سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

اخبار میراث فرهنگی استان

تلاش‌ها برای حفظ میراث باستانی "روستای دشت بزرگ" ادامه دارد

 

یک دوستدار میراث فرهنگی گفت: دوستداران میراث فرهنگی دشت بزرگ در یک سال گذشته با هماهنگی مدیر کل میراث فرهنگی و با همکاری افراد خیر فعالیت‌های قابل توجهی در حوزه معرفی حفظ و احیا و زیباسازی اماکن تاریخی و باستانی روستای دشت‌بزرگ در خصوص محوطه تاریخی گردشگری «بند بهمن» انجام دادند.

 

هرمز سهیلی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) ‌در خوزستان اظهار کرد: از جمله اقدامات انجام شده کاشت بیش از 950 اصله نهال و بهسازی جاده دسترسی محلی این محوطه است.

 وی ادامه داد: با توجه به ثبت ملی این اثر تاریخی و نظر مساعد مدیر کل محترم میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان مقرر شده طی درخواستی زمینه حضور ایشان به همراه برخی مسؤولان شهرستان‌های شوشتر و گتوند با حضور گسترده دوستداران میراث فرهنگی،‌‌ دشت بزرگی‌های ساکن اهواز، شوشتر و دشت بزرگ در محل محوطه تاریخی آن در اوایل اسفند امسال فراهم شود.

 این دوستدار میراث فرهنگی گفت: با توجه به نگرانی عمده دوستداران میراث فرهنگی دشت بزرگ مبنی بر تهدیداتی که متوجه آثار و ابنیه تاریخی این شهر است و بارها مورد تجاوز، حفاری‌های متعدد یا تعارض قرار گرفته‌اند با پیگیری‌های متعدد تلاش کردیم تا حریم محدوده و عرصه‌های آثار و محوطه‌های بند بهمن متعلق به دوره ساسانی، تپه باستانی ده گپ، محوطه چگا ( چغا) شهری و غیره مشخص شده و با حضور مسؤولان اداره میراث فرهنگی استان و اداره شوشتر و اهالی رسما اعلام شود تا ضمن تنویر افکار مردم و تبیین اهمیت این آثار، بسیج عمومی برای پیشگیری از تعرض به آن‌ها فراهم شود.

 سهیلی تصریح کرد: سازه آبی اباره گچ و سنگی یکی از آثار و ابنیه با ارزش منطقه است و تمام تمهیدات ثبت ملی آن انجام شده است. اما متاسفانه به دلیل تردد وسایل نقلیه مثل تراکتورهای کشاورزی از روی آن به شدت در معرض تهدید و آسیب است.

 دوستدار میراث فرهنگی دشت بزرگ گفت: با وجود این شرایط ضروری است ضمن جلوگیری از نابودی این اثر پیگیری لازم توسط مسؤولان شهرستان گتوند انجام شود و با احداث و ساخت پل و سازه‌های دیگر از تردد ماشین آلات روی این سازه‌ها جلوگیری شود.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد