سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

اخبار میراث فرهنگی استان

رئیس انجمن دوستداران میراث فرهنگی تاریانا خوزستان درنامه ای به مهندس منصور کتانباف شهردار اهواز از وی درخواست کرد تا به بناهای ارزشمند تاریخی شهر اهواز اهمیت دهد و در بسیاری جاها از نابودی بافت تاریخی به جای بافت فرسوده خودداری کند.

متن نامه سعید محمدپور به این شرح است: ........

جناب آقای مهندس کتانباف

شهرداری محترم اهواز

با سلام 

احتراماً همانگونه که مستحضرید یکی از مهمترین وظایف شهرداری‌ها، همکاری با سازمان میراث فرهنگی در زمینه حفاظت از بناهای تاریخی و استعلام، اخذ و لحاظ نظرات سازمان میراث فرهنگی قبل از اجرای هرگونه طرح عمرانی و اجرایی در محدوده شهر می‌باشد. انجام این وظیفه مهم فرهنگی که برابر قوانین کشوری برعهده شهرداری گذاشته شده تأثیر قابل توجه و غیرقابل انکاری در حفاظت از بناهای تاریخی شهر برجای گذاشته و ضامن بقاء آثار تاریخی‌ـ فرهنگی شهر برای نسل امروز و نسل‌های فردای کشور خواهد بود، لکن متأسفانه در ماه‌های اخیر شاهد بی‌توجهی شهرداری به وظیفه قانونی خود در خصوص تشریک مساعی با سازمان میراث فرهنگی در حفاظت از آثار تاریخی، با اجرای طرح نوسازی بافت فرسوده اهواز و عدم استعلام، اخذ و لحاظ نظرات سازمان میراث فرهنگی در خصوص طرح یاد شده می‌باشیم که نتیجه زیانبار آن در نابودی تاریخ، هویت و شناسنامه‌های فرهنگی اهواز بر کسی پوشیده نیست.

در سال 1380 خورشیدی سازمان میراث فرهنگی کشور برابر ماده 166 قانون برنامه سوم توسعه اقدام به شناسایی و معرفی شهرهای دارای بافت تاریخی ارزشمند و قابل حفاظت نمود و در همین راستا شهر اهواز بعنوان یکی از شهرهای دارای بافت تاریخی اعلام و حدود بافت تاریخی شهر را مشخص و تحت حفاظت و نظارت قرار داد. از سال 1380 تاکنون مکاتبات و مذاکرات متعددی با شهرداری جهت حفاظت از بافت تاریخی و ایجاد شهرداری بافت تاریخی برابر بند ج ماده 166 قانون پیش گفته انجام پذیرفت که متأسفانه شهرداری اهواز نه تنها به وظایف قانونی خود یعنی تشریک مساعی با سازمانی میراث فرهنگی در جهت حفاظت، صیانت و باززنده سازی بافت تاریخی‌ـ فرهنگی شهر اقدام ننموده بلکه با اجرای طرح نوسازی بافت فرسوده، که در محدوده بافت تاریخی در حال پیگیری می‌باشد، عملاً عدم تمایل خود را به اجرای قوانین و مقررات کشوری ناظر بر حفاظت از آثار تاریخی اعلام نمود.

لذا با عنایت به مراتب فوق و ذکر اینکه:

1ـ برابر تعاریف موجود بافت فرسوده منطقه‌ای مابین بافت تاریخی  و قسمت نوساز و مدرن شهر می‌باشد. بنابراین طرح یاد شده می‌بایست در این منطقه اجرا شود. در حالیکه طرح شهرداری دقیقاً در منطقه تاریخی شهر در حال اجرا می‌باشد و نه در بافت فرسوده شهر.

2ـ اجرای طرح نوسازی بافت فرسوده موجب نابودی بناهای ارزشمند تاریخی موجود در آن و محرومیت نسل‌های آینده از بهره‌مندی از پیشینه گرانقدر تاریخی و فرهنگی خود محروم خواهند شد.

3ـ‌تخریب و نابودی بافت تاریخی به بهانه نوسازی بافت فرسوده از لحاظ فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی به سود شهر اهواز نبوده، نیست و نخواهد بود.

4ـ‌عدم عمل شهرداری به وظیفه قانونی خود، یعنی ایجاد مدیریت بافت تاریخی و حفاظت از بافت تاریخی با ارزش اهواز برابر ماده 576 قانون مجازات اسلامی تعزیرات قابل پیگرد قانونی می‌باشد.

5ـ بناهای تاریخی برابر ماده 26 قانون مدنی بعنوان مصالح‌ ملی و منافع عمومی و برابر ماده 135 قانون برنامه چهارم توسعه از ارکان اقتدار حاکمیتی جمهوری اسلامی ایران می‌باشد. بنابراین تخریب بافت تاریخی به بهانه نوسازی بافت فرسوده نابودی منافع ملی و مصالح عمومی و تضعیف اقتدار حاکمیتی جمهوری اسلامی ایران محسوب می‌گردد.

6ـ برابر بند ج ماده 166 قانون برنامه سوم توسعه و ماده 114 قانون برنامه چهارم توسعه و ماده 3 آیین نامه حفاظت از میراث فرهنگی کشور شهرداری موظف و مکلف به ایجاد مدیریت بافت تاریخی و همکاری با سازمان‌ میراث فرهنگی جهت حفاظت از بناهای تاریخ شهر می‌باشد.

 از مقام محترم تقاضای صدور اوامر عاجل در خصوص تعین محدوده واقعی بافت فرسوده و اجرای طرح در محدوده مذکور، عدم صدور مجوز تخریب بناهای تاریخی اهواز، ایجاد مدیریت بافت تاریخی اهواز را دارد. امید است که با عنایت خاص حضرتعالی تاریخ و پیشینه گرانقدر تاریخی اهواز از هر گونه تعرض مصون بماند.با تجدید احترام

 

سعیدمحمدپور

رئیس انجمن

رونوشت:

ـ دفتر مقام معظم رهبری، حضرت‌آیت‌ا... خامنه‌ای، جهت استحضار و بذل عنایت مقتضی.

ـ جناب دکتر محموداحمدی‌نژاد، ریاست محترم جمهوری، جهت استحضار و بذل عنایت عاجل در خصوص الزام شهرداری اهواز ایجاد مدیریت بافت تاریخی اهواز.

ـ سازمان بازرسی کل کشور، جهت استحضار و بذل عنایت مقتضی.

ـ ریاست محترم دیوان عدالت اداری، جهت استحضار و بذل عنایت مقتضی.

ـ جناب آقای مهندس علویان صدر، معاونت محترم میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی کشور جهت استحضار و بذل عنایت مقتضی.

ـ سازمان شهرداری‌ها جهت استحضار و بذل عنایت مقتضی.

ـ جناب دکتر حجازی، استاندار محترم خوزستان جهت استحضار و بذل عنایت مقتضی.

ـ بازرسی و رسیدگی به شکایات استانداری خوزستان، جهت استحضار و بذل عنایت مقتضی.

ـ اداره کل بازرسی استان خوزستان، جهت استحضار و بذل عنایت مقتضی.

ـ جناب آقای فدعمی، فرماندار محترم اهواز جهت استحضار و بذل عنایت مقتضی.

ـ جناب آقای مهندس حق‌بین، ریاست محترم سازمان بافت فرسوده اهواز جهت استحضار و بذل عنایت مقتضی.

ـ شهرداری منطقه یک اهواز، جهت استحضار و بذل عنایت مقتضی.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد