سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

اخبار روز خوزستان

آشنایی با مناطق عملیاتی و یادمان‌های دفاع مقدس؛
اهواز؛ شهر خوبی‌ها و مادر مهربان رزمندگان
اجتماعی  5/1/1391  10:40:20
911-1414-5 کد خبر
RSS :: پرینت

اهواز مرکز استان خوزستان به دلیل وجود مراکز اقتصادی، نفتی و همچنین موقعیت جغرافیایی اهمیت خاصی برای عراق داشت. مردم اهواز اولین کسانی بودند که در آسمان شهر خود هجوم هواپیماهای دشمن را به چشم دیدند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، اهواز مانند مادری مهربان پذیرای هزاران هزار سرباز و بسیجی و سپاهی شد که به جنوب روانه شدند و این مادر مهربان و دلسوز هر گاه برای استراحت به سویش می‌شتافتند آن‌ها را در آغوش می‌گرفت؛ غروب‌ها هزاران نفر از این رزمندگان پس از استراحتی کوتاه در شهر به سوی جبهه‌ها می‌رفتند، جبهه جنوبی و تصرف اهواز بر عهده سپاه سوم عراق گذاشته شد. سپاه سوم برای رسیدن به اهواز چند محور را برگزید.

1)  محور تنومه، شلمچه، خرمشهر:

هدف اصلی عراقی‌ها در این محور تصرف خرمشهر، عبور از رودخانه کارون و اشغال آبادان بود.

2) محور نشوه، جفیر، اهواز: هدف اصلی در این محور حرکت به سمت اهواز بود.

3) محور العماره، چذابه، بستان، سوسنگرد: این محور از مهمترین معبرهایی بود که عراقی‌ها می‌توانستند خود را به عراق برسانند.

مردم بی‌پناه شهر با حملات سنگین توپخانه دشمن مواجه بودند و تلفات قابل توجه‌ای به بار آمد. دشمن شهر را با توپ،تانک و خمپاره کمین کرده و در مواقع مشخصی اقدام به اجرای آتش می‌کرد تا در میان مردم ایجاد رعب و وحشت ایجاد کند. خلاصه، شهر همانند کربلا شده بود. مردم به کوچه و خیابان‌ها ریخته بودند خیابان‌ها پر از جمعیت شده بود و جز بوی آتش و باروت بویی به مشام نمی‌رسید و رنگ آسمان به رنگ آتش درآمده بود.

عراق پس از ناکامی در تحقق اهدافش تلاش می‌کرد با استفاده از اهرام اشغالی مناطق مرزی و با بهره‌گیری از اهرام سازمان ملل به حداقل دستاورد تجاوز به ایران، یعنی اعمال حاکمیت انحصاری بر اروندرود دست یابد. قرائن و شواهد نشان می‌داد که عراق و حامیانش با توجه مقاومت جدی نیروهای مردمی و رزمنده اهواز از شکست انقلاب اسلامی مأیوس شدند.

پس از عزل بنی‌صدر از فرماندهی کل قوا و شکوفایی نیروهای مردمی و سپاهی، همچنین هماهنگی بیشتر میان ارتش و سپاه، تحول عظیمی در ادامه جنگ به وجود آمد. اولین عملیات بزرگ به نام ثامن‌الائمه(ع) انجام گرفت که می‌توان از نتایج آن عقب راندن عراق از شرق کارون و آزاد شدن جاده مهم اهواز - آبادان را نام برد و بعد از آن «عملیات طریق‌القدس» و « عملیات فتح‌المبین» و بالاخره «عملیات بیت‌المقدس» باعث شد تا استان خوزستان تا حد زیادی در آرامش قرار بگیرد.

آزادسازی شهرهای خرمشهر و هویزه و جاده‌های اهواز-خرمشهر،خارج ساختن شهرهای اهواز،حمیدیه و سوسنگرد و نیز جاده اهواز -آبادان از برد توپخانه دشمن و تامین مرزهای بین‌المللی اهواز آزاد شد و شهر توانست فارغ از نگاه سربازان دشمن تنفس کند.

به این ترتیب جنگ هشت ساله پایان یافت و اهواز به عنوان قلب جنگ، با فرزندان میهن خداحافظی کرد هزاران هزار سرباز و بسیجی و سپاهی و ارتشی از شهر خوبی‌ها خداحافظی کردند و به دیار بازگشتند؛ اما هنوز که هنوز است هر ساله عده بسیاری از آنها هر گاه فرصتی پیدا می‌کنند دوباره به اهواز سفر می‌کنند. در کنار کارون چهار راه نادری و خیابان‌های شهر قدم می‌زنند و برای همسر وفرزندان خود از آن روزها می‌گویند. روزهایی که خوبی‌ها در خیابان‌های شهر اهواز جاری بود

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد