سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

برگی از تاریخ پرافتخار جنگ تحمیلی

راز پیروزی فتح المبین :
روز دوّم فروردین استخاره برادر محسن رضایی، به قرآن کریم ، آیة 17 سوره مبارکه فتح را در مقابل دیدگان فرماندهان جنگ می‌گذارد و بدین ترتیب عملیات، فتح‌المبین نام گذاری می ‌شود.
کد خبر: ۲۳۴۴۱۶
تاریخ انتشار: ۰۵ فروردین ۱۳۹۱ - ۱۳:۴۹
 امسال سی امین سالروز عملیات بزرگ فتح المبین است. در روزهای آغازین سال 1361 مدافعان کشور اسلامی مان توانستند حماسه ای بیافرینند که در طول تاریخ ایران جاودانه بماند و در دفاع مقدس مقدس بعنوان بزرگتر ین عیدی رزمندگان به ملت شریف ایران شناخته شود .

به گزارش«تابناک » اول فروردین ماه 1361 در حالی که رزمندگان اسلام برای حمله آماده‌اند و بی ‌صبرانه منتظر شنیدن رمز عملیات هستند، اما از اعلام شروع حمله خبری نمی ‌شود. سلحشوران اسلام هم چنان منتظر می ‌مانند تا قرارگاه فرماندهی آغاز حمله را اعلام کند.

روز دوّم فروردین ماه، مقر فرماندهی سپاه و ارتش آماده صدور دستور عملیات می‌ شود. استخاره برادر محسن رضایی، به قرآن کریم آیة 17 سوره مبارکه فتح را در مقابل دیدگان فرماندهان جنگ می‌گذارد و بدین ترتیب عملیات، فتح‌المبین نام گذاری می ‌شود. زمانی که عقربه ساعت روی 30 دقیقه بامداد قرار می‌ گیرد، پیام رمز شروع عملیات توسط فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی(محسن رضایی) و فرمانده نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران(سپهبد شهید صیاد شیرازی) صادر می ‌شود.

عملیات بزرگ و غرور آفرین فتح المبین که در دوم فروردین1361 با رمز یازهرا اغاز و در سه مرحله تا 7 فروردین ادامه داشت نمونه بارز و آشکاری بود ازایمان و توکل رزمندگان ، پشتیبانی و حضور نیروهای مردمی ، تدبیر و ابتکار عالی نظامیان و وحدت نیروهای مسلح.

پیش از آغاز عملیاتهای آزادسازی مناطق اشغالی، خط مشی بنی صدر به عنوان رییس جمهور و فرمانده کل قوا این بود که نیروهای مردمی و سپاهی و بسیجی به جریان جنگ وارد نشوند. اما عزل و نهایتا فرار وی از ایران ، تأثیر مثبتی بر جامعه گذاشت، به طوری که مردم کاملاً به صحنه آمدند. پس از حاکمیت تفکر خط امام بر اوضاع جنگ تحمیلی عملیات شکست حصر ابادان در مهر ماه 1360 و فتح بستان در آذر ماه همان سال انجام شد. هدف از انجام این اقدامات آن بود که جنگ هر چه زودتر به کمک مردم با موفقیت به پایان برسد؛ بنابراین، تمامی این عوامل دست به دست هم دادند و با کمترین تبلیغات موجب شدند تا حضور نیروهای مردمی در جبهه افزایش یابد، به طوری که مردم از تمام شهرستانها، روستاها و آبادی های کشور به طرف جبهه ها سرازیر شدند.

حمایت نیروهای مردمی و کمکهای آنها از راههای گوناگون اعم از حضور نیروهای بسیجی و رزمنده، اقدامات مهندسی و جاده سازی کمکهای غذایی و وسائل و تجهیزات نظامی در این عملیات، چشم گیر بود.
در جریان عملیات، شاهد بودیم که مردم ایران در زیر سخت ترین و شدیدترین حملات و آتش دشمن، با اهدای انواع کمپوتهای سرد، کنسروها و مواد غذایی به رزمندگان کمک می کردند و البته خود این موضوع روحیه رزمندگان را افزایش می داد که توصیف ناپذیر است. در این عملیات، مردم به طور بی‌سابقه و گسترده‌ای حضور یافتند و معنویت عمیقی بر جبهه‌ها حاکم بود. حضور غیرقابل انتظار نیروهای بسیجی را باید یکی از دلایل گسترش کیفی و کمی نیروهای رزم سپاه در این عملیات دانست.

نیروهای مردمی، به ویژه عشایری که در آن منطقه بودند، کاملاً با رزمندگان اسلام همکاری می کردند کمک آنها در شناسایی معبرها و محورهای عملیات با توجه به کوهستانی بودن منطقه بسیار مؤثر بود. همچنین، به دلیل اجرای عملیات در شب و اینکه نیروهای تک ور توانایی شناسایی و رفتن به مسیرهای تعیین شده را نداشتند و زمین را نمی شناختند، در هر یک از این معبرها و محورها یکی از این نیروهای مردمی به عنوان بلدچی گذاشته شد که در اجرای عملیات نقش مؤثری را ایفا کردند. نیروهای بسیج در حدود شش هزار نفر پیر و نوجوان با تمام وجود در این عملیات شرکت داشتند.

طراحی عملیات فتح‌المبین از جمله ابتکارات و نوآوری‌های رزمندگان در این مقطع محسوب می‌شود. در طراحی این عملیات، عوامل متعددی دخالت داشتند. چگونگی آرایش و گسترش دشمن در منطقه عمده‌ترین شاخص تعیین کننده بود. ارتش عراق به هنگام ورود به خاک ایران به دلیل دست نیافتن به اهداف از پیش تعیین شده، به اجبار خطوط پدافندی نامناسبی داشت،طوری که خطوط یاد شده ضمن جناح دادن به نیروهای اسلام عقبه یگانها را نیز در دسترس رزمندگان قرار می‌داد. بر این اساس طراحان عملیات ضمن بهره‌گیری از نقاط ضعف دشمن، عمده فلشهای اصلی عملیات را بر جناح‌های خطوط دشمن ترسیم کردند و دستیابی به عقبه آنان را به عنوان هدف برگزیدند. توجه به این امر موجب شد تا در نخستین مراحل عملیات به دلیل سقوط تعدادی از عقبه یگانها، جبهه دشمن متزلزل شود و در نتیجه، رزمندگان اسلام با سرعت بیشتر به اهداف خود دست یابند.


اجرای پی در پی مراحل عملیات از دیگر ویژگی‌های این عملیات بود؛ هرگونه تاخیر در اجرای مرحله دوم می‌توانست علاوه بر از دست دادن نتایج و دستاوردهای مرحله اول، عملیات را ناکام بگذارد، اما اجرای مرحله دوم عملیات و تصرف تنگه رقابیه، منجر به تزلزل و فروپاشی نیروهای دشمن و در نتیجه، فرار آنها به علت ترس از اسارت و انهدام شد.

پیام زیبا و دلنشین حضرت امام خمینی بعنوان رهبر و مراد رزمندگان در آن زمان روحیه شرکت کنندگان در ان عملبات بزرگ را صد چندان کرد و آنان را برای حماسه بزرگ فتح خرمشهر و راندن دشمن متجاوز تا مرزهای بین المللی آماده ساخت .

امام خمینی ( ره ) در پی پیروزی های عملیات فتح المبین که به آزاد شدن جاده دهلران، دشت عباس، عین خوش و مناطق دشت چنانه و زمین ‌های سرخه. مناطق شمال غربی خوزستان به اسامی ابوصلبی خات، علی گره زرد، عین خوش، تینه، برتازه، رقابیه، میش داغ، ارتفاعات 350 شاوریه، بلما، تپه چشمه و جوقینه، ارتفاع 202 و کمرسرخ و خارج کردن شهرهای دزفول، شوش، اندیمشک، پایگاه چهارم هوایی، جاده سراسری اندیمشک- اهواز و صدها روستا از زیر آتش دشمن و نیز دستیابی به چاه‌های نفت ابوغریب در ارتفاعات تینه. تصرف و تأمین 5 پاسگاه مرزی و نیز کشته و زخمی شدن تعداد 25000 نفر و اسارت 15000 نفر و انهدام یگانها و تجهیزات جنگی فراوانی از دشمن بعثی انجامید فرمودند :

«قلم قاصر است که احساسات خویش را ابراز کنم...

رحمت واسعه خداوند بر آن مادران و پدرانی که شما شجاعان نبرد در میدان کارزار و مجاهدان با نفس در شب‌های نورانی را در دامن پاکشان تربیت نمودند.

مژده باد بر شما جوانان برومند، در تحصیل رضای پروردگار که از بالاترین سنگرهای روحانی و معنوی است.

شما در دو سنگر روحانی و جسمانی، ظاهری و باطنی پیروزید.

مبارک باد بر بقیه‌الله (ارواحنا له الفداء) وجود چنین رزمندگان ارزشمند و مجاهدان فی سبیل‌الله که آبروی اسلام را حفظ و ملت ایران را روسفید و مجاهدان راه خدا را سرافراز نمودید. ملت بزرگ ایران و فرزندان اسلام به شما سلحشوران افتخار می‌کنند.

آفرین بر شما که میهن خود را بر بال فرشتگان نشاندید و در میان ملل جهان سرافراز نمودید.

مبارک باد بر ملت، چنین جوانان رزمنده‌ای و بر شما چنین ملت قدردانی که به مجرد فتح و پیروزی توسط رزمندگان به دعا و شادی برخاستید.

اینجانب از دور دست و بازوی قدرتمند شما را که دست خداوند بالای آن است، می‌بوسم و به این بوسه افتخار می‌کنم... یا لیتنی کنت معکم فافوز فوزاً عظیماً.»
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد