشته باشد یا مثل سایر شهرداران توسط شورا عزل می شد؟

 شما در عین سئوال کردن مقداری هم اتهامزنی می کنید، شورای سوم شهرداران را بدون دلیل عزل نکرد، ببینید در آن زمان مشکل ما هرگز با مجموعه ی شهرداری نبود و اختلاف شورا و شهردارانی که خود برگزیده بود نیز ناشی از یک جدال دو طرفه میان شورا و شخص شهردار نبود ، مسئله این بود که هم در اطراف شورا و هم در اطراف شهرداری، کسانی وجود داشتند که زیاده خواهی آنها موجب اصطکاک می شد مزید بر این برخی شهرداران نیز تحت فشار برخی مراکز قدرت رویه ای را در پیش گرفته بودند که از حقوق مردم چشم پوشی می شد در آن شرایط ما بنا به وظیفه مجبور بودیم عکس العمل نشان دهیم وطرح سئوال کنیم و وقتی که چاره ای باقی نمی ماند ناگزیر شهردار عزل می شد. اما در انظار عموم این برخورد ما طور دیگری تعبیر می شد و متاسفانه برخی محافل مطبوعاتی هم در این قضایا بی تقصیر نبودند، گاهی این محافل عملا خود دخیل در اختلافات می شدند و برخی نیروها هم عملا بقاء خود را در آشفته کردن اوضاع می دیدند. قطعا اگر آن زمان شهرداری با روحیه ی شهردار فعلی انتخاب می شد کارها با همدلی بیشتر پیش می رفت من جایی خواندم که آقای کتانباف گفته است ما در اهواز داریم با هزینه عوارضِ مردم نفت استخراج می کنیم این دقیقا همان مشکلی بود که ما داشتیم. خیلی ها از شورای اهواز انتظار داشتند تا امکانات شهرداری را در اختیار شان گذاشته و یا از حقوق مردم چشم پوشی کنیم، بعضی ها علنا می خواستند اراضی فضاهای سبز را در اختیار گرفته و تغییر کاربری داده و تبدیل به مکانهایی خاص کنند. من بعید می دانم که این فشارها امروز هم به شهرداری وارد نشود و نگرانم از اینکه مجموعه شهرداری نتواند مقاومت کند.
همین الان در هسته ی مرکزی شهر اهواز خیابانی هست که قبلا یک معبر عمومی بزرگ دوطرفه بوده ولی الان مسدود و توسط استانداری به پارکینگ اختصاصی تبدیل شده است! آیا این اجحاف در حق مردم نیست که با این همه معضلات ترافیکی معبر عمومی آنها تبدیل به پارکینگ اختصاصی شود؟ ضمن اینکه شما فراموش نکنید شهردار فعلی هم انتخاب شورای سوم بود و اتفاقا گزینه ای بود که مخالفان شورا نیز با ایشان مخالف بودند و سعی در انتصاب گزینه های دیگر داشتند.

از دلایل انحلال شورای سوم اهواز سوء استفاده از موقعیت شغلی و ورود به مسایل خارج از حوزه ی اختیارات نام برده شد چقدر این قضیه صحت دارد و آن اراده ها ی مخالفی که شما از آن نام می برید متعلق به چه کسانی بودند؟

 ببینید یک اشتباهی که وجود دارد این است که برخی ها شورای شهر را شورای شهرداری می دانند در حالیکه وظایف و مسئولیتهای بسیاری به عهده ی شوراهاست ما در حال پر کردن این ظرفیت بودیم و طبیعی بود که مقاومتهایی هم بشود، در آن زمان به شورا فشارهای زیادی از جانب برخی محافل می آمد که اعضای شورا بارها در مورد آنها از تریبون صحبت کردند، شما بیاد بیاورید که اغلب کسانی که در باند موسوم به جریان انحرافی دستگیر شدند در خوزستان فعالیت داشتند من اعتقاد دارم هنوزهم روابط زیادی از این جریان موسوم به انحرافی کشف نشده و متهمین بیشتری باید دستگیر شوند، شاید اگر ما در مسند امور بودیم با توجه به فشارهایی که از ناحیه برخی جریانات متوجه مان می شد می توانستیم درمعرفی و کشف آن روابط کمک کنیم .

خوزستان یک استان ثروتمند است و وقتی که نظارت مردمی نباشد تبدیل به حیاط خلوت بعضی ها می شود در این شهر اتفاقات مختلفی می افتاد که ما ناگزیر به اظهار نظر از تریبون شورا بودیم، اما برخی آقایان این اظهار نظرها را برعلیه خودشان می دانستند و شورا را متهم به ورود به مباحث نامربوط می کردند مثلا، شورای اهواز از بدو تاسیس بارها مخالفت خود را با طرح های انتقال آب از رودخانه های استان اعلام کرد ، اما تعدادی ازمسئولین و نمایندگان استان این مواضع را نوعی رقابت جویی ودخالت در حوزه ی کاری خود قلمداد می کردند، اعضای شورای اهواز نسبت به شوری کارون توسط سد گتوندعلیا از 4سال پیش هشدار دادند، اما شخص استاندار محترم هرگز موضع موثری اتخاذ نمی کرد و آن را نوعی دخالت در حوزه ی کار خود قلمداد می کرد درحالیکه ما به عنوان نماینده ی مردم حق داشتیم نسبت به تامین آب آشامیدنی شهروندان اهواز و از بین رفتن صنعت کشاورزی در استانی که یکی از پایه های اقتصاد آن کشاورزی است نگران باشیم، همین قضیه ی سدگتوند الان به یک معضل منطقه ای تبدیل شده است و بی اعتنایی آقایان رودخانه کارون و کشاورزی خوزستان را نابود کرده است،

 استاندار خوزستان مسئول نظارت بر پروژه های ملی در استان است، اما متاسفانه چون استاندار ما خود از بدنه ی وزاررت نیرو بود هم در مبحث انتقال آب از سرچشمه کارون و دز و هم در مبحث سد گتوندعلیا بیشتر جانبدار وزارت متبوع خود بوده است، همین مصاحبه های چند روز پیش ایشان را بخوانید همه عالم فهمیده است که در سد گتوند چه خبر است و بدون نیاز به دستگاه هم می شود طعم بد رودخانه را متوجه شد، کشاورزان از نابودی محصولشان گلایه مندند و نخبگان مدرک ارایه می دهند، اما استاندار خوزستان هنوز کتمان می کند. در یک نمونه دیگر بالغ بر400 میلیارد از بودجه ی این استان برای ساخت دیوار حایل در سدگتوند هزینه شد تا اشتباهات شرکت مجری و ضعف نظارتی استانداری خوزستان ترمیم شود اما این دیوار در کمتر از بیست روز بعد از آبگیری فرو ریخت و همه ی این هزینه هایی که میبایست برای توسعه ی استان مصروف شود از بین رفت. البته ما آنوقت از حساسیتها بر روی سد گتوند و نوع روابط مجریان ان با مسئولین استانی مطلع نبودیم و تنها بنا به قائده ی کلی خودمان با آن مخالف می کردیم ولی بعدها که شورا منحل شد و ما متهم به ورود به حوزه های نامربوط شدیم فهمیدیم یکی از این حوزه ها هم همین سد گتوندعلیا بود که انتقاد از آن برای حضرات خیلی گران تمام می شد.

در قضیه ی سدگتوند از سال 1383سهل انگاری بزرگی شده و عملا سرمایه هنگفتی از ملت به دلیل نبود نظارت و بی توجهی مسئولین مربوطه نابود شد، به اعتقاد من باید دادگاهی تشکیل شود تا عاملین بر باد دادن بودجه عمومی کشور در سد گتوندعلیا محاکمه شوند، به عنوان یک کارشناس مالی عرض می کنم خسارات این سد کمتر از همان اختلاس 3000 میلیاردی نیست و اگر ما هنوز در مقام عضویت در شورا و نمایندگی مردم بودیم قطعا با تشکیل کمیته ای حقوقی علیه مسببان این فاجعه اقامه دعوا می کردیم همین حالا هم از همینجا اعلام می کنم تا دیر نشده و بازهم کسی به خارج از کشور فرار نکرده، هرکس می تواند علیه این ستمی که در حق مردم خوزستان رفته است پرونده قضایی تشکیل داده و «تامین دلیل» کند، هزاران میلیارد خرج شد تا سد را جایی احداث کنند که قبلا از وجود معادن عظیم نمک در آن مطلع بودند . در مبحث پروژه انتقال آب بهشت آباد هم یک مقایسه ی گذرایی داشته باشید میان عکس العمل استاندار استان کوچک چهارمحال بختیاری و عکس العمل ضعیف استاندار خوزستان؛ در حالیکه اصلی ترین متضرر در بهشت آباد مردم خوزستانند چون خاک اینجا آبرفتی و دشت است و آنجا کوهستانی اما در شهرکرد این پروژه با حکم شورای تامین استان و حمایت قاطع استاندارشان تعطیل شد اما در خوزستان با حمایت قاطع استاندار و حکم شورای تامین شورای اسلامی اهواز که تنها تریبون رسمی مخالفت با طرح انتقال آب بهشت آباد بود تعطیل می شود!

نقاط قوت و ضعف شورا را چه می دانید؟

 شورای اهواز دارای نقاط ضعفی بود که ناشی از اعتماد به نفس بالا و اعتقاد اعضای آن به شفافیت بود ما اغلب جلسات شورا را در انظار عموم و علنی برگزار می کردیم در این جلسات مشکلات مردم بررسی و اظهار نظر می شد و گاهی نیز ممکن بود اختلاف نظرها موجب بگو و مگوی اعضا با هم بشود اما کسانی به صورت برنامه ریزی شده سعی در تاثیر گذاری بر این جلسات داشتند و متاسفانه برخی نشریات محفلی هم که در درازمدت ماهیتشان برملا شد برای منافع شخصی خود اخبار را طوری جلوه می دادند که حساسیت نهادهای مسئول را برانگیخته میکرد، نقطه ضعف شورا آن بود که مثل همه شوراهای سراسر کشور ذاتا ضعیف بود و ابزارهای قدرتمندی در اختیار نداشت، من حاضر هستم در یک مصاحبه ی تلویزیونی از همه اتهامات منتسب به شورا دفاع کنم تا موکلین ما خود قضاوت کنند. درکل شورا با توجه به تجربه ی کوتاه خود و انتظارات بسیاری که مردم از آن دارند نهادی است که می تواند منشا خیر باشد و من نیت همه ی اعضای شورای سوم اهواز را هم خیر می دانم و به آنها احترام می گذارم.

 آیا بنظر شما امکان تشکیل مجدد جلسات شورا وجود دارد ؟

من شخصا به دلیل تعهداتی که به مردم دارم و به دلیل اعاده ی حیثیت خودم امیدوارم روند قانونی بازگشت شورا با سرعت بیشتری انجام شود و مقدمات تشکیل مجدد شورا فراهم گردد.
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد