سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

اخبار روز خوزستان

قائم مقام سازمان محیط زیست خبر داد
ورود موتورسیکلت‌های برقی از چین

خبرگزاری فارس: قائم مقام سازمان حفاظت محیط زیست از ورود موتورسیکلت‌های برقی چینی در آینده نزدیک به کشور خبر داد.

خبرگزاری فارس: ورود موتورسیکلت‌های برقی از چین

به گزارش خبرگزاری فارس از اهواز علی‌محمد شاعری چهارشنبه‌ شب در کارگروه ملی گرد و غبار که در استانداری خوزستان تشکیل شد، گفت: آلودگی موتورسیکلت‌ها دو تا سه برابر خودروهاست، بر این اساس استفاده کردن از موتورسیکلت‌های برقی در برنامه است که در این راستا در حال مذاکره با کشور چین برای فاینانس و وارد کردن این موتورسیلکت‌ها هستیم و امیدواریم این مذاکرات هر چه زود‌تر به نتیجه برسد.

وی با بیان اینکه اهواز جزو هشت کلان‌ شهر آلوده کشور است، گفت: اهواز از نظر آلودگی ریزگرد‌ها رتبه نخست کشور را دارد اما هوای این شهر در زمینه آلودگی گاز‌ها کمتر از سایر کلان‌ شهرهاست.

به گفته وی، در کلان شهر‌ها 70 درصد آلودگی از طریق گاز‌ها مربوط به سوخت و خودرو، 20 درصد مربوط به صنایع و 10 درصد مربوط به مصارف خانگی است.

معاون محیط انسانی سازمان حفاظت محیط زیست اظهار داشت: برنامه جامع کاهش آلودگی کلان شهر‌ها در حال تدوین است و تعهدات ملی و استانی برای کاهش این آلودگی در چهار سال آینده تعیین شده است.

وی افزود: در این رابطه با پیگیری یک ساله مقرر شد استاندارد سوخت از یورو 2 به یورو 4 ارتقاء یابد و دو پالایشگاه کشور 30 تا 35 میلیون لیتر سوخت را از ابتدای سال در کلان شهر‌ها از جمله اهواز توزیع کنند.

شاعری تأکید کرد: نازل‌های سوخت‌گیری باید در اهواز به تناسب کیفیت سوخت یورو 4 تغییر کند.

وی تصریح کرد: با 12 شرکت خودروسازی کشور هماهنگی شده که تا پایان سال استاندارد یورو 4 در خودرو‌ها رعایت شود، هم‌چنین از مهرماه موتورسیلکت‌ها نیز استاندارد یورو 3 را تدوین می‌کنند.

*خودرو و موتورسیلکت فرسوده ممنوع

قائم مقام سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه از تردد خودرو‌ها و موتورسیلکت‌های فرسوده و دودزا از ابتدای سال آینده جلوگیری می‌شود افزود: موتورسیلکت‌های بالای هفت سال و خودروهای بالای 20 سال اسقاطی و فرسوده تلقی می‌شوند و از تردد آنها جلوگیری می‌شود.

وی اظهار داشت: اهواز 100 هزار خودروی فرسوده و 35 هزار موتورسیکلت دارد.

شاعری اظهار امیدواری کرد: با اجرایی شدن مصوبات کارگروه آلودگی هوای اهواز این کلان شهر تا سال 94 از لیست آلوده‌ترین کلان شهرهای کشور خارج شود.

* صنایع آلاینده تعطیل شوند

معاون سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به پایش لحظه‌ای صنایع از استاندار خوزستان خواست که صنایع آلاینده‌ای که از خطوط قرمز گذشته‌اند را موقتاً و تا زمان رفع آلودگی تعطیل کند.

وی تصریح کرد: در تهران 80 درصد آلودگی، اصفهان 60 درصد و اراک 52 درصد آلودگی مربوط به خودروهاست، این در حالیست که در اهواز 70 درصد آلودگی مربوط به صنایع است و 30 درصد نیز مربوط به خودرو و آلاینده‌های دیگر است.

شاعری هم‌چنین گفت: با هماهنگی وزارت صنایع مقرر شده سالانه آلایندگی 20 درصد از 4 هزار و 400 صنعت آلاینده بزرگ کشور برطرف شود.

وی از تعیین محدوده برای استقرار صنایع در اطراف کلان شهر‌ها خبر داد و تأکید کرد: در تهران 120 کیلومتر فاصله با محدوده شهر، اصفهان 50 کیلومتر و بقیه کلان شهر‌ها 30 کیلومتر برای استقرار صنعت پاک در نظر گرفته شده است و سایر صنایع باید در شهرک‌های صنعتی مستقر شوند، صنایعی که در بافت قدیمی شهر‌ها هستند نیز به تدریج باید خارج شوند.

وی افزود: در بخش فضای سبز این طرح به ازای هر یک نفر یک مترمربع باید فضای سبز ایجاد شود که بر این اساس اهواز با جمعیت 501 میلیون نفر باید دارای 150 هکتار فضای سبز باشد.

* 2 میلیون هکتار کانون بحرانی در عراق

معاون سازمان حفاظت محیط زیست در مورد اقدامات دبیرخانه کارگروه ملی گرد و غبار توضیح داد: منشاء 90 درصد گرد و غبار کشور در خارج کشور است و 70 درصد از این مقدار مربوط به کشور عراق است، بر همین اساس برنامه جامع مقابله با گرد و غبار در داخل کشور و کشور عراق تهیه شده است.

وی با اشاره به شناسایی 2 میلیون هکتار کانون بحرانی در عراق افزود: در این طرح جامع یک‌ میلیون هکتار با اعتبار یک‌ میلیارد و 200 میلیون دلار برای بیابان‌زدایی در عراق در مدت پنج سال پیش‌بینی شده است.

شاعری ادامه داد: طرح جامع بیابان‌زدایی کشور با همکاری سازمان جنگل‌ها تدوین و مقرر شده سالانه حدود 400 هزار هکتار از اراضی بیابان‌زدایی شود که باید مشکل اعتباری این پروژه حل شود.

وی هم‌چنین با بیان اینکه براساس پیگیری‌ها یک‌ میلیون دلار به آب‌های مرزی و تالاب‌ها اختصاص یافته افزود: تاکنون 750 میلیون دلار توزیع شده است.

به گفته وی، برنامه جامعی برای احیای تالاب‌های در معرض خطر از جمله هورالعظیم، شادگان، ارومیه و بختگان و... که بخشی از کانون‌های گرد و غبار هستند نیز از این محل پیش‌بینی شده است.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد