سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

اخبار میراث فرهنگی استان

«کول فرح» در حصار!

 
 

یک دوستدار میراث فرهنگی گفت: بی‌اطلاعی مردم از اهمیت نقش برجسته‌های «کول فرح» و حصارکشی این منطقه در حال نابود کردن آن است.

 

فرامرز خوشاب در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) در خوزستان بیان کرد: نقش برجسته‌های کول فرح ایذه مورد تجاوز مردم قرار گرفته است. متاسفانه مردم در اطراف این نقش برجسته‌ها زمین دارند. به همین دلیل مطالباتی نیز دارند. منظور این نیست که مردم به دلیل داشتن مطالبات مقصر نیستند اما به دلیل نبود اطلاع‌رسانی و توجیه نکردن مردم منطقه در خصوص اهمیت نقش برجسته‌ها و جایگاه آن‌ها در اقتصاد، فرهنگ و پیشرفت آن‌ها توسط مراکز متولی از جمله سازمان میراث فرهنگی باعث شده تا مردم خودسرانه تا فاصله 2 متری این نقش برجسته 2700 ساله حصارکشی کنند.

 

وی افزود: وقتی پی‌گیر این مساله شدیم مردم ادعا کردند که این زمین‌ها به آن‌ها متعلق است و در صورتی آن‌ها را واگذار می‌کنیم که دولت پول آن‌ها را بدهد؛ دولت نه پول می‌دهد، نه همکاری می‌کند و نه امکانی را فراهم می‌کند تا ما از طریق آن بتوانیم ارتزاق کنیم و اقتصاد خود را توسعه دهیم.

 

او خاطرنشان کرد: همه این زمین‌ها متعلق به مردم هستند و آن منطقه حریم مناطق طبیعی است اما به دلیل نبود اطلاع‌رسانی آقایان میراث فرهنگی مردم از حق و حقوق خود و قواعد و قوانین اطلاع ندارند و اقدام به کارهای خلافی کردند. تعجب من از این است که صدای سازمان میراث فرهنگی در این خصوص در نیامده و حرفی نزده است.

 

خوشاب توضیح داد: این اتفاق در یک هفته گذشته‌ای که از این منطقه بازدید کردیم رخ داده بود. ما تذکرات لازم را به افرادی که آن جا بودند و از جمله نگهبان دادیم اما متاسفانه این قضیه ظاهرا مدت‌های مدیدی است که در حال وقوع است . مردم مطالبات خود را می‌خواهند و سازمان هم با آن‌ها همکاری نمی‌کند و احیاناً توانایی آن را ندارد. در این جا حلقه مفقوده مساله فرهنگ‌سازی است. وقتی فرهنگ‌سازی نشود معضلات هر روز افزایش پیدا می‌کند.

 

وی یادآور شد: اظهارات مردم منطقه در خصوص اقداماتشان ناشی از نبود اطلاع آن‌ها از چارچوب و قواعد سازمان میراث فرهنگی، حق و حقوق آن‌ها و مسایل حفاظتی مرمتی است. مطمئنا این اقدامات منتهی به آسیب‌هایی به نقش برجسته‌‌ها می‌شود. مطمئنا نقش برجسته‌ای که مورد حصارکشی قرار گرفته در در صورت ادامه حصارکشی سقوط می‌کند و از بین می‌رود.

 

این دوستدار میراث فرهنگی تاکید کرد: این منطقه ثبت ملی شده است و در سازمان یونسکو پرونده دارد و قرار است به ثبت جهانی برسد. من به دفعات با رییس اداره میراث فرهنگی ایذه تماس گرفتم اما ایشان جواب تلفن من را ندادند. با یگان حفاظت، سرهنگ صادقی، تماس گرفتم و این قضایا را به اطلاع رساندم. قرار است او این مسایل را پی‌گیری کند.

 در همین حال مدیر میراث فرهنگی ایذه به خبرنگار ایسنا در خوزستان گفت: حصارکشی اطراف کول فرح را از طریق سازمان منابع طبیعی پی‌گیری کردیم.

 سید جلیل رحمانی بیان کرد: ‌یکی از مالکان زمین‌های اطراف منطقه کول فرح درختانی در زمین خود داشت که برای حفاظت از آن‌ها 2 ردیف سیم‌خاردار کشید. منتهی رنگ این سیم خاردارها نامناسب است و در صورتی که اصلاح شود خیلی خوب می‌شود و احشام نمی‌توانند از آن جا رد شوند و به نقش برجسته‌ها برخورد نمی‌کنند.  وی افزود: این حصار نیست بلکه فنس است و تقریبا کمتر از 10 متر است. فقط رنگ میله‌های فنس نامناسب است که قرار است اصلاح شود. شخصی که این فنس را کشید فقط سه میله و 2 سیم‌خاردار کار گذاشته است. در حالی که حصار دیوار بلندی است که وضعیت نامناسبی دارد. اگر این سیم‌خاردارها رنگ کاری شوند آسیبی به نمای منطقه وارد نمی‌کنند.

 او خاطرنشان کرد: ‌منابع طبیعی نیز در حال انجام اقدامات قانونی برای جمع‌آوری این فنس است و ما نیز در آن زمان تذکرهایی به مالکان آن زمین‌ها دادیم چراکه در غیر این صورت بیشتر پیشروی می‌کردند.

 مدیر میراث فرهنگی ایذه اظهار داشت: ما به صورت قانونی در حال پی‌گیری این مساله هستیم. اما در هر حال این کار حداقل موجب جلوگیری از ورود احشام به منطقه می‌شود و مسیر آن‌ها را از این نقش‌ها منحرف می‌کند تا آسیبی به آن‌ها وارد نشود. این کار از این لحاظ خوب است و کاری است که خود میراث می‌توانست انجام دهد؛ البته نه به این صورت.

 رحمانی تاکید کرد: ‌ما زمانی که آن مالک زمین فنس‌کشی کرد پی‌گیر مساله شدیم و کار او را متوقف کردیم. آن مالک نیز مساله را پذیرفت و حاضر بود تا آن فنس را رنگ‌کاری کند. ما از طریق منابع طبیعی نیز پی‌گیری کردیم که با توجه به منابع ملی بودن آن زمین‌ها منابع طبیعی مجوز قانونی جمع‌آوری فنس را داد.

 او یادآور شد: برای خارج کردن این زمین‌ها از تملک خصوصی مردم باید سازمان از طریق حقوقی پی‌گیری کند. ما مکاتبات خود را انجام دادیم. باید اولویت‌هایی را اعلام کنیم که اعلام کردیم. اولویت‌ها براساس اهمیت مناطق و مشکلاتی است که پیش می‌آیند. مثلاً بعضی محوطه‌ها در دور دست  هستند و کمتر در معرض تخریب قرار می‌گیرند و بعضی محوطه‌ها در مناطق شهری است و در معرض ساخت‌وساز می‌باشند. این موارد منتهی به اولیت‌بندی مناطق می‌شوند و ما آن را اعلام می‌کنیم و واحد حقوقی و اعتبارات اقدامات بعدی را انجام می‌دهد.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد