سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

اخبار روز خوزستان

معاون آموزش و نوآوری اداره‌کل آموزش و پرورش خوزستان، یکی از مشکلات این استان را قرار گرفتن در منطقه ای دانست که از لحاظ پذیرش دانشجو جزو مناطق کم برخوردار است.

مسئله قبولی در کنکور از جمله موضوعاتی است که علاوه بر دغدغه مند ساختن والدین و دانش آموزان، مسئولان به ویژه مسئولان مرتبط با مسائل آموزشی را همواره درگیر خود ساخته است، استان خوزستان نیز از دیرباز با این موضوع دست به گریبان بوده و برخی از پایین بودن درصد قبولی در کنکور به عنوان ضعف مدیریتی در زمینه آموزش و پرورش یاد می کنند.

مسئولان آموزش و پرورش استان بر این باورند دانش آموزان خوزستانی علی رغم کمبود نیرو و قرار گرفتن در شرایط آب و هوایی از لحاظ علمی حرف برای گفتن دارند و پایین بودن درصد قبولی در کنکور به عوامل دیگری مرتبط می شود.

 سید بهزاد علوی، معاون آموزش و نوآوری اداره‌کل آموزش و پرورش خوزستان، در این خصوص به خبرنگار شبستان گفت: یکی از مشکلات استان ما قرار گرفتن در منطقه ای است که از لحاظ پذیرش دانشجو جزو مناطق کم برخوردار است.

 وی افزود: دانش آموزان خوزستانی از لحاظ علمی در جایگاه مطلوب و قابل قبولی قرار دارند اما چون ظرفیت پذیرش در دانشگاه های استان پایین بوده و خوزستان نیز در منطقه کم برخوردار قرار دارد، شانس قبولی در کنکور نیز کاهش می یابد.

 وی ادامه داد: اما علی رغم این مشکلات وضعیت کنکور سال 90 خوزستان نسبت به سال گذشته دو پله بهبود را نشان می دهد و در حال حاضر با حذف میانگین کشور در رتبه 25 قرار داریم، سال گذشته استان خوزستان 102 رتبه زیر 1000 غیرتکراری و 108 رتبه تکراری در کنکور سراسری داشت، اما طبق گزارشی که از روابط عمومی سازمان سنجش دریافت کردیم، امسال 109 رتبه زیر 1000غیر تکراری در کنکور سراسری توسط دانش‌آموزان خوزستانی به دست آمد، در مجموع تعداد قبولی‌ های استان خوزستان در کنکور امسال به میزان 7 درصد در مقایسه با سال گذشته افزایش یافت.

 علوی، تصریح کرد: در کنکور سال جاری 49 درصد در دانشگاه های دولتی پذیرفته شدند این در حالی است که سال گذشته این رقم 33 درصد بوده و این یعنی رشد 41/16 درصدی در قبول شدن که بسیار امیدوار کننده است، اگر این رشد ادامه داشته باشد منجر به بهبود جایگاه استان در وضعیت کنکور خواهد شد.

وی تأکید کرد: مقایسه درصد قبولی دانش آموزان خوزستانی را با دانش آموزان استان هایی همچون سمنان مقایسه خوبی نیست زیرا آمارها نشان می دهد استانی مثل سمنان به ازای هر پشت کنکوری دو صندلی در دانشگاه دارد و این یعنی اینکه ظرفیت دانشگاه ها در این استان دو برابر داوطلبان است.

معاون آموزش و نوآوری اداره‌کل آموزش و پرورش خوزستان، خاطر نشان کرد: خوشبختانه با تلاش مدیران استان و رؤسای دانشگاه ها، ظرفیت پذیرش دانشجویان بومی در استان خوزستان نیز روند بهبود خود را در پیش گرفته است.

وی عنوان کرد: طی دو سال گذشته برای بهبود وضعیت کنکور در استان 96 برنامه و طرح در استان به اجرا در آمد، این برنامه ها عمدتاً برای اصلاح هدایت تحصیلی اجرایی شدند، در این برنامه ها دو پایه اساسی مورد توجه در آموزش و پرورش یعنی پایه های اول و سوم متوسطه مورد توجه قرار گرفت.
 
علوی، بیان کرد: پایه اول دبیرستان در کل کشور بالاترین مردودی را در طول سال های تحصیلی دارد همچنین این پایه در بحث هدایت تحصیلی نیز حائز اهمیت می باشد از این رو پایه اول دبیرستان در استان خوزستان همواره به عنوان پایه هدف مطرح بوده که با برگزاری کلاس های فوق برنامه، بهبود روند تدریس در مدارس و تقویت معلمان در سال گذشته 5/4 درصد رشد قبولی را در این پایه داشتیم.

وی توضیح داد: در سال 86 حدود 60 درصد از دانش آموزان استان در رشته انسانی تحصیل می کردند اما با بهبود آموزش در پایه اول، رشد رشته ریاضی را از 18 درصد سال قبل به 20 درصد در سال جاری برساند، همچنین در این مدت رشته انسانی مورد کنترل قرار گرفت تا از هدایت مردودی ها و دانش آموزانی که رشته کسب نمی کنند به سمت رشته علوم انسانی جلوگیری شود که در همین زمینه شاهد کاهش 36 درصدی بودیم.

معاون آموزش و نوآوری اداره‌کل آموزش و پرورش خوزستان، یاد آور شد: در بحث فنی حرفه ای نیز از 31 درصد به حدود 39 درصد رشد رسیده ایم که در همین زمینه سال گذشته خوزستان یکی از سه استان برتر در توزیع آموزش های فنی و حرفه ای شناخته شد.

وی اضافه کرد: نکته قابل توجه این است که خوزستان از لحاظ عملکرد علمی در سال 89 در جایگاه 18 کشور قرار داشت و سال جاری با حذف عدد 15 که مربوط به میانگین کشور می باشد به جایگاه 16 کشور رسید، این آمارها نشان می دهد خوزستان در عملکرد علمی با عملکرد علمی کشور برابری می کند و وضعیت مناطق ما در پرداختن به مسائل علمی و آموزشی، وضعیت بهتری را نسبت به دیگر استان ها دارند.

 وی ابراز داشت: پایه سوم دبیرستان استان در سال تحصیلی 90 از 23 درس امتحان نهایی در سه گروه ریاضی، تجربی و انسانی، در20 درس بالای میانگین کشور بود و در سه درس نیز پایین تر از میانگین کشوری قرار گرفت در صورتی که در سال تحصیلی گذشته در تمامی 23 درس پایین تر از میانگین کشوری بودیم.

علوی، اظهار کرد: استان خوزستان رشد 58 درصدی قبولی در امتحانات نهایی را در سال 90 تجربه کرد که با بررسی این نتایج مشخص شد 23 منطقه در استان رشد چشمگیری را در زمینه آموزشی استان داشتند، در 11 منطقه که عبارتند از حمیدیه، الوار، اروند، اندیکا، لالی، باوی، شادگان، خرمشهر، بستان، هفتگل و شاورقبولی در امتحانات نهایی از میانگین کشوری پایین تر بود و در 5 منطقه نیز بالاتر از میانگین قرار داشتیم اما این بالا بودن رشدی را نسب به سال قبل خود نشان نمی داد.

وی بیان کرد: در بررسی درس به درس امنتحانات داخلی و نهایی، از رؤسا و معاونین ادارات آموزش و پرورش این11 منطقه دعوت و مشکلات مدیریتی آموزشی و تدریس این مناطق مورد ارزیابی قرار گرفت، در 5 منطقه دیگر نیز که شامل ناحیه 3 و 4 اهواز، آبادان، شوش و رامشیر که دارای جمعیت دانش آموزی بالایی بوده و در میانگین استان نیز تأثیر بسزایی دارند نیز مشکلات بررسی شد.

معاون آموزش و نوآوری اداره‌کل آموزش و پرورش خوزستان، اذعان داشت: متأسفانه به نظر می رسد وزارت آموزش و پرورش کمبود نیرو در استان خوزستان را باور ندارد این در حالی است که ما در مناطق محروم با بحران کمبود نیرو مواجه هستیم و اگر وزارت نیاز استان را در تأمین دبیر مرد در دروس متوسطه از جمله ریاضی، فیزیک، شیمی، ادبیات فارسی و معارف اسلامی برآورده نسازد بی شک در مناطق محروم با مشکل جدی مواجه خواهیم بود.

وی با بیان اینکه 338 مدرسه در استان به عنوان مدارس لازم التوجه به لحاظ آموزشی شناسایی شده اند، افزود: این مدارس کمتر از 50 درصد عملکرد آموزشی را در طول سال تحصیلی داشته اند، لیست این مدارس به رؤسای مناطق و ادرات ارائه شده اند تا مشکلات آنها با تأمین نیروی انسانی، کمک به برنامه های آموزشی و در اختیار قرار دادن وسائل کمک آموزشی تا حدود زیادی برطرف شود.
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد