سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

اخبار شهرستانهای استان

گزارش مهر؛
خوزستان بزرگترین تولید کننده گل رز/ گلستانها در انتظار گردشگران
اهواز - خبرگزاری مهر: شاید باروش سخت باشد که استان خوزستان با آب و هوای گرم و پر حرارتش، بزرگترین باغهای گل کشور را در اختیار دارد و هم اکنون شکوفه زدن آنها نظر هر بیننده ای را به خود جلب می کند.

به گزارش خبرنگار مهر، خوزستان از نعمتهای خدادادی فراوانی بهره می برد به گونه که هر گوشه از آن دست خداوند، زیبایی و نعمتی را آفریده است تا مردم ایران از آن بهره ببرد. از نفت و آب به عنوان نعمتهای خدادادی تا نخلستانها و گلستانهای به عنوان نعمتهایی طبیعی همه مواردی است که از استان خوزستان یک استان بی نظیر آفریده است.

شاید یکی از بزرگترین مواردی که خوزستان در مقایسه با سایر استانهای کشور، کمتر مورد توجه گردشگران قرار بگیرد تبلیغ بیش از حد روی گرمی آب و هوایش است که هر فردی را فراری می دهد ولی در این موقع از سال که برف و یخبندان اغلب مناطق کشور را فلج کرده است نشستن در زیر سایه درختی در یکی از شهرهای خوزستان لذتی دو چندن را به مسافران خسته از سرمای سوزناک کشور می دهد.

خوزستانی استانی است که هر کس به خصوص در این موقع از سال سفری به آن داشته باشد پشیمان نمی شود و خاطرات آن برای همیشه در ذهن خواهد ماند.
 

در کنار تمامی زیباییهای که خوزستان از آن بهره می برد، این استان به عنوان قطب تولید گل معروف است و هم اکنون بزرگترین تولید کننده گل کشور به شمار می رود و شما در آن می توانید گلستانهایی را مشاهده کنید که شاید کمتر از جاهای دیگر کشور نمونه آن وجود داشته باشد.

هم اکنون کهن ترین نرگسزارهای ایران متعلق به شهرستان بهبهان در شرق خوزستان است که قدمت آن به دوران قبل از میلاد مسیح باز می گردد.این گل در جشنواره گل هلند رتبه نخست را به خود اختصاص داده و و در ایران به علت نبود آگاهی و معرفی کافی و عدم تبلیغ درباره آن و شناسانده نشدنش تاکنون از خاستگاه آن اطلاعات کافی منتشر نشده است.

در متون باستانی از نرگس با عنوان نارسیسوس یا نارسیس نام برده شده و در یکی از سروده های بسیار باستانی هومری قرن هفتم یا هشتم پیش از میلاد درباره آفرینش همین نام سخن به میان آمده است. چون گلها همواره شگفتی و شادی آور بوده اند و در باور و ذهن همه انسانهای دوران باستان و امروز قدرت بی همتای خالق را در ذهن پرورش می دهند بنابراین پیوند دادن گلها زیبا به خدایان امری عادی است.
 
گفته ها حکایت از آن دارد که انبوه گل‌ نرگس در بهبهان به قدری زیاد بوده که رنگ یکپارچه و طلایی گل نرگس از دور نمایان بوده و بوی عطرآگین آنها به مشام هر رهگذری می رسیده است.
 
 
در نرگس زارهای بهبهان چهار نوع گل نرگس شناسایی شده که نرگس «شهلا» وسعت بیشتری را در این مناطق به خود اختصاص داده است.از انواع دیگر گل نرگس هم می توان به « پُرپر یا شصت پر» ، «پنجه گربه ای»  و «مسکین» اشاره کرد که با وجود همه مزیتهایی که گل نرگس دارد این گل سهم ناچیزی از گردشگری گل را به خود اختصاص داده است.
 
در دهه 40 تعدادی هلندی با مراجعه به نرگس زارهای بهبهان مقداری از پیازهای نرگس را به منظور تکثیر به هلند منتقل کردند و اقدام به پرورش این گل کردند. بر روی هر شاخه گل نرگس بهبهان دو تا 10 شکوفه گل و گاهی تا بیش از 20 شکوفه نیز مشاهده شده است. هلندی ها به خاطر علاقه به گل نرگس نام یکی از خیابانهای خود را بهبهان نامگذاری کرده اند.
 
طبق اظهار نظر پزشکان، افراد مبتلا به بیماری آلزایمر با بو کردن این گل امکان درمان پیدا می کنند. تا پیش از انقلاب و تسطیح اراضی برای کاربری های مختلف، بهبهان بیش از 30 گلزار نرگس داشت که این تعداد هم اکنون به پنج مزرعه رسیده است که بزرگترین نرگس زار بهبهان متعلق به اداره منابع طبیعی بهبهان است که «غلامحسین مکی» با هدف حفظ و پرورش گل نرگس این باغ را اجاره کرده است.
 
در هر هکتار مزرعه گل نرگس از 200 هزار تا یک میلیون پیاز گل نرگس قابلیت کشت وجود دارد، این گل علاوه بر تولید سالانه با تکثیر طبیعی پیاز هم به تولید می رسد که با یک بار کاشت پیاز گل، برای برداشت در فصلهای بعد دیگر نیازی به کاشت پیاز نیست. در صورت توجه به این چرخه اشتغال و سرمایه گذاری می توان به گردشگری گل نیز دست یافت.

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان خوزستان نیز در خصوص گلستانهای خوزستان می گوید: در سال 1390 بیش از 65 میلیون گل رز شاخه بریده به ارزش 150 میلیارد ریال تاکنون از گلزارهای خوزستان برداشت شده است.
 

کیخسرو چنگلوایی با اشاره به اینکه گلستانهای خوزستان یکی از بهترین مناظر این استان در این موقع از سال است که کمتر می توان در این موقع از سال نمونه آن را در سایر مناطق کشور مشاهده کرد، اظهار می کند: فصل برداشت گل رز در خوزستان تا پایان فروردین ادامه دارد.

وی با اشاره به اینکه امسال در 350 هکتار از اراضی خوزستان گل رز کشت شد، می افزاید: شهرهای دزفول، شوش، گتوند، بهبهان و اندیمشک بیشترین سطح زیر کشت گل رز را در استان خوزستان دارند.

چنگلوائی با بیان اینکه تعداد تولیدکنندگان گل رز در خوزستان 180 نفر هستند، می گوید: گلهای برداشت شده روانه تهران و از آنجا راهی بازار مصرف می شود.
 
رئیس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان با تاکید بر اینکه این استان مقام نخست برداشت گل رز را در کشور داردف تاکید می کند: در خوزستان انواع گل از قبیل آفتابگردان، نرگس، رز، مریم، گلایول و داوودی کشت می شود.
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد