سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

یک خبر از بهبهان

بیمارستان ولی عصر(عج) بهبهان، پروژه ای 29 ساله اما ناتمام... 

بیمارستان حضرت ولی عصر (عج) شهرستان بهبهان از جمله همان پروژه هایی که با گذشت 29 سال از زمان آغاز احداث، پیشرفت فیزیکی آن به نیمه هم نرسیده و تا پیش از قرار گرفتن در ردیف بودجه ملی پیشرفتی 17 درصدی را داشته است.

 

به گزارش موج چهارم به نقل از سدید نیوز، یکی از موضوعاتی که پس از پیروزی انقلاب اسلامی در سال 1357 در کشور ما از اهمیت ویژه ای برخوردار شد مسئله درمان بود و از همان روزهای نخست مسئولین نظام به فکر چاره افتادند تا مشکلات درمانی را در سراسر کشور بر طرف کنند به همین دلیل هم توجه به بخش درمانی کشور باعث شده سالانه اعتبارات زیادی برای احداث پروژهای بیمارستانی اختصاص یابد این در حالی است که شواهد امر نشان می دهد کار احداث برخی از پروژه های بیمارستانی بویژه در شهرهای دورافتاده در زمان مقرر به اتمام نمی رسد!

بیمارستان حضرت ولی عصر (عج) شهرستان بهبهان از جمله همان پروژه هایی که با گذشت 29 سال از زمان آغاز احداث، پیشرفت فیزیکی آن به نیمه هم نرسیده و تا پیش از قرار گرفتن در ردیف بودجه ملی پیشرفتی 17 درصدی را داشته است.

در سال 61 یعنی 29 سال پیش دو خیر بهبهانی با مشارکت یکدیگر قطعه زمینی را برای احداث بیمارستان در اختیار مسئولان وقت قرار دادند. با در اختیار قرار دادن زمین، مراحل اخذ مجوز ساخت، طراحی بیمارستان و دیگر موافقت ها مدت زمان 5ساله ای را به خود اختصاص داد. کارهای مطالعاتی احداث این بیمارستان نیز حدود 5سال به طول انجامید و حدودا در سال 73 این بیمارستان طراحی شد. بیمارستان حضرت ولی عصر (عج) بهبهان اولین اعتبار خود را که حدود 800 میلیون تومان بود در سال های 76 و 77 دریافت کرد.

تجهیز کارگاه و دیگر مراحل فاز نخست اجرای طرح با این اعتبار اولیه آغاز شد اما با گذشت مدت زمانی پروژه مجدد با مشکل مالی مواجه گردید و به دلیل قرار نداشتن در ردیف بودجه ملی، کار احداث آن با روندی کند پیش رفت. اوایل دهه 80 با تزریق اعتباری بالغ بر 2 میلیارد تومان روند احداث بیمارستان بهبهان جان تازه ای گرفت و کار ساخت اورژانس و درمانگاه آغاز شد اما ساخت تنها اسکلت بتنی دو بخش از یک بیمارستان 300 تختخوابی در مدت زمان 10 سال پس از تزریق بودجه 2 میلیاردی این بیمارستان به بیماری شبیه نموده بود که به سختی نفس می کشید و توان ادامه راه نداشت!!

اسکلت بتنی احداث شده که بر اثر گذر زمان پیر و فرتوت شده بود!!، مجدد پس از سال ها حضور مشاورانی را نظاره می کرد که با بررسی های صورت گرفته اعلام داشتند گذشت 10 سال از زمان احداث، استحکام اولیه را از آن گرفته و امکان ادامه ساخت و ساز بر روی اسکلت بندی موجود میسر نیست!  و این یعنی هدر رفت اعتباری 2میلیارد تومانی!!

مقاوم سازی مجدد اسکلت بتنی برای بار دوم اعتباری یک میلیارد تومانی را به خود اختصاص داد و پس از آن مسئولان کشوری و استانی نوید تازه ای را برای ساخت بیمارستان حضرت ولی عصر (عج) بهبهان دادند تا این بیمارستان که سال ها شاهد رکود در احداث آن بودیم این بار با پیگیری های صورت گرفته راه آغاز کرده خود را به پایان برساند.

فرهاد باذلی محبوب، فرماندار شهرستان بهبهان در این خصوص می گوید: اجرای کامل این پروژه نیازمند اعتباری بالغ بر 27 میلیارد تومان می باشد. پس از سال ها با پیگیری های صورت گرفته این بیمارستان در ردیف بودجه ملی قرار و در کتابچه بودجه سال 91 اعتباری بالغ بر 16 میلیارد تومان را به خود اختصاص داد. همچنین در سال 90 نیز توانستیم بودجه ای 4 میلیارد تومانی را برای این پروژه به تصویب برسانیم.

وی با بیان اینکه این بیمارستان به یک بیمارستان آموزشی تبدیل خواهد شد، ادامه داد: بر اساس زمان بندی که برای بیمارستان تعریف شده است، آذر ماه سال 91 بخش اورژانس و درمانگاه تخصصی آن مورد بهره برداری قرار خواهند گرفت و با توجه به اینکه فضاهای بیمارستان درمانی با بیمارستان آموزشی متفاوت می باشد، مقرر شد کار احداث کامل بیمارستان حضرت ولی عصر (عج) بهبهان طی 3 سال یعنی تا پایان سال 93 به اتمام برسد.

باذلی محبوب عنوان کرد: با اتخاذ این تصمیم تعداد تخت های بیمارستان به 200 تخت خواب کاهش یافت و 100 تخت خواب کاسته شده به طرح بازسازی بیمارستان شهیدزاده و قدیمی شهرستان بهبهان افزوده خواهد شد.

فرماندار بهبهان با اشاره به جمعیت 200هزار نفری این شهرستان در خصوص نیاز در تسریع احداث بیمارستان حضرت ولی عصر (عج) بهبهان توضیح داد:  بهبهان آخرین شهر استان خوزستان بوده و در مسیر ارتباطی این استان با استان های فارس، کهگیلویه و بویر احمد چهارمحال و بختیاری  و بوشهر قرار دارد.

وی افزود : بهبهان فاصله کمی با دیگر شهرها و شهرستان های خوزستان از جمله امیدیه، گچساران، دهدشت، بهمئی، ماهشهر، رامهرمز و شهرستان دیلم از استان بوشهر داشته از این رو به جرأت می توان گفت فشار درمانی این شهرستان ها بر دوش بهبهان می باشد.

او ادامه داد : حجم مراجعه بیماران به بیمارستان های تأمین اجتماعی و شهیدزاده این شهرستان به گونه ای است که به دنبال اخذ مجوز برای شبانه روزی نمودن برخی درمانگاه ها هستیم از این رو ساخت هرچه سریعتر  بیمارستان حضرت ولی عصر (عج) نیازی است که مسئولان بر آن واقف هستند و امیدواریم بتوانیم بر خلاف روال گذشته در مدت زمان تعیین شده شاهد افتتاح آن باشیم.

محسن زارع‌ زاده، رئیس شبکه بهداشت و درمان بهبهان نیز در این خصوص گفت : قرار گرفتن در ردیف بودجه ملی احداث این بیمارستان همت، جدیت، دلسوزی و پیگیری مسئولین محلی، استانی و کشوری از زمان آغاز اجرای این طرح را می طلبید که متأسفانه این شرایط به نحو مطلوبی محقق نگردید از این رو کار ساخت آن با مشکلات مالی مواجه می شد.

او ادامه داد : خوشبختانه با پیگیری های صورت گرفته در دولت نهم و دهم این طرح از دو سال گذشته به عنوان طرح ملی شناخته شده و در ردیف بودجه ملی قرار گرفته است و بصورت منظم شاهد تزریق اعتبارات مورد نیاز تکمیل آن هستیم.

وی افزود : شرکت ها و پیمانکاران احداث این بیمارستان نیز با جدیت کامل پروژه احداث را پیگیری کرده و مشغول به کار هستند.

زارع زاده با بیان اینکه در حال حاضر این پروژه با پیشرفت فیزیکی 30 درصدی همراه است افزود : بیمارستان شهیدزاده بهبهان دارای قدمتی 50 ساله می باشد و قادر به خدمات رسانی به جمعیت اندکی است. وزارت بهداشت نیز به دنبال بازسازی و تعمیر بیمارستان های فرسوده نیست بلکه در نظر دارد با احداث بیمارستان های مجهز نیاز مردم را برطرف سازد.

وی با تاکید بر این نکته که شهرستان بهبهان شدیدا با مشکل کمبود فضای درمانی مواجه می باشد اضافه کرد : با توجه به موقعیت جغرافیایی این شهرستان، تأمین نیاز حوزه درمانی در آن بسیار مورد نیاز می باشد.

وی افزود : به دلیل نبود بیمارستان مجهز و متناسب با نیاز، مردم این شهرستان مشکلات زیادی را در زمینه درمانی دارند که با پایان عملیات ساخت بیمارستان حضرت ولی عصر(عج) و بهره ‌برداری از آن بسیاری از این مشکلات برطرف خواهد شد .

با نگاهی دقیق به روند ساخت این پروژه خواهیم دید در فاصله زمانی کلنگ زنی ساخت در سال 61 تا قیچی زدن بر روبان بهره برداری در سال 93 مدیران زیادی بر مسند ریاست نشستند و رفتند و اعتبارات قابل توجهی اختصاص یافته و هزینه شد اما " کاش که این فاصله را کم کنیم!! امیدواریم طبق وعده هایی که مسئولین داده اند این بیمارستان راه اندازی شود.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد