سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

اخبار برگزیده

امام صادق(ع) و نوروز
امام صادق (ع) به معلی بن خنیس که در روز نوروز خدمت ایشان رسید- آیا می‌دانی امروز چه روزی است؟
معلی گوید: عرض کردم: فدایت شوم، این نوروزی است که ایرانیان آن را گرامی می‌دارند و در آن به یکدیگر هدیه می‌دهند.
امام صادق (ع) فرمود: سوگند به آن خانه‌ی کهن که در مکه است، این روز یک ریشه‌ی کهن دارد که من برایت توضیح می‌دهم تا آن را بدانی...ای معلّی! روز نوروز، همان روزی است که خداوند در آن از بندگان پیمان گرفت تا او را بپرستند و چیزی را شریک او قرار ندهند و به فرستادگان و حجت‌های او و به امامان علیهم السلام ایمان بیاورند. نوروز نخستین روزی است که خورشید در آن طلوع کرد... هیچ نوروزی نیست مگر این که ما در آن روز منتظر فرج هستیم؛ زیرا نوروز از روزهای ما و شیعیان ماست. ایرانیان آن را حفظ کردند و شما آن را از دست نهادید... نوروز نخستین روز از سال ایرانیان است. آنان در حالی که تعداشان سی هزار نفر بود زنده ماندند و زندگی کردند و ریختن آب در نوروز سنت شد...
در نوروز مراقب چه مسایلی باشیم؟
در تعطیلات نوروز مراقب زبان خود باشیم ،علمای اخلاق بیش از 25 گناه کبیره برای زبان برشمرده اند . به تعبیر یکی از علمای اخلاق اگر انسان از ناحیه زبان جهنمی نشود امیدی برای سعادتش وجود دارد . مراقب باشیم دید و بازدیدها و معاشرت های نوروزی تبدیل جلسات لهو و اختلاط محرم و نامحرم نشده و زمینه برای چشم چرانی های شیطانی و نگاه های هرزه فراهم نگردد . تغذیه و خوراکی های غیر مشروع آثار و تبعات وحشتناکی در پی دارد .تأکید آیات و روایات بر این است که تغذیه و لقمه اثر مستقیمی به سعادت و شقاوت خود انسان و حتی نسل او دارد.بسیاری از گناهان مانند؛ غیبت ، تهمت ، دروغ ، موسیقی های حرام و ... از طریق گوش در دل و جان آدم رسوخ می کند و آن را آلوده می کند . مراقبت گوش از آلودگی های صوتی و عفونی ظاهری پسندیده است . مراقبت آن از آلودگی های معنوی بسیار پسندیده و ضروری است . در مضامین اسلامی و سخن بزرگان تأکید زیادی به حساسیت و گزینش نسبت به انتخاب دوست و همنشین وجود دارد . خوب است در دید و بازدیدهای نوروزی فرهنگ فاطمی مد نظر بیشتر قرار بگیرد. مراقبات تربیتی و معنوی از فرزندان و توجه به ابعاد روحی و روانی آنان ضروری است.

ایرانیان 8هزارسال پیش نوروز را کشف کردند
مجمع عمومی سازمان ملل در نشست 23 فوریه 2010، 21 مارس را به عنوان روز جهانی عید نوروز، با ریشه ایرانی به رسمیت شناخت و آن را در تقویم خود جای داد.در متن به تصویب رسیده مجمع عمومی سازمان ملل، نوروز جشنی با ریشه ایرانی که قدمتی بیش از 3 هزار سال دارد معرفی شده است که امروزه بیش از 300 میلیون نفر آن را جشن می گیرند.در تاریخ 8 مهر 1388 خورشیدی، نوروز توسط سازمان جهانی یونسکو، به عنوان میراث غیرملموس جهانی به ثبت رسید.دکتر فریدون جنیدی ایران شناس و شاهنامه پژوه برجسته ایرانی معتقد است برخی ابعاد مهم نوروز آن گونه که باید مورد توجه قرار نگرفته است.دکتر جنیدی می گوید: آن چه در ثبت پرونده جهانی نوروز، در یونسکو یا سازمان ملل توجه نشده است، اهمیت نوروز از جنبه دانش ایرانیان در ریاضیات است. در واقع نوروز جشن بزرگی بر پایه دانش ریاضی و اخترماری است.هزاران سال پیش نیاکان ما با تبحری که در ریاضی و ستاره شناسی داشتند روز آغاز بهار را شناخته بودند. آنها این موضوع را که جهان در این روز رو به سبزی می رود فهمیدند و این مسئله تبحر ایرانیان در دانش ستاره شناسی را نشان می دهد.شگفت انگیز این است که ما زمانی جشن نوروز را برگزار کردیم که توانستیم به وسیله ظرفی که با پر و خالی شدن آب آن و قطراتی که از درون این ظرف به بیرون می ریزد ساعت را کشف کنیم و به این شکل برای همگان روشن شد که شب و روز هر یک 12 ساعت و با هم برابر است و بعد از آن ایرانیان با نگاه به آسمان ها برج های دوازده گانه را پیدا کردند. گاهشماری خورشیدی که حاصل تلاش دانشمندان ایرانی است یکی از دقیق ترین گاهشماری ها در طول تاریخ بوده است، به طوری که نوروز دقیقا در ابتدای فصل بهار جای می گیرد.ایرانیان به این راز شگفت 8 هزار سال پیش پی بردند و اکنون زمان آن است که ما به نیاکانمان افتخار کنیم.
لبخند باعث نجات یک اعدامی شد!
قبل از شروع جنگ جهانی دوم اگزوپری نویسنده کتاب شازده کوچولو در جنگ با فرانکو دیکتاتوراسپانیا اسیر شد. او در خاطراتش می نویسد: از روی رفتار خشونت آمیز نگهبان ها حدس زدم که روز بعد اعدام می شوم!! به شدت نگران بودم. جیب هایم را گشتم تا شاید سیگاری پیدا کنم که از زیر دست آنها که حسابی لباس هایم را گشته بودند در رفته باشد. یکی پیدا کردم و با دست های لرزان آن را به لب هایم گذاشتم ولی کبریت نداشتم. از میان نرده ها به زندان بانم نگاه کردم. او حتی نگاهی هم به من نینداخت درست مانند یک مجسمه آن جا ایستاده بود. فریاد زدم: هی رفیق کبریت داری؟ به من نگاه کرد، شانه هایش را بالا انداخت و به طرفم آمد. نزدیک تر که آمد ، کبریت اش را روشن کرد، بی اختیار نگاهش به نگاه من دوخته شد. لبخند زدم و نمی دانم چرا؟ انگار نوری فاصله ی بین دل های ما را پر کرد. گرمای لبخند من از میله ها گذشت و به او رسید ، روی لب های او هم گل لبخند شکفت. سیگار را روشن کرد ولی نرفت همان جا ایستاد. مستقیم در چشم هایم نگاه کرد و لبخند زد. من حالا با علم به این که او نه یک نگهبان زندان که یک انسان است به او لبخند زدم. نگاه او حال و هوای دیگری پیدا کرده بود. پرسید: بچه داری؟ با دست های لرزان کیف پولم را بیرون آوردم و عکس اعضای خانواده ام را به او نشان دادم و گفتم: آره ایناهاش. او هم عکس بچه هایش را به من نشان داد و درباره نقشه ها و آرزوهایی که برای آن ها داشت برایم صحبت کرد. اشک به چشم هایم هجوم آورد. گفتم: می ترسم دیگر هرگز خانواده ام را نبینم. دیگر نبینم که بچه هایم چطور بزرگ می شوند. چشم های او هم پر از اشک شدند. ناگهان بی آن که حرفی بزند قفل در سلول مرا باز کرد و مرا بیرون برد. بعد هم مرا به بیرون زندان و جاده پشتی آن که به شهر منتهی می شد هدایت کرد. یک لبخند زندگی مرا نجات داد!!!
سرزمین فاقد کیوسک روزنامه فروشی کجاست؟
بسیاری ژاپن را سرزمین روزنامه ها می نامند، سرزمینی که هر روز در آن بیش از هفتاد میلیون روزنامه برای جمعیت 130 میلیونی اش منتشر می شود اما تقریبا هیچ وقت در خیابان هایش کیوسک روزنامه فروشی نمی بینید.سابقه انتشارروزنامه در ژاپن به سال 1862 بر می گردد، در این سال اولین روزنامه ژاپن تحت نظارت حکومت فئودال ها منتشر شد، با شروع امپراتوری میجی انتشار روزنامه به طور گسترده تر دیده شد. در سال 1975 نیز اولین قانون مطبوعات در ژاپن با رویکردی سهل انگارانه تصویب شد.شمارگان بسیار بالای روزنامه ها در ژاپن و به ویژه فروش اشتراکی 95 و 99 درصدی آنها حاکی از آن است که روزنامه نگاران و روزنامه ها مورد اعتماد مردم هستند. در ژاپن آزادی بیان و مطبوعات وجود دارد و نشریات، روزنامه نگاران و به ویژه نهادهای مدنی از آن حراست می کنند. در ژاپن از هر دو نفر یک نفر روزنامه می خواند . 99درصد از روزنامه های ژاپن هر روز به آدرس خانه های مردم ارسال می شود. مشترکان روزنامه هر روز صبح و یا عصر روزنامه های خود را جلوی در خانه هایشان از دست ماموران توزیع دریافت می کنند، یک درصد باقیمانده روزنامه ها هم در ایستگاه های قطار، مترو و بعضی از سوپر مارکت ها به فروش می رسدبه همین دلیل ژاپن دارای کمترین تعداد کیوسک روزنامه فروشی است!در ژاپن در برابر هرده خبرنگار مرد فقط دو خبرنگار زن وجود دارد که همین تعداد اندک هم کمتر از روزنامه خارج می شوند. اغلب روزنامه نگاران زن در این کشور روزنامه نگاران نشسته هستند.
شگرد آیت‌الله مدرس برای کسب در آمد
حاج محمد باقر کاظمى یکى از بستگان شهید مدرس از قول یکی از دوستان آن شهید می ‏گوید: وقتى ما با سید حسن مدرس در مدرسه جده کوچک درس می ‏خواندیم، چند وقتى حقوق طلبگى ما نرسید و همگى بى‌پول شدیم، یک روز دیدم آقاى مدرس یک پول داد به یک طلبه و گفت: برو نان بگیر، طلبه دیگر رسید، یک پول هم به او داد و گفت: برو نان بگیر. آن وقت‏ها قیمت یک قرص نان یک پول بود. من گفتم: شما و ما حقوقمان یکى است و همه از یک جا پول می ‏گیریم حالا چطور شده که ما پول نداریم و شما دارید؟! مدرس خندید و گفت: مگر مرد هم بى‌پول می ‏شود؟! پرسیدم: آخر از کجا و چطورى؟ گفت: شب بیا حجره ما بمان تا نشانت بدهم. شب رفتم و حجره ایشان ماندم. صبح طلوع فجر بیدارم کرد پا شدیم و نماز خواندیم آنگاه در گنجه ‏اى را باز کرد و یک سطل بیرون کشید و یک کلاه نمدى گذاشت سرش و گفت: برویم. آن موقع در اصفهان مرسوم بود که صبح زود آب حوض‏ها را خالى می ‏کردند و با پا آب می ‏کشیدند و دوباره حوض‏ها را پر می ‏کردند ما راه افتادیم توى کوچه‏ ها و داد زدیم: آب حوض می‌کشیم! آب حوضی! خانه ‏اى صدایمان کردند، من حوض را خالى و پاک کردم و مدرس آب کشید و پر کرد، دو تا حوض خالى و پر کردیم و نفرى سه پول گیرمان آمد. آن وقت مدرس رو به من کرد و گفت: دیدى؟ این هم پول، هم می ‏توانى خودت نان بخرى و هم به دو طلبه دیگر هم کمک کنى!
شباهت شایعه و پر مرغ!زنی در مورد همسایه اش شایعات زیادی ساخت و شروع به پراکندن آن کرد. بعد از مدت کمی همه اطرافیان آن همسایه از آن شایعات باخبر شدند. شخصی که برایش شایعه ساخته بود به شدت از این کار صدمه دید و دچار مشکلات زیادی شد. بعدها وقتی که آن زن متوجه شد که آن شایعاتی که ساخته همه دروغ بوده و وضعیت همسایه اش را دید از کار خود پشیمان شد و سراغ مرد حکیمی رفت تا از او کمک بگیرید بلکه بتواند این کار خود را جبران کند.حکیم به او گفت: «به بازار برو و یک مرغ بخر آن را بکش و پرهایش را در مسیر جاده ای نزدیک محل زندگی خود دانه به دانه پخش کن.» آن زن از این راه حل متعجب شد ولی این کار را کرد.فردای آن روز حکیم به او گفت حالا برو و آن پرها را برای من بیاور آن زن رفت ولی 4 تا پر بیشتر پیدا نکرد. مرد حکیم در جواب تعجب زن گفت انداختن آن پرها ساده بود ولی جمع کردن آنها به همین سادگی نیست همانند آن شایعه هایی که ساختی که به سادگی انجام شد ولی جبران کامل آن غیر ممکن است. پس بهتر است از شایعه سازی دست برداری.
بی قانون ترین زندان دنیا
ونزوئلا یکی از کشورهایی است که به خاطر داشتن زندان های مخوفش بسیار مشهور شده است. در زندان های این کشور خشونت در رفتار با زندانیان از کارهای عادی روزانه به شمار می رود و بر آورده نشدن نیازهای اولیه زندانیان مثل آب و مواد غذایی کافی و نبود تجهیزات پزشکی در تمام زندان ها بیداد می کند. اما میان تمام زندان های ونزوئلا « لاسابانیتا » به عنوان بی قانون ترین ترین زندان دنیا به شمار می رود.لاسابانیتا از وقتی مشهور شد که پس از شیوع بیماری وبا و دست روی دست گذاشتن مسؤولان آن، 700 زندانی به کام مرگ کشیده شدند؛ شورش زندانی ها در سال 1994 در این زندان هم تقریباً 100 کشته بر جای گذاشت.مرگ تنها قانونی است که در این زندان حکمفرماست. این زندان آن قدر بی قانون است که زندانی ها به راحتی هرگونه سلاح کشنده ای را با خود حمل می کنند و چنانچه درگیری ای بین آنها رخ دهد بی هیچ ترس و دلهره ای یکدیگر را به مرگ تهدید می کنند و در بیشتر مواقع به این تهدید خود جامه عمل می پوشانند.
هرنوع هدیه ای در خبرنگاری رشوه است!!
دکترمهدی فرقانی از روزنامه نگاران برجسته و اساتید مطرح ارتباطات در باره اهداء هدیه به خبرنگاران می گوید: پرداخت هر نوع هدیه از سوی منابع خبری به خبرنگاران مخالف اصول حرفه‌ای است، وقتی چنین بده بستان‌هایی بین منابع خبری و خبرنگاران ایجاد شود دیگر نباید انتظار داشت حرمت و استقلال این حرفه حفظ شود. این مساله متاسفانه چند سالی است در فضای خبری کشورمان مرسوم شده و این که نامش را هدیه یا هر چیز دیگری بگذاریم از غلط بودن آن نمی‌کاهد. نهادهای مختلف از پرداخت این هدیه‌ها هدف‌های خودشان را دنبال می‌کنند که در وهله اول نمک‌گیر کردن خبرنگاران است تا به اصطلاح هوای حوزه‌شان را داشته باشند. قبول کردن این هدیه‌ها از سوی خبرنگاران هم عملی غیرحرفه‌ای می باشد.با گفتن این حرف‌ها خیلی از دوستان و همکارانم ناراحت و دلخور می‌شوند ولی باور کنید در درازمدت به حرف من خواهند رسید. من نمی‌توانم درک کنم که چرا یک خبرنگار این هدیه‌ها را قبول می‌کند چه برسد به اینکه شیوه پرداخت آن هم نامعقول و زشت و برخورنده باشد. اینطور که شما می‌گویید خبرنگاران برای دریافت این هدیه{هدیه ریاست جمهوری} ازدحام کرده بودند برایم ناراحت‌کننده است. خبرنگارانی که برای گرفتن یک هدیه از یک منبع خبری اینگونه اشتیاق نشان می‌دهند و به اصطلاح سر و دست می‌شکنند، حرمت خود را می‌شکنند و به طور غیرمستقیم می‌گویند که قیمت ما این است و کاری به حقیقت و جستجوی آن نداریم.

بزرگترین خریدار سلاح در جهان
موسسه بین‌المللی صلح استکهلم در تازه‌ترین گزارش خود، هند را بزرگترین خریدار سلاح در جهان نام برد. در این تحقیقات کره جنوبی در جایگاه دوم، پاکستان و چین در مکان‌های سوم این فهرست قرار گرفتند.در گزارش موسسه بین‌المللی صلح استکهلم آمده است: میزان تبادلات سلاح در جهان طی سال‌های 2007 تا 2011 حدود 24 درصد بیشتر از سال‌های 2002 تا 2006 بوده است.براساس این گزارش، پنج وارد کننده بزرگ سلاح در سال‌های 2007 تا 2011 کشورهای آسیایی بوده‌اند. آسیا و اقیانوسیه در کل 44 درصد از واردات جهانی سلاح را داشته‌اند و به دنبال آنها اروپا با 19 درصد، خاورمیانه با 17 درصد، آمریکا 11درصد، آفریقا با 9 درصد قرار دارند.هند با وارد کردن 10درصد از نقل و انتقالات سلاح در جهان بزرگترین سفارش دهنده سلاح در این سال‌ها بوده است. کره جنوبی با 6 درصد ، پاکستان 5 درصد ، چین5 درصد و سنگاپور 4 درصد واردات سلاح را داشته‌اند.کشورهای بزرگ آسیایی به دنبال توسعه صنایع تسلیحاتی خود و کاهش وابستگی به منابع خارجی هستند.
کره ماه هم درغرق شدن کشتی تایتانیک مقصر بود!
اتهام صفحه ای یخی که برای 100 سال به عنوان عامل اصلی غرق شدن کشتی مشهور تایتانیک مورد سرزنش قرار می گرفت، به واسطه کشف مقصری جدید برای وقوع این فاجعه دریایی رفع شد، این مقصر همسایه نزدیک زمین، کره ماه است.مطالعه ای جدید نشان می دهد با وجود این که برخورد با توده ای یخی باعث شد تا تعداد زیادی از مسافران به اعماق دریا کشانده شوند، اما رویداد عجیبی که سه ماه پیش از غرق شدن تایتانیک در ماه رخ داده بود، باعث قرارگیری مانعی در مسیر این کشتی شده بود.محققان می گویند :ترکیبی عجیب و نادر از عوامل نجومی از قبیل نزدیکترین مقارنه ماه به زمین طی هزار و 400 سال، باعث بروز مَدی مرتفع در ژانویه سال 1912 شده است. این پدیده بسیار نادر باعث شده تا حجم زیادی از تکه های یخی از موقعیت خود در سواحل کانادا حرکت کرده و به سمت بخش های جنوبی تر شناور شده اند.رسیدن این قطعات یخی به مسیر حرکت تایتانیک، جایی که این کشتی در 14 آوریل همان سال غرق شده و هزار و 500 کشته به جا گذاشت، سه ماه زمان صرف کرده است. مدهای مرتفع معمولا زمانی رخ می دهند که ماه و خورشید به شکلی هم راستا می شوند که کشش گرانشی آنها ارتقا پیدا می کند. در 14 ژانویه 1912 ماه به نزدیکترین فاصله خود طی هزار و 400 سال رسید. این رویداد یک روز پس از آن رخ داد که زمین به نزدیکترین فاصله اش از خورشید رسیده بود و ترکیب غیر عادی این دو رویداد منجر به بروز مدی کامل و مرتفع شد. 

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد