سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

اخبار روز خوزستان

نماینده فائو درایران:
دومیلیون و668 هزاردلار به کنترل و مقابله باپدیده گردوغباراختصاص یافت
 
اهواز-نماینده فائو'سازمان جهانی غذا و کشاورزی' در ایران گفت:این سازمان دو میلیون و 668هزار و 300دلاراز محل تسهیلات جهانی محیط زیست به برنامه های کنترل و مقابله با پدیده گرد و غبار اختصاص داده است.
 
'نورالدین مونا 'در همایش بین المللی مقابله با گردو غباردر اهواز افزود: اعمال موثر تکنولوژی ها،استفاده از منابع، و تکنیک های مرتبط با دانش و ابزار فعالیت در حوزه های پیشگیری،کنترل وسازگاری با این پدیده در ابعاد ملی،منطقه ای ومحلی در دستور کار فائو است و این سازمان اعتبارفوق را در همین راستا لحاظ می کند.
وی اضافه کرد: کشور ایران در اجرای مفاد موافقتنامه تهران درزمینه کنترل پدیده گرد و غباربه عنوان یکی از اولویت ها واهداف توسعه ملی کشور در حوزه توسعه پایدار محیط زیست مشارکت فعالی داشته است.
نورالدین مونا افزود: سازمان ملل متحد با همکاری دولت جمهوری اسلامی ایران این موضوع را به عنوان یکی از اهداف مهم کاری خود مد نظر قرار داده و در چارچوب حمایتی برنامه توسعه سازمان ملل به آن پرداخته است.
طبق موافقت های به عمل آمده دراین چارچوب بر تقویت و حمایت ظرفیت های ملی کنترل این پدیده با تدوین و ارائه فناوری ها و مدل های علمی تاکید شده است و سازمان حفاظت از محیط زیست ،سازمان هواشناسی ،سازمان مراتع و جنگل ها،وزارت جهاد سازندگی ،وزارت خارجه،وزارت بهداشت ودرمان وآموزش پزشکی در اجرای این برنامه همکاری مشترک دارند.
دولت ایران اهدافی درزمینه کاهش سطح آلاینده ها ،،جلوگیری از آلودگی،استفاده از دانش و ابزار کنترل و سازگاری با این پدیده تعریف کرده که سازمان ملل دراین راستا از طریق تقویت داده های زیست محیطی ملی،مدیریت اطلاعات و سیستم های مونیتورینگ به تحقق این اهداف کمک می کند،این اقدام با هدف بهبود گستره پوشش ،حوزه عملکردو توزیع داده ها صورت می گیرد.
وی گفت: سازمان ملل همچنین با دولت جمهوری اسلامی ایران برای تدوین طرح ملی مدیریت صحیح و آلاینده های ارگانیک مقاوم ،مواد تخریب کننده لایه ازن و پسماندهای خطرناک مشارکت می کند وظرفیت های موجود برای اقدامات کنترلی در زمینه توفان های گردو خاک وآلودگی های محیط های شهری را به اشتراک می گذارد.
نماینده فائو درایران گفت: کاهش پدیده گرد و غبار در غرب کشور ایران لازم است و کشور ایران نیز این موضوع را به اطلاع سازمان ملل رسانده و سازمان جنگل ها،مراتع و آبخیزداری نیز اهمیت این اولویت کاری درجلب حمایت ها و همکاری های منطقه ای را برای فائو تبیین کرده است.
مونا اظهار داشت: دراین میان مدیریت صحیح جنگل ها و مراتع می تواند فواید زیست محیطی دیگری در حوزه کاهش فرسایش بادی وتقلیل شدت ومیزان وقوع توفان های گرد و خاک را نیز در پی داشته باشد.
وی خاطرنشان کرد: ما این هدف را در برنامه اخیر خود تحت عنوان احیای سرزمین های جنگلی ومراتع پست با عنایت ویژه به خاک های شور وسرزمین های در معرض فرسایش بادی ' دنبال کرده ایم.
مونا در بخش دیگری از سخنانش اظهار داشت: توفان های گرد و خاک که پیش ازاین به عنوان پدیده ای طبیعی در مناطق گرم و خشک به ویژه سرزمینه ای بیابانی به شمار می آمدندو پیامدهای منفی چندانی در بر نداشتند،در سالهای اخیر تغییرات آب و هوایی وتخریب های وسیع محیط زیست درنتیجه فعالیت های انسانی نظیر سدسازی ها و جنگل ها ابعاد وسیع وتازه ای به این پدیده طبیعی داده و آن را به معضلی تبدیل کرده که نیازمند اقدام فوری و اتخاذ تصمیم های آنی برای جبران آسیب های ناشی از آن است.
پدیده توفان های گرد و خاک خواه ناشی از عوامل طبیعی و تغییرات اقلیمی باشد خواه ناشی از فعالیت های انسانی و دست اندازی های بشر به طبیعت ،نتایج و آثار منفی بسیاری بر بهداشت وسلامت انسان ،فعالیت های اجتماعی اقتصادی ،محیط زیست و منابع طبیعی دارد.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد