سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

اخبار اجتماعی خوزستان

شوشان: دکتر محسن رضائی در سفر نوروزی خود به خوزستان با تاکید بر نقش ویژه نوروز در نزد مردم ایران گفت: پیشنهاد می‌کنم روز پنجم فروردین به عنوان «روز اقوام» نامیده شود تا اقوام مختلف ایرانی بتوانند در هر منطقه‌ای بر اساس سنتهای خود به جشن و سرور بپردازند.

 

بیش از هفتاد هزار نفر از بختیاری‌های سراسر کشور، در سومین دوره جشنواره بزرگ بختیاری در دامنه کوه آسماری شهرستان مسجدسلیمان گرد هم آمدند و ایام نوروز را با شاهنامه خوانی و مراسم‌های محلی جشن گرفتند.

به گزارش شوشان و به نقل از تابناک، در این جشنواره که با برنامه‌های متنوع فرهنگی و حضور هنرمندان نام آشنای منطقه بختیاری برگزار شد، مهمانان ویژه‌ای از ایل قشقایی و عشایر عرب زبان خوزستان و همچنین مسافران و گردشگران نوروزی حضور داشتند.

جشنواره بومی محلی آسماری نشینان که برای سومین بار در بخش گلگیر شهرستان مسجدسلیمان برگزار شد، ‌هر ساله با استقبال گسترده علاقمندان به فرهنگ بومی محلی بختیاری و حضور ده‌ها هزار نفری مردم مواجه شده است و حضور گسترده اقشار مختلف مردم و هم تباران بختیاری از استانهای مختلف و مسئولان کشوری و استانی نشان از این امر دارد.

بنا بر این گزارش، دکتر محسن رضایی نیز که در این مراسم حضور یافته بود در سخنانی ضمن گرامی داشت سال جاری که از سوی رهبر معظم انقلاب به نام سال «تولید ملی، حمایت از کار و سرمایه ملی» نامگذاری شده است، تصریح کرد: در بحث حمایت از سرمایه‌های داخلی از مهم‌ترین سرمایه‌هایی که می‌بایست مورد توجه قرار گیرد، سرمایه‌های اجتماعی می‌باشند و اگر بتوانیم مردم را به صحنه بیاوریم چه در بحث تولید و چه در بحث ایجاد اشتغال و سرمایه موفق خواهیم بود.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام در ادامه ضمن اشاره به نقش اقوام مختلف ایرانی در موفقیت‌های انقلاب اسلامی ایران خاطر نشان کرد: از زمانی که جمهوری اسلامی در ایران مستقر شده است اقوام مختلف این مرز و بوم فرصت احیای آداب و رسوم بومی خود را باز یافته‌اند و به مناسبت‌های مختلف ظرفیت‌های فرهنگی خود را به عرصه آورده‌اند.

وی با تاکید بر نقش ویژه نوروز در نزد مردم ایران گفت: پیشنهاد می‌کنم روز پنجم فروردین به عنوان «روز اقوام» نامیده شود تا اقوام مختلف ایرانی بتوانند در هر منطقه‌ای بر اساس سنتهای خود به جشن و سرور بپردازند.

دکتر رضایی در تبیین این موضوع افزود: با تدابیری از این قبیل می‌توانیم هویت اقوام را در کنار هویت ایرانی - اسلامی احیا و تقویت کنیم و در مقابل تهاجم فرهنگی بایستیم و سنت‌ها و نهادهایی که از سوی رضا شاه در ایران از بین رفتند را دوباره احیا کنیم.

در ادامه محمدرضا مکوندی دبیر اجرایی این جشنواره نیز با اشاره به وجود مفاخر متعدد اما مغفول مانده در نزد اقوام ایرانی گفت: در بحث تولیدات فرهنگی و سیاست گذاری توسط متولیان فرهنگی کشور به جای ترویج فرهنگ‌های وارداتی در قالب فیلم و سریال بر متولیان فرهنگی لازم از زندگی مفاخر و سرداران اقوام مختلف ایران و دیگر سوژه‌های ناب در بین اقوام و ایلات ایرانی استفاده کنند.

گفتنی است اولین نشان ویژه قوم بختیاری که نمادی از شمشیر شهید علیمردان خان بود توسط احمدپور (مسئول گروه سردار آسماری) به دکتر محسن رضایی دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام اهدا شد.

همچنین از دیگر نکات قابل توجه این جشنواره، حضور شرکت کنندگان با لباس محلی بود که با سر دادن شعارهایی در حمایت از نظام مقدس جمهوری اسلامی، این جشنواره را به جشن تجدید بیعت با نظام و رهبری تبدیل کردند.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد