سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

گزارشی از اختلاس 3000 میلیارد تومانی

خاوری رفته بوده اهواز، سؤال جواب شده بود، حس کرده بود که دیگر سؤالات بازپرسی جدی است، ولی مقامات قضایی گفتند که حالا مقداری آهسته حرکت کنید که اوضاع به هم نریزد، پس از این او از اهواز که برمی‌گردد، نصف شب همان شب می‌رود، به این بهانه که من آنجا سمیناری دارم و برنامه‌ای برای سخنرانی دارم و باید بروم، ولی ایشان بلیت داشته و ویزا داشته و همه چیزش آماده بود.
کد خبر: ۲۳۴۶۶۶
تاریخ انتشار: ۰۷ فروردین ۱۳۹۱ - ۱۳:۲۱
ناگفته های پرونده فساد اقتصادی رفته رفته و به تدریج در حال افشا شدن است و هر چه مقامات مسئول نزدیکی و ارتباط بیشتری با این پرونده داشته باشند ، اطلاعات گرانبها تری هم در این باره به مردم می دهند .

به گزارش « تابناک » ، مصطفی پور محمدی ، رئیس سازمان بازرسی کل کشور ، به جهت ارتباط نزدیکی که با این پرونده دارد ، گفتنی های بسیاری در این زمینه دارد . اینکه چه مقاومت هایی در برابر مطرح شدن این پرونده وجود داشت ، اینکه چگونه شد که خاوری مدیر عامل بانک ملی ، علی رغم احضار شدن توسط دادسرا توانست از کشور فرار کند و اینکه مدیران بانک صادرات چه نقشی در این اختلاس بی سابقه بانکی داشته اند و یا میزان همکاری دولت با گروه آریا ، همه مسائلی است که پور محمدی در مصاحبه با خبرآنلاین به آنها اشاره هایی کرده است .

بر اساس این گزارش ، پور محمدی در مورد خاوری  به تخمین مقامات درباره عدم احتمال فرار وی ، اشاره می کند و می گوید که بر اساس قراین احتمال فرار خاوری بسیار کم بود . وی در پاسخ به این سئوال که وقتی که همه می‌دانستند که این اتفاق افتاده و بانک ملی متهم است چرا اجازه مأموریت به آقای خاوری داده شد و آقای خاوری رفت و برنگشت؟، گفته است که "

«  ابتدا که نمی‌دانستند چون این قدر بیِن و آشکار نبود، اما مشخص بود تخلفاتی در بانک ملی شده است. مثلاً وزارت اطلاعات می‌دانست که این پرونده مشکلاتی دارد و اسم آقای خاوری هم مطرح است. این را بازپرسی فهمیده بود، ولی فکر می‌کردند که حالا آقای خاوری رئیس بانک ملی است و اگر بنا باشد یک دفعه دستگیر شود، یک شوک بزرگ ایجاد می‌کند، دولت هم حساس بود، دولت  با این استدلال که نظام اقتصادی مختل می‌شود، نظام بانکی و پولی کشور آسیب می‌بیند و جبرانش سخت مقاومت می‌کرد برای اینکه اصلاً پرونده مطرح نشود، علنی نشود، این‌جور پیگیری جدی نشود.

لذا  تلقی این که ایشان ناگهان فرار کند، نبود، اگر کوچک‌ترین اطلاعی در این جهت مطرح می‌شد؛ حتماً ممانعت می‌شد، البته ما که درگیر نبودیم، بازپرسی درگیر بود آنها باید انجام می‌دادند، ولی من احساسم این است که حدس نمی‌زدند که ایشان به این سرعت فرار کند.

 مصطفی پور محمدی همچنین به بازپرسی های اولیه از آقای خاوری اشاره می کند و می گوید او شب بلافاصله پس از بازگشت از بازپرسی در اهواز متوجه جدیت و اهمیت موضوع می شود و به بهانه اینکه سخنرانی مهم دارد به سمت کانادا پرواز می کند . پور محمدی در این باره می گوید :

« ایشان رفته بوده اهواز، سؤال جواب شده بود، حس کرده بود که دیگر سؤالات بازپرسی جدی است، و به او رسیده‌اند. حتی آن موقع هم بحث این که برای وی قرار صادر شود، حتی بازداشت و ... هم بود. ولی مقامات قضایی گفتند که حالا مقداری آهسته حرکت کنید که اوضاع به هم نریزد، ما آقای خاوری را می‌خواهیم و دو باره بازجویی‌اش می‌کنیم در فضای آرام‌تری، پس از این او از اهواز که برمی‌گردد، نصف شب همان شب می‌رود، به این بهانه که من آنجا سمیناری دارم و برنامه‌ای برای سخنرانی دارم و باید بروم، ولی ایشان بلیت داشته و ویزا داشته و همه چیزش آماده بوده، البته ویزا هم که نمی‌خواسته، همه چیز آماده بوده و با غافلگیری عمل کرد».

 
رئیس سازمان بازرسی با تاکید بر حمایت دولت از گروه آریا ، بر این مساله پافشاری می کند که باید بین حمایت دولت از این گروه و اطلاع دولت از تخلفات آنان تمایز قائل شد ، چرا که در مورد حمایت همه جانبه دولت از این گروه تردیدی وجود ندارد ، اما نمی توان گفت که دولت در جریان جزء به جزء تخلف این گروه بوده است . این در حالی است که وی مجددا تاکید می کند که البته دولت زمانی که تخلفات ابتدایی آشکار شد نظارت کمی بر آنان داشته است :

« اینکه دولت از این گروه حمایت کرده هیچ تردیدی نیست؛ از آقای رئیس‌جمهور، رئیس دفترشان، وزرا و بانک‌ها. اینها همه روشن است یک گروه بزرگ اقتصادی بودند از حمایت دولت و رانت دولت هم استفاده کردند در این هیچ تردیدی نیست اما اینکه در فساد‌های اینها و تخلفات اینها جز به جز همه در جریان هستند؟ نه. دو تا مقوله هست اینها را باید از هم جدا کرد ما سعی کردیم در جاهای مختلف اینها را توضیح دهیم یک موقع است شما می‌گوید اینها باید حمایت بشوند.

در این تردیدی نیست اصلاً این حجم عملیات بدون این کمک‌ها و پشتوانه‌ها صورت نمی‌گیرد ولی می‌تواند توجیه کنند که فعال اقتصادی بوده و یک کارآفرین برجسته و نمونه بوده یک تولید‌کننده موفق بوده در مجلس یکی گفت یک از آقایان مدیران گفت که ا و را به عنوان قهرمان صنعت می‌شناختیم خب قهرمان صنعت را همه حمایت می‌کنند. و نمی‌توانیم به این مدیر نسبت بدهیم که تو از فساد اوخبر داشتی و با فساد او شریک بودی البته ما حرفمان این است که پرونده تخلفات را که اعلام کردیم بی‌توجه از کنارش گذشتند یا مدیران زیر‌دست شما الآن تخلفاتش مشخص شده چرا خوب نظارت نکردید و پیوسته از او حمایت کردید. در حالی که خیلی تصویر قشنگی از این آدم ارائه می‌دهند و البته ادعا‌ها و شبهاتی و نسبت‌هایی مطرح است ولی تا ثابت نشود ما چیزی نمی‌توانیم بگوییم اینها باید در مراحل بازجویی و باز‌پرسی و نهایتاً در دادگاه ثابت شود تا نسبت‌های دیگر را بشود مطرح کرد.»

 به نظر می رسد هر چه زمان بیشتری می گذرد مقامات مختلف به «چرا ها »و «چگونه های» شکل گرفته در ذهن مردم بیشتر پاسخ خواهند گفت . اما این فقط یک بعد ماجرا است . آیا اختلاسی به این وسعت آخرین اختلاس در نظام مالی و اقتصادی کشور خواهد بود ؟ آیا می توان نظام پولی و بانکی کشور را از دولت جدا کرد و دولت را صرفا هئیت وزیران محسوب کرد و هم ادعا کرد که دولت نهم و دهم پاک ترین دولت پس از انقلاب هستند ؟ اگر نظام بانکی و پولی بخشی از دولت نیست ، پس در کجای ساختار سیاسی ، اقتصادی کشور قرار می گیرد ؟ تا مردم آن ساخت و نهاد را پاسخگو بدانند . نظام بانکی بالاخره زیر نظر مستقیم دولت کار می کند یا نه ؟
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد