سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

اخبار مرکز استان

یک نورپرداز فرانسوی:
شهرها را با توجه به فرهنگ‌ها نورپردازی می‌کنم
نورپردازی بر پل‌های اهواز تاثیر خارق‌العاده‌ای دارد

 

یک متخصص فرانسوی نورپردازی گفت: زمانی که کار خود را در شهر لیون آغاز کردم کسی شهر لیون را نمی‌شناخت ولی بعد از کار نورپردازی آن، یکی از شهرهای معروف دنیا شد و حالا کاملا در اروپا مطرح است.

 الن گیلو در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی ایسنای خوزستان اظهار کرد: یکی از زیبایی‌هایی که یک شهر می‌تواند داشته باشد وجود یک رودخانه در وسط آن است و پل‌ها نشانه شاخص این رودخانه و شهر هستند. زیرا ارتباط بین 2 سوی یک شهر را باعث می‌شوند و بر این اساس نورپردازی پل‌ها می‌تواند نقش خود را به عنوان آشکار کننده هویت شهر ایفا کند. وی با اشاره به اینکه در اسلام نیز نور مورد توجه است، افزود: در قرآن آمده است که نور بازتاباننده درون انسان‌هاست و اهمیت خاصی به نور داده شده است؛ همانگونه که نور می‌تواند درون انسان‌ها را روشن کند، محیط اطراف زندگی انسان‌ها را روشن می‌کند و این قدرت را دارد که محیط را از حالت بی‌تفاوتی و تاریکی خارج و همه چیز را آشکار و بیدار سازد. نور باعث می‌شود ساکنین یک شهر حس غرور و افتخار پیدا کنند؛ ما در روز از نور طبیعی خورشید استفاده می‌کنیم ولی نور ساختگی و تصنعی در شب کپی کردن خورشید نیست بلکه زیبایی خاص دیگری دارد که تاثیر آن تنها در شب احساس می‌شود. گیلو گفت: اهمیت نور در شب پس از زیبایی، ایجاد امنیت است، زیرا در گذشته با غروب آفتاب مردم همه می‌خوابیدند و هیچ فعالیت دیگری صورت نمی‌گرفت ولی در زمان حاضر به دلیل فعالیت در روز و نداشتن فراغت، نیاز است شهروندان تا ساعاتی از شب بیدار بمانند و این نور می‌تواند شهروندان را در این بیداری همراهی کند. این متخصص نورپردازی با بیان اینکه در حال حاضر تقریبا در 42 کشور جهان در زمینه نورپردازی فعالیت می‌کنم، تصریح کرد: در کشورهای مختلف، فرهنگ‌ها و دیدگاه‌های متفاوتی  وجود دارد و باید در هر کشور براساس فرهنگ،‌ نظرات و ایده‌های متفاوت آن کشور عمل کرد و طرح و نورپردازی خاصی انجام داد. لذا نور بر این اساس می‌تواند یک پل ارتباط بین فرهنگ‌ها و یک زبان بین‌المللی باشد. وی ادامه داد: در اهواز با توجه به فرهنگ این شهر کشیدن شهروندان به خارج از خانه در شب با استفاده از نور امکانپذیر است و تاثیر خارق‌العاده‌ای دارد زیرا آب در وسط این شهر می‌تواند انعکاس زیبایی به نور ببخشد. همچنین شب که به خاطر تاریکی با ترس همراه است، نور باعث از بین رفتن این ترس و ایجاد حس امنیت و جذب شهروندان می‌شود. گیلو درباره جذب توریست در شهر توسط نورپردازی اظهار کرد: نورپردازی در شهر اهواز می‌تواند به جذب توریست در این شهر کمک شایانی کند. همانگونه که اکنون بسیاری از شهرهای دنیا به دلیل نورپردازی و روشن بودن در شب معروف و جاذب توریست هستند.

 از تجربیات بزرگترین نورپرداز دنیا استفاده می‌کنیم

 ارسلان شهنی، مدیر عامل سازمان زیباسازی شهرداری اهواز نیز در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی ایسنای خوزستان اظهار کرد: نداشتن یادگاری‌های تاریخی نباید باعث شود که جذب گردشگر نداشته باشیم، لذا ضرورت دارد برای جذب توریست فضاهای دیدنی و جاذب را بسازیم. امسال پل‌های هفتم، پل سیاه، پل سفید و پل چهارم از ابتدای سال تاکنون نورپردازی شدند. پل هشتم و پل پنجم نیز آماده افتتاح هستند که پس از نورپردازی پل‌ها جزایر و فضاهای اطراف پل‌ها را با استفاده از لامپ‌های مخصوص در میان درخچه‌ها و نیزارها نورپردازی خواهیم کرد.

 وی ‌افزود: اهواز را به شهر شب معروف می‌کنیم، زیرا نورپردازی در این شهر به احیای رودخانه و پارک‌ها و ارتقای کیفیت محیط کمک می‌کند. در این زمینه  نیز از مشورت متخصصان در ایران و دنیا بهره‌مند می شویم که پیش از این با طراح ایتالیایی همکاری و در حال حاضر از مشورت بزرگترین نورپرداز دنیا، الن گیلو از کشور فرانسه استفاده می‌کنیم.شهنی گفت: نورپردازی چند مسجد بزرگ در شهر اهواز را نیز مدنظر قرار دادیم که مسجد آیت‌الله شفیعی و مسجد اعظم اهواز جزء این پروژه‌ها است. با توجه به تجربیات سازمان زیباسازی نمای بیرونی ساختمان‌ها، ادارات و ارگان‌ها را نیز نورپردازیی و با کمک این دانش محیط شهر را برای شهروندان زیباتر و دل‌انگیزتر خواهیم کرد. مدیر عامل سازمان زیباسازی شهرداری اهواز خاطرنشان کرد: از ابتدای شکل‌گیری سازمان زیباسازی به اهمیت نورپردازی واقف بوده‌ایم ولی این کار تنها یکی از کارهای ما در کنار کاشی‌کاری، المان‌ها، مجسمه‌ها، و دیگر طرح‌های زیباسازی است. در سال‌ آینده نیز پروژه‌های بزرگ آبنماها را آغاز خواهیم کرد؛ نورپردازی و آبنماها از مولفه‌هایی است که به زیباتر جلوه دادن ساختمان‌ها و شهر در شب کمک می‌کند. البته با توجه به اقلیم اهواز این گونه پروژه‌ها در این شهر ضرورت دارد.  شهنی گفت: شهر اهواز از نظر تاریخی در مفهوم فیزیکی یادگاری های چندانی ندارد لذا باید فضاهایی را در شهر به منظور جذب گردشگران بسازیم؛ از گلایه‌های شهروندان و مسئولان شهری نیز نبود فضاها و اماکنی به منظور دیدن و لذت بصری مهمانان و مسافران است که باید این‌گونه مکان‌ها را ساخت. به گزارش خبرنگار ایسنا الن‌گیلو متخصص نورپردازی و دارای دکترای تخصصی در این زمینه است که 35 سال سابقه کار در زمینه نورپردازی دارد و نورپردازی بزرگترین شهرهای دنیا را بر عهده داشته و دارد.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد