سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

معرفی جاذبه‌های گردشگری استان خوزستان

تالاب شادگان ، جاذبه طبیعی منحصربفرد در خوزستان
 
آبادان- تالاب شادگان یکی از تالاب های منحصر به فرد در بین تالاب های کشورمان و دارای جاذبه های گردشگری فراوانی می باشد.
 
تالاب شادگان با حدود400 هزار هکتار وسعت ، وسیع ترین و زیباترین تالاب کشور است و از طریق خورهای متعدد به خلیج فارس متصل می شود.
این تالاب دارای آبهای شیرین ، لب شور و آب شور ، محیطی برای زیستگاه های انواع آبزیان ، پرندگان ، جوندگان و حیوانات اهلی و وحشی است.
تالاب شادگان در منتهی الیه رودخانه جراحی و رابط میان این رودخانه و خلیج همیشه فارس ایران است.
در حاشیه این تالاب بین المللی کپرهای کوچک توسط اهالی برای سکونت خود ساخته اند و بر زیبایی و جاذبه های گردشگری مفرح و جالب این تالاب افزوده است.
این تالاب در آغاز فصل پاییز ، شاهد مهاجرپذیری انواع پرندگان آبزی و کنار آبزی از مناطق سردسیر سیبری ، روسیه ، آسیای میانه و مناطق داخلی ایران می باشد.
تالاب شادگان به علت هوای نسبتا معتدل در زمستان ، در شرایطی که بیشتر نقاط ایران را سرما فرا گرفته است در خود بیش از 110 گونه گیاهی ، 174 گونه پرنده بومی و مهاجرشامل گیلانشاه و اردک مرمری ، 36 گونه پستاندار ، سه گونه دوزیست و 9 خزنده جای داده است.
این پهنه طبیعی با عرصه وسیع آبی مکان خوبی برای قایقرانی است و در این محدوده آبی و عبور از دالان های سبز و دیدن پرندگان متنوع این منطقه را به محلی بسیار مناسب و پرجاذبه تبدیل کرده است.
ساکنان حاشیه این تالاب بین المللی به کارهای کشاورزی همچون کشت گندم ، جو ، سبزیجات ، کاهو و صیفی جات و تولید صنایع دستی که به وسیله برگ درختان خرما (سعف) بافته می شود همچون جارو ، زنبیل ، سفره حصیری ، حصیر ، کلاه آفتابی ، سفره ، بادبزن ، سبد نان و خورجین خرما می پردازند.
این تالاب که بزرگترین تالاب کشور است در 105 کیلومتری جنوب اهواز قرار دارد و از شمال به شادگان ، از جنوب به رودخانه بهمنشیر، از غرب به جاده دارخوین و آبادان و آب های خورموسی محدود می شود.
سطح تالاب با گیاهان آب دوستی چون لویی، چولان و گیاهان غوطه ور پوشیده شده و محل مناسبی برای پذیرش پرندگان آبزی و انواع ماهیان آب شیرین مانند حمری ، شانگ و ماهی پرورشی می باشد.
'سعید فیوضی 'فرماندار شادگان گفت: در ایام تعطیلات نوروزی سال گذشته،65 هزار نفرگردشگر از جاذبه های تالاب بین المللی شادگان دیدن کردند و در تعطیلات امسال انتظار می رود شمار گردشگران و بازدیدکنندگان از این تالاب افزایش یابد

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد