سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

اخبار شهرستانهای استان

دلالی به کشاورزی و دامداری خوزستان هم کشیده شد / جو هر کیلو 800 تومان کاه هر کیلو 500 تومان !

شوشان: خشکسالی های پی در پی صنعت دامپروری شمال استان خوزستان در مناطق مسجدسلیمان؛ لالی؛ اندیکا و هفتکل را در معرض خطر نابودی جدی قرارداده است.

به گزارش شوشان ،  این مناطق با دارا بودن بیش از 500هزار راس دام نقش عمده ای در تامین سرانه گوشت قرمز کشور دارند که بعلت خشکسالی های پی در پی در شش ساله اخیر و عدم بارش مناسب باران   صنعت دامپروری دراین مناطق که عمدتا براساس تعلیف در مراتع دیم است بعلت نبود علوفه طبیعی و مشکلات تامین علوفه وحتی آب شرب مورد نیاز دام ها با مشکلات جدیدی فراوانی مواجهه شده است.

در حال حاضر دامپروران مناطق مذکور بعلت عدم دسترسی به علوفه و جو دولتی مجبورند برای تامین علوفه دامی مجبورند به دلالان روییاورنددلالانی که با سوءاستفاده از وضعیت آشفته و استیصال دامپروران  برای خرید هرکیلو گرم جو و کاه  نسیه تا مبلغ به ترتیب 800 و 500 تومان  مطالبه و به سودهای هنگفتی  دست مییابند. بعنوان مثال گله داران بزرگی که اطراف  دشت گلگیر تا دشت سی مایلی پراکنده  اند مجبورند کیلومترها ی طولانی برای تامین آب شرب به کارخانه سیمان کارون مراجعه نمایند در حالی که با ایجاد آبشخورهای موقت دراین مناطق و آبرسانی با تانکر می توان از زحمات این قشر تولید کننده و مولد براحتی تا حد قابل قبولی کاست.

ادامه خشکسالی ها در شش ساله اخیر و عدم بارش   مناسب باران  باعث عدم باروری مناسب  علف زارها و مراتع و زراعت های دیم شده است و این مشکل موجب شده تا بسیاری از دامپروران جزء با فروش دام های خود عطای این شغل سنتی آبا و اجدادادی را به لقایش ببخشند و راهی شهر شوند ومعضل حاشیه نشینی  و بیکاری و آسیب های متعددرا تجربه نمایند. و نهایتا از مشتریان نهادهای حمایتی  شوند.

لازم است به منظور تامین علوفه و آب مورد نیاز عشایر کوچنده و دامپروران روستایی سریعا ستادهای مقابله با خشکسالی  جهاد کشاورزی و امور عشایر در سطح شهرستانهای مذکور فعال و ضمن تامین علوفه با قیمت مناسب برای تعلیف دام عشایر آب مورد نیاز را نیز با ایجاد ایستگاههای موقت تامین نمایند.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد