سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

اخبار مرکز استان

رژه بنکداران روی اعصاب مردم اهواز/ ضرب الاجلهایی که اجرا نمی شود
اهواز - خبرگزاری مهر: حضور بنکداران در محدوده های پرتردد شهر اهواز باعث ایجاد مشکلاتی برای ساکنان محل و رهگذران شده و ضرب الاجلهای انتقال آنها نیز تاکنون به نتیجه نرسیده تا همچنان بنکداران بر روی اعصاب شهروندان اهوازی رژه بروند.

به گزارش خبرنگار مهر، با خودروی شخصی به مرکز شهر آمده بود اما پشیمان شد. ترافیک سنگین بود و  رانندگان کلافه از معطلی و گرمی این روزهای هوای اهواز یکسره بوق می زدند. بالاخره بعد از نیم ساعت، آرام آرام خودروها راه افتادند.

کمی که جلوتر رفت متوجه علت ترافیک شد، کامیونی درحال تخلیه جنس برای یک عمده فروش در هسته مرکزی شهر بود. یادش آمد که چند وقت پیش یکی از روزنامه های محلی نوشته بود: «بنکداران هسته مرکزی شهر فقط 48 ساعت فرصت دارند تا به مکان جدید نقل مکان کنند».

از دو سال گذشته در پی بسته شدن اصلی ترین خیابان مرکز شهر (سلمان فارسی) به دلیل عملیات حفاری ایستگاه های مترو و یک طرفه شدن خیابان طالقانی کل منطقه گرفتار ترافیک بسیار سنگینی شده که تردد در خیابانها حتی برای عابران پیاده با دشواری صورت می گیرد، چه رسد به خودروها. استقرار بنکداران در خیابانهای فرعی اطراف سه خیابان اصلی شهر شامل سلمان فارسی، امام خمینی(ره) و آیت الله طالقانی نیز مزید بر علت شده زیرا بارگیری یا تخلیه بار کامیونها و وانت بارها، دامنه ترافیک را علاوه بر معابر اصلی به خیابانهای فرعی نیز کشانده است.

روزانه صدها کاسب اهوازی و حتی خرده فروشان شهرهای اطراف برای تامین کالاهای مورد نیاز مغازه خود به هسته مرکزی شهر مراجعه می کنند. این منطقه در واقع قطب تجاری اهواز و دیگر شهرهای استان خوزستان به شمار می رود؛ قطبی که ترافیک شهر را قفل کرده و مشکلات فراوانی برای شهر و شهروندان ایجاد کرده است.

چندی است که دوباره زمزمه خارج کردن بنکداران از هسته مرکزی اهواز به گوش می رسد اما تاکنون هیچکس شاهد اقدامی در این زمینه نبوده است.

در سال گذشته بود که عبدالعزیز فدعمی، فرماندار اهواز، بر لزوم جابه جایی بی قید و شرط بنکدارن اهوازی از مرکز شهر تاکید کرد و گفت: برای جابه جایی بنکداران زمان و هزینه زیادی صرف و همه امکانات برای این انتقال فراهم شده است.

وی با اعلام در دستور کار قرار داشتن انتقال بنکداران از هسته مرکزی شهر گفته بود: بنکداران باید در این باره با مسئولان و مدیران شهری همکاری کنند. فرایند این جابه جایی باید به صورت 24ساعته انجام شود.

فدعمی تصریح کرد: در جابه جایی بنکداران ما ذینفع نیستیم بلکه با توجه به مشکلات ایجادشده برای شهر و شهروندان در این مدت و مناسب بودن مکان جدید که از امکانات لازم برخوردار است، انتقال سریع آنان جزو ضرورتهای اهواز است.

فرماندار اهواز بار دیگر تاکید می کند که با توجه به ساخت مجتمع بزرگ بنکداران در خارج از شهر، همه امکانات لازم برای استقرار آنان مهیا شده و می افزاید: با وجود این، متاسفانه شاهد مقاومتهایی از سوی برخی بنکداران برای انتقال به مکان جدید هستیم که در این مورد اقدام مقتضی صورت می گیرد.

وی عنوان می کند: باتوجه به مسدود شدن خیابانهای امام خمینی(ره) و سلمان فارسی، اکنون تنها خیابان قابل تردد در مرکز شهر خیابان آیت الله طالقانی است که رفت وآمد در این مسیر نیز به دلیل تخلیه بار برای بنکداران مختل می شود. هرچند چندی است که با دستور استاندار خوزستان و مساعدت رئیس پلیس راهور اهواز، ورود کامیون و کامیونت به هسته مرکزی شهر اهواز ممنوع شده است اما این راهکار نیز نتوانسته مشکلات منطقه و ساکنان آن را حل کند.

سر و صدای ناشی از تردد خوردوها، داد و بیداد کارگران و تخلیه بار در این مدت آسایش و آرامش ساکنان منطقه را سلب کرده از این رو به نظر می رسد که تنها راه حل برای رفع مشکلات و تسهیل تردد در هسته مرکزی شهر، جابه جایی صنوف مستقر در منطقه باشد. ضرب الاجلهای بی ثمر اواخر اردیبهشت ماه سال گذشته بود که مدیرعامل میادین و فرآورده های کشاورزی و ساماندهی مشاغل شهری شهرداری اهواز اعلام کرد که بنکداران هسته مرکزی شهر 48 ساعت فرصت دارند تا برای جابه جایی به مکان جدید، اقدام کنند، اما شواهد و قرائن نشان می دهد بنکداران این ضرب الاجل را چندان جدی نگرفتند و همچنان به فعالیت در همان مکان قبلی ادامه می دهند.
 

ابراهیم علی نژاد در جمع خبرنگاران گفته بود: برای اجرای ابلاغیه فرمانداری اهواز درباره خروج بنکداران از هسته مرکزی شهر، پیگیریهای لازم انجام و برای همه بنکداران این منطقه اخطاریه پلمب صادر شده است.

و ی تاکید کرده بود: 97بنکدار در هسته مرکزی شهر اهواز مشغول به کار هستند که باید فعالیت آنان متوقف شود.

وی گفت بود: از روز شنبه، 30 اردیبهشت سال 1390 هیچ بنکداری حق فعالیت اقتصادی در هسته مرکزی شهر را ندارد و شهرداری منطقه یک اهواز پیگیری این موضوع را در اولویت کاری خود قرار داده است.

ساخت مجتمع بزرگ بنکداران اهواز در زمینی به وسعت 50 هکتار و از سال 1385 آغاز شده و بر اساس طراحی انجام شده، در این مکان برای راه اندازی بیش از 800 واحد بنکداری کوچک و بزرگ فضا وجود دارد اما تاکنون فقط حدود50 نفر از بنکداران در آن مستقر شده اند و گویا 35 بنکدار دیگر نیز در حال برنامه ریزی برای انتقال به این مجتمع هستند.

محمدعلی بلک، عضو هیئت امنای مجتمع بنکداران اهواز نیز می گوید: کمترین عرض خیابان در این مجتمع 20 متر است که چنین فضایی را اگر با مرکز شهر مقایسه کنیم، درمی یابیم که قدرت مانور و آزادی عمل کامیونها چقدر متفاوت است. با تکمیل و اجرای کامل این مجتمع تردد درون شهری صدها کامیون و وانت در شبانه روز حذف خواهد شد که به کاهش 30 درصدی بار ترافیکی هسته مرکزی شهر و در نتیجه به کاهش مصرف سوخت، صرفه جویی در زمان، کاهش آلودگی هوا و دسترسی آسان تر شهروندان به مراکز درمانی و خدماتی شهر منجر می شود.

حسین کتانی، دیگر عضو هیئت امنا و خزانه دار مجتمع نیز می گوید: زمانی که در مرکز شهر مستقر بودیم، مشکلات زیادی داشتیم و به جرات می توان گفت که مشکلات ما از ساکنان منطقه بیشتر بود. برای نمونه، تخلیه بار در مرکز شهر معضلات خود را داشت، کامیونها در طول روز نمی توانستند وارد مرکز شهر شوند و باید تا نیمه شب منتظر می ماندیم، اما امروز و در این مجتمع دیگر این مشکلات وجود ندارد.
 
کتانی درباره مشکلات احتمالی ناشی از همجواری با مجتمع فولاد خوزستان نیز تاکید می کند:« درباره بلا اشکال بودن ساخت مجتمع بنکداران در این مکان از سازمان حفاظت محیط زیست استعلام کردیم که سازمان مذکور در جوابیه ای ساخت آن را در این مکان از نظر زیست محیطی بلامانع دانست. این جوابیه نشان می دهد که انبار کردن و نگهداری موادغذایی و اجناس مصرفی بنکداران در همسایگی مجتمع فولاد خوزستان مشکلی ایجاد نمی کند.

سید جعفر حجازی استاندار خوزستان نیز بار دیگر بر خروج سریع و بی قید و شرط بنکداران از هسته مرکزی کلانشهر اهواز تاکید کرد و گفت: از این پس محدودیت ما بیشتر خواهد شد و بنکداران چاره ای جز جابه جایی ندارند.

حجازی اظهار کرد: ما اعتقاد داریم این صنوف باید هرچه سریع تر به خارج از شهر نقل مکان کنند زیرا برای جابه جایی بنکداران هزینه زیادی صورت گرفته و با توجه به فراهم شدن امکانات لازم برای خروج آنان، قادر به صرف هزینه مجدد نیستیم.

وی گفت: در این زمینه به فرماندار اهواز گفته بودم که بعد از پایان تعطیلات نوروزی کار جابه جایی بنکداران به اتمام برسد که باید علت این تاخیر را از فرماندار اهواز استعلام کنم. تمامی زیرساختها در محل جدید فراهم شده و بهانه ای برای عدم جابه جایی بنکداران برای آنان باقی نمانده است.

حجازی افزود: مسئولان شهری باید عزم خود را جزم کنند تا هرچه سریع تر هسته مرکزی شهر اهواز از این صنوف تخلیه شود. مهلتی برای آنان باقی نمانده است. بنکداران توانسته اند با تسهیلات بانکی امکانات خوبی در محل جدید فراهم کنند.

ضرورتی برای احداث مجتمع جدید بنکداران وجود ندارد
 
یک مقام مسئول در شهرداری نیز اهواز با اشاره به آماده سازی مجتمع بنکداران اهواز، گفت: این مجتمع شامل ۷۲۰ قطعه زمین است که ۱۸۸ قطعه از این تعداد در حال آماده سازی و ۶۳ واحد از آن در حال حاضر به بهره برداری رسیده است.

علیرضا عالی پور اظهار داشت: ۲۶۲ نفر در اهواز دارای پروانه بنکداری هستند که ۹۳ واحد از این صنف در مرکز شهر مستقر هستند و به دلیل مشکلاتی چون اختلال در ترافیک باید از این منطقه خارج شوند.

معاون شهردار اهواز با بیان اینکه ضرورتی برای احداث مجتمع جدید بنکداران وجود ندارد، ادامه داد: زمین مورد نظر این افراد فاقد مجوز کمیسیون ماده پنج (تغییر کاربری نشده) و در حریم چاه های نفت است، علاوه بر این مجتمع بنکداران گنجایش استقرار تمام واحدهای این صنف را دارد و برای همین منظور ساخته شده است، بنابراین ضرورتی برای احداث محل جدید احساس نمی شود.

آغاز شمارش معکوس برای جابه جایی بنکداران اهواز
 
ابراهیم علی نژاد مدیرعامل میادین فرآورده های کشاورزی و ساماندهی مشاغل شهری شهرداری اهواز ضمن تاکید دوباره بر انتقال بنکداران به مجتمع بزرگ بنکداران اهواز گفت: در این زمینه قانون ممنوعیت ورورد کامیون و کامیونت به مرکز شهر از سال گذشته اجرایی شده است.
 
وی ادامه داد: در این زمینه منتظر تصمیم اولین جلسه شورای ترافیک در سال جدید هستیم. البته بخش خوبی از بنکداران به این منطقه نقل مکان کرده اند.

علی نژاد یادآور شد: شهرداری اهواز در این زمینه از همه ظرفیتهای قانونی و ساز و کارهای موجود برای انتقال مشاغل مزاحم از جمله بنکداران استفاده خواهد کرد.

وی به مشکلات ترافیکی و عدم ورود خودروهای امدادی در مواقع لزوم اشاره کرد و گفت: تمام زیرساختهای لازم اعم از آب، برق، تلفن و بانک، آسفالت و ... در مجتمع بزرگ بنکداران فراهم و  شمارش معکوس برای رفع این معضل برای همیشه در کلانشهر اهواز آغاز شده است.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد