سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

اخبار شهرستانهای استان

یادداشت وارده/ جایگاه نیروی انسانی در مجتمع پتروشیمی بندرامام

  •  
نفت نا: از پتروشیمی بندرامام خبر می‌رسد، کنار گذاشته شدن یا انتقال برخی مدیران و کارشناسان کارآمد و شایسته این مجتمع به نوعی یادآور موضوع مهم " فرار مغز ها است".

به گزارش نفت نا (NaftNa.ir)، پتروسان نوشت:

 

یادداشت وارده/ نیروی انسانی ارزشمندترین سرمایه هر سازمان است. بر همین اساس است که تمام شرکت های دولتی و خصوصی همواره برنامه مدون و در عین حال گسترده‌ای برای آموزش و تربیت کارکنان خود دارند تا از بابت در اختیار داشتن نیروهای توانمند و مجربی که  قادر باشند مدیریت مبتنی بر تولید و کارآمدی یک سازمان را به خوبی اداره کنند، دغدغه‌ای نداشته باشند.

برهمین اساس می‌توان تصور کرد چه هزینه‌ای باید صرف شود تا پس از گذشت چندین سال کار و آموزش توامان، از میان دهها کارشناس بی‌تجربه بتوان چند نیروی مجرب، کارآمد و مستعد یافت که شایسته تصدی مسئولیت‌های مهم سازمان باشند.

پتروشیمی بندرامام روزگاری نه چندان دور چنین حکایتی داشت. این مجتمع نه تنها به لحاظ وسعت و گستردگی تولیدات و کسب درآمد سرآمد تمام واحدهای پتروشیمی و صنعتی کشور محسوب می‌شد بلکه به همت مدیران شایسته و کارآمدی که مسئولیت اداره آن را برعهده داشتند سر به آسمان می‌سائید.  نظام جانشین پروری  و رضایت شغلی کارکنان به بهترین شکل ممکن در آنجا پیاده سازی شده بود سپس مدیریت مبتنی بر کرامت انسانی ادامه راهبرد مدیریت بندرامام را برعهده گرفت تا روند رو به رشد این مجتمع بدون کوچکترین وقفه ای تداوم داشته باشد.

شاید یکی از مهم ترین اتفاقات رخ داده انتصاب مدبرعامل پتروشیمی بندرامام به سمت مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی بود. همزمان با این اتفاق، انتصاب یکی از مهندسان جوان و کارآموخته در مکتب جانشین پروری در این مسئولیت بزرگ نشان داد مجموعه پتروشیمی بندرامام از چه پشتوانه نیروی انسانی غنی و توانمندی برخوردار است.

اما با تغییراتی که در سطوح بالای پتروشیمی شکل گرفت این نظم و نظام مدیریتی مبتنی بر  شایسته سالاری نمی‌توانست قابل تحمل باشد. لذا مدیرعامل پتروشیمی بندر امام برکنار شد تا شخصی دیگر جانشین وی شود

اینگونه شد که طی کمتر از یکسال گذشته در پتروشیمی بندرامام، نیروهائی از کار برکنار شده و یا با بی اعتنائی وادار به استعفاء و انتقال از این مجتمع شده‌اند که ارزش تجربه و توانائی آنان برابر با ارزش واحدهائی بود که تولید محصول را انجام می‌دهند. افرادی از جمله اشخاص نامبرده ذیل هر یک ستونی از ستون های استوار این مجتمع بزرگ پتروشیمی کشور بودند:

- مهندس حمید وفائی مدیر تولید پتروشیمی بندرامام که به پتروشیمی غدیر منتقل شده است. (هنوز جانشینی به جای وی منصوب نشده است)

-  مهندس عباس معصومیان مدیرعامل شرکت فرآورش بندرامام که به شرکت نفت و گاز پارس منتقل شده است. (هنوز جانشینی به جای وی منصوب نشده است)

-  مهندس حسن میناوی مدیرعامل شرکت خوارزمی بندرامام که در حال حاضر مدیر امور پیمان های منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی می‌باشد. (هنوز جانشینی به جای وی منصوب نشده است)

- مهندس محمد اکبرپور مدیرعامل شرکت بسپاران بندرامام

- مهندس کامران گنجی رئیس مجتمع کیمیای بندرامام

- مهندس پیام معتمد از کارشناسان بسیار مجرب شرکت فرآورش بندرامام

لذا باید گفت  آنچه اکنون در این مجتمع نایاب شده در اختیار داشتن نیروهائی است که خود صاحب اندیشه بوده و بتوانند شرایط مناسب برای تولید فکر و نوآوری را فراهم نمایند.

واقعا جای افسوس دارد که در پتروشیمی بندرامام نه تنها اقدامی برای حفظ نیروها یا به تعبیری جلوگیری از فرار مغزها انجام نمی شود بلکه تصمیمات و اقدامات صورت گرفته عملا در مسیر فراری دادن مغزهای این مجتمع می‌باشد.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد