سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

اخبار مرکز استان

ابتکارات دانش آموزان خوزستانی در یک نمایشگاه

شوشان / رویا محمودی : نمایشگاه آشنایی با مشاغل استان توسط اداره کل آموزش و پرورش در محل نمایشگاه بین المللی اهواز بر پا شد .

رونمایی از اطلس شغلی مناطق استان ،آشناساز دانش آموزان با رشته ها و شاخه های تحصیلی و مشاغل مرتبط ، معرفی مشاغل بومی ، صنعتی و عمومی استان خوزستان از دستاورد های این نمایشگاه می باشد.

به گفته کارشناس نمایشگاه سال گذشته نمایشگاهی با همین مضمون در تهران با هدف آشنا کردن دانش آموزان با رشته ها و مشاغل مختلف برپاشد بنابراین سایر استان ها نیز در صدد برآمدند که با برگزاری یک نمایشگاه اینچنینی به دانش آموزان خود در شناخت و انتخاب رشته مورد علاقه خود کمک کنند.

رضایی گفت : با توجه به قرار گرفتن در هفته مشاغل که ازی کم تا هفتم اردیبهشت می باشد نمایشگاه بومی، سنتی و صنعتی در اهواز برپا شد. اولویت کارهای ارائه شده در نمایشگاه با رشته های کاردانش و فنی و حرفه ای بوده است و تا روز دوم نمایشگاه قریب به هزار دانش آموز از غرفه ها دیدن کرده اند.

وی برپایی نمایشگاه هایی از این قبیل را برای هدایت و ایجاد انگیزه در رشته های منتخب دانش آموزان مفید دانست و افزود دانش آموزان از شهرهای دیگر به بازدید این نمایشگاه می آیندهرچند که در بهمن ماه گذشته درهر کدام از شهرهای استان یک نمایشگاه اینچنینی برای آشنایی دانش آموزان برپا شده بود.

رضایی بر بومی سازی رشته های فنی و حرفه ای و کاردانش تاکید کرد و گفت : دانش آموزان وقتی به سراغ انتخاب رشته می روند باید به پتانسیل بازار کار شهر خود در پوشش آن رشته بیاندیشند به کلامی دیگر انتخاب رشته باید با علاقه و آگاهی از بازار کار باشد مثلا فارغ التحصیلان فنی و حرفه ای باید به رشته هایی گرایش داشته باشند که بازار کار آن در همان شهر وجود داشته باشد تا پس از فارغ التحصیل شدن نگران پیدا کردن شغل نباشند.در این نمایشگاه هر کدام از شهرهای استان متناسب با ویژگی های مشاغل بومی و صنعتی خودشان به شناسایی دانش آموزان در انتخاب رشته کمک می کردند. شهرستان امیدیه با توجه به صنعتی بودن، دست به شناسایی مشاغلی همچون ساختمان، میکانیک و یا برق شهری زده بود. ایذه به دلیل دارا بودن شرایط اقلیمی به شناسایی مشاغل کشاورزی کمک کرده بود و غرفه بهبهان نیز ماکت ها و تصاویر جالبی از رشته نقشه کشی معماری که رشته پر طرفداری در این شهر است را تهیه کرده بود.

پرداختن به رشته های مختلف از قبیل ،تصویر سازی، تراشکاری، خیاطی، پزشکی، مهندسی ،پرستاری، خبرنگاری، عکاسی، سفال گری و... از دیگر دستاوردهای این نمایشگاه بود. وجود cd و جزوات راهنمای مشاغل در بعضی از غرفه ها نشان دهنده توجه عمیق مسولین به هدایت تحصیلی دانش آموزان در انتخاب رشته است.

نمایشگاه آشنایی با مشاغل استان همراه با دستاوردهای دانش آموزان استان در عرصه کشوری همراه بود. ابداع آبگرمکن خورشیدی ،کلاه هوشمند و یا لباس ضد شورش ولتاژ بالا توسط دانش آموزان بهبهانی از ابتکارات جالب این نمایشگاه بود. از طرف دیگر وجود غرفه ی استعدادیابی و پرورش کودکان و نوجوانان در سویی از نمایشگاه نظر بازدید کنندگان را جلب کرد کودکان از سنین آغازین زندگی توسط مربیان این مراکز استعدادیابی می شوند و این هدایت تا مقاطع بالای سنی و انتخاب رشته دانش آموزان ادامه پیدا می کند.در کنار تلاش مسولین آموزش و پرورش جای خالی شهرک های صنعتی خوزستان بارز بود. چنانچه هر ساله در هفته مشاغل دانش آموزان از کارگاه ها و شرکت های شهرک های صنعتی جهت آشنایی بیشتر با مشاغل منتخب خود بازدید می کردند در این نمایشگاه هیچ حضوری از شهرک های صنعتی استان دیده نشد و آموزش و پرورش به تنهایی متولی این امر بود.

با توجه به جایگاه عظیم فنی و حرفه ای و تاکید مسولین به گسترش رشته های این بخش لازم به ذکر است که فنی و حرفه ای استان در این نمایشگاه حضور نداشت چنانکه می توانست در معرفی رشته های خود به دانش آموزان علاقه مند به این شاخه کمک کند ودر پیشبرد و هدایت تحصیلی دانش آموزان یاری گر آموزش و پرورش باشد.این نمایشگاه از یکم تا 5 اردیبهشت از ساعت 8 صبح الی 8 شب برای بازدید عموم آزاد است .

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد