سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

اخبار فرهنگی اجتماعی خوزستان

مراسم بزرگ شاهنامه خوانی در خوزستان برگزار شد
 
اهواز - خبرگزاری مهر: مراسم شاهنامه خوانی نوروزی با حضور بیش از سه هزار نفر از دوستداران فرهنگ پارسی از سراسر کشور امروز در شهرهای خوزستان برگزار شد.

به گزارش خبرنگار مهر، در این مراسم که هرساله در ایام نوروز به صورت همزمان در شهرهای مسجد سلیمان، اندیکا، هفتکل و شوشتر برگزار می شود شاهنامه خوانان به خواندن شاهنامه با لحن محلی پرداختند.

مراسم شاهنامه خوانی حدود30 سال است که به صورت خود جوش در مناطق بختیاری نشین استان برگزار می شود و همه ساله هزاران نفر از سراسر کشور در آن حضور می یابند.

در این مراسم نمایش فعالیتهای سنتی عشایر بختیاری همچون پخت نان محلی، سوار کاری، رقص محلی، سرود و تک نوازی، نواختن ساز و دهل بختیاری، شعرخوانی، موسیقی، نقاله خوانی، شاهنامه خوانی نیز اجرا شد.

چنانی تقویت و پاسداشت خرده فرهنگهای محلی، تولید نشاط و شادی برای مردم و معرفی قوم بختیاری به عنوان یکی از اصیل ترین اقوام کهن ایرانی از جمله اهداف برگزاری این جشنواره به شمار می رود.

در این مراسم شاهنامه خوان و هنرمندان مطرح و معروف ایل بختیاری حضور داشتند که در میان آن با نواختن ساز و دهل و دستمال بازی جمعیت همراه بود.

شاهنامه خوانی از دیر باز بین قوم بختیاری وجود داشته واین فرهنگ دیرپا و جاودانه سینه به سینه به نسل امروز منتقل شده است و در چند سال گذشته به صورت همایش های بزرگ و با حضور گسترده مردم برگزار می شود.

شاهنامه در سرزمین بختیاری به عنوان «هفت لشگر» معروف است و نام برخی از مناطق جغرافیایی سرزمین بختیاری از جمله رستم آباد، کوه رستم و دژسفید نیز برگرفته از شاهنامه است که هفت لشکر نامی آشنا در بین اهالی این دیار است.

در محافل و شب نشینی ها، هنگام برگزاری مراسم سوگواری و هنگام جنگ و حتی در تنهایی ها، بختیاریها روح خود را با شاهنامه خوانی صیقل می  دهند.
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد