سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

یادها و یادبودها

صدایی که جاودانه شد
اینجا آبادان است صدای مارا ازرادیو نفت آبادان می شنوید
 
آبادان - چشم حاضران به دست مرد که موج رادیو را می چرخاند، خیره مانده بود و باحرکت شاخص موج گردان، حرکت می کرد، مرد بادقت موج گردان را چرخاند تا به ایستگاه موردنظر رسید، گوینده که انگار درانتظار تنظیم موج بود، اعلام کرد: اینجا آبادان است، صدای مارا از رادیو نفت آبادان می شنوید.
 
درسال های آغازین دهه 30 بود که صدای رادیو نفت آبادان در گوش مردم این دیار پیچید و هر روز مشتاقان زیادی برای شنیدن برنامه های این رادیو در انتظار شروع برنامه بودند، در ابتدا فقط روزانه سه ساعت برنامه پخش می شد، اما بعد از مدتی برنامه های آن 24 ساعته شد.
تولد رادیو نفت آبادان در سال هایی که هنوز رسانه ها فراگیر نشده بود، رویدادی قابل توجه بود. برنامه های این رادیو در زمانی پخش می شد که بخش قابل توجهی از مردم فاقد دستگاه گیرنده رادیویی و تلویزیون بودند و به همین دلیل هرجا صدای رادیوی به گوش می رسید، عده ی زیادی برای گوش سپردن به برنامه ها جمع می شدند.
فعالیت رادیو نفت آبادان به سال های اول دهه 30 باز می گردد، قبل از پیروزی انقلاب اسلامی در آبادان دو فرستنده رادیویی فعال بود؛ یکی متعلق به شرکت ملی نفت ایران که از شهریورماه سال 1332 با نام رادیو نفت ملی به صورت 24 ساعته پخش برنامه داشت و دومی در سال 1352 توسط صدا و سیما به نام رادیو آبادان راه ¬اندازی شده بود.
رادیو نفت آبادان به کمک یک فرستنده 250 واتی برای اطلاع رسانی به شهروندان و کارکنان شرکت نفت با پخش روزانه سه ساعت برنامه متنوع با موضوع های اخبار داخلی و خارجی، گفتارهای بهداشتی و پزشکی، موسیقی و داستان به دو زبان فارسی و عربی در ناحیه بریم آبادان فعالیت خود را آغاز کرد.
باافزایش تعداد مخاطبان این رادیو، قدرت فرستنده آن به 660 وات ارتقاء یافت و توانست علاوه برجلب رضایت مخاطبان داخلی به خصوص آبادانی ها، توجه شنوندگانی از کشورهای عربستان، عمان، فنلاند و افغانستان را به برنامه های خود جلب کند.
در اولین روزجنگ تحمیلی در 31 شهریور ماه سال 1359 که دشمن بعثی حمله گسترده ای را به ایران اسلامی آغاز کرد، اغلب تاسیسات شهر آبادان بر اثر بمباران های عراق ، آسیب دید و رادیو و تلویزیون آبادان نیز به دلیل قطع برق شهر، از کار افتاد و کارکنان رادیو تلویزیون ملی وقت پراکنده و به استان های دیگر مهاجرت کردند.
قبل از آغاز جنگ به دلیل آن که رادیو نفت ملی آبادان برنامه¬ های تولیدی متنوع و فراوانی داشت، رادیو آبادان در عمل تنها تولید و پخش برنامه¬ های تلویزیونی را بیشتر برعهده گرفته بود و تولیدات رادیویی چندانی نداشت.
رادیونفت آبادان از ساعت 30/5 صبح تا 24 نیمه ¬شب، برنامه¬ های تولیدی متنوعی را پخش و در ساعات پخش اخبار سراسری ، برنامه های رادیویی سراسری را رله می¬کرد.
همزمان با شروع جنگ تحمیلی و قطع برنامه¬ های رادیو و تلویزیون ملی ایران، گروهی از نیروهای متعهد که با رادیو نفت ملی آبادان(مستقر در بریم) همکاری داشتند، فعالیت خود را برای حفظ صدای انقلاب و آبادان به صورت فعال آغاز کردند.
مرکز رسانه‌ای آبادان از آنجا که در خط مقدم جبهه‌های جنگ قرار گرفته بود، با توجه به شرایط حساس و اضطراری منطقه و بمباران های مکرر عراق ، نقش مهمی در ارتقاء روحیه مردم و اطلاع رسانی از چگونگی نبرد در جبهه های میانی داشت.
رادیو آبادان طی آن سال ها ، 'صدای مقاومت' شهر بود و به رزمندگان و مردم شهر که به اطراف پناه برده بودند، انگیزه مقاومت می داد، شنیده شدن صدای رادیو آبادان به معنای آن بود که شهر هنوز سقوط نکرده است.
وقتی شرکت ملی نفت به وزارت نفت تغییر نام یافت، رادیو نفت نیز به رادیو نفت ملی تبدیل شد و فعالیت رادیو نفت ملی بعد از عملیات ثامن الائمه علیه السلام ، با برنامه¬ های تولیدی همچنان ادامه داشت تا این که در خرداد ماه سال 1361 بر اساس قانون اساسی جمهوری اسلامی مبنی بر این که تمام منابع تبلیغاتی صدا و تصویر باید زیر نظر یک واحد باشد، به صدا و سیما واگذار شد.
و این گونه بود که در تیر ماه سال 61 به صورت رسمی رادیو نفت ملی آبادان در رادیو آبادان ادغام شد و فعالیت این رادیو به صورت مستقل متوقف و صدای آن جاودانه شد.
تعدادی از کارمندان شرکت نفت که در مجموعه رادیو نفت آبادان با برخی عوامل مردمی همکاری می¬کردند، بعد از واگذاری رادیو به صدا و سیما، به شرکت نفت که محل اصلی کار آنان بود، بازگشتند.
عوامل مردمی این رادیو نیز به صورت قراردادی به استخدام صدا و سیمای مرکز آبادان درآمدند و به فعالیت خود در رادیو آبادان ادامه دادند.
تا اینکه پایگاه اطلاع‌رسانی شرکت ملی نفت ایران روز گذشته گزارش داد که در 15بهمن 90 مراسم بازگشایی رسمی از رادیو (اینترنتی ) نفت، همزمان با سی و سومین بهار انقلاب اسلامی با حضور احمد قلعه ‌بانی، مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران برگزار شده است.
بنابراین گزارش، راه‌اندازی رادیو اینترنتی نفت توسط روابط عمومی شرکت ملی نفت ایران پس از یک ماه فعالیت آزمایشی در آستانه سالگرد سی وسومین فجر انقلاب شکوهمند اسلامی ایران محقق شده است .
قرار است این رادیو پخش روزانه اخبار و خاطرات مرتبط با انقلاب اسلامی از زبان مدیران و کارکنان شرکت ملی نفت ایران با زمینه سرودهای انقلابی، در ایام الله دهه فجر در ساختمان های مرکزی این شرکت انجام شود و در هفته های آینده برنامه ها و گزارش های خبری پخش کند

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد