سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

اخبار مرکز استان

با سخنان استاندار خوزستان؛
همایش بین المللی مقابله با پدیده گرد و غبار در اهواز آغاز به کارکرد
 
اهواز-همایش بین المللی پدیده گرد و غبار و مقابله با آثار زیان بار آن در تالار امام رضا 'ع' شهرک نفت اهواز آغاز به کار کرد.
 
استاندار خوزستان چهارشنبه در آیین گشایش این رویداد علمی گفت: بی توجهی به الزامات ارزیابی زیست محیطی طرح ها در هنگام شروع به کار طرح های مختلف اغلب منجر به بروز معضلاتی نظیر گرد وغبار می شود .
سید جعفر حجازی افزود: سرمایه گذاری در بخش محیط زیست به اندازه سرمایه گذاری در تمام بخش های دیگر لازم و ضروری است اگر صنعت نفت یا هر صنعت دیگری در جایی سرمایه گذاری می کند باید در درون خود آن مجموعه صنعتی این نگرش وجود داشته باشد که همپای سرمایه گذاری برای کار تخصصی خود برای مسائل زیست محیطی هم هزینه کنند نمی شود که عده ای بروند محیط زیست را تخریب کنند وبعد از آنها عده ای دیگر مامورشوند تخریب ناشی ازفعالیت آنها را اصلاح کنند.
وی گفت: پدیده گرد وغبار تنها محدود به یک کشور خاص نیست و بسیاری از کشورهای آسیای مرکزی و شرقی و مناطق حاره ای و افریقا را هم تحت تاثیر خود قرار می دهد بنابراین برای کنترل آن باید کارهای بیشتری صورت گیرد .
حجازی با بیان اینکه آثار زیان بار اقتصادی این پدیده هنوز به طور جداگانه و مشخص حساب نشده گفت: میزان تخریب گرد و غبار بر روی جسم و روان مردم ، و تاثیرات و تغییرات اقلیمی آن بر روی منابع طبیعی هنوز حساب نشده و درقالب اعداد و ارقام ارائه نشده است حال آنکه این ارقام برای هرگونه برنامه ریزی لازم است.
وی با اشاره به اینکه دخالت عوامل انسانی در بروز این پدیده انکار ناپذیر است،گفت: متاسفانه در همه بخش ها غیر از محیط زیست سرمایه گذاری می کنیم ومباحث پیشگیری دراین حوزه به ویژه مناطق بیابانی و ظرفیت های منابع آب ،یکی از الزامات مقابله با آثار زیان بار این پدیده است که سازمان های جهاد کشاورزی،محیط زیست و جنگل ها و مراتع باید برنامه اجرایی و عملی دراین زمینه داشته و بتوانند همکاری کشورهای دخیل را جلب کنند تا در وهله اول کانون های بیابان زایی در کشورهای عراق،ترکیه،سوریه و اردن را کنترل کنند.
استانداربا اشاره به ضعف دستگاه هاو سیستم های پایشی برای پیش بینی این پدیده گفت: اززمان گزارش حرکت توده از کشور عراق تا زمان ورود آن به استان بیش از سه ساعت طول نمی کشد ولی اگر سیستم های تبادل اطلاعات لحظه ای لازم را داشته باشیم بهتر می توانیم برای زندگی مردم برنامه ریزی کنیم حداقل تا زمانی که این پدیده برطرف نشده باید راهکارهای لازم برای مدیریت این بحران را به نحوی دراختیار داشته باشیم.
حجازی افزود: از مسائل جدی کار مساله استانداردهای گرد و غبار است که گاه موجب اختلاف در اظهارات می شود،باید برای پرهیز ازاین اختلاف نظرها استانداردی جدید تعریف کنیم وشرایط محیطی بروز وسنجش آن را نیز مد نظر داشته باشیم.
وی به لزوم بازنگری در معیارهای مقابله ای درطراحی ساختمان ها و معماری محیط شهری اشاره کرد و اضافه کرد: طبق ماده 12 قانون مقابله با ریزگردها منابع لازم در داخل کشور تعریف شده ،بنابراین انتظار می رود درچگونکی اجرای برنامه ها تعیین اولویت های هزینه کرد این منابع مشخص باشد واین امر هم مستلزم کار تحقیقاتی برای نتشخیص بیشترین میزان تاثیر عوامل دخیل است تا اولویت برتر درحوزه آبخیزداری،کنترل منابع آب ،مقابله با بیابان زایی و...در وهله نخست تعیین شود.
استاندار خوزستان همچنین اظهار داشت: درحوزه اطلاع رسانی نیز باید اطلاعات مردم را نسبت به ریزگردها بالا ببریم متاسفانه بحث هایی که اکنون در حوزه عمومی مطرح می شود پراکنده و عمومی است باید به طور دقیق موضوع پیشگیری،کنترل،مقابله واقدامات فردی موثر برای مردم تبیین شود.
حجازی تاکیدکرد: با وجود منابع آبی فراوان در استان،دانش فنی و محققان خوب و برجسته دراستان تحقق این شرایط دور از دسترس نیست .
وی به طرح بیابان زدایی 200هزار هکتار اززمین های استان براساس مصوبه دولت اشاره کرد و گفت: وزارت نفت متعهد به تامین اعتبار لازم برای اجرای این مصوبه است،توجه به تامین آب تالاب ها،پیشگیری از ایجاد بیابان های جدید ،ایجاد فضای فکری لازم در مدیران به سمت نگاه عالمانه به موضوع گرد وغبار و اخذ تصمیمات جامع و کامل با پشتوانه علمی از دیگر اقدامات لازم دراین راستاست.
دراین برنامه همچنین دکتر' محمد حسین قرینه 'معاون آموزشی دانشگاه کشاورزی رامین -برگزار کننده همایش- با ایراد سخنانی گفت: درمهلت اعلام شده برای ارسال مقالات به دبیرخانه 250مقاله ارسال شد که کمیته علمی 150مقاله از این تعداد را پذیرفت.
وی افزود: ازاین تعداد نیز 57مقاله درقالب سخنرانی و 91مقاله به صورت پوستر طی دو روز
برگزاری همایش ارائه می شوند.
قرینه همچنین به برگزاری دو کارگاه آموزشی ویک نمایشگاه عکس با موضوع گرد و غبار در حاشیه این همایش اشاره کرد.
وی اظهار امیدواری کرد: برگزاری این رویداد علمی نوید بخش ایجاد فضای بحث و تحقیقات علمی وگشودن دریچه نگرش علمی به این معضل به نحوخاص و به محیط زیست به طور عام وارائه راهکارهای علمی برای کنترل چالش های زیست محیطی باشد.
این همایش به همت دانشگاه کشاورزی رامین به مدت دو روز برگزار می شود.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد