سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

اخبار اقتصادی

ورود شیر و میوه گران به سبد خانوارها/ رونمایی از بنزین 1000 تومانی
احتمال افزایش قیمت بنزین به بیش از یکهزار تومان، نشست ویژه محرابیان با وزرای اقتصادی، برداشت مجدد بانک مرکزی از حساب بانکها، وعده دولت برای تثبیت نرخ اجاره بهای مسکن، افزایش تولید نفت ایران در خلیج فارس، عرضه منطقه‌ای گازوئیل در 20 استان، گرانی شیر و برخی میوه‌های نوبرانه و سقوط قیمت سکه از مهمترین رویدادهای اقتصادی در 7 روز گذشته است.

به گزارش خبرنگار مهر، شامگاه 6 فروردین ماه دولت در اقدامی ناگهانی با واریز 28 هزار تومان مابه التفاوت فاز اول و دوم یارانه‌ها را به ازای هر ایرانی به حساب سرپرست خانوار، گام اول برای اجرای فاز دوم قانون هدفمندسازی یارانه ها را برداشت.

در فاز دوم اجرای این طرح اقتصادی پیش بینی می شود حداقل قیمت حامل‌های مختلف انرژی همچون بنزین، گازوئیل، برق، گاز طبیعی و آب بین 20 تا 40 درصد افزایش یابد.
بر این اساس همزمان با نهایی شدن 2 سناریوی نهایی دولت برای افزایش قیمت بنزین در سال 1391 احتمال افزایش 20 تا 40 درصدی بهای این فرآورده پرطرفدار نفتی در بهار سالجاری قوت گرفته است.
در همین حال محمد رویانیان رئیس ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت هفته جاری در گفتگو با مهر با بیان اینکه تاکنون هیچ سناریویی برای تعیین قیمت و یا نحوه عرضه بنزین در فاز دوم هدفمندی نهایی و قطعی نشده است، گفت: عرضه بنزین تک نرخی را هم می‌توان یکی از گزینه‌های بنزینی دولت در فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها نام برد.
نشست ویژه محرابیان با وزرای اقتصادی دولت
مجید نامجو وزیر نیرو با اشاره به جلسات دستیار ویژه رئیس‌جمهور با وزارتخانه‌ها برای تکمیل طرحهای نیمه تمام تا پایان دولت دهم از افزایش ظرفیت تولید برق به 65 هزارمگاوات تا تابستان خبر داد و اعلام کرد: تکمیل و راه‌‎اندازی طرحهایی با 60 درصد پیشرفت تا پایان دولت دهم در دستور کار قرار گرفته‌اند.
این عضو کابینه دولت با اشاره به نشست دستیار ویژه رئیس جمهوری با وزارتخانه‌های مختلف دولتی، بیان کرد: در این جلسات دستیار ویژه رئیس جمهوری به دنبال احصا پروژه‌هایی بوده که قابلیت این را دارند که در پایان دولت دهم تکمیل شوند.

وی با تاکید بر اینکه تکمیل طرحها و پروژه‌هایی با حداقل 60 درصد پیشرفت اجرایی برای راه اندازی تا پایان دولت دهم در دستور کار قرار گرفته اند، تبیین کرد: از این رو امکان راه اندازی و بهره برداری طرحهای متعدد صنایع آب و برق کشور تا پایان دولت دهم فراهم است.
نرخ مالیات بر ارزش افزوده 5 درصد شد
محمد قاسم پناهی معاون مالیات بر ارزش افزوده سازمان امور مالیاتی با اعلام اینکه تمام معاملات و درآمدهای سال 91 مشمول نرخ مالیات بر ارزش افزوده 5 درصدی می‌شود، گفت: فرصت ارائه اظهارنامه‌های مالیات بر ارزش افزوده فصل زمستان گذشته تا 31 فروردین ماه جاری تمدید شد.
این مقام مسئول، تاکید کرد: از رقم 5 درصد 2.1 درصد مربوط به عوارض 2.9 درصد مربوط به مالیات است که عوارض به حساب شهرداری و مالیات به حساب درآمد عمومی واریز می شود. پناهی خاطرنشان کرد: کل معاملات، درآمدها و فروش فصل زمستان سال 90 معادل همان 4 درصد نرخ مالیات بر ارزش افزوده است.
برداشت شبانه بانک مرکزی از حساب بانکها
بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران دوباره از حساب بانکها بابت "مابه‌التفاوت ارزی دریافتی" مبالغ کلانی از حساب بانکها برداشت کرد.
آخرین خبرها در سال 90 نشان می‌داد که بانک مرکزی حدود 90 درصد پول برداشتی از برخی بانکها را 28 اسفند ماه به حساب‌های آنها برگشت داده اما جدیدترین اطلاعات رسیده حاکی از آن است که در پی تاکید بر اجرای دقیق کمیته پنج نفره ارزی دولت و در ساعات پایانی سال 90 ، بانک مرکزی دوباره از حساب بانکها پول برداشت کرده است.
در این میان، تلاشهای مهر برای پیگیری این موضوع نتیجه داد و برهمین اساس، جدول برداشت دوباره دولت از حساب برخی بانکها بدین شرح است: بانک ملی حدود 530 میلیارد تومان، بانک ملت حدود 210 میلیارد تومان، بانک تجارت حدود 180 میلیارد تومان، بانک سینا حدود 30 میلیارد تومان، بانک پارسیان حدود 110 میلیارد تومان و پاسارگاد حدود 120 میلیارد تومان.
بانک مرکزی که در نخستین برداشت خود از حساب بانکها، مبالغ برداشتی را وارد خزانه نکرده بود و در حساب‌های واسط برای بازگشت سریع آنها به بانکها- نگهداری کرده بود اما ظاهرا این بار مبالغ را وارد خزانه کرده است.
در همین حال، دیوان محاسبات کل کشور هم قصد دارد به صورت ویژه این موضوع را در دستور کار بررسی خود قرار دهد، ضمن اینکه اعضای کمیسیون اقتصادی مجلس در پی تشکیل جلسه‌ای با مقامات دولتی برای بررسی این موضوع هستند.
پیش از این، محمود بهمنی رئیس کل بانک مرکزی، برداشت این بانک از حساب بانکها بابت مابه‌التفاوت نرخ ارز دریافتی را بنا به درخواست کمیته پنج نفره ساماندهی بازار ارز و لازم الاجرا بودن این تصمیم به دلیل تصویب در هیئت دولت اعلام کرده بود.
اجاره مسکن گران نمی شود
معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه مطمئن باشید در سالجاری افزایش اجاره بها نخواهیم داشت، گفت: قیمت مسکن در سال 90 افزایش یافت اما این افزایش کمتر از نرخ تورم عمومی کشور بود.
ابوالفضل صومعلو درباره وضعیت بازار اجاره بها در سالجاری گفت: هم اکنون با افزایش نرخ سود بانکی و افتتاح یک میلیون واحد مسکونی در سال 91 مطمئن هستیم که می توانیم بازار را کنترل کنیم و افزایش اجاره بها نخواهیم داشت.
این مقام مسئول، افزود: در سال گذشته مسکن بازارهای رقیبی مانند سکه، ارز و بورس داشت و کسانی که قصد داشتند تا زود به بازهی سرمایه برسند، وارد این بازارها شدند.
وی با بیان اینکه وظیفه دفتر اقتصاد وزارت راه و شهرسازی این است که تدابیری برای مقابله با سوداگری بخش مسکن اجرا کند، گفت: یکی از تدابیر جدید افزایش نرخ سود بانکی بود، زیرا افزایش نرخ سود بانکی در هر اقتصادی به معنای کنترل تورم است، یعنی اگر یک اقتصاد نیاز به کنترل تورم داشته باشد حتما باید نرخ سود بانکی افزایش پیدا کند.

صومعلو با اشاره به اینکه این روند موجب نگرانی شده بود، بیان کرد: دولت برای مقابله با افزایش رهن و اجاره سیاست کنترلی را اجرا کرد و با کمک سازمان تعزیرات و رسانه ها از افزایش بیشتر قیمت اجاره بها جلوگیری شد.
افزایش تولید نفت ایران در خلیج فارس
یک مقام مسئول در شرکت نفت فلات قاره با اشاره به اجرای طرح توسعه زودهنگام نفت در میدان رشادت از افزایش 10 هزار بشکه‌ای تولید نفت ایران در منطقه خلیج فارس در روزهای ابتدایی فروردین ماه سالجاری خبر داد.
عباس رجب خانی با اشاره به اجرای نخستین طرح افزایش تولید زودهنگام نفت خام ایران در منطقه خلیج فارس، گفت: در روزهای نخست فروردین ماه سالجاری با راه اندازی یک حلقه چاه دریایی، تولید نفت خام در میدان رشادت افزایش یافته است.
رئیس منطقه عملیاتی لاوان در شرکت نفت فلات قاره با بیان اینکه تا پایان فروردین و یا اوایل اردیبهشت ماه در مجموع تولید نفت میدان رشادت به حدود 20 هزار بشکه در روز افزایش می یابد، اظهارداشت: با تکمیل این مراحل، فاز جدید توسعه میدان نفتی رشادت آغاز می شود.

میدان نفتی رشادت (رستم) در سـال 1345 شمسی (1965میلادی) در فـاصـله 110 کیلومتری جنوب غربی جزیره لاوان در آبهای خلیج فارس کشف شد.
230 هزار کارگر کارت اعتباری گرفتند
واگذاری 230 هزار کارت اعتباری 1.5میلیون تومانی خرید به کارگران در فاز اول در حالی پایان یافت که به گفته وزیر تعاون، کار و رفاه، اجرای مراحل جدید و شناسایی دوباره واجدین شرایط منوط به اختصاص اعتبار از سوی بانک‌ها و همکاری نزدیک آنها با این طرح است.
به عبارتی با همکاری بانکهای رفاه کارگران، توسعه تعاون و قرض الحسنه مهر ایران توانست واگذاری کارتهای اعتباری به 100 هزار کارگری که پیش تر وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی وعده آن را داده بود را دنبال کند.
حتی پس از آن نیز اعلام شد که ظرفیت واگذاری کارتهای اعتباری خرید در مرحله اول آن تا 230 هزار کارگر نیز فراهم شده و در نهایت این اقدام در واپسین روزهای سال 90 عملیاتی و کارتها به نمایندگان کارگران واگذار شده است.
عبدالرضا شیخ الاسلامی وزیر تعاون، کار و رفاه هم در این خصوص گفت: واگذاری کارتهای اعتباری خرید 1.5 میلیون تومانی کارگران با هدف تقویت معیشت و قدرت خرید خانوار کارگری و همچنین حمایت از توسعه تولید و رونق بازار مصرف کالاهای داخل کشور انجام می شود.
عرضه گازوئیل در 20 استان منطقه‌ای می‌شود
همزمان با آغاز شمارش معکوس برای اجرای فاز دوم قانون هدفمندی یارانه‌ها و احتمال عرضه تک نرخی گازوئیل، مرحله دوم عرضه سهمیه گازوئیل منطقه‌ای از 20 تا 25 فروردین ماه در 20 استان کشور آغاز می‌شود.

در حال حاضر به طور متوسط روزانه 50 تا 55 میلیون لیتر گازوئیل در ناوگان حمل و نقل کشور مصرف می شود و این در حالی است که در شرایط فعلی روزانه بیش از 2 برابر مصرف گازوئیل خودروها سوخت به ناوگان حمل و نقل اختصاص می یابد.
آمارهای غیر رسمی حاکی از آن است که هم اکنون به طور متوسط روزانه حدود پنج میلیون لیتر گازوئیل اختصاص یافته به ناوگان حمل و نقل از طریق مبادی غیر رسمی به خارج کشور قاچاق می شود و دولت طرح جدیدی برای مقابله با قاچاق گازوئیل در دستور کار قرار داده است.

بر این اساس با توافق ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت، شرکت ملی پالایش و پخش نفتی، ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز و سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای کشور از 20 تا 25 فروردین ماه سالجاری عرضه گازوئیل در 20 استان کشور به طور منطقه ای عرضه می شود.

از این رو تا چند روز آینده سهمیه روزانه گازوئیل خودروها در استانهای سیستان و بلوچستان، زنجان، همدان، کردستان، خوزستان، بوشهر، آذربایجان غربی، خراسان جنوبی، خراسان رضوی، هرمزگان، کرمانشاه، کهکیلویه و بویر احمد، فارس، کرمان، چهارمحال و بختیاری، اصفهان، یزد، لرستان و ایلام به طور منطقه ای عرضه خواهد شد.

این در حالی است که اجرای فاز نخست عرضه گازوئیل منطقه‌ای به خودروها در سه استان سیستان و بلوچستان، هرمزگان و کردستان مصرف این فراورده نفتی استراتژیک حدود 20 تا 25 درصد کاهش یافته است.

میوه‌های نوبرانه با قیمت نجومی آمدند
بررسی‌های میدانی مهر نشانگر این است که در هفته جاری قیمت هر کیلوگرم چاغاله بادام در مناطق مختلف شهر بسیار متفاوت است و البته کیفیت‌ها نیز به مراتب تغییر می‌کند، اما این میوه در میدان کاج سعادت‌آباد به قیمت هر کیلوگرم 40 هزار تومان عرضه می‌شود و در مناطقی از نارمک هم قیمتی در حدود 30 هزار تومان به ازای هر کیلوگرم دارد.
البته هیچگاه خرید این میوه به صورت کیلویی از سوی مردم صورت نمی‌گیرد و معمولا خریدها به صورت گرمی یا به اصطلاح "سیر" که معادل 75 گرم است، عرضه می‌شود. بر این اساس حتی در ایام عید، برخی از دست‌فروشان هر سیر این میوه را 5 هزار تومان می‌فروختند که محاسبه‌ای سرانگشتی نشان می‌‎دهد که قیمت این میوه در ایام نوروز، حتی از 60 هزار تومان هم بالا می‌زد اما هم اکنون با به بازار آمدن این میوه در سطح وسیع‌تری، قیمت کاهش یافته است.
البته در کنار این میوه‌ نوبرانه، توت فرنگی و زردآلو هم در برخی مناطق به چشم می‌خورد که آنها هم قیمت‌های گرانی دارند، البته هرچه از شمال شهر به سمت جنوب شهر بیایید، قیمت‌ این میوه‌‎های نوبرانه کاهش می‌یابد.
قیمت هر بسته توت فرنگی که معمولا وزنی بین 100 تا 120 گرم دارد، نیز از 2500 تومان تا 5000 تومان متغیر است و البته کیفیت هم اندکی متفاوت است. برخی از دست‌فروشان می‌گویند که این میوه نوبرانه متعلق به بیرجند است و از کیفیت مناسبی برخوردار است، به همین دلیل هم قیمت بالایی دارد.
زردآلو هم در برخی مغازه‌های شمال شهر تهران به قیمت هر کیلوگرم 20 هزار تومان عرضه می‌شود که البته برای اینکه این قیمت به چشم مشتریان نیاید، تعدادی از آن در ظرف‌‎های کوچک بسته بندی شده است و به همین دلیل هم، هر بسته قیمتی معادل 5 تا 6 هزار تومان دارد.
قیمت سکه در ایران سقوط کرد
رئیس اتحادیه کشوری طلا و جواهر با اعلام کاهش قیمت سکه در روز چهارشنبه، گفت: هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید امروز با 27 هزار تومان کاهش به 743 هزار تومان رسید.
محمد کشتی آرای از کاهش 27 هزار تومانی قیمت هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید در روز جاری نسبت به روز گذشته خبر داد و گفت: هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید با کاهش در روز جاری به 743 هزار تومان رسید.
رئیس اتحادیه کشوری طلا و جواهر با اعلام قیمت 750 هزار تومانی برای هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم، اظهار داشت: هر نیم سکه نیز به 375 هزار تومان رسیده است.
کشتی آرای با اشاره به قیمت 195 هزار تومانی قیمت هر ربع سکه بهار آزادی، قیمت سکه های گرمی را نیز 102 هزار تومان اعلام کرد.
جزئیات تعرفه جدید گاز مشترکان بدهکار
جواد اوجی با اشاره به بدهی حدود 2 هزار میلیارد تومانی صنایع، نیروگاهها، جایگاه‌های سی.ان.جی، برخی از دستگاه‌های اجرایی و بخش خصوصی بابت عدم پرداخت قبوض گاز، تصریح کرد: بر این اساس هیات دولت به تازگی مجوزی در اختیار شرکت ملی گاز ایران برای قطع انشعاب گاز مشترکان قرار داده است.

معاون وزیر نفت با تاکید بر اینکه قطع گاز مشترکان بدهکار در دو مرحله انجام می‌شود، اظهار داشت: در مرحله نخست انشعاب گاز صنایع، نیروگاهها، جایگاه‌های سی.ان.جی، برخی از دستگاه‌های اجرایی و بخش خصوصی بدهکار برای مدتی قطع خواهد شد.

مدیرعامل شرکت ملی گاز با اعلام اینکه در مرحله دوم، بهای گاز مشترکان بدهکار به طور غیریارانه‌ای محاسبه خواهد شد، بیان کرد: برای قطع گاز این دسته از مشترکان، هیات دولت مجوزهای قانونی را برای شرکت گاز صادر کرده است.

وی همچنین در مورد اعمال تعرفه تابستانی گاز مشترکان خانگی، توضیح داد: این احتمال وجود دارد که برای تابستان سالجاری بهای گاز مشترکان خانگی افزایش نیابد.

شیر غیر قانونی گران شد
محمد قبله هرگونه افزایش قیمت شیر در بازار را غیرقانونی دانست و گفت: هرگونه تغییر در قیمت شیر خام باید به تصویب کارگروه کنترل بازار برسد که بر این اساس، قیمت شیر برای مصرف‌کنندگان نیز تغییر یابد، در غیر این صورت، هرگونه افزایش قیمت شیر، غیرقانونی است.
معاون سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان افزود: در این میان، برخی به صورت خودسرانه قیمت شیر را افزایش داده‌اند که این افزایش قیمت بدون انجام هیچگونه هماهنگی و اعلام حتی به سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان بوده است.
وی تصریح کرد: به طور قطع، بازرسان سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان با هرگونه افزایش غیرقانونی برخورد خواهند کرد و پرونده تخلف تشکیل خواهند داد.
قبله خاطرنشان کرد: اگر جایی در بازار قیمت افزایش داشته است، اقدام کارخانه مربوطه خودسرانه بوده و با آن برخورد خواهد شد، این درحالی است که کارگروه کنترل بازار نیز به تازگی، قیمتی برای شیر خام اعلام نکرده است و بنابراین قیمت مطابق با مصوبه قبلی، همچنان پابرجا بوده و باید اعمال شود.
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد