سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

اخبار روز خوزستان

نگاهی به سرمقاله روزنامه های خوزستان ویژه

کتاب، بزرگترین موهبت الهی و آئینه ی تمدن بشری!

روزنامه ی نورخوزستان: سازمان علمی ، فرهنگی وآموزشی سازمان ملل(یونسکو) ، از سال 1374 تصمیم گرفت که روز جشن کتاب در اسپانیا ، یعنی روز 23 آوریل را ، که امسال مطابق 4 اردیبهشت است ، روز جهانی کتاب و حق مؤلّف اعلام کند . هدف از اختصاص روزی برای بزرگداشت کتاب و حق مؤلّف ، تجلیل جهانی از کتاب و مؤلّفین، تشویق همگان و به‌خصوص جوانان برای کشف لذّت خواندن، تقدیر و حمایت از کسانی که در رشد و اعتلای فرهنگی و اجتماعی جامعه بشری نقش و سهم بسزایی داشته‌اند، توسعه صنعت نشر، ترویج جریان آزاد کتاب و تضمین دسترسی عموم به آن و بالاخره جلب توجه سازمانها، انجمن‌ها، نهادهای دولتی و خصوصی به این آسانترین و ارزنده‌ترین روش کسب دانش، بیان احساس و اندیشه و قدیمی‌ترین وسیله ارتباط معنوی و کلید توسعه آموزش پایه، مبارزه با فقر و توسعه فراگیر است. کتاب، پایدارترین و سالم ترین محصول فرهنگی است و سرچشمه علوم و معارف انسانی و نتیجه اندیشه ها و تجربه های اهل دانش و معرفت است. کتاب آیینه ای است که بخش اعظم ره آورد تمدنهای ماندگار تاریخ را به نمایش می گذارد. و کتابخوانی مقدمه ورود آگاهانه شخص در فعّالیتهای اجتماعی ، سیاسی و فرهنگی است. مطالعه کتاب ، انسان را در تعیین سرنوشت خود وجامعه شریک می کند. قوه ی ابتکار و خلاقیت، روحیه ی آزادیخواهی و بزرگ منشی و توانائی تشخیص حق و باطل را تقویت می کند و اگر ارزش کتاب در جامعه ای رو به کاستی نهاد ، بدون شک انتقال میراث فکری و فرهنگی از یک نسل به نسل دیگر انجام نخواهد شد و فرهنگ و تمدن آن جامعه از تحرک باز می ماند . یونسکو برای تشویق مردم جهان ، از سال 1380هر ساله یک شهر را که مردم و مسئولین آن تلاشهای گسترده ای در زمینه کتاب و کتابخوانی داشته اند به عنوان پایتخت کتاب جهان انتخاب می کند و از آن سال تا کنون بترتیب شهرهای مادرید ، اسکندریه مصر ، دهلی نو ، آنتورپ بلژیک ، مونترآل کانادا ، تورین ایتالیا ، بوگوتا در کلمبیا ، آمستردام هلند ، بیروت ، لوبلیانا در اسلوونی ، بوئنوس آیرس و ایروان ارمنستان به عنوان پایتخت کتاب جهان انتخاب شده اند و گویا برای سال 1392 نیز بانکوک تایلند به این نام مفتخر خواهد شد. اگرچه بدلایلی که بارها از آن سخن رفته است ، متأسفانه ، استقبال مردم ما از کتاب و پرداختن به مطالعه نسبت به بسیاری از دیگر ملّتها در شرایط بحرانی است امّا بدلیل وجود ریشه های اعتقادی و فرهنگی لازم ، منتظریم تا با همّت مسئولین فرهنگی و اشاعه بیشتر فرهنگ کتاب و کتابخوانی در بین مردم این عقب ماندگی غیرمعقول جبران شود و بزودی شاهد کسب افتخار پایتختی کتاب جهان برای یکی از شهرهای کشورمان باشیم.

تمهیدی برای استاندار خوزستان

روزان ـ منصور محرابی فرد: خوزستان در سی و چند سالی که از انقلاب اسلامی می گذرد و نیز پس از 8 سال دفاع مقدس تا کنون فراز و نشیب های بسیاری را پشت سر گذاشته است.

همواره در مرکزیت اداره استان ما دچار مشکلاتی سخت و گاه مصیبت بار بوده ایم. یکی از این مشکلات بی ثباتی در پست های مدیریتی استان بود.

بی ثباتی که منجر به بی ثباتی در مدیریت فرو دست می شد و این مصیبت همچنان ادامه پیدا می کرد و منتقل می گردید.

پس از تعویض آخرین استاندار خوزستان، حیات مقدم همه گمان می کردیم سید جعفر حجازی نیز بزودی به همان مشکل اسلاف گرفتار آمده و عمر مدیریت وی نیز چند صباحی بیش نخواهد بود.

چنانکه از همان روز اول نیز شایعه سازان این جریان را به راه انداختند و هنوز هم از این مسئله دست بردار نیستند.

اما آنچه برای ما در این حرفه مهم است و باید به آن توجه شود درایت و هوشیاری و توانایی این استاندار خوزستان است که توانست وضعیت نابهنجار خوزستان را در این چند سال اندکی سر و سامان بدهد و تهدید ها را تبدیل به فرصت کند.

هر چند در برابر بسیاری مشکلات ایستادگی کرده و بسیاری انتقادات را با سعه صدر تحمل نمود اما همین رویه موجب شد تا بتوانیم امروز او را یکی از بهترین مدیران خوزستان بنامیم.

حجازی در این چند سال توانست با ساماندهی در مدیریت استان از بهترین مدیران استفاده های ممتازی ببرد، بدون آنکه منجر به عزل بشود.

وی با تغییر در پست ها توانست هر نیرویی را با توجه به تواناییهایش بسنجد و همین باعث شده تا کیفیت کار در بسیاری از مراحل تغییر چشم گیری نماید.

همچنین ارتباط وی با نمایندگان استان ارتباطی خوبی بود که با حمایت بی دریغ بعضی از نمایندگان راه ایجاد اشتغال و کارخانه در خوزستان هموارتر شد.

بدون شک حجازی درد بی درمان شهر اهواز را امسال به کمترین حالت خود رسانید و توانست با حمایت بیدریغش وضعیت شهری اهواز را همزمان با فرا رسیدن نوروز و ورود میهمانان نوروزی سر و سامانی بی نظیر دهد.

حجازی با سعه صدر توانست انتقادات و حملات شدید روزنامه ها را در موارد بسیاری گوش نماید و بهترین فرصت ها را از این بابت بدست آورد.

بی دلیل نیست که هم اکنون در آستانه شایعات بیش از حد تعویض وی ما نیز به عنوان منتقد از وی حمایت نماییم و اعلام کنیم که برای رضای خدا خوزستان را رها کنید و بگذراید مسئولین کار خود را انجام دهند.

تغییر در مدیریت استان که در کار خود خبره است و مشکلی ندارد منجر به بازگردانیدن استان به شرایط قبلی اش خواهد شد.

سرمایه گذاران را باید امیدوار ساخت

فرهنگ جنوب - سید موسی بلادیان: آقای دکتر محمدباقر الفت ریاست محترم دادگستری خوزستان در همایش حمایت قضایی از تولید ملی و حمایت از کار و سرمایه در اظهاراتی به شدت از وجود تبعیض ها و بی عدالتی ها در برخی از ادارات و بانک ها انتقاد کرد و گفت: سرمایه گذاران واقعی نه تنها تشویق و شناسایی نشده اند بلکه ورشکسته و خانه نشین می شوند. چرا سرمایه گذاری که می خواهد ارتباط سالم با بانک داشته باشد باید از اخذ تسهیلات محروم شود. امروز بازرگانان و کارآفرینان سالم ورشکسته و خانه نشین شده اند اگردر زندان گرفتار نباشند. باید مسیر فعالیت اقتصادی برای فعالان سالم اقتصادی هموار شود. اتاق بازرگانی و تعاون باید در اختیار فعالان واقعی و سالم باشد. موضوع مطرح شده از زبان مدیرکل دادگستری خوزستان را به نوعی از سایر دلسوزان و وفاداران به نظام که شناخت خوبی از اوضاع اقتصاد و بازار دارند شنیده و به آن ایمان پیدا کرده ام. در حال حاضر بسیاری از بازرگانان و سرمایه گذاران که می توانند با رونق سرمایه خود و جذب افراد خدمات خوبی به اقتصاد کشور داشته باشند از نبود امنیت شغلی نگران و ناراحتند. مقررات دست و پاگیر در ادارات و بانک ها، رواج تبعیض و در مواردی رشوه موجب شده که برخی از سرمایه داران بزرگ در خارج کشور سرمایه گذاری کنند و نیروی کار خارجی را جذب و وقتی از آنان علت این بی مهری را نسبت به میهن خود جویا می شویم

مشکلات و موانع فراوان را در داخل مطرح می نمایند. بنابراین در سالی که تولید ملی، حمایت از کار و سرمایه ایرانی نام گرفته است باید نقاط ضعف به خوبی شناسایی و نسبت به رفع آنها اقدام شود. امروز مهم ترین مشکل ما در بحث اقتصاد بی توجهی به تولیدات داخلی و کاهش آنست.

البته این کاهش هم جنبه کمی دارد و هم کیفی و چه بسا که از جنبه کمی رشد پیدا کند اما به کیفیت آن بی توجهی نشان داده شود. همچنین از مشکلات دیگری که در بخش اقتصاد ملاحظه می شود بی توجهی نسبت به فرهنگ کار است.

برطرف کردن موانع و مشکلات حوزه کار، قبیح دانستن بیکاری و ارزشی که شاغلین در عرصه تولید دارند باید مورد توجه قرار گیرد. بحمداله ملت ما مسلمان و افتخار پیروی از ائمه اطهار را دارند و چنانچه متوجه شوند که امامان معصوم به تولید اهتمام فراوانی داشته و مثلا حضرت امیرالمومنین علی علیه السلام در عصر خود یکی از بهترین تولید کنندگان خرما بوده و چاه های فراوانی حفر کرده و همچنین سایر امامان در کار کشاورزی و درختکاری مشغول بوده و از همه مهم تر پیامبر بزرگوار اسلام قبل از نبوت در کار تجارت بوده است. بی تردید این مساله موجب جذب بیشتر مردم به تولید می شود. آن هم تولید با کیفیت مطلوب و در این شرایط وظیفه دولتمردان است که مسائل مربوط به تولید را با استفاده از صاحب نظران دلسوز مورد توجه قرار داده و آسیب شناسی نمایند.

بدیهی است که با عنایت به سالی که تولید ملی، حمایت از کار و سرمایه ایرانی نام گرفته همگان در عمل به این مساله اهمیت لازم را باید بدهند و انشاء اله در پایان سال نتایج درخشان آن اعلام گردد.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد